غار کارائین یکی از جاذبه های گردشگری آنتالیا به شمار می رود

منبع: همگردی

34

1401/7/13

18:01


جاذبه ها/ براساس خبرهای منتشر گشته، غار کارائین یکی از جاذبه های گردشگری آنتالیا به شمار می رود.

این غار در فاصله حدود 30 کیلومتری شمال غرب شهر آنتالیا و در ارتفاع چهارصد متری از سطح دریا قرار گرفت. غار کارائین که در سایتی باستان شناسی در نزدیکی روستای یاقجا واقع شده، جز معدود غارهای مسکونی ثبت شده در لیست جهانی یونسکو در جهان می باشد که قدمتی بیش از بیست و پنج هزار سال دارد. همچنین این غار جز معدود غارهایی با این قدمت بوده که محل سکونت انسانها و همچنین مکانی برای انبار مواد غذایی در گذشته های دور بوده است.

غار کارائین یکی از جاذبه های گردشگری آنتالیا به شمار می رود

غار کارائین از قدیمی ترین آثار تاریخی بجای مانده از عصر پارینه سنگی است. قدمت این غار به بیش از دویست هزار سال پیش بر میگردد که باستان شناسان تخمین می زنند که این غار ممکن است قدمتی بیشتر نیز داشته باشد. دلیل تخمین این قدمت نیز پیدا شدن جمجمه هایی از انسانهای اولیه ای است که بیش از دویست هزار سال پیش در این غار می زیسته اند. یکی از آثار کشف شده در این غار، جمجمه ای مربوط به یک نئاندرتال است که دانشمندان تخمین می زنند مربوط به حدود دویست هزار سال پیش باشد. همچنین در این غار افسانه ای تعدادی ابزار مربوط به شکار و زندگی نیز کشف شده که از عاج و سنگ ساخته شده اند.

در دوران عصر آهن و مصادف با تصرف آسیای صغیر به وسیله یونانیان باستان، غار کارائین به عنوان محلی مذهبی و مقدس استفاده میشد که از سنگهای تزئینی بکار رفته در آن میتوان به این موضوع پی برد. غار کارائین دارای ویژگی های خاص و منحصر بفردی است که در کمتر اثر تاریخی میتوان به آن برخورد کرد. غار که در طول سالیان متمادی به صورت مسکونی استفاده میشد، دارای موقعیتی استراتژیک نیز بود، بطوریکه از دید دشمنان در امان بود و به همین دلیل، سالهای مدیدی به صورت مخفی باقی مانده و کشف نشده است.

اگر به این غار سفر و از آن بازدید کردید، متوجه این موضوع خواهید شد که موقعیت قرارگیری ورودی غار به شکلی است که با نور خورشید روشن میشده و در طول روز نیاز چندانی به استفاده از وسایل روشنایی نداشته است. البته در حال حاضر تمام قسمت های غار، با نورافکن های عظیم نورپردازی شده است. ورودی غار به سه تالار به هم پیوسته متصل می شود که پس از گذر از آن، به چند اتاق بزرگ با سقف های بلند می رسیم.

غار کارائین یکی از جاذبه های گردشگری آنتالیا به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو