همه چیز در مورد کمک فنر خودرو

منبع: فوت و فن

127

1400/11/28

13:12


همه چیز در مورد کمک فنر خودرو

کمک فنر خودرو از آن جمله قطعات خودرو است که به چشم نمی آید. اما کارایی بسیار زیادی در خودرو دارد. کارایی این قطعه زمانی نمایان میشود که خودرو مان از روی دست انداز ها، چاله ها و یا از روی تپه های با ارتفاع کم عبور میکند

کمک فنر از مهم ترین قطعات سیستم تعلیق بشمار می آید. سیستم تعلیق از مهم ترین قسمت های هر خودرویی است که وظیفه آن اتصال بدنه و چرخ ها به هم، جذب نوسانات جاده ای و مدیریت حرکت خودرو در در جاده میباشد.

کمک فنر ها خود از قطعات مختلفی تشکیل شده است. این قطعات برای هر کمک فنر با نوع دیگر، متفاوت است. اما چند قطعه است که در همه کمک فنر هاوجود دارد. که عبارتند از: فنر، ضربه گیر، توپی سر کمک فنر، میل کمک، پایه کمک، سوپاپ سر میل کمک.

کمک فنر نزدیک هر چرخ نصب میشود. و نواسانات جاده ای را خنثی میکند. در واقع این قطعه به کمک فنر آمده و با هر حرکت آن کوتاه و بلند می‌شود. وقتی خودرو بر روی نواسانات جاده ای حرکت میکند، ارتعاشات ناشی از آن نواسانات به کمک فنر رسیده و با زیاد و کم شدن طول فنر، کم ترین میزان ضربه به خودرو و سرنسینان آن میرسد.

علاوه بر اینها این سیستم باید توانایی تحمل وزن ماشین و ضرباتی که از سطح جاده جذب میشود را با تبدیل آن به ارتعاش مدیریت کند. فرمان پذیری ماشین و پایداریش رابطه مستقیمی با سیستم تعلیق دارد و بر روانی خودرو نیز تاثیرگذار است.

جهت خرید کمک فنر جلو ۴۰۵ کلیک کنید

جهت خرید کمک فنر عقب ۴۰۵ کلیک کنید

جهت خرید کمک فنر جلو پراید  کلیک کنید

معرفی بخش های کمک فنر

ضربه گیر: خاصیت ارتجاعی دارد که از انتقال ضربات به میل کمک پیشگیری می کند.

میل کمک: میله ای فولادی است که در محفظه سیال قرار دارد و از پیستون نیز عبور می کند. این میله که آن را میل پیستون کمک  می نامند، در بالا به توپی وصل می شود.

پایه کمک: در بخش پایین محفظه سیال قرار دارد و زمان جمع شدن کمک فنر از ایجاد برخورد میل کمک به کف محفظه پیشگیری می کند.

سوپاپ: سوراخ هایی که در بخش کف پیستون قرار دارد و باعث میشود که مایع سیال از طریق این سوراخ ها، میان محفظه بالا و پایین تردد می کند.

توپی سرکمک: قسمتی خارج از بدنه و محافظ ضربه گیر می باشد که در بالای کمک فنر قرار دارد و برای متصل کردن به شاسی استفاده می شود.

پیستون: محفظه سیال روغنی به دو بخش بالا و پایین بخش بندی می شود که پیستون بین این دو قرار می گیرد.

محفظه سیال: محفظه ای که در خود سیال، کمک فنر را نگه می دارد. بخش پایینی آن داخل بخش بالایی حرکت کرده و بالا و پایین میرود.

ماده سیال: این مایع به شکل گاز و مایع بکار گرفته می شود.

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که خرابی کمک فنر ها می‌تواند بر یک خودرو بگذارد کاهش کیفیت سواری است و در صورت عدم توجه به این مورد ممکن است ایراداتی حتی در سایر بخش‌های خودرو نظیر شاسی نیز به وجود آید. شاید بسیاری، بروز ایراد در کمک فنرها را جدی نگیرند اما کمک فنرها ارتباط بسیار مهمی با ایمنی خودرو دارند و در صورت بروز ایراد در این بخش و حاد شدن آن ممکن است مواردی نظیر عدم پایداری و یا حتی چپ شدن خودرو نیز رخ دهد. در این مقاله شرکت آکام پارت سعی دارد تا به مهم‌ترین نشانه‌های خرابی کمک فنرها می‌پردازیم که عبارت اند از:

تغییر ظاهری : در صورتی که بر اثر اعمال ضربات مختلف به خودرو نظیر تصادفات، کمک فنرها تغییر ظاهری بدهند، با نگاه به کمک فنرها و تشخیص تغییر در ظاهر آن‌ها می‌توان بروز ایراد در این بخش را تشخیص داد. مشاهده افتادگی در یکی از چهار گوشه خودرو نیز می‌تواند نشان دهنده خرابی کمک فنرها باشد.

علائم خرابی در کمک فنرها

نشتی: سیال روغنی باید در کمک فنرها وجود داشته باشد اما در صورت مشاهده نشتی در کمک فنرها، حتما باید آن‌ها تعویض شوند.

تکان‌های نامتعارف: اگر در جاده‌های هموار تکان‌های غیر عادی در خودرو مشاهده شود یا در هنگام ترمز زدن قسمت جلو خودرو به مقدار زیادی به سمت پایین حرکت کند یا به اصطلاح شیرجه بزند نشان دهنده خرابی کمک فنرها است.

رقصیدن چرخ‌ها: اگر در حین عبور از پستی بلندی‌ها چرخ‌ها به طور دائم به سمت بالا یا پایین برود و به عبارتی بازی محورها و چرخ‌ها بیشتر شود این پدیده نشان دهنده خرابی کمک فنرها است.

کشیده شدن به یک سمت: اگر خودرو به یک سمت کشیده شود ممکن است یکی از عوامل آن خرابی در سیستم تعلیق شامل تایرها، فنرها و کمک فنرها باشد و باید این موارد توسط تعمیرکار مجرب بازدید شود.

فرسودگی نامتعارف تایرها: در صورتی که تایرها به صورت غیرعادی فرسوده شوند نشانگر بروز عیب در سیستم تعلیق به خصوص در کمک فنرها است.

صدای اضافه: خرابی کمک فنر می‌تواند باعث ایجاد صدای تقه مانندی در هنگام عبور از دست اندازها شود به صورتی که شنیدن این صدا کاملا واضح خواهد بود. یکی از موارد ایجاد این صدا می‌تواند ناشی از شل شدن پیچ نگهدارنده کمک فنر در جای خود باشد.

اجزای تشکیل دهنده کاسه نمدها

قطعه ای متشکل از سه قطعه فنر ، واشر کاسه ای شکل فلزی و نمد فشرده است که مانع نشت سیالات در قطعات مکانیکی میشود اما امروزه هر یک از واشرهای لاستیکی گرد در اندازه‌های مختلف که در دستگاه های مکانیکی مختلف مثل موتور اتومبیل برای پیشگیری از نفوذ روغن به بیرون به کار می‌رود عموماً کاسه‌نمد نامیده می‌شود.

کاسه‌نمد یا همان مجموعه آب بندی معمولاً از جنس تفلون می‌باشد تا از خورندگی اجزای آن جلوگیری کرد.

اما چرا اسم این قطعه کاسه ای شکل را کاسه نمد نامیده اند؟! در گذشته برای خشک کردن روغن از پارچه و یا نمد برای خشک کردن روغن استفاده می شده که همین نام نمد به صورت پسوند بعد از کاسه قرار گرفته و ما این قطعه درزگیری روغن را کاسه نمد می نامیم.

کاسه نمد با ابعاد و کیفیت های متنوعی بسته به محل قرار گیری و استفاده طراحی و تولید می شوند. بسته به جنس و نوع آن می تواند قیمت کاسه نمد بسیار متغیر باشد.

بخش های زیادی از قطعات موتور درگیر نیروی چرخشی هستند و در واقع هر جا این نیروی چرخشی موتور دخیل باشد قطعا کاسه نمد هم آنجا پیدا می شود.

کاسه نمد معمولا در جوار و نزدیکی قطعاتی همچون بلبرینگ ها، پلوس، پیستون، کمک فنر، شیر فرمان و سوپاپ ها به راحتی پیدا می شوند

جنس خود کاسه نمد نیز بسته به جایی که در آن نصب می شود و حرارت تولید شده و سیال داخلی که قرار است مانع از نشت آن شود متفاوت می باشد

باید توجه داشته باشید که کاسه نمد و عمر مفید آنها علاوه بر کیفیت و جنسی که انتخاب می کنید به مواردی هچون نحوه قرارگیری و نصب آن و انتخاب صحیح کاسه نمد برای محلی که در آن قرار می گیرد دارد

حتما خیلی از شما به دنبال فروشگاهی هستید که وسایل مورد نیاز خود را بدون دغدغه تهیه کنید

و توی این ازدحام و شلوغی خرید آنلاین میتواند گزینه خوبی برای خریدهایمان باشد

تیم آکام پارت با به وجود آوردن یک سیستم یک پارچه بهترین پیشنهاد برای دسترسی به انواع لوازم جلوبندی میباشد.

از داخل منزل در کم ترین زمان میتوانید به هر لوازمی که میخوایید برسید یا حتی اگر تخصصی در این زمینه ندارید با یک تماس به پشتیبانی آکام پارت میتوانید با متخصصین این امر مشورت کرده و راهنمایی بگیرید.

تیم تولید و اجرایی آکام پارت در تمام مراحل همراه شما هستند.

فقط کافیه به فروشگاه آکام پارت سری

همه چیز در مورد کمک فنر خودرو

بزنید تا مشتری دائم بشید.

همه و همه چیز اینجا چیده شده برای راحتی و صرفه جویی در زمان و هزینه شما.

در فروشگاه آکام پارت محصولات متنوع و مقرون به صرفه ای تعبیه شده که در کنار رفع نیاز خود میتوانید خریدی ایمن و راحت را تجربه کنید.

اگر به قطعه ای نیاز دارید; توی سرما و گرما از داخل منزل یه سری به آکام پارت بزنید تا در کمترین زمان ممکن اون قطعه به دستتون برسه.

در این مجموعه تمام تلاش ها مبنی بر این است که یکی از بهترین ها و با کیفیت ترین ها باشیم و محصولات در خوری رو به مشتری عرضه کنیم تا باعث آسایش خاطر مشتریان عزیز خود باشیم.

پس به آکام پارت خوش آمدید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو