زیباترین عبادتگا‌ه‌های جهان – بخش اول

زیباترین عبادتگا‌ه‌های جهان – بخش اول


منبع: فوت و فن

120

1400/11/26

18:54


زیباترین عبادتگا‌ه‌های جهان – بخش اول

برخی از زیباترین بناهای جهان به عنوان مکانی برای عبادت ساخته شده‌اند. از مساجد زیبا با گنبدهای طلایی تا معابد خیره‌کننده و کلیساهای تماشایی، در این مطلب به زیباترین عبادتگاه های جهان می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

کنیسه جدید، برلین، آلمان

Neue Synagogue, Berlin, Germany

Neue Synagogue, Berlin, Germany

قدمت کنیسه جدید به میانه قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد. این ساختمان در سال ۱۹۳۸ میلادی به آتش کشیده شده بود اما پلیس محلی با تاکید بر اینکه این ساختمان، یک بنای تاریخی است، توانسته تا آن را نجات دهد. با این وجود، در جنگ جهانی دوم، این عبادتگاه بر اثر بمباران از بین رفته است. این مکان امروزه مرکز بسیار مهمی برای جامعه یهودیان برلین به شمار می‌رود.

ایا صوفیه، استانبول، ترکیه

Hagia Sophia, Istanbul, Turkey

Hagia Sophia, Istanbul, Turkey

این بنای بیزانسی در قرن ششم میلادی و به عنوان یک کلیسای جامع ساخته شده است. از آن دوران و در مذهب‌های مختلف، این مکان عبادتگاهی برای ادیان مختلف بوده است. این سازه پس از پیروزی حکومت عثمانی در قرن پانزدهم به مسجد تبدیل شده و تا سال ۱۹۳۴ میلادی به همین صورت بوده است. پس از آن این مکان به یک موزه تبدیل شده اما در سال ۲۰۲۰، بار دیگر به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دارالعباده بهایی، ویلمت، ایلینویز، آمریکا

Baháʼí House of Worship, Wilmette, Illinois, USA

Baháʼí House of Worship, Wilmette, Illinois, USA

این عبادتگاه در نزدیکی سواحل دریاچه میشیگان واقع شده و پیرامون آن را نیز باغ‌هایی قرار گرفته است. هر کدام از باغ‌های زیبا، دارای فواره‌ای مختص خود هستند. این مکان، تنها معبد بهایی در آمریکا و یکی از هفت معبد این فرقه در سرتاسر جهان به شمار می‌رود. این سازه زیبا و جالب‌توجه در دهه ۱۹۲۰ میلادی ساخته شده است.

کنیسه اسپانیایی، پراگ، چک

Spanish Synagogue, Prague, Czechia

Spanish Synagogue, Prague, Czechia

شهر پراگ دارای چندین کنیسه بسیار زیبا و درخشان است که شامل این کنیسه زیبا در بخش یهودی این شهر است. کنیسه اسپانیایی در سال ۱۸۶۸ میلادی ساخته شده و برای ورودی خود به سبک موری و آندلسی به این نام، معروف شده است. این ساختمان که به رنگ زرد کره‌ای است، در محل مدرسه قدیمی قرار گرفته که قدیمی‌ترین عبادتگاه یهودی در این شهر به شمار می‌رود. این مکان در طی حکومت نازی‌ها و کمونیست‌ها آسیب‌هایی دیده که بعدا بازسازی شده است. این ساختمان دارای بخش‌های طلاکاری شده، نرده‌های زیبا، موزاییک‌کاری‌های برجسته، کنده‌کاری‌ها تماشایی و شیشه‌های رنگی است که زیبایی خاصی به این مکان داده است.

کینکاکو-جی، کیوتو، ژاپن

Kinkaku-ji, Kyoto, Japan

Kinkaku-ji, Kyoto, Japan

این معبد بودایی، به صورت رسمی به نام روکون-جی شناخته می‌شود اما همانطور که از ظاهرش پیدا است، به عنوان معبد طلایی یا کینکاکو-جی شهرت یافته است. درخشش رنگ طلایی آن، زیبایی‌اش را دو چندان کرده است. علاوه بر این، مکان قرارگیری معبد در کنار دریاچه، باعث شده است تا بازتاب آن در درون آب، بسیار تماشایی و خیره‌کننده باشد. این مکان در اصل به عنوان یک ویلای بازنشستگی برای یک شوگان (دیکتاتور نظامی) به نام آشیکاگا یوشیمیتسو در سال ۱۳۹۷ میلادی ساخته شده است. با این حال، پس از مرگ وی در سال ۱۴۰۸، این مکان به معبد تبدیل شده است.

بت گیورگیس، لالیبلا، اتیوپی

Bete Giyorgis, Lalibela, Ethiopia

Bete Giyorgis, Lalibela, Ethiopia

هر کدام از یازده کلیسای صخره‌ای لالیبلا، همانند یک شگفتی به نظر می‌رسند. این کلیساها در درون صخره‌ها کنده‌کاری شده است. این کار بخشی از دستور شاه لالیبلا برای ساخت یک اورشلیم جدید در قرن دوازدهم میلادی بوده است. بت گیورگیس یا کلیسای سینت جرج، در میان تمام آن‌ها، بهترین و خیره‌کننده‌ترین محسوب می‌شود. این شاه ادعا کرده که برای ساخت این کلیساهای سنگی، تنها از فرشته‌ها کمک گرفته است، هر چند، به احتمال بسیار، او هزاران برده را به این کار واداشته است.

کلیسای پروتستانی یادبود، سینت آگوستین، فلوریدا، آمریکا

Memorial Presbyterian Church, St Augustine, Florida, USA

Memorial Presbyterian Church, St Augustine, Florida, USA

این کلیسای بسیار ظریف و زیبا که دارای سبک رنسانسی و ونیزی است، دارای تاریخچه جالب توجهی است. دستور ساخت این کلیسا را هنری فلاگلر، موسس کمپانی استاندارد اویل در سال ۱۸۸۹ میلادی داده است. این کلیسا، یادبودی برای دخترش بوده که به هنگام زایمان از دنیا رفته است. دیوارهای این کلیسا با چوب‌های کنده‌کاری شده و سقف آن دارای گنبد است. فلاگلر و خانواده‌اش، همگی در درون این کلیسا به خاک سپرده شده‌اند.

کلیسای سن مارکو، ونیز، ایتالیا

Basilica San Marco, Venice, Italy

Basilica San Marco, Venice, Italy

کلیسای سن مارکو، برجسته‌ترین سازه در شهر ونیز محسوب می‌شود و یکی از مشهورترین کلیساهای جامع در جهان به شمار می‌رود. این کلیسا در قرن نهم میلادی ساخته شده و پس از آتش‌سوزی در سال ۹۳۲ مورد بازسازی قرار گرفته است. معماری بیزانسی این کلیسا با گنبدها، تزئینات و مناره‌های خود، زیبایی زیادی به میدان سن مارکو داده است. ورودی این کلیسا با موزاییک‌کاری‌های طلایی و مرمرهای کمیاب تزئین شده است.

کلیسای جامع نوتردام، اوتاوا، کانادا

Notre-Dame Cathedral Basilica, Ottawa, Canada

Notre-Dame Cathedral Basilica, Ottawa, Canada

بزرگترین و قدیمی‌ترین کلیسای شهر اوتاوا، تاریخچه جالب توجهی دارد. این کلیسا در ابتدا یک سازه چوبی کوچک در سال ۱۸۳۲ میلادی بوده است. این ساختمان بزرگ و زیبا در سال ۱۸۸۵ میلادی ساخته شده و با اینکه واقعا تماشایی و جالب توجه است، درون آن است که نفس شما را می‌گیرد. درون کلیسای جامع نوتردام، طلاکاری شده و کنده‌کاری شده است که همانند یک جعبه جواهرات درخشان و رنگارنگ است. پنجره‌های زیبای این کلیسا نیز زیبایی آن را دو چندان کرده است.

مسجد جامع جنه، جنه، مالی

Great Mosque of Djenné, Djenné, Mali

Great Mosque of Djenné, Djenné, Mali

این مسجد منحصربه‌فرد همانند یک معجزه خارق‌العاده از درون شن‌های بیابان صحرا سر بیرون آورده است. این مکان، بزرگترین ساختمان ساخته شده با گل در جهان محسوب می‌شود که یک دستاورد پیچیده به شمار می‌رود. این ساختمان از زمان ساخته شدنش در قرن سیزدهم میلادی، بازسازی و خرابی‌های زیادی به خود دیده است. در بالای مناره‌های این مسجد، تخم شتر مرغ قرار دارد. در درون دیوارهای گلی این مسجد، تیرهای چوبی قرار گرفته است که به هنگام گچ‌کاری سالانه آن، از آن‌ها به عنوان داربست استفاده می‌شود.

معبد لوتوس، دهلی، هند

Lotus Temple, Delhi, India

Lotus Temple, Delhi, India

معبد لوتوس نام خود را از معماری منحصربه‌فردش گرفته است. این سازه مرمر، شیشه‌ای و آهنین، از بالا نمایانگر باز شدن گل است و دارای زیبایی خاص و برجسته‌ای است. این معبد، متعلق به فرقه بهاییت و توسط معمار ایرانی، فریبرز صبا طراحی شده است. معبد لوتوس از زمان افتتاح خود در سال ۱۹۶۸ میلادی، تحسینی جهانی را برانگیخته است. ۹ گوشه این ساختمان، دارای ۹ استخر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو