شگفت انگیز ترین خبرهای کائنات و کیهان 2022-23

شگفت انگیز ترین خبرهای کائنات و کیهان 2022-23


منبع: ناز وب

42

1401/7/26

09:14


شگفت انگیز ترین خبرهای کائنات و کیهان 2022-23

کائنات و کیهان با رویدادهای عجیب و تازه ای دانشمندان را شگفت انگیز کردند.

 

جذاب ترین خبرهای کیهانی را در این بخش دنبال کنید.

 

روی زمینم، آرام آرام می چرخم! در حالیکه نگاهم به دنیای بالای سرم است شگفتی های این جهان را بیشتر رصد می کنم تا بدانم کیستم، چیستم و بهر چه آمده ام!!

 

 

محتوای داغ ترین خبرهای کیهانی و کائنات

 

شگفتی دانشمدان از  رفتار عجیب یک سیاه‌چاله

بازسازی جنجالی تمام کیهان توسط پسر 18 ساله

خون گریه کردن فضا نوردان در فضا

کشف عناصر سنگین‌تر از آهن در جو ۲ سیاره فراخورشیدی

 

 

دلیل شگفتی دانشمندان از یک سیاه چاله

 

شفگت انگیز ترین خبرهای کائنات و کیهان 2022-23

 

به گزارش نازوب، از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی (SciTechDaily)، در اکتبر 2018 میلادی، ستاره‌ای کوچک که به یک سیاه‌چاله‌ بسیار نزدیک شده بود، تکه‌تکه شد.

 

این سیاهچاله در کهکشانی بود که 665 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. ممکن است این رویداد هیجان‌انگیز به نظر برسد اما برای ستاره‌شناسانی که در حین رصد آسمان شب، گهگاه شاهد این حوادث خشونت آمیز هستند، تعجب‌آور نبود.

 

اکنون نزدیک به سه سال پس از آن واقعه، همان سیاهچاله دوباره آسمان را روشن می‌کند. دانشمندان با بررسی دلیل این رویداد تاکید کردند:‌

 

آنچه این موضوع را بسیار عجیب کرده این است که این سیاهچاله هیچ ستاره جدیدی را نبلعیده است.

 

ایوِت سِندِس (Yvette Cendes) سرپرست تیم تحقیقاتی که این پدیده را در مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیَن در آمریکا تجزیه‌ و تحلیل کرده است، در این زمینه گفت:

 

این موضوع ما را کاملاً غافلگیر کرد. هیچ‌کس پیش از این چنین موردی را ندیده بود.

 

این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که سیاه‌چاله اکنون در حال پرتاب موادی است که با نیمی از سرعت نور حرکت می‌کنند؛ اما مطمئن نیستند که چرا برون‌ریزی چندین سال به تأخیر افتاده است. سندِس این رفتار را به آروغ‌زدن بعد از غذا تشبیه می‌کند.

تیم پژوهشی این طغیان غیرعادی را در هنگام بررسی مجدد رویداد اختلال جزر و مدی (tidal disruption events) که در چند سال گذشته رخ داده بود، مشاهده کردند.

 

رویداد اختلال جزر و مدی زمانی رخ می‌دهد که ستارگان متجاوز توسط سیاه‌چاله‌ها کشیده می‌شوند و در اثر نیروهای کِشندی تغییر شکل می‌دهند.

سرپرست تیم تحقیقاتی در این زمینه توضیح داد: گویی این سیاه‌چاله به‌طور ناگهانی شروع به آروغ‌زدن مواد ستاره‌ای کرده که سال‌ها پیش آن را خورده است. در این حالت آروغ‌ها طنین‌انداز هستند.

 

 

جزئیات  بازسازی جنجالی تمام کیهان توسط پسر 18 ساله

 

شفگت انگیز ترین خبرهای کائنات و کیهان 2022-23

 

کریستوفر اسلایتون ۱۸ ساله، یکی از علاقه‌مندان قدیمی بازی ماینکرفت است. این بازی به کاربران اجازه می‌دهد قلعه‌ها، صخره‌ها و اشیای دیگر را به دلخواه خود با استفاده از آجرهای قدیمی بسازند، اما اسلایتون تلاش خود را برای خلق چیزی بسیار بیشتر و بزرگتر به کار بست.

 

اسلایتون می‌گوید: من فقط ۸ ساعت در یک روز در این اتاق کوچک نشستم و سعی کردم منحنی روی یک سیاه‌چاله را بسازم.

 

بازی ماینکرفت برای اولین بار در سال 2009 منتشر شد و در سال 2011 در مقیاس وسیع‌تری ارائه شد. این بازی اکنون بیش از 141 م کاربر فعال در سراسر جهان دارد و تبدیل به پرمخاطب‌ترین بازی تمام دوران شده است.

اسلایتون می‌گوید: همه در مورد قدرت و گستردگی کیهان متحیر هستند، اما من پس از شش هفته کار بر روی دنیای ماینکرفت حتی بیشتر متوجه شدم که جهان چقدر زیبا است.

 

سفر در مقیاس کهکشانی، به اسلایتون انگیزه داد تا این کار را انجام دهد. او با در خدمت گرفتن ریاضیات پیشرفته برای بازسازی دقیق همه چیز، از قاره‌ها و اقیانوس‌های زمین گرفته تا خورشید و کهکشان‌ها موفق به ساخت جهان قابل مشاهده در ماینکرفت شد.

 

خون گریه کردن فضا نوردان در فضا

 

شفگت انگیز ترین خبرهای کائنات و کیهان 2022-23

 

فضا روی مغز انسان تأثیرات بسیار گسترده‌ای دارد و یکی از علل این مشکلات گرانش کم فضا است. دانشمندان با آزمایش‌های متعدد روی مغز فضانوردان قبل و بعد از سفر‌های فضایی به این نتیجه رسیدند که سیم‌کشی مغز آن‌ها به‌طور کامل دستخوش تغییرات می‌شود. در این خصوص گزارشی تهیه نمودیم تا از علل دگرگونی مغز در فضا مطلع شویم.

 

بدن انسان برای سفر در فضا باید بر بسیاری از مشکلات غلبه کند. بر اساس مطالعاتی که در مجله‌های علمی منتشر شد، مغز فضانوردان پس از بازگشت به زمین و گذراندن حداقل ۶ ماه در فضا تغییر کرد.

 

همچنین محققان اسکن ام‌.ار.آی دوازده فضانورد از آژانس فضایی اروپا و روسیه که 172 روز در فضا بودند را نیز بررسی کردند.

 

دانشمندان برای انجام این بررسی‌ها از تکنیک جدیدی به نام «فیبر تراکتوگرافی» استفاده می‌کنند. این روش در علوم اعصاب نوعی مدل‌سازی سه‌بعدی است که برای نمایش بصری مجاری عصبی استفاده می‌شود.

 

تغییرات فیزیولوژی انسان در فضا

 

جسم پینه‌ای، بخشی از مغز و همچنین نیمکره این اندام را به یکدیگر متصل می‌کند و به عنوان یک شبکه ارتباطی عمل می‌کند. میان این پل ارتباطی مایعی وجود دارد که پس از سفر فضایی این مایع رشد می‌کند و یک تغییر ساختاری واقعی رخ می‌دهد. تحقیقات انسانی در ناسا منجر به افزایش خطرات شده است که فضانوردان در صورت سپری کردن زمان طولانی در فضا با آن مواجه می‌شوند.

 

بر اساس تحقیقات انجام‌شده گذراندن زمان در فضا می‌تواند مغز فضانوردان را به‌طور جدی تغییر دهد. محققان همچنان برای درک کامل این موضوع در حال بررسی هستند و دریافتند که چگونه پرواز فضایی می‌تواند بر فیزیولوژی و سلامت انسان تأثیر بگذارد.

 

برای مثال، مطالعه پیشگامانه دوقلو‌ها راه‌های زیادی را برای دانشمندان کشف کرد که فضا منجر به تغییر بدن انسان می‌شود.

 

مطالعات جدید نشان می‌دهد که پرواز فضایی علاوه‌بر تحت‌تأثیر قرار دادن مغز انسان به‌طرز عجیب‌وغریب می‌تواند بینایی فضانوردان را نیز مختل کند.

 

همچنین مشخص شده است که این مشکلات دوام بسیار زیادی دارد و امکان دارد تا مدت‌ها فضانوردان را نیز درگیر کند.

و این تغییرات باعث میشود فضانوردان خون گریه کنند!

 

کشف عناصر سنگین‌تر از آهن در جو دو سیاره فرا خورشیدی

 

شفگت انگیز ترین خبرهای کائنات و کیهان 2022-23

 

به نقل از نیو اطلس، یک کشف جدید در مورد سیارات فراخورشیدی WASP-76 b و WASP-121 b که قبلاً نیز به عنوان اجرام عجیب و غریبی در کیهان شناخته شده‌اند، سؤالات بیشتری را در مورد ترکیب این اجرام آسمانی در ذهن ستاره شناسان ایجاد کرده است.

 

ستاره شناسانی که این جفت سیاره را مطالعه می‌کنند، سنگین‌ترین عنصری را که تاکنون در جو یک سیاره فراخورشیدی یافت شده است، کشف کرده‌اند که چندین برابر سنگین‌تر از آهن است و نشان می‌دهد که این سیارات بسیار داغ مشتری‌مانند حتی عجیب‌تر از آن چیزی هستند که تصور می‌شود.

 

دو سیاره فراخورشیدی مورد بررسی در این مطالعه با اکتشافات چشمگیر بیگانه نیستند. هر دوی آنها به دور ستاره‌های میزبان خود در مجاورت و نزدیکی آنها می‌چرخند و به‌ شکلی باورنکردنی داغ هستند.

 

و دمای اتمسفرهای آنها به بیش از 2400 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به اندازه‌ای داغ هستند که فلزاتی مانند آهن را تبخیر و آنها را به جو پرتاب می‌کنند.

 

یک مطالعه در سال 2020 حتی نشان داد که این آهن تبخیر شده می‌تواند توسط بادهای جوی منتقل شود و به عنوان بارانی از آهن به سطح این سیارات ببارد.

 

ستاره شناسان از این تلسکوپ برای تجزیه و تحلیل نور ستارگان که از اتمسفر این سیارات عبور می‌کند، استفاده کردند که آنها را قادر به شناسایی عناصر شیمیایی پنهان در آنها کرد.

 

این مطالعه نشان داد که عنصر باریم در جو فوقانی آنها وجود دارد که 2.5 برابر سنگین‌تر از آهن است. و این رویدادهای عجیب ذره ای بسیار ناچیز از شگفتی های بی پایان کائنات و جهان هستی است.

 

 

عکس هایی از عجیب موجودات فضایی و انسان های بیگانه+ محل زندگی

دانستنی های متحیر کننده فضا/ از کهکشان سیگار تا چشم شیطانی!


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو