روش های تقویت خویشتن داری

روش های تقویت خویشتن داری


منبع: آرگا

47

1401/7/24

22:11


تقویت خویشتن داری در فرد بسیار مهم می باشد و اگر فردی به آن دسترسی نداشته باشد امکان این که در آینده دچار یک سری مشکلاتی گردد بسیار زیاد می باشد. در این مطلب شما را با تکنیک های افزایش این مهارت آشنا خواهیم کرد.

روش های تقویت خویشتن داری

خویشتن داری یکی از مهارت هایی می باشد که باید آن ها را بلد باشید در غیر این صورت ممکن است در شرایط حساس نتوانید خود را کنترل کرده و مشکلاتی برایتان ایجاد می شود. در ادامه شما را با راه های تقویت خویشتن داری آشنا می کنیم و یک سری از بهترین کارهایی که در این زمینه به شما کمک می کند را برایتان خواهیم گفت.

تکنیک های موثر در تقویت خویشتن داری

خویشتن داری یکی از کارهایی کمی باشد که هر فرد می تواند به اندازه ای آن را در خود داشته باشد ولی یک سری از افراد اصلا این مهارت را ندارند از این رو همیشه با یک سری از مشکلاتی رو به رو می شوند. افرادی که دارای این مهارت می باشند بهتر از سایرین می توانند زندگی خود را اداره کنند از این رو بهتر است شما نیز با این مهارت آشنا شده و سعی کنید آن را در خودتان تقویت نمایید.

چگونه خویشتن دار باشیم؟

افرادی که خویشتن دار می باشند می توانند به راحتی در مواقع حساس خشم خود را کنترل کنند و به تعهدهایی که دارند بهتر از دیگران پایبند می شوند. افرادی که دارای مهارت خویشتن داری نمی باشند یک سری ویژگی هایی دارند و این ویژگی ها عبارت اند از :

  • نداشتن اطلاعات کافی در مورد خویشتن داری
  • دادن پاسخ های هیجانی به مشکلات
  • واکنش های شدید بدون تفکر
  • شناخت این ویژگی به عنوان عامل محدود کننده
  • نداشتن اطمینان به توانایی های خود

چگونگی تقویت این مهارت

خویشتن دارای در زندگی بسیار اهمیت دارد از این رو بهتر است سعی کنید آن را در زندگی خود تقویت کنید و برای این کار می توانید از تکنیک هایی که در ادامه برایتان بیان می کنیم استفاده کنید.

کنار گذاشتن عادت کوچک

ابتدایی ترین کاری که می توانید در این زمینه انجام دهید این است که یک عادت کوچک و بد خود را ترک کنید. برای این کار باید یکی از بدترین عادت هایی که در زندگی دارید را شناسایی کرده و آن را انتخاب نمایید.

در ابتدا برای ترک این عادت بد ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوید ولی به مرور می توانید این عادت را ترک کنید و سعی کنید به جای آن عادت بد عادی متناسب را جایگزین نمایید. همین عادت های کوچک گاها می توانند سازنده زندگی بهتری برای شما باشند و این مهارت را در شما تقویت خواهند کرد.

افزایش تکنیک های ساده برای خویشتن داری

جایگزین تنبیه برای کارهای انجام نشده

سعی کنید در روز فعالیت هایی را برای خود انتخاب کنید و روزانه آن ها را انجام دهید و اگر موفق به انجام آن ها نشدید برای خود تنبیه هایی را در نظر بگیرید. سعی کنید به ازای هر روزی که نمی توانید این فعالیت ها را انجام دهید سه روز متناوب را به آن اختصاص دهید بدین صورت شما یاد خواهید گرفت که به تعهدهایی که دارید وفا دار تر باشید.

از مهم ترین کارهایی که می توانید در این زمینه انجام دهید فعالیت های روزانه مانند ورزش صبحگاهی، سحرخیزی و رسیدگی به امور خانواده می باشد. هر روزی که نتوانید این فعالیت ها را انجام دهید باید سه روز متناوب را به انجام دادن آن ها اختصاص دهید.

انتخاب هدف قابل دسترس

سعی کنید برای خود یک هدف دشوار ولی در دسترس انتخاب کنید. این کار در خویشتن داری و صبور تر شدن در زندگی تاثیر بسیار زیادی دارد. در واقع برخی از این هدف ها می تواند مانند ترک سیگار، کاهش وزن و یا خواندن تعدادی معینی از صفحات کتاب باشد. سعی کنید راه های مناسبی برای این اهداف خود انتخاب کنید و سعی کنید در روز به هدف هایی که تعیین کرده اید برسید. باید هدف شما به گونه ای باشد که با هر روز گذشتن یک قدم به آن نزدیک تر شوید.

عقب ننداختن کارها

از دیگر روش هایی که می توانید به تقویت خویشتن داری با آن بپردازید این است که سعی کنید هیچ کدام از کارهای خود را در ماهی که پیش رو دارید عقب نیندازید. سعی کنید کارهایی که به عهده شما می باشد را در اسرع وقت انجام دهید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود و بتوانید در کم ترین زمان ممکن همه کارهای خود را رو به راه نمایید. توجه کنید که حتی ۵ دقیقه هم نباید در انجام دادن کارهای خود تاخیر بیندازید.

خویشتن داری و روش های افزایش آن

بهبود ضعف ها

همه افراد دارای یک سری ضعف هایی دارند و بهتر است خودتان آن ها را بشناسید تا بتوانید از آن ها استفاده کرده و آن ها را به نقاط قوت خود تبدیل کنید. برنامه ریزی برای تبدیل شدن به بهترین ورژن خود یکی از راه هایی می باشد که می توانید با استفاده از آن مشکلات خود را بهبود داده و به تقویت خویشتن داری بپردازید.

کنترل کردن هیجانات

سعی کنید هیجاناتی که تا کنون آن ها را در خودتان شناسایی نکرده اید شناسایی کنید. در واقع همین هیجان های ناشناخته می تواند زندگی شما را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. ترس، اضطراب، اندوه، خشم، ناکامی و حسادت از این هیجانات می باشند که باید سعی کنید در شرایطی خاص آن ها را کنترل نمایید.

تسلط داشتن بر رفتار ها

یک سری از باورها و افکاری هستند که مانع از خود کنترلی در فرد می شوند. بهتر است این باورها و افکارها را شناسایی نمایید. در واقع یکی از راه های برخورد با این افکارها این است که با آن ها به گونه ای منطقی برخورد کرده و سعی کنید آن ها را به چالش بکشید. این چالش ها را کنترل کرده و سعی کنید به تقویت خویشتن داری خود بپردازید.

تقویت خویشتن داری

یک سری از باورها هستند که فرد را بسیار آزار می دهند از این رو باید سعی کنید از یک فرد آگاه مانند روانپزشک و یا روانشناس ها در بهبود این مشکلات کمک بگیرید زیرا این افراد می توانند دید شما نسبت به موضوعات را باز تر کرده و اطلاعاتی بهتر به شما بدهند. در ادامه می توانید اطلاعات دیگری در زمینه خودآگاهی و خودباوری بدست آورید و برای این کار کافی است تا بر روی لینک های داده شده کلیک کرده وارد صفحات مربوطه گردید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو