دانه چیا برای لاغری

منبع: اوما

39

1401/7/17

14:50


دانه چیا برای لاغری

خوب، دانه های چیا راه طولانی را طی کرده اند تا به جایگاهی که الان دارند رسیده اند.  اخیراً مشاهده کرده اید که پودینگ ها و اسموتی هایی با ظاهری خوش طعم و درست شده با دانه های چیا در تبلیغات غذایی اینستاگرام شما ظاهر می شوند.

دانه های چیا در سال های اخیر حتی به عنوان یک ابرغذا نامیده می شود. ادعاها در مورد فواید سلامتی فراوان است، از جمله اینکه ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند. اما آیا آنها واقعاً می توانند شما را لاغر کنند؟ در متن زیر ما را همراهی کنید تا متوجه شوید.

دانه های چیا چیست؟

چیا در واقع عضوی از خانواده نعناع های بومی مکزیک است. دانه های چیا مانند غلات کامل مصرف می شود، اما یک دانه شبه مغذی است. این بدان معناست که آنها دانه های غنی از کربوهیدرات یک گیاه بدون علف هستند. وقتی دانه های چیا را با مایع مثل آب مخلوط می کنند، منبسط می شوند و یک ژل غلیظ ایجاد می کنند.

آیا دانه های چیا به کاهش وزن کمک می کند؟

اظهارات زیادی در اینترنت وجود دارد که دانه های چیا اشتهای شما را کاهش داده و باعث کاهش وزن می شوند. تئوری دویدن این است که از آنجا که دانه های چیا سرشار از فیبر هستند، شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند. بنابراین ممکن است به جلوگیری از پر خوری کمک کنند.

دو قاشق غذاخوری دانه چیا منبع مطمئن تقریباً 10 گرم فیبر دارد. این حدود 40 درصد از میزان توصیه شده برای دریافت روزانه است. رژیم های غذایی سرشار از فیبر با کاهش وزن ارتباط دارند. طبق یک منبع معتبر تحقیقاتی در سال 2015، خوردن روزانه 30 گرم فیبر ممکن است به شما کمک کند به همان اندازه که رژیم پیچیده تری را دنبال می کنید، وزن کم کنید.

نکته‌ای که در اینجا مطرح است این است که آیا دانه های چیا اعتیاد آور است؟ تحقیقات اعتیاد به مواد مخدره را پشتیبانی نمی کند. مطالعات کمی در مورد بذر چیا و کاهش وزن روی انسان انجام شده است. مطالعه ای در سال 2009 اثرات دانه های چیا را بر کاهش وزن و عوامل خطر بیماری بررسی کرد.

برای این مطالعه، 90 بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاقی یا دارونما یا 25 گرم دانه چیا مخلوط با آب قبل از اولین و آخرین وعده های غذایی روز مصرف کردند. متأسفانه، نتایج هیچ تأثیری بر توده بدن، ترکیب بدن یا عوامل خطر بیماری نشان نداد.

دانه های چیا همچنین دارای کالری و چربی نسبتاً بالایی هستند. دو قاشق غذاخوری دارای 138 کالری و 9 گرم چربی (1 گرم اشباع) است. دانه های چیا وقتی به میزان متوسط استفاده می شود، به شما کمک می کند احساس رضایت بیشتری داشته باشید و احتمال اینکه زیاد بخورید کم است. هنوز هم، اگر در طول روز بیش از حد غذا بخورید، ممکن است از میزان کالری روزانه خود بیشتر کنید.

دانه های چیا و سلامت قلب

دانه های چیا اغلب به عنوان ماده مفید برای قلب به بازار عرضه می شوند زیرا اگرچه دانه های ریزی هستند، اما سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. با این حال، بیشتر اسید چرب امگا 3 موجود در دانه های چیا، اسید آلفا-لینولنیک (ala) است.

یک منبع بررسی شده در سال 2012 دریافت که غذاها و مکمل های حاوی مقدار زیادی ala ممکن است خطر ابتلا به سندرم متابولیک و بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهند. اما حداقل یک مطالعه نشان داد که میزان بالای ala با افزایش خطر ایست قلبی ناگهانی در ارتباط است.

از 16 مطالعه بررسی شده، نیمی از مزایای سلامتی ala پشتیبانی کردند در حالی که دیگران این کار را انجام ندادند. تحقیقات بیشتری لازم است.

دانه های چیا بسیاری از مواد مغذی را در یک بسته بندی کوچک قرار می دهند. در اینجا برخی از مزایا ذکر شده است:

طبق یکی از منابع مورد مطالعه، دانه های چیا از نظر آنتی اکسیدان ها تقریباً دو برابر بیشتر از آنچه تصور می شد، وجود دارد. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند.

دو قاشق غذاخوری دانه چیا 7/4 گرم پروتئین دارد. آنها همچنین بدون گلوتن هستند. این باعث می شود که آنها یک منبع پروتئین محبوب برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به غلات کامل باشند.

دانه های چیا حاوی ویتامین های زیادی نیستند، اما منبع بسیار خوبی از کلسیم هستند. اگرچه نتایج مطالعه در مورد کلسیم و کاهش وزن مخلوط است، اما واضح است که کلسیم از استخوان ها و دندان های قوی پشتیبانی می کند و از عملکرد متابولیک سالم پشتیبانی می کند.

 

دانه چیا برای لاغری

دانه های چیا همچنین حاوی کلسترول صفر هستند. آنها هیچ ویتامینی برای گفتن ندارند، اما منبع خوبی از چندین ماده معدنی هستند، مانند:

  • کلسیم
  • فسفر
  • منگنز
  • فلز روی
  • مس

روش های استفاده از دانه های چیا

دانه های چیا تقریباً هیچ طعمی ندارند بنابراین با بسیاری از دستور العمل ها به خوبی ترکیب می شوند. آنها ممکن است با هر مایع مانند آب یا آب ترکیب شوند. اطمینان حاصل کنید که دانه های چیا قبل از مصرف کاملاً منبسط شده اند. دانه های چیا را خشک نخورید، به خصوص اگر در بلعیدن مشکل دارید. به گفته دکتر ربکا راول، از آنجا که دانه های چیا چندین برابر وزن خود را در آب جذب می کنند، دانه های خشک ممکن است در مری گسترش یافته و باعث انسداد شوند.

سعی کنید دانه های چیا را به موارد زیر اضافه کنید:

  • اسموتی
  • بلغور جو دوسر
  • سالادها
  • سس سالاد
  • ماست
  • سوپ یا آب گوشت
  • مافین
  • نان خانگی
  • کالاهای پخته شده به جای تخم مرغ
  • پودینگ چیا

توجه: دانه های چیا ممکن است با داروهای فشار خون یا رقیق کننده های خون مانند وارفارین تداخل داشته باشند. اگر از این داروها استفاده می کنید، دانه های چیا را نخورید.

هنگام استفاده از دانه های چیا، به یاد داشته باشید که هرچه تعداد دانه بیشتری استفاده کنید و مدت زمان طولانی تری آنها را بخیسانید، محصول نهایی ضخیم تر است. اگر طرفدار بافت دانه های چیا نیستید، آنها را با قوام دلخواه خود مخلوط کنید.

دانه های چیا یک دانه شبه مغذی است که می تواند بخشی از یک برنامه کاهش وزن سالم باشد. اما آنها سریعاً باعث کاهش وزن و لاغری شکم شما نمی شوند. اگر بیش از حد از آن بخورید، ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. هیچ غذایی تنها مسئول کاهش وزن سالم نیست.

اگرچه برخی از افراد ادعا می كنند كه پس از افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی خود، وزن خود را از دست می دهند، اما به احتمال زیاد دانه های چیا تنها یكی از مولفه های كلی رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی بودند. و از آنجا که دانه های چیا مزه ندارند، مگر اینکه با غذاهای دیگر یا مایعات طعم دار ترکیب شوند، برخی از افراد ترجیح می دهند کالری خود را از منبع رضایت بخشی دریافت کنند.

 Kris Gunnars, BSc.11 Proven Health Benefits of Chia Seeds. on August 8, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو