اختصاصی| هشت اتفاق مربوط به بالارفتن دمای بدن

17

1401/7/16

11:27


افراد معمولا در فصل گرما، دچار گرمازدگی و بابلا رفتن دمای بدن می شوند. در چنین مواقعی چه باید کرد؟‌

اختصاصی| هشت اتفاق مربوط به بالارفتن دمای بدن

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز،  شما ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنید، مانند موارد زیر:
تعرق مفرط
کم آبی بدن
گرفتگی عضلات
احساس خستگی
سرگیجه
تاکی کاردی
غش کردن

بنابراین، وقتی دمای هوا به ۴۰ درجه سانتیگراد نزدیک شود یا از آن فراتر رود،باید اقدامات احتیاطی انجام بگیرد.اگر علائم ذکر شده در بالا خود را نشان دهند،باید اقدامات فوری برای جلوگیری از عوارض جانبی آن‌ها انجام شود.

علائم ناشی از گرما
چه در نیمکره شمالی و چه در نیمکره جنوبی، با فرا رسیدن تابستان،دما کم‌کم بالا می‌رود.با این حال، برخی از سال ها به دلیل ایجاد پدیده های مختلف آب و هوایی مانند ال نینو گرمتر از سال های دیگر هستند.

خنک شدن بدن از طریق تعریق طبیعی است ولی با این وجود،گاهی اوقات بدن قادر به خلاص شدن از شر اضافه بار گرمایی با سرعت کافی نیست و تعادل حرارتی از بین می رود.سپس دمای بدن به حدی افزایش می‌یابد که می‌تواند خطرناک شود و علائم مختلفی را ایجاد کند.مانند:
سرگیجه
تاکی کاردی
هذیان و سردرگمی
تشنگی که رفع آن سخت است
احساس خستگی و ضعف
بثورات و قرمزی پوست
کاهش تولید ادرار
افزایش و کاهش ناگهانی فشار خون
کاهش یا تولید بیش از حد عرق

علل و عوامل خطر
زمانی که برای مدت طولانی در معرض گرما قرار دارید،اگر از هیچ وسیله ای استفاده نکنید که به از بین رفتن یا کاهش دما کمک کند،به احتمال زیاد دچار مشکل خواهید شد.در افرادی که نسبت به گرما حساس‌تر هستند،این مشکلات بیشتر می‌شود.در میان عوامل خطری که ناشی از گرمای بیش از حد است،موارد زیر ذکر شده است:

مصرف الکل
افراد مبتلا به چاقی
هیدراتاسیون کم یا ناکافی
افرادی که به آب و هوای سرد عادت دارند
کودکان بسیار کوچک و افراد پیر
افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی
مصرف برخی داروها (بتابلوکرها، دیورتیک ها، داروهای ضد افسردگی)

شرایط مربوط به درجه حرارت بالا
برخی از علائم ذکر شده در بالا ممکن است در شرایط مختلف مربوط به دمای بالا مشترک باشد. با این حال، هر کدام ویژگی خاص خود را دارند.

۱.گرمازدگی
گرمازدگی و بیهوش شدن بر اثر گرما اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. با این حال، کارشناسانی وجود دارند که تفاوت‌هایی بین هر دو ایجاد می‌کنند و به این نکته اشاره می‌کنند که بیهوش شدن معمولاً پیش‌آمده گرمازدگی است و تغییرات شناختی ایجاد نمی‌کند.از سوی دیگر، همچنین بیان شده است که گرمازدگی نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است، بنابراین با حساسیت و آسیب پوست مشخص می شود.

۲.بیهوش شدن
این یکی از خطرناک ترین شرایط مربوط به دمای بالا است. زمانی اتفاق می افتد که بدن از سد ۴۰ درجه سانتیگراد یا ۱۰۴ درجه فارنهایت فراتر رود.

لازم به ذکر است که دو نوع اصلی گرمازدگی وجود دارد:

گرمازدگی فشاری: این نتیجه فعالیت بدنی پایدار در یک محیط بسیار گرم و مرطوب است. در مدت زمان کوتاهی توسعه می یابد. به عنوان مثال، ممکن است در طول یک مسابقه ماراتن رخ دهد.
گرمازدگی بدون فشار: وقتی افزایش دمای محیط با شرایط دیگری مانند سن یا مشکلات سلامت زمینه‌ای همراه باشد،طی چند روز زیاد می‌شود.
به طور کلی علائم گرمازدگی شامل کم آبی بدن، خستگی، احساس گیجی، تاکی کاردی و سرگیجه است. در صورت عدم مراقبت، تشنج، غش و حتی کما و مرگ ممکن است رخ دهد.

۳.کم آبی
برای مبارزه با دمای بالا، بدن عرق تولید می کند.اگر این  وضعیت حفظ شود،عرق کردن بیشتر می شود.هنگامی که از مایعات کافی برای جبران آب از دست رفته استفاده نکنید،بدن دچار کم آبی می‌شود.کمبود آب در بدن منجر به عوارض کوتاه مدت و بلندمدت دیگری مانند خشکی و ترک خوردن لب ها، بی نظمی و گیجی، تاکی کاردی، یبوست و مشکلات کلیوی و غیره می شود.

۴.کاهش انرژی در اثر گرما 
پس از مدتی قرار گرفتن در معرض گرما، ممکن است فرد احساس خستگی کند که به دشواری در انجام هر فعالیتی تبدیل می‌شود،احساس می‌کند که کوچک‌ترین حرکتی نیاز به تلاش زیادی دارد.

۵.گرفتگی عضلات
تعریق باعث می‌شود بدن املاح و مواد معدنی مورد نیاز برای عملکرد طبیعی را از دست بدهد.این‌ها شامل کلر، سدیم، پتاسیم و منیزیم هستند که نقش مهمی در عملکرد ماهیچه ایفا می‌کنند.کمبود این مواد و املاح معدنی موجب اسپاسم و گرفتگی عضلانی می‌شود که می‌تواند در بازوها،پاها و همچنین سایر قسمت های بدن حتی در شکم رخ دهد.

۶.بیماری های پوستی
راش یک بیماری پوستی است که شبیه برجستگی های قرمز یا تاول های کوچک است و بیشتر در چین های بدن (بغل، کشاله ران)دیده می شود و در کودکان شایع است.زمانی که محیط گرم و مرطوب باشد این بیماری باعث التهاب،سوزش،خارش،خشکی و پوسته پوسته شدن می شود.

۷.بیماری های گوارشی
بیماری‌های دستگاه گوارش در هوای گرم بیشتر است چون غذا سریعتر تجزیه شده و باکتری های موجود در آن افزایش می یابد.به همین دلیل،مگس ها و سایر حشرات در هوای گرم و در مکان‌هایی که شرایط بهداشتی مناسبی ندارند،تکثیر می‌شوند.

۸.مشکلات کلیوی
با کم شدن آب بدن،دفعات ادرار کاهش می یابد که می تواند منجر به عواقب مختلفی مانند افزایش سطح اسید اوریک شود.بر اساس یک بررسی در مورد این موضوع،مشخص شده است که امواج گرما خطر نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد و در کودکان، سالمندان، افراد دارای معلولیت و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مختلف بیشترین تأثیر را دارند.افراد مسن چون بیشتر در معرض اثرات امواج گرما هستند،بنابراین باید اقدامات احتیاطی شدید را انجام دهند.

عواقب و عوارض احتمالی
هنگامی که بدن بیش از حد گرم می شود، رگ های خونی گشاد می شوند و قلب را مجبور می کند تا سریع تر و با قدرت بیشتری خون را پمپاژ کند.این کار روی عضلات و عملکرد اندام‌های حیاتی از جمله مغز تأثیر می‌گذارد.عوارض ناشی از افزایش دما شامل موارد زیر است:

هایپرونتیلاسیون
دیسترس تنفسی حاد
نارسایی کلیه و کبد
اختلال متابولیک
شوک هیپوولمیک
علاوه بر این، برخی از بیماری‌ها وجود دارند که می‌توانند با گرما تشدید شوند،مانند مشکلات پوستی (آکنه، روزاسه)، بیماری‌های تنفسی (COPD، آسم)،دیابت و لوپوس.

جلوگیری از شرایط مرتبط با دمای بالا
اگر اقدامات لازم انجام شود، می توان از این شرایط اجتناب یا از آن جلوگیری کرد.در این راستا توصیه های متعددی باید در نظر گرفته شود از جمله این‌که ما باید مراقب پیش‌بینی‌های آب و هوا باشیم، مایعات کافی بنوشیم و در ساعات اوج گرما در معرض آفتاب قرار نگیریم.همچنین بهتر است هنگام بیرون رفتن از کلاه استفاده کنید.

همچنین در محیط های خنک و دارای تهویه بمانید.اگر خیلی گرم هستید دوش گرفتن نیز عالی است. شما باید از ورزش کردن در گرمای شدید اجتناب کرده و از پوشیدن لباس گرم خودداری کنید.در مورد وعده های غذایی هم این نکات را باید در نظر داشته باشید که در خیابان غذا نخورید،میوه ها و سبزیجات را به خوبی ضد عفونی کرده و از خوردن وعده های غذایی حجیم،خیلی گرم یا چرب خودداری کنید.در خانه، از دستگاه‌های لازم برای سرمایش، مانند پنکه‌ها و تهویه مطبوع استفاده کنید. 

چه زمانی به دکتر برویم
اگر تعدادی از علائم بالا در شما وجود دارد، باید به دنبال کمک‌های پزشکی باشید.هنگامی که پرسنل کمک های اولیه وارد می شوند،با استفاده از کمپرس یخ در مناطقی مانند زیر بغل، کشاله ران و گردن به کاهش دمای بدن فرد کمک می‌کنند.

در صورت امکان، فردی را که دچار گرمازدگی شده است به حمام ببرید.یکی دیگر از اقدامات مهم هیدراتاسیون با نوشیدنی های ایزوتونیک است.هنگام گرمازدگی، مراقبت فوری پزشکی ضروری است. اگر بتوان آن را به موقع درمان کرد، دیگر نیازی به ترس از عوارض نیست.
Steotohealth
۱ سپتامبر ۲۰۲۲

گلنوش محبعلی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو