ارتباط گُرگرفتگی زنان یائسه با سلامت مغز

19

1401/7/20

19:35


محققان آمریکایی ثابت کردند: گرگرفتگی و تعریق شدید شبانه در دوران یائسگی با بدتر شدن سلامت مغز مرتبط هستند.

ارتباط گُرگرفتگی زنان یائسه با سلامت مغز

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس مطالعه جدیدی توسط محققان دانشگاه پیتسبرگ، زنانی که در طول یائسگی، اغلب تعریق شبانه را تجربه می ‌کنند، ممکن است بیشتر از سایر زنان، از یک نشانگر زیستی مغزی به نام شدت ماده سفید برخوردار باشند.

شدت ماده سفید، ضایعات ریز قابل مشاهده در اسکن مغزی است که با افزایش سن یا فشار خون بالا کنترل نشده شایع تر می شوند. این نشانگرهای زیستی مغز در برخی مطالعات با افزایش خطر سکته مغزی، بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط بوده اند.

پژوهشگران می گویند: مطالعه ما به طور خاص به علائم رایج یائسگی، گرگرفتگی، تعریق شبانه و ارتباط آنها با شدت ماده سفید در مغز پرداخت.

این مطالعه شامل 226 زن با میانگین سنی 59 سال بود که از هورمون درمانی استفاده نمی کردند. محققان شرکت کنندگان را به مدت سه روز تحت نظر داشتند. در 24 ساعت اول، شرکت ‌کنندگان از دستگاهی استفاده کردند که گرگرفتگی و تعریق شبانه را از طریق دمای پوست کنترل می ‌کرد. آنها به مدت سه روز، گرگرفتگی و تعریق شبانه خود را در یک دفتر خاطرات الکترونیکی گزارش کردند.

پس از این دوره سه روزه، محققان آزمایش ‌های خون و همچنین اسکن مغز شرکت کنندگان را برای اندازه‌ گیری شدت ماده سفید در شش ناحیه از مغز، مورد بررسی قرار دادند.

نتایج بررسی ها نشان داد: گرگرفتگی و تعریق شبانه، بیشتر با شدت ماده سفید در لوب پیشانی مغز، مرتبط هستند. لوب پیشانی مغز، ناحیه مسئول حرکات ارادی و توانایی برنامه ریزی و سازماندهی می باشد.

دانشمندان اضافه کرده اند: نتایج ما، این تصور رایج را که گرگرفتگی و تعریق شبانه علائم خوش‌ خیمی هستند و اهمیت چندانی در مراقبت‌ های پزشکی زنان ندارند، زیر سؤال می ‌برند. گرگرفتگی این پتانسیل را دارد که به عنوان یک نشانگر سلامت مغز در زنان میانسال عمل کند که در نهایت ممکن است به شناسایی زنانی که با افزایش سن، احتمال سلامت مغزی ضعیف‌ تری دارند، کمک کند.

 یافته های تحقیقاتی در مجله Neurology منتشر شرده اند.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو