حسین امیرعبداللهیان مصاحبه اختصاصی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفته است که ایران خواستار "بیانیه سیاسی" آمریکا در مورد تعهد به توافق هسته ای است و خواستار اطمینان خاطر شد که واشنگتن بار دیگر از برجام خارج نخواهد شد.

پیشنهاد ایران برای بیانیه سیاسی کنگره آمریکا

درحالیکه مذاکرات در وین برای احیای برجام به یک مقطع حساس می رسد، ایران پیشنهاد کرده است که کنگره آمریکا در مورد تعهد خود به توافق هسته ای با تهران «بیانیه سیاسی» ارائه کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در مصاحبه اختصاصی با فایننشال تایمز، گفت که واشنگتن نتوانسته است به درخواست ایران برای تضمین اینکه هیچ طرفی قادر به ترک توافق نیست، پاسخ دهد. تهران همچنین می‌خواهد همه تحریم های اعمال شده توسط ترامپ لغو شود.

امیرعبداللهیان گفت: «اصولاً افکار عمومی در ایران به دلیل خروج آمریکایی‌ها از برجام نمی‌توانند سخنان یک رئیس دولت را به عنوان تضمین بپذیرند، چه رسد به آمریکا».

3870

 

کارشناسان می گویند عملاً غیرممکن است که دولت بایدن تضمین های حقوقی مورد نیاز تهران را ارائه دهد. اما امیرعبداللهیان گفت که به مذاکره‌کنندگان ایران به طرف‌های غربی پیشنهاد کرده‌اند که «حداقل مجلس‌ها یا رؤسای مجالس آن‌ها از جمله کنگره آمریکا می‌توانند در قالب بیانیه‌ای سیاسی پایبندی خود به توافق و بازگشت به اجرای برجام را اعلام کنند».

رئیس جمهور جو بایدن می خواهد توافق 2015 را احیا کند که بر اساس آن ایران موافقت کرد در ازای کاهش تحریم ها فعالیت هسته ای خود را محدود کند. اما در حالی که مذاکرات غیرمستقیم بین واشنگتن و تهران در وین در حال انجام است، مقامات آمریکایی و اروپایی بارها هشدار داده اند که - با توجه به دستاوردهای هسته ای ایران از سال 2019 تاکنون - زمان برای نجات این توافق در حال پایان است.

بایدن گفت، اگر ایران موافقت کند که پیشرفت‌های خود در برنامه هسته‌ای خود را در سه سال گذشته بازگرداند، آمریکا به توافق بازمی‌گردد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «راهکار ایران برای حل معمای «تضمین برجام» /کنگره بیانیه می دهد؟» در اقتصادنیوز بخوانید.