زیباترین عبادتگا‌ه‌های جهان – بخش سوم

زیباترین عبادتگا‌ه‌های جهان – بخش سوم


منبع: فوت و فن

105

1400/11/28

13:12


زیباترین عبادتگا‌ه‌های جهان – بخش سوم

برخی از زیباترین بناهای جهان به عنوان مکانی برای عبادت ساخته شده‌اند. از مساجد زیبا با گنبدهای طلایی تا معابد خیره‌کننده و کلیساهای تماشایی، در این مطلب به زیباترین عبادتگاه های جهان می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

مسجد شیخ لطف‌الله، اصفهان، ایران

Sheikh Lotfollah Mosque, Isfahan, Iran

Sheikh Lotfollah Mosque, Isfahan, Iran

مسجد شیخ لطف‌الله، از جمله مساجد ایرانی است که در سراسر جهان شناخته شده است. هر بخش از این بنا دارای جزئیات زیادی است و بسیار تماشایی و خارق‌العاده است. این مسجد که یک شاهکار هنری از اویل قرن هفدهم میلادی به شمار می‌رود، توسط شاه عباس اول ساخته شده و تکمیل شدن آن حدود بیست سال به طول انجامیده است. موازییک کاری‌های صورت گرفته در این بنا به رنگ فیروزه‌ای، بنفش، سرمه‌ای و اخر، سبز و طلایی است.

معبد میناکشی آمان، مادورای، هند

Meenakshi Amman Temple, Madurai, India

Meenakshi Amman Temple, Madurai, India

معبد میناکشی آمان، دارای جزئیات فوق‌العاده‌ای است که هر شخص را محو خود می‌کند. این معبد، برای برج‌ها خو شهرت دارد. هر کدام از برج‌های این معبد دارای هزاران مجسمه سنگی رنگین و کوچک از خدایان، شیاطین و حیوانات هستند. این معبد در ابتدا توسط تامیل هیندوس ساخته شده و اولین اشاره به آن مربوط به قرن هفتم میلادی است. این معبد توسط فاتحان در سال ۱۳۱۰ میلادی نابود شد و حدود ۲۵۰ سال، دوباره بازسازی شد.

مسجد الاقصی، اورشلیم

Al-Aqsa Mosque, Jerusalem

Al-Aqsa Mosque, Jerusalem

مسجد الاقصی مربوط به قرن هشتم میلادی است که از جمله مقدس‌ترین بناهای اسلامی به شمار می‌رود و در بخش شهر قدیمی اورشلیم قرار گرفته است. زیبایی این مسجد از گنبد نقره‌ای کم رنگش تا دیوارهای سنگی عسلی رنگش، واقعا تماشایی و غیر قابل انکار است. این مسجد، در درون معبد ماونت به گفته یهودیان و حرم شریف به گفته مسلمانان، قرار گرفته است که یکی از مورد مناقشه‌ترین مکان‌های این منطقه محسوب می‌شود.

وات فا سورن کایو، کائو خو، تایلند

Wat Pha Sorn Kaew, Khao Kho, Thailand

Wat Pha Sorn Kaew, Khao Kho, Thailand

این معبد در سال ۲۰۰۴ میلادی تکمیل شده بود و در بالای یک قله در شمال منطقه کائو خو کشور تایلند قرار گرفته است. این معبد، یکی از تماشایی‌ترین سازه‌های تایلند به شمار می‌رود. طراحی آن بسیار منحصربه‌فرد است و در درون آن، مجسمه سفیدرنگ بودا قرار گرفته است. این بتکده به شکل نیلوفر آبی ساخته شده و روی پنج طبقه با یک مجسمه شیشه‌ای در مرکز آن قرار دارد. در این مکان، از موزاییک‌کاری زیادی استفاده شده است.

مسجد شاه جهان، ووکینگ، انگلیس

Shah Jahan Mosque, Woking, England, UK

Shah Jahan Mosque, Woking, England, UK

مسجد شاه جهان، اولین مسجد هدفمند در شمال اروپا محسوب می‌شود که در ووکینگ انگلیس و در خارج از شهر لندن ساخته شده است. این مسجد واقعا تماشایی و خیره‌کننده است. رنگ سبز مناره‌های آن و رنگ‌های فیروزه‌ای، نعنایی و سفید، جلوه برجسته‌ای به این مسجد داده است. این مجسد در سال ۱۸۸۹ میلادی به عنوان مرکز موسسه اورینتال ساخته شده بود. این مسجد توسط یک زبانشناس به نام دکتر لایتنر ساخته شده که پدر و مادرش از جمله یهودیان مجارستان بودند. او پس از اینکه در هندوستان تحت حاکمیت بریتانیا کار می‌کرده، به اسلام روی آورده است. معماری این مسجد بسیار جالب توجه است و روی معماری مساجد پس از خود تاثیرگذار بوده است.

کلیسای جامع مریم، تاشکند، ازبکستان

Cathedral of the Assumption of the Virgin, Tashkent, Uzbekistan

Cathedral of the Assumption of the Virgin, Tashkent, Uzbekistan

این کلیسا ترکیبی از دیوارهای مرمر سفید رنگ، حکاکی‌های آبی رنگ و گنبدهای طلایی است و این کلیسای اورتودوکسی روسی را در میان زیباترین کلیساهای جهان قرار داده است. این کلیسا در سال ۱۸۷۹ میلادی در محل یک بیمارستان نظامی ساخته شده است و تا دهه سی میلادی، کسی در آن عبادت نمی‌کرده است. این کلیسا پس از جنگ جهانی دوم بار دیگر باز شد و اکنون کلیسای اصلی اورتودوکسی در پایتخت ازبکستان محسوب می‌شود.

کلیسای جامع سینت پاتریک، ملبورن، استرالیا

St Patrick’s Cathedral, Melbourne, Australia

St Patrick’s Cathedral, Melbourne, Australia

نمای آجر زغالی کلیسای جامع سینت پاتریک به اندازه کافی تماشایی است اما داخل آن با سقف‌های طاق‌دار، موزاییک‌های کف آن و پنجره‌های بلند شیشه‌ای، واقعا تماشایی و محسورکننده است. این کلیسا در بین سال‌های ۱۸۵۸ تا ۱۹۴۰ ساخته شده است و بلندترین و بزرگترین کلیسا در استرالیا محسوب می‌شود.

مسجد حسن دوم، کازابلانکا، مراکش

Hassan II Mosque, Casablanca, Morocco

Hassan II Mosque, Casablanca, Morocco

مسجد حسن دوم، بزرگترین مسجد مراکش محسوب می‌شود و واقعا تماشایی و خیره‌کننده است. از حیاط‌های کاشی‌کاری شده تا مناره‌های سر به فلک کشیده، این مسجد با ارتفاع ۲۰۰ متر، بلندترین مسجد جهان محسوب می‌شود. نمای بیرونی مسجد با موزاییک‌های سبز رنگ کار شده است. این مسجد به گونه‌ای ساخته شده تا بتواند در برابر زلزله‌ها استقامات کند. مسجد در کنار ساحل دریای اطلس قرار گرفته و همانند یک فانوس دریایی بزرگ و ظریف به نظر می‌رسد.

کلیسای جامع سینت پاول، لندن، انگلیس

St Paul’s Cathedral, London, England

St Paul’s Cathedral, London, England

این کلیسای جامع، بنایی در مرکز شهر لندن است که از درون و بیرون واقعا زیبا است. با این حال، از سم پل میلنیوم که روی رودخانه تیمز قرار دارد، این کلیسا واقعا تماشایی و برجسته به نظر می‌رسد. ساختمان فعلی کلیسا در سال ۱۶۷۵ میلادی ساخته شده است. البته، آتش‌سوزی بزرگ لندن، باعث نابودی ساختمان قبلی شده بود. این کلیسای جامع، محل برگزاری مراسم‌های مهمی همچون مراسم خاکسپاری وینستون چرچیل و عروسی شاهزاده چارلز با بانو دایانا اسپنسر بوده است.

معبد همه ادیان، کازان، روسیه

Temple of All Religions, Kazan, Russia

Temple of All Religions, Kazan, Russia

این ساختمان رنگارنگ در خارج شهر کازان در جنوب روسیه قرار دارد و یکی از غیرمعمولی‌ترین عبادتگاه‌ها در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. این بنا توسط هنرمندی به نام ایلدار خانوف در طی دو دهه ساخته شده است. این بنا، عناصر معماری و هنری از چندین ساختمان مذهبی را به کار گرفته که شامل یک کنیسه یهودی، یک بتکده چینی و یک کلیسای اورتودوکسی است. این ساختمان رنگارنگ، دارای پنجره‌های شیشه‌ای است و داخل آن، موزاییک‌کاری‌ها و مجمسه‌ها و نقاشی‌های دیواری از هر مذهب و دینی وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو