آیا عفونت ادراری خطرناک است؟

منبع: نمکستان

48

1401/7/18

21:49


علائم عفونت ادراری چیست؟ برای تشخیص عفونت ادراری چه کنیم؟ آزمایش کشت ادرار برای تشخیص عفونت

هرگاه در یکی از بخش‌های دستگاه ادراری مانند کلیه‌ها، مجاری ادراری یا مثانه، عفونتی ایجاد شوند، فرد به بیماری عفونت ادراری مبتلا شده است. بیشترین آمار ابتلا به عفونت ادراری در کودکان و بزرگسالان دارای دیابت است. از طرفی تعداد زنانی که عفونت ادراری پیدا می‌کنند بیشتر از مردان است. اگر قصد دارید تا اطلاعات کامل‌تری درباره عفونت ادراری بدست آورید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

آیا عفونت ادراری خطرناک است؟

عفونت ادراری چیست و با چه علائمی همراه است؟

عفونت ادراری یکی از انواع عفونت‌های میکروبی است که در اثر وارد شدن باکتری به ساختار دستگاه ادراری ایجاد می‌شود و راه تشخیص آن، انجام آزمایش کشت ادرار است. در برخی موارد نادر، قارچ‌ها و ویروس‌ها نیز از عوامل ایجاد عفونت ادراری به شمار ‌می‌روند.

ساختار دفاعی دستگاه ادراری به صورتی است که اجازه ورود به باکتری‌ها را نخواهد داد اما در برخی موارد با وارد شدن باکتری‌ها از سد دفاعی و تکثیر در مجاری ادراری به سمت مثانه حرکت می‌کنند که موجب تشکیل بیماری عفونت خواهند شد. باکتری‌ها از طریق عوامل مختلفی وارد مجاری ادراری فرد بیمار می‌شوند. به عنوان مثال یکی از علت‌های تکثیر و لانه گزینی باکتری در مجاری ادراری، استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری است.

عفونت ادراری در تمامی بخش‌های دستگاه ادراری، کلیه‌ها، مثانه و مجاری ادراری می‌توانند نفوذ کنند. اما شایع‌ترین نوع آن، عفونت در مثانه است که عفونت تحتانی نامیده می‌شوند. هر شخص حداقل یک بار به عفونت ادراری مبتلا شده است و این آمار در زنان به دلیل ساختار مجاری ادراری که دارند، ‌بیشتر دیده می‌شود. تمامی افراد با هر رده سنی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند اما ایجاد آن در بزرگسالان خطرناک‌تر از کودکان خواهد بود.

عفونت ادراری چیست و با چه علائمی همراه است؟

زنان یائسه به دلیل کاهش استروژن بدنشان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار خواهند گرفت به علاوه اینکه دارای علائم شدیدتری نیز هستند. سنگ کلیه، پروستات بزرگ شده در مردان، ایجاد اختلال در مجاری ادراری، ضعف سیستم دفاعی بدن و… از دیگر عوامل تشکیل عفونت ادراری در افراد است. از دیگر علل ایجاد عفونت ادراری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده طولانی مدت از وسایل پیشگیری از بارداری در زنان

  • استفاده از مواد مرطوب کننده
  • عدم وجود بهداشت فردی
  • داشتن رابطه جنسی نامتعارف
  • وجود عفونت ادراری در مجاری ادراری و تناسلی شریک جنسی
  • دیابت

هر بیماری با یک سری علائم و نشانه‌هایی وجود خود را در بدن اعلام می‌کند تا فرد در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها به پزشک معالج مراجعه کند. یکی از علائم متداول در عفونت ادراری، تکرر ادرار است. از دیگر نشانه‌های این بیماری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • احساس سوزش در هنگام ادرار
  • ایجاد درد در ناحیه لگن خانم‌ها
  • کاهش حجمی مقدار ادرار
  • احساس درد در ناحیه مقعد آقایان
  • بوی بد ادرار
  • تغییر رنگ ادرار به صورتی یا قهوه‌ای
  • مشاهده لکه‌های خون در ادرار
  • تب و لزر به دلیل وجود عفونت
  • حالت تهوع و استفراغ

عفونت ادراری در چه زمانی خطرناک است؟

چنانچه عفونت ادراری در زمان مناسب شناسایی و درمان شود، هیچ خطری برای بیمار نخواهد داشت اما در غیر این صورت می‌تواند به عفونت‌های حاد و مزمن تبدیل شده و می‌تواند به صورت دوره‌ای مجدد در بدن فرد ایجاد شود. عفونت ادراری درمان نشده، باکتری‌ها را وارد جریان خون فرد بیمار کرده و او را دچار بیماری‌های مختلف دیگری خواهد کرد. در صورت ادامه‌دار شدن می‌تواند به دستگاه کلیه آسیب‌های جدی و خطرناکی را وارد کند به حدی که آن‌ها را از کار انداخته و در ادامه فرد را با مشکلات و بیماری‌های مختلفی آشنا کند.

آیا برای تشخیص عفونت ادراری نیازی به انجام آزمایش است؟

انجام آزمایش از جمله راهکار‌های جامعه بشری برای شناسایی و تشخیص انواع بیماری است. افراد با مشاهده علائم بیماری به پزشک معالج مراجعه کرده و تجویز آزمایش را انجام خواهد داد. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمایش، بیماری فرد تشخیص داده خواهد شد.

برای تشخیص عفونت ادراری نیز، آزمایش کشت ادرار از جانب پزشک متخصص تجویز می‌شود. در واقع کشت ادرار برای شناسایی وجود باکتری در دستگاه ادراری صورت می‌گیرد. با آزمایش کشت ادراری نوع میکروب وارد شده تشخیص داده شده و در ادامه روش‌های درمانی مربوط به آن انجام خواهد شد.

معمولاً باکتری عامل عفونت ادراری از مسیر ادرار وارد مجاری شده، سریعاً رشد و تکثیر می‌شود و در نهایت تبدیل به عفونت می‌شود. به دلیل کوتاه بودن مسیر پیشاب در زنان نسبت به مردان، بیشترین افرادی که به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، خانم‌ها هستند.

تفسیر آزمایش کشت ادرار چگونه انجام می‌شود؟

هدف از انجام آزمایش کشت ادرار، تشخیص وجود باکتری در آزمایش ادرار فرد بیمار است. بنابراین تفسیر آزمایش بر اساس وجود و یا عدم وجود باکتری انجام می‌شود.

هرگاه جواب کشت ادرار منفی (Negative) باشد، این به معنای آن است که بدن هیچ عفونت ادراری ندارد. اما اگر این باکتری در ادرار مراجعه‌کننده وجود داشته باشد، جواب آزمایش مثبت (Positive) است.

در صورت وجود عفونت، پزشک برای درمان از آنتی بیوتیک‌ها استفاده خواهد کرد تا مقدار باکتری‌ها روند کاهشی به خود گرفته و در نهایت به صورت کامل از بین بروند.

آزمایش کشت ادرار را در منزل انجام دهید!

آزمایش کشت ادرار را در منزل انجام دهید!

افرادی که سلامتی برایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، با مشاهده کوچک‌ترین علائم به پزشک مراجعه می‌کنند. در برخی موارد به دلیل نداشتن وقت کافی یا نبود آزمایشگاه در نزدیکی محل زندگی یا کار، افراد از مراجعه حضوری خودداری می‌کنند. مجموعه آزمایشگاه سیار هومکا این امکان را برای شما فراهم نموده است تا ضمن تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ یا مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، از خدمات آزمایش در منزل بهره‌مند شوید.

هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های مختلفی در استان تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، رشت، قزوین و اهواز است و این امکان را برای همه افراد فراهم کرده تا خدمات آزمایشگاهی را در منزل دریافت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو