عمل کورتاژ چیست و خطرات و عوارض آن کدامند؟

منبع: نمکستان

41

1401/7/22

12:54


روش کورتاژ شامل گشاد شدن دهانه رحم است به طوری که می توان بافت آستر (آندومتر) رحم را با خراشیدن یا مکش خارج کرد.

نمکستان : روش کورتاژ شامل گشاد شدن دهانه رحم است به طوری که می توان بافت آستر (آندومتر) رحم را با خراشیدن یا مکش خارج کرد.

D&C روشی بی خطر است که به دلایل مختلف انجام می شود. این جراحی جزئی است که در بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی یا کلینیک انجام می شود. D&C معمولاً یک روش تشخیصی است و بندرت درمانی است. D&C اغلب به عنوان یک روش کمکی برای هیستروسکوپی و یا پلی پکتومی انجام می شود. علاوه بر این، D&C اغلب برای شرایط زیر استفاده می شود:

خونریزی نامنظم یا بیش از حد: خونریزی نامنظم شامل لکه بینی یا خونریزی بین دوره ها است. خونریزی با دوره های طولانی، سنگین یا خونریزی بعد از یائسگی می تواند تعدادی از مشکلات را نشان دهد. D&C اجازه می دهد تا از آسیب شناسی لایه رحم و معاینه بافت تحت میکروسکوپ استفاده شود. این می تواند به تعیین علت خونریزی غیر طبیعی کمک کند.

دلایل خونریزی نامنظم یا غیر طبیعی شامل موارد زیر است:

الیاف و پولیپ: این شرایط بسیار متداول است. تومورهای فیبروئیدی رشد غیر سرطانی هستند که در رحم و در رحم ظاهر می شوند. برخی حتی از دیواره رحم روی ساقه رشد می کنند. فیبروم ها می توانند باعث درد مزمن و خونریزی شدید شوند. پولیپ ها مانند فیبروم ها رشد غیر سرطانی دارند و یک علت شایع خونریزی نامنظم است. پولیپ ها و فیبروم ها می توانند علائمی داشته باشند که شبیه سایر علل جدی تر خونریزی است.

سرطان آندومتر: اغلب یک آزمایشگاه D&C و هیستروسکوپی انجام می شود تا علائم خاصی از بیمار ناشی از سرطان رحم یا تغییرات پیش سرطانی نباشد. البته مهم است که سرطان در اولین و سریع ترین مراحل تشخیص سرطان شناسایی شود.

D&C درمانی: هنگامی که منبع مشکل از قبل شناخته شده است ، D&C معمولاً به عنوان درمان برنامه ریزی می شود. یک وضعیت سقط ناقص یا حتی زایمان کامل است که به دلایلی بافت جنین یا جفت داخل رحم به طور کامل بیرون نیامده است. اگر بافت باقی مانده باشد، به خونریزی بیش از حد منجر شود، این خونریزی ممکن است خطرناک باشد.

متخصص بهداشت و درمان شما در موارد زیر از D&C اجتناب خواهد کرد، مگر در مواردی که کاملا ضروری باشد:

عفونت لگن: در صورت ابتلا به عفونت در اندام های تولید مثل، این احتمال وجود دارد که ابزارهای جراحی که وارد واژن و دهانه رحم می شوند باکتری های موجود از واژن یا دهانه رحم را به رحم منتقل کنند. همچنین خطر آسیب دیدگی به بافت آلوده افزایش می یابد. به همین دلایل، پزشک ممکن است قبل از پاک کردن عفونت با آنتی بیوتیک ها قبل از انجام D&C صبر کند.

اختلالات لخته شدن خون: درمان به توانایی طبیعی بدن در لخته شدن برای جلوگیری از خونریزی بعد از کورتاژ بستگی دارد. معمولاً خانم هایی که دارای اختلال خونی خاصی هستند، این عمل جراحی را انجام نمی دهند.

مشکلات جدی پزشکی: برای مثال بیماری های قلبی و ریه می تواند بیهوشی عمومی و بعضا موضعی را به خطر بیاندازد.

در واقع، به لطف پیشرفت های تشخیصی (به عنوان مثال سونوگرافی و هیستروسکوپی) و هورمونی غیر جراحی (به عنوان مثال، داروهای ضد بارداری خوراکی) و درمان های ضد هورمونی، D&C دیگر به طور معمول مانند یک دهه پیش انجام نمی شود.

عمل کورتاژ چیست؟

خطرات و عوارض کورتاژ چیست؟

موارد زیر عوامل خطر اتساع و کورتاژ است:

خونریزی: خونریزی سنگین نادر است، اما اگر یک ابزار به دیواره های رحم آسیب برساند ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین در صورت قطع فیبروئید غیرمستقیم در طول کورتاژ می تواند رخ دهد.

عفونت: هنگامی که ابزارها در رحم وارد شوند، احتمال عفونت اندک وجود دارد. بیشتر عفونت ها به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند.

سوراخ شدن: این عارضه، اگرچه نادر است، اما در خانم هایی که به هنگام عمل عفونت رحمی دارند، در زنان سالمند یائسه و یا اگر این روش برای سقط جنین انجام شود، بیشتر دیده می شود. اگر پزشک مشکوک باشد که این بیماری ایجاد شده است، ممکن است از بیمار خواسته شود تا برای جراحی های بعدی در بیمارستان بماند.

سندرم اشترمن: این عارضه نادر است و مستلزم تشکیل بافت اسکار در رحم است که در اثر خراشیدن تهاجمی یا واکنش غیرطبیعی نسبت به خراش ایجاد می شود. جای زخم ضخیم ایجاد می شود که می تواند رحم را کاملاً پر کند. این می تواند به ناباروری و قطع دوره های قاعدگی منجر شود.

بیماری از دست رفته: از آنجا که این روش نمی تواند تمام آندومتر (بافت آستر رحم) را به طور کامل از بین ببرد، احتمال اینکه بیماری نتواند کشف شود وجود دارد. به همین دلیل این عمل به ندرت و بدون هیستروسکوپی انجام می شود (معاینه لایه رحم با استفاده از ابزاری که امکان مشاهده مستقیم دارد).

آماده سازی بیمار برای عمل

بسته به نوع بیهوشی استفاده شده، دستورالعمل پزشک قبل از انجام آزمایشات پزشکی و درمانی احتمالاً موارد زیر را شامل می شود:

از داروهای غیر ضروری خودداری کنید: چند روز قبل از D&C، مصرف داروهایی مانند آسپرین را متوقف کنید، این می تواند باعث افزایش خطر خونریزی و سایر داروهای بدون نسخه مانند داروهای سرماخوردگی و ملین شود. از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید. در حال حاضر بسیاری از جراحان توصیه می کنند که بیمار حداقل از دو هفته قبل از عمل هرگونه مکمل گیاهی را متوقف کند. در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک صحبت کنید.

شرایط مزمن: پزشک به احتمال زیاد می خواهد سایر مشکلات پزشکی قبل از عمل جراحی تثبیت شود. به عنوان مثال، اگر بیمار فشار خون بالای کنترل نشده ای داشته باشد، ممکن است برای بهبود فشار خون در یک برنامه درمانی دقیق در داخل یا خارج از بیمارستان قرار بگیرد. این مهم است که از هرگونه عارضه غیر ضروری در طی مراحل D&C جلوگیری شود.

خوردن و آشامیدن: پزشک همچنین به بیمار دستور می دهد که اگر تحت بی حسی عمومی انجام شود به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از D&C ناشتا بماند و از خوردن و آشامیدن جلوگیری کند. ممکن است برای این عمل بی حسی نخاعی انجام شود، که طی آن فقط قسمت پایین بدن شما بی حس می شود و هیچ احساسی ندارید استفاده می شود.

آزمایشات مقدماتی: در روز عمل یا روز قبل از عمل، پزشک ممکن است بخواهد آزمایش خون، ادرار و سایر آزمایشات معمول را به دست آورد تا مطمئن شود که هیچ مشکلی برای عمل شما وجود ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو