معرفی چند کتاب هنری

معرفی چند کتاب هنری


منبع: فوت و فن

98

1400/12/1

18:36


معرفی چند کتاب هنری

هنر تعاریف متعددی دارد. شاید برای معرفی کتاب­ هنری بهتر باشد که هنر را این­طور معرفی کنیم: هنر شیوه­ی بیان متفاوت موضوعات توسط هنرمندان و نشان دادن زیبایی‌ها زشتی‌ها به صورتی غیرمستقیم است. هنرمند توانایی درک بهتری از مسائل نسبت به سایر افراد را دارد.

کتاب­های هنری در بازار ایران دو دسته هستند؛ دسته­ی اول کتاب­هایی که به آموزش یک هنر می­پردازند و دسته­ی دوم کتاب­هایی که در مورد ماهیت همان هنر نوشته شده­اند.

معمولا زمانی تصمیم به خواند یک کتاب هنری ­می­گیرید که در یک رشته­ی هنری فعالیت دارید یا می­خواهید آن­ را بیاموزید یا به هر دلیلی قصد دارید در این رشته اطلاعات کسب کنید. خوب است ابتدا تقسیم­بندی­های هنر کلاسیک را به ذهن بسپارید.

تقسیم بندی هنرهای زیبا (هنرهای هفتگانه )

این تقسیم­بندی بر اساس رتبه­بندی هنر در کتاب بوطیقای ارسطو می­باشد.

  1. هنر اول: موسیقی
  2. هنردوم: هنرهای دستی مثل: مجسمه­سازی
  3. هنرسوم: نقاشی (هنرهای ترسیمی)
  4. هنر چهارم: ادبیات
  5. هنر پنجم: معماری
  6. هنر ششم: رقص و حرکات نمایشی
  7. هنر هفتم: هنرهای نمایشی مثل سینما و تئاتر.

امروزه مهارت­های کامپیوتری و دیجیتالی را به عنوان هنر هشتم معرفی می­کنند.

اکنون راحت­تر می­توان به معرفی کتاب هنری پرداخت.

کتاب­هایی را که برای شما به معرفی می­پردازیم به راحتی می­توانید از سایت vtanbooks.com تهیه و مطالعه بفرمایید.

معرفی کتاب هنری درباره­ موسیقی

همان­طور که قبلا ذکر شد، کتاب­های هنری معمولا در دو دسته­ی آموزشی و غیرآموزشی طبقه­بندی می­شوند. کتاب­های حوزه­ی موسیقی هم همین­طور هستند. برای آموزش هر ساز یا نوع موسیقی یا موارد مختلف دیگر که مربوط به موسیقی هستد، کتاب­های مختلف زیاد و متنوعی نوشته شده است. این مسئله و دیگری که موسیقی امری جهانی است کار معرفی کتاب هنری درمورد موسیقی را سخت می­کند. دو کتاب را برای معرفی در نظر گرفتیم؛ کتاب درک و دریافت موسیقی از راجر کیمی ین، کتاب ساختار ریتم در موسیقی ایرانی از دکتر محمدرضا آزاده فر.

کتاب راجر کیمی ین، شاخص­ترین فصل­های تاریخ موسیقی غرب، پرکاربرد ترین فرم­ها و خلاصه­ای از ویژگی­های سبک­های گوناگون را در خود جای داده و به طور خاص درباره­ موسیقی و تئوری موسیقی تالیف شده است.

کتاب محمد آزاده فر به زبان انگلیسی در انتشارات دانشگاه هنر انتشار یافته و اهمیت آن در این است که سه ماهه­ی اول سال ۲۰۱۱ به عنوان پرفروش­ترین کتاب علمی موسیقی در اروپا وآمریکا شناخته شد. کتاب ساختار ریتم در موسیقی ایرانی به عنوان معتبرترین منبع شناخت ریتم موسیقی ایرانی در دانشگاه هاروارد به دانشجویان رشته‌­ی موسیقی تدریس می­شود.

معرفی کتاب های تاریخی هنر

کتاب مشهور و پر فروش تاریخ هنر اثر ارنست هانس گامبریج. تاریخ هنر برای بار اول در سال ۱۹۵۰ منتشر شد و محتوای آن سیر تکاملی تاریخ هنر را از انسان­های نخستین تا سبک­های مدرن بررسی می­کند. در ایران در سال ۱۳۷۹ توسط علی رامین ترجمه و توسط انتشارات نی انتشار یافت. نقدهای کتاب تاریخ هنر همگی تحسین برانگیز بوده و رییس موزه­ی لوور درباره­ این کتاب می­گوید که می­توان آن را با مونالیزای داوینچی مقایسه کرد.

همچنین آنتونی گورملی مجسمه­ساز ایتالیایی درباره­ این کتاب می­گوید:( مهمترین هدیه او به ما قابل فهم کردن روند زنده هنر برای همه ما بوده است. او تجربه قانونمند مطالعه هنر را از یک تاریخ فرهنگی خشک، به نوعی ماجراجویی تبدیل می‌کند. تاریخ هنر گامبریچ نظریه­ی توفنده­ای را بیان می‌کند؛ در واقع چیزی به نام هنر وجود ندارد و تنها هنرمندان هستند که وجود دارند.) از جمله کتاب­های معروف درباره­ تاریخ هنر می­توان به کتاب هنر در گذر زمان از هلن گاردنر، کتاب گزیده­ی تاریخ هنر جهان از بهزاد نجفیان و کتاب فلسفه­ی هنر از ژان لاکست نام برد.

معرفی کتاب هایی برای مجسمه سازی

معرفی کتاب هنری در زمینه­ی مجسمه سازی برای علاقه­مندان به مجسمه­سازی است. موارد معرفی شده جزو پر فروش ترین و بهترین کتاب­ها در این زمینه می­باشند.

کتاب تاریخ مجمسه­سازی مدرن از هربرت ادوارد رید

  • کتاب تاریخ مجسمه سازی در ایران اثر پرویز تناولی
  • کتاب فرهنگ مواد و شیوه­های مجسمه­سازی از جان مایلز

معرفی برترین کتاب‌ های هنری ادبی

کتاب‌های ادبیات در واقع همان داستان‌ها و رمان‌هایی هستند که بارها و بارها اسم آن‌ها را شنیده‌اید. ادبیات در داستان و رمان و نمایشنامه و شعر هر اثری که به زبان مربوط بشود تجلی می‌یابد. همین علت باعث می‌شود تا هنری ترین کتاب‌های ادبی همان بهترین و مشهورترین داستان‌های نویسندگان بزرگ باشد. تعداد کتاب در این زمینه زیاد است تا مدت­ها می­توان به معرفی کتاب هنری درباره­ ادبیات داستانی پرداخت و راجع به آن صحبت کرد. مشهورترین کتاب‌ها در ادبیات داستانی عبارتند از:

  • پرفروش­ترین کتاب دنیا به نام دن کیشوت اثر درخشان میگل دو سروانتس.
  • رمان فوق­العاده­ی ارباب حلقه­ها از جی­آر تالکین
  • مجموعه رمان­های پرفروش و جذاب هری­پاتر از نویسنده­ی توانمند جی­کی رولینگ
  • داستان معروف و محبوب شازده کوچولو از آنتوان دوسنت اگزوپری
  • کتاب کیمیاگر از نویسنده­ی پرکار پائولو کوئیلو
  • کتاب خواندنی ناطور دشت از جی­دی سلینجر

معرفی کتاب های هنر نقاشی و طراحی

در اینجا معرفی کتاب هنری برای علاقه مندان به علم نقاشی و طراحی در دسته­ی کتاب­های آموزشی قرار می­گیرند. رای نقاشی خوب ابتدا باید طراحی خوب را یاد بگیرید. نقاش حرفه­ای بودن فقط به داشتن استعداد ذاتی نیست بلکه تمرین و تلاش فراوان نیاز دارد.

کتاب اولین کتاب در لیست بهترین کتاب­های طراحی کتاب هر روز اسکچ(Sketch everyday) است. هر روز اسکچ یا همان هر روز طراحی کتاب توسط سایمون گرونوالد تالیف شده و او معتقد است که طراحی کردن اصلا کار راحتی نیست. کتاب بعدی کتاب طراحی بهترین کاراکترهاست (Draw great characters). این بهترین کتاب برای طراحی شخصیت می­باشد. طراح این هر روز اسکچ یعنی بورلی جانسون در کتاب فصل­هایی شامل زبان ساختار، حالات چهره، زبان بدن و تعاملات و موارد دیگر را آورده است.

معرفی کتاب برای هنر هفتم

در مورد سینما کتاب­های بسیار زیادی نوشته است؛ چه راجع به تاریخ سینما چه رشته­های مختلف مربوط به سینما. فقط هم سینما مربوط به هنر هفتم نمی­شود، بلکه تمام هنرهای نمایشی جزو این هنر هستند.

کتاب مبانی فیلم­نامه­نویسی یکی از پرفروش­ترین کتاب­ها در حوزه­ی فیلمنامه است.نویسنده­­ی آن سید فیلد از نظریه پردازان آمریکایی است که کتاب را با ساده­ترین مفاهیم فیلم­نامه­ای شروع می­کند و به پیچیده­ترین مطالب درباره­ نوشتن یک فیلمنامه می­رسد.

کتاب معروف دیگر کتاب آموزش بازیگری است که توسط دو نویسنده­ی ایرانی نوشته شده است. نویسندگان آن سیدعلی طباطبایی و سید محسن سعیدی هستند. آموزش بازیگری در مدارس و آموزشگاه­های بازیگری برای مبتدیان رشته­های تئاتر و بازیگری تدریس می­شود.

هنر بی پایان

کتاب­های هنری مانند خود هنر بی­پایان هستند. هنر سرچشمه­ی روح متعالی انسان است و طبیعی است که پرداختن به آن و خواندن از آن کاری لذت­بخش برای انسان باشد. از روزگار قدیم کتاب­های هنری فراوان نوشته می­شده و در آینده هم هزاران هزار کتاب در مورد هنرهای مختلف نوشته خواهد شد. هنر مدام در حال رشد و تغییر است. هر دوره و مکتب و کشوری هنر مخصوص به خود را دارد که نمی­توان برای دوره­های زمانی بعد آن را استفاده کرد. معرفی کتاب هنری در این مقاله به اتمام می­رسد اما هنوز کتاب­های مفید و ارزشمند بسیاری هستند که می­توانید برای خواندن آن­ها وقت بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو