درمان گیاهی پولیپ رحم و نشانه های ابتلا به این بیماری

درمان گیاهی پولیپ رحم و نشانه های ابتلا به این بیماری


منبع: آرگا

47

1401/7/22

09:10


پولیپ رحمی توده عمدتا خوش خیمی است که خوشبختانه با روش های خانگی و گیاهی قابل درمان است. برای اطلاع از درمان گیاهی پولیپ رحم با این مطلب همراه ما باشید.

پولیپ رحم یکی از مشکلات نسبتا رایجی می باشد که معمولا سن خاصی نداشته و عموما هم خوش خیم است. در این مطلب به درمان گیاهی پولیپ رحم می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع درمان گیاهی پولیپ رحم

پولیپ رحم یا پولیپ آندومتر به توده های عمدتا خوش خیمی اطلاق می شود که در جداره داخلی یا دهانه رحم ایجاد می شوند. این برجستگی ها به طور معمول خوش خیم بوده و ندرتا سرطانی می شوند. این بیماری در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی بانوان رایج تر است البته سن خاصی نداشته و عمدتا هم خوش خیم خواهد شد.

ولی گاه برخی از پولیپ های رحمی رشد کرده و سرطانی می شوند. به این ترتیب بهتر است قبل از رسیدن به این مرحله نسبت به درمان آن اقدام صورت گیرد.

پولیپ رحم

به صورت کلی توده های غیر سرطانی و عموما خوش خیمی که در بافت های مختلف بدن همچون معده، روده، رحم و … رشد می کنند، پولیپ گفته می شود. اگر این پولیپ در جداره داخلی و دهانه رحم رشد کند، به آن پولیپ رحم اطلاق می شود. این عارضه شایع ترین بیماری رحم شناخته می شود.

پولیپ رحم از چند میلی متر تا چند سانتی متر بوده و گاه به اندازه توپ گلف و شاید بزرگتر هم می رسند. این عارضه از علت اصلی خونریزی دستگاه تناسلی زنان محسوب می شود و خوشبختانه در ۹۵ درصد موارد خوش خیم و غیر سرطانی می باشد. پولیپ رحمی انواع مختلفی داشته و می توانند پایه دار یا بدون پایه بوده همچنین در تعداد زیاد یا فقط یک پولیپ کوچک در سایز چند میلی متری تا چند سانتی متر به دیواره رحم بچسبند.

در مواردی پولیپ ها از جداره رحم جدا شده و به دهانه رحم، بخش های پایینی و واژن هم می رسند. اکثر میزان ابتلا به پولیپ های رحمی در خانم های یائسه مشاهده می شود. البته گاه در دختران مجرد در سنین باروری هم مشاهده می شود. این عارضه از دهه سوم تا پنجم بین زنان رایج بوده ولی به طور کلی پولیپ رحم قبل از یائسگی می باشد و بعد از آن میزان شیوع کمتری می یابد.

علت و علائم پولیپ رحم

علت اصلی پولیپ رحمی مشخص نیست ولی به طور کلی عواملی مانند ناهنجاری و اختلال در میزان هورمون ها می تواند دلیل این عارضه باشد. ضخیم شدن دیواره رحم به دلیل استروژن می تواند سبب بروز پولیپ رحم گردد. از دیگر عوامل بروز این بیماری می توان به فشار خون، چاقی، یائسگی زودرس یا دیرتر از موعد، تاخیر در بارداری، مصرف داروهای هورمونی در بیماران مبتلا به سرطان سینه اشاره نمود.

از مهمترین علائم پولیپ رحم نیز می توان به پریودی نامنظم و خونریزی بین دو قاعدگی اشاره داشت. در زنان یائسه مبتلا به این عارضه نیز ممکن است خونریزی را شاهد باشند. مطابق آمار و شواهد بیش از ۲۵ درصد زنان مبتلا به پولیپ رحم از خونریزی زیاد قاعدگی رنج می برند و نازایی و ناباروری و سقط جنین در خانم های باردار هم از علائم این عارضه محسوب می شود.

به طور کلی علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

  • درد قاعدگی
  • قاعدگی نامنظم
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • لکه بینی و خونریزی میان قاعدگی
  • اختلال در باروری

به این ترتیب افرادی که این علائم را داشته و همچنین خانم هایی که در سنین یائسگی با این مشکل مواجه می شوند، باید اقدامات جدی تری جهت درمان را دنبال کنند زیرا احتمال بدخیم شدن در این سن افزایش می یابد.

ارده یا شیره انگور هفته ای ۵ وعده نیز در درمان عارضه مذکور سودمند است. ناگفته نماند استفاده از خواص روغن سیاه دانه نیز یک روش پیشنهادی در درمان گیاهی این عارضه در طب سنتی بوده که به همراه روغن بادام برای ماساژ شکم و قسمت زیر شکم سودمند است. از سایر خوراکی های پیشنهادی برای درمان گیاهی پولیپ رحمی نیز می توان به جوشانده برگ شیرینک، انار شیرین، شاتره، گلناز وحشی و مصرف کرفس و کاهو به دلیل حضور فیبرهای متعادل کننده هورمون ها اشاره نمود.

درمان های خانگی و گیاهی پولیپ رحم

همانطور که اشاره شد پولیپ رحمی توده های خوش خیم کوچکی هستند که خیلی آهسته رشد می کنند یا گاهی اصلا بزرگ نمی شوند. خوشبختانه امکان درمان پولیپ رحم با روش های ساده خانگی مانند کاهش وزن، و تغذیه سالم امکان دارد. از آنجا که اضافه وزن و چاقی از علل اصلی بروز این مشکل بوده که سبب افزایش استروژن شده از این رو کاهش وزن سبب کوچک شدن سایز پولیپ ها می گردد.

همچنین مصرف مواد غذایی سالم و ضروری خطر ابتلا به این عارضه را کاسته و از رشد پولیپ ها جلوگیری می کند. برای درمان خانگی پولیپ رحم باید در مصرف گوشت قرمز اعتدال داشت و همچنین از خوردن خوراکی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی و کربوهیدرات ها که سبب وخیم تر شدن اوضاع می شود، خودداری کرد.

مصرف ویتامین و مکمل ها، میوه و سبزیجات نیز از رشد پولیپ رحم جلوگیری می کند. همچنین مصرف ویتامین های ب، آ و دی و منیزیم و امگا ۳ علائم این عارضه را می کاهد. همانطور که پیشتر اشاره شد بیماران مبتلا به فشار خون بالا بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ رحمی هستند. به این ترتیب یک درمان خانگی این عارضه مدیریت فشار خون یا کاهش مصرف نمک و خوراکی های حاوی سدیم می باشد. ضمنا نباید ورزش روزانه را فراموش کرد.

جالب است بدانید که در طب سنتی پولیپ رحم را با روش های گیاهی درمان می کنند. به این ترتیب در کنار روش های خانگی می توانید برای درمان رحم از گیاهان دارویی نیز کمک بگیرید. از جمله درمان های گیاهی پولیپ رحم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. چای سبز

از آنجا که چای سبز حاوی ریبوفلانوئیدها است در کاهش التهاب و ورم ایجاد شده در رحم و همچنین دفع مواد سمی از آن موثر است. از این رو برای افرادی که از این عارضه رنج می برند توصیه می شود. زیرا هم تعداد پولیپ ها را کاهش داده و هم سایز آن ها را تقلیل می دهد.

۲.  گیاه خار مریم

مصرف دمنوش گیاهان دارویی همچون گیاه خار مریم می تواند برای کوچک تر شدن اندازه پولیپ ها و رفع نشانه های این بیماری رحمی مفید باشد. از این رو سعی کنید از دمنوش گیاه خار مریم بهره بگیرید.

۳. دمنوش زنجبیل

مصرف زنجبیل نیز سبب کاهش التهابات رحمی شده و جریان خون در رحم را تسریع می بخشد. خاصیت ضد عفونی کنندگی زنجبیل، رحم را پاکسازی نموده و دردهای ناشی از فیبروم و پولیپ رحمی را تقلیل می دهد. به این ترتیب کمی ریشه زنجبیل را در یک قوری آب جوش ریخته و به آن مقداری فلفل سیاه و زردچوبه اضافه نموده و اجازه دهید یک ربعی دم بکشد.

می توانید دمنوش زنجبیل حاصله را با عسل میل کرده و همچنین می توان ریشه زنجبیل خرد شده را درون صافی قوری ریخته و آب جوش ریخته و بعد از چند دقیقه که دم کشید، میل نمایید.

۴. سرکه سیب

مصرف سرکه سیب به همراه سالاد سبب پاکسازی رحم، کبد و کلیه شده و دردهای فیبروم و پولیپ را می کاهد.

۵. برگ گردو

برگ گردو نیز یکی از درمان های گیاهی پولیپ رحم محسوب می شود. ۵ گرم برگ گردو را در آب ریخته و ۱۰ دقیقه ای صبر کنید. یا همین میزان برگ گردو را در مخلوط کن ریخته و سه وعده در شبانه روز به همراه قند میل کنید. توجه داشته باشید ممکن است با مصرف این عصاره قند خون شما افت کند. از این رو حتما با نبات یا عسل مصرف شود.

۶. گیاه پنج انگشت

هنگامی که هورمون های بدن تعادل داشته باشند میزان خطر ابتلا به پولیپ و فیبروم رحمی کاهش می یابد. مصرف گیاه پنج انگشت با ایجاد تعادل بین میزان استروژن و پروژسترون بدن برای جلوگیری و درمان فیبروم رحم سودمند است.

۷. زردچوبه

سم زدایی از خواص زردچوبه بوده که به پاکسازی کبد و رحم کمک کرده و با افزایش تولید صفرا در کبد، سبب کوچک شدن فیبروم و پولیپ رحم می شود.

۸. ریشه قاصدک

یک قاشق چایخوری ریشه قاصدک را با یک فنجان چای داغ ترکیب نموده و میل نمایید. مصرف این مخلوط سبب افزایش تولید صفرا، پاکسازی کبد و تصفیه رحم شده همچنین به کوچک شدن اندازه فیبروم و پولیپ رحم کمک می کند.

۹. پیاز

مصرف جوشانده پیاز یکی از روش های توصیه شده در طب سنتی برای درمان گیاهی پولیپ رحم می باشد. برای تهیه جوشانده پیاز، آن را پوست گرفته و در آب بجوشانید. بعد آن را صاف کرده و میل نمایید.

۱۰. گیاه خرگوشک

بخور ناحیه تناسلی با دود گیاه خرگوشک سوزانده شده یکی از روش های طب سنتی در درمان پولیپ و فیبروم رحم می باشد. پیشنهاد می شود قبل از انجام این کار ابتدا با دکتر زنان مشورت نمایید.

۱۲. گل همیشه بهار

یک قاشق مرباخوری گل همیشه بهار را خشک را با یک لیوان آب جوش ترکیب نموده و صبر کنید که ده دقیقه دم بکشد. بعد از صاف کردن دمنوش آن با همراه با عسل میل نمایید.

۱۲. بابونه

دو قاشق گل بابونه را درون لیوان دمنوش ریخته و آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه دم بکشد. بعد دمنوش بابونه را از صافی عبور داده و با عسل میل کنید. این گیاه دارویی نیز در پاکسازی کبد نقش موثری دارد.

ضمنا می توانید از خواص گیاه قسط تلخ و شیرین یا دریایی بهره برده و آن را آسیاب نموده و در مقدار زیادی آب نیم ساعت بپزید و بعد از ولرم شدن در این آب چند دقیقه ای بنشینید. می توان نمک و قسط را با هم ترکیب کرده و در آب پز آن قرار بگیرید. روش دیگر استفاده از عرق بومادران به همراه مقداری عسل به مدت ۴ شب می باشد.

علاوه بر این روش ها در درمان پولیپ رحم سعی کنید به تغذیه خود اهمیت بدهید و مواد سرد مانند لبنیات را از برنامه غذایی تان حذف نمایید. در عوض مصرف خرما، انجیر ، زیتون ، کشمش و بادام درختی را بیشتر نمایید. عسل درمانی نیز از روش های توصیه شده برای درمان گیاهی این عارضه می باشد.

سه واحد عسل را با یک واحد سیاه دانه نیمکوب شده ترکیب کرده و دوبار در روز صبح و شب یک قاشق مرباخوری میل نمایید. روش دیگر عسل درمانی تزریق واژینال عسل به مدت دو هفته می باشد که البته بهتر است با مشورت پزشک زنان صورت گیرد. در ادامه می توان به مصرف یک لیوان عرق رازیانه همراه با عسل و همچنین سنا و روغن کرچک برای درمان پولیپ رحم اشاره نمود.

برای اطلاع از درمان گیاهی کیست تخمدان و درمان گیاهی عفونت واژن می توانید این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو