سقف شیبدار مناسب سوله

منبع: فوت و فن

60

1400/12/1

18:36


به منظور حفظ ایمنی کالاها و هم چنین کارگران مشغول به کار در سوله ها حفظ یکپارچگی سقف در آن ها امری ضروری است. خواه قصد ساخت یک سقف جدید برای سوله داشته باشید یا تعمیر و بازسازی یک سقف قدیمی، باید مصالح استفاده شده در ساخت آن با دقت بسیار انتخاب شوند. طراحی سقف سوله یکی از مهمترین اقدام ها بوده و بیشترین زمان و دقت صرف طراحی آن می گردد. سوله بنایی با دهانه عریض و فاقد ستون میانی می باشد. بنابراین داشتن سقفی خاص با طراحی مناسب از الزامات آن است. بنابراین در تمامی سوله ها از سقف شیبدار استفاده می شود چراکه دوام بیشتر و مناسب تری دارد. در ادامه قصد داریم مفصلا سقف شیبدار سوله را مورد بررسی قرار دهیم.

دلیل استفاده از سقف شیبدار در سوله

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که : چرا سقف انواع سوله به صورت شیبدار ساخته می شوند؟

سوله ها مکان هایی هستند که به عنوان انبار نگهداری اجناس تا زمان فروش و استفاده آن ها به کار می روند. اجناس مورد نگهداری در سوله ها می توانند مواد غذایی، مواد اولیه برای هر نوع تولیداتی، مواد بسته بندی، لوازم چوبی و فلزی یا از هر جنس دیگری باشند. با توجه به این کاربری سوله ها و استفاده تجاری از فضای آن ها، مقاومت و عایق بودن سقف آن ها از موارد مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد تا در اثر عوامل مختلف مثل نور آفتاب، باد، باران، برف، خاک، رطوبت و یا انواع آفات، صدمه ای به اجناس یا موادی که در حال نگهداری در سوله هستند وارد نشود. علاوه بر این، از سوله ها برای دامداری ها و مرغداری ها و … نیز استفاده می شود که همچون انبارها نیاز به یک سقف مناسب دارد چرا که این سقف نقشی حیاتی در حفظ و نگهداری و امنیت در سوله خواهد داشت.

بنابراین علاوه بر نکته زیبایی، سقف های شیبدار در مقایسه با سقف های مسطح به مراقبت کمتری احتیاج دارند. ساخت سقف های شیبدار قدمتی دیرینه دارد و خیلی ها بر این باورند که ابتدا سقف شیبدار به عنوان سقف به رسمیت شناخته شده است و سقف های مسطح فقط حکم سرپناه را داشته اند.

شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که در نقاشی های دوران کودکی خانه تان را با سقف شیبدار ترسیم می کردید. توجه به عوامل بسیاری در محیط زیست مثل میزان، سرعت و جهت وزش باد، بارش باران، میزان رطوبت، موقعیت جغرافیایی، شدت گرما در تابستان، شدت سرما در زمستان و نوع کاربری بنا، وزن و دیگر مشخصات فنی ساختمان، علاوه بر احترام به سلیقه مشتری و حفظ تناسب و زیبایی ظاهر ساختمان در انتخاب پوشش سقف شیبدار ضروری است. بنابراین در انتخاب سقف سوله نیز سقف شیبدار را در نظر می گیرند.

شیب مناسب سقف شیبدار سوله

همانطور که گفتیم اولین عاملی که باعث می شود سقف سوله صنعتی به صورت شیب دار ساخته شود، عامل جغرافیاست. وجود شیب موجب می شود که تحمل بار برف و بارندگی برای سازه آسان تر شده و فشار کمتری به اسکلت فلزی وارد گردد. در مناطق کوهستانی به علت بارش برف زیاد و در مناطق پرباران نظیر استان های مازندران، گیلان و گلستان، درصد شیب سقف را بالاتر از سایر نواحی در نظر می گیرند.

نکته دیگری که بر درصد شیب سقف شیبدار سوله تاثیرگذار است، عرض دهانه بنا می باشد که با درصد شیب، ارتباط معکوس دارد. درواقع هر چه دهانه سوله عریض تر باشد، درصد شیب سقف در مرحله طراحی سقف کمتر خواهد بود و بالعکس. در مجموع یک اصل مهم در ساخت و ساز وجود دارد و آن این است که اگر بخواهیم بدون درج ستون میانی اقدام به احداث سقف نماییم، معمولاً چاره ای جز استفاده از سقف گنبدی یا سقف شیبدار نخواهیم داشت.

بنابراین در مناطق شمالی درصد شیب سقف سوله بین ۲۵ تا ۳۰ در نظر گرفته می شود. در مناطق مرکزی که بارش کمتری نسبت به مناطق شمالی کشور دارند درصد شیب سقف سوله از ۱۵ تا ۲۰ درصد در نظر گرفته می شود. البته در موارد خاصی چون بهاربند دامداری های صنعتی این شیب تا ۳۳ درصد هم نیز افزایش می یابد که علت آن سبک سازی سوله و فراهم کردن تهویه مناسب برای فضای سالن دامداری است. در مناطق جنوبی و گرمسیری کشور به دلیل بارش برف و باران کمتر، در طراحی سقف سوله شیب سقف را تا ۱۰ درصد می توان در نظر گرفت. ولی ترجیحاً برای انتقال آب باران های فصلی این مناطق که گاهاً شدید می شود همان شیب ۲۰ درصد استاندارد باید مدنظر قرار بگیرد.

ورق پی وی سی برای سقف سوله

استفاده از ورق پی وی سی برای سقف سوله

پی وی سی (PVC) یا پلی وینیل کلراید یکی از گرانبهاترین محصولات صنعت پتروشیمی محسوب می شود و در صنایع مختلفی کاربرد دارد. در سالهای اخیر با پیشرفت دانش و تکنولوژی این محصول، در حال جایگزینی با اکثر مصالح ساختمانی سنتی از جمله سیمان، سفال و حتی فلز می باشد. این پیشرفت به مصالح مورد استفاده در سقف شیبدار نیز رسیده است و باعث شده یکی از شرکت های با سابقه در زمینه سقف شیبدار، اقدام به تولید این ورق در ایران کند. ورق پی وی سی BTJ علاوه بر سوله ها (انبارها، کارگاه ها، کارخانه ها، دامداری ها، مرغداری ها و …)، در ویلاهای لوکس، آلاچیق و نمای ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای سقف پی وی سی

  • عایق حرارتی مناسب در مقابل سرما و گرما
  • طول عمر بالا
  • دوست دار محیط زیست
  • وزن سبک
  • صرفه جویی در زیرسازی
  • سهولت در نصب
  • غیر قابل اشتعال
  • مقاوم در برابر خوردگی و مواد شیمیایی
  • قابلیت خودشستشویی به دلیل آب گریز بودن
  • قابل استفاده در تمامی اقلیم های آب و هوایی ( ۳۰- تا ۷۰+ درجه)
  • قابل بازیافت و برگشت به چرخه تولید مجدد

تولیدکننده ورق پی وی سی

شرکت پوشش بام تخت جمشید با ربع قرن سابقه در زمینه سقف شیبدار، یکی از شرکت های مطرح در زمینه ارائه پوشش سقف شیبدار، اجرا و پیاده سازی سقف شیبدار برای انواع ساختمان، سوله، ویلا و آلاچیق می باشد. این شرکت نماینده رسمی بسیاری از پوشش های سقف شیبدار نظیر شینگل BTM ترکیه، تخته OSB کارخانه EGGER اتریش و SWISS KRONO  سوئیس، آندولین فرانسه، تاپ تایل کره و … می باشد.

تولیدکننده ورق پی وی سی

شرکت افق راز تخت جمشید زیرمجموعه این شرکت بوده و تولیدکننده ورق پی وی سی BTJ می باشد. ورق PVC برای جلوگیری از واردات پوشش سقف شیبدار و ارائه محصول رقابتی و با کیفیت، با به کارگیری نیروی متخصص ایرانی، در طرح های مختلف نظیر سفال، شادولاین، عثمانی، ذوزنقه و آندوویلا تولید شده است. اکنون آندوبام یا پوشش پی وی سی با طرح آندوویلا مقبولیت بسیاری پیدا کرده است و در سقف ویلا، سقف سوله (سقف کارخانه، کارگاه، سقف دامداری، مرغداری و سقف انبار)، سقف و نمای ساختمان و آلاچیق استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://www.poosheshbtj.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۶۴۴۲۰۱۱۹۲ تماس حاصل نمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو