درمان سکسکه نوزاد، به سرعت و اصولی

درمان سکسکه نوزاد، به سرعت و اصولی


منبع: نی نی بان

34

1401/7/26

12:30


روش درمان سکسکه نوزاد

وقتی کودکی دچار سکسکه شود؛ والدین ممکن است واکنش متفاوتی نشان دهند؛ برخی به دنبال چاره هستند؛ گروهی نیز سراسیمه می‌شوند. عده‌ای هم تعجب می‌کنند که مگر می‌شود بچه به این کوچکی هم سکسکه کند؛ مگر غذا خورده است که بتواند سکسکه هم کند. در هر صورت سکسکه کردن یک مکانیزم عضلانی است و نیازی نیست نگران باشید و برای درمان سکسکه نوزاد به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. برای رهایی از این مکانیزم بدن نوزاد، بهتر است راهکارهای نی‌نی‌بان را اجرا کنید. با ما همراه باشید.

روش‌های درمان سکسکه نوزاد

  • گرفتن آروغ نوزاد 
  • دادن پستانک به نوزاد 
  • خوراندن شربت گریپ واتر 
  • ماساژ دادن نوزاد 

 

آروغ گرفتن های مکرر در میان وعده های شیردهی می تواند به توقف سکسکه نوزاد کمک کند. از آنجایی که پر بودن معده می تواند باعث ایجاد سکسکه شود می توانید با گرفتن آروغ نوزاد این مشکل را به حداقل برسانید. آروغ گرفتن باعث می شود هوای اضافه ای که نوزاد در حین خوردن شیر بلعیده است از معده او خارج شود.
آروغ گرفتن های مکرر در بین وعده های شیردهی بسیار موثرتر از انجام این کار در پایان تغذیه است. بنابراین می توانید در هنگام شیردهی به نوزاد هر بار با عوض کردن سینه آروغ نوزاد خود را نیز بگیرید. چنانچه نوزاد خود را با شیرخشک تغذیه می کنید به ازای هر ۶۰ الی ۹۰ میلی لیتر شیری که به او می دهید یک بار آروغش را بگیرید. آروغ گرفتن نوزاد علاوه بر کمک به درمان سکسکه نوزاد در کاهش استفراغ و بالا آوردن شیر در نوزادان نیز موثر است. ضمن آنکه در آغوش گرفتن نوزاد به حالت ایستاده نیز می تواند تا حد بسیار زیادی از بروز استفراغ در نوزادان پیشگیری کند.

درمان سکسکه نوزاد چطور باید گریه نوزاد را کم کنیم


به نوزاد پستانک بدهید
تغذیه همیشه عامل ابتلا نوزادان به سکسکه محسوب نمی شود. گاهی سکسکه خود به خود و بدون هیچ علت مشخصی رخ می دهد. در چنین مواقعی استفاده از یک پستانک می تواند موثر واقع شود. در هنگام شروع سکسکه به نوزاد خود پستانک بدهید. زیرا مکیدن پستانک می تواند باعث آرام شدن انقباضات دیافراگم و در نتیجه توقف سکسکه شود. در صورت نداشتن پستانک می توانید این کار را با انگشت کوچک خود امتحان کنید. ولی پیش از انجام این کار از تمیز بودن انگشت خود اطمینان حاصل کنید.
برای درمان سکسکه نوزاد کف دست خود را به سمت بالا بچرخانید، به طوری که انگشت بدون ناخن شما در سقف دهان نوزاد قرار بگیرد. چنانچه نوزاد با مکیدن انگشت آرام نشد او را مجبور به ادامه این کار نکنید. احتمالا سکسکه او به زودی متوقف خواهد شد.


 

مطلب پیشنهادی: علائم عفونت گوش نوزاد چیست؟



از شربت گریپ واتر استفاده کنید
گریپ واتر از ترکیب آب و عصاره گیاهان مختلف مانند زنجبیل، بابونه، رازیانه و دارچین تشکیل شده است. در صورت ابتلا نوزاد به سکسکه می توانید برای رفع آن از این شربت گیاهی استفاده کنید. اگرچه تاثیر شربت گریپ واتر در درمان سکسکه نوزادان هنوز از نظر علمی تایید نشده است ولی عوارض جانبی بسیار اندک این دارو باعث می‌شود که بسیاری از والدین برای درمان سکسکه نوزاد از آن کمک بگیرند. همچنین این داروی گیاهی از دیرباز در رفع کولیک و سایر مشکلات معده نوزادان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
علی رغم وجود شواهدی مبنی بر موثر بودن گریپ واتر در رفع کولیک نوزادان برخی متخصصان با مصرف این داروی گیاهی چندان موافق نیستند. یکی از پزشکان در این باره می گوید:" تا آنجایی که من دریافتم انواع مختلفی از شربت گریپ واتر وجود دارد. تا حدی که برخی والدین انواع سنتی یا محلی آن را به یکدیگر توصیه می کنند. در حالیکه توجه به مواد تشکیل دهنده این شربت بسیار مهم است. به طور کلی من در مورد مفید بودن یا نبودن این داروی گیاهی نظری ندارم ولی برای احتیاط بیشتر مصرف آن را به والدین توصیه نمی کنم."
چنانچه تا پیش از این از شربت گریپ واتر برای درمان سکسکه نوزاد خود استفاده نکرده اید پیش از مصرف حتما با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. همچنین اعتدال در مصرف را نیز همواره به خاطر بسپارید. زیرا استفاده بسیار زیاد از این شربت در نوزادان بسیار کوچک و شیرخواره ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد.
صبر کنید تا سکسکه به خودی خود برطرف شود
چنانچه سکسکه با احساس ناراحتی و بیقراری نوزاد همراه نیست اجازه دهید سیر طبیعی خود را طی کند. در اغلب موارد سکسکه نوزاد بیش از آزار نوزاد باعث نگرانی والدین است. تا زمانی که سکسکه به دلیل یک مشکل پزشکی ایجاد نشده دلیلی برای نگرانی وجود نداشته و خود به خود برطرف می شود.
چنانچه نوزاد ناراحت و بی قرار به نظر می رسد احتمالا به این دلیل است که تا کنون تجربه ای از سکسکه نداشته و این موضوع موجب ترس و تعجب او شده است. بنابراین بهترین کار این است که با نوزاد خود صحبت کنید، آواز بخوانید، قدم زده و یا او را در آغوش خود تکان دهید. در واقع می توان گفت که پرت کردن حواس نوزاد بهترین کار برای آرام کردن او در این شرایط می باشد.


مطلب پیشنهادی: یبوست نوزاد و روش‌های خانگی درمان



کارهایی که در هنگام درمان سکسکه نوزاد نباید انجام داد
انجام برخی کارها برای درمان سکسکه نوزاد ممنوع است از جمله
ترساندن
ترساندن ناگهانی یکی از روش های قدیمی است که بسیاری معتقدند در رفع سکسکه موثر است. درحالیکه باید از انجام این کار در درمان یا توقف سکسکه نوزادان خودداری کرد. علت این امر آن است که رشد عصبی نوزاد در این سن هنوز به تکامل نرسیده و در نتیجه قادر به پردازش صداهای ناشناخته نیست. به همین دلیل سر و صدای زیاد می تواند باعث از جا پریدن و وحشت زیاد نوزاد شود.
بیرون کشیدن زبان
برخی والدین معتقدند که بیرون کشیدن زبان نوزاد همراه با فشار دادن دست بر روی پیشانی می تواند باعث توقف سکسکه او شود. در حالیکه انجام این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود. این روش ها کاملا غیرعلمی بوده و می تواند باعث آزار و ناراحتی شدید نوزاد شود.
دادن یک لیوان آب
نوشیدن آب اغلب یک درمان سریع برای رفع سکسکه به شمار می رود. ولی با اینحال میزان آبی که می توانید در این دوران به نوزاد خود بدهید بسیار محدود است. چنانچه نوزاد شما زیر 6 ماه دارد باید از دادن هرگونه مایعات به جز شیرمادر و شیرخشک اکیدا خودداری کرد.


مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید تخت نوزاد، برای خواب راحت و امنیت


درمان سکسکه نوزاد با پستانک


تغییر شیر خشک نوزاد
انواع مختلفی از شیرخشک ها در بازار وجود دارند که تولیدکنندگان آنها ضمن تبلیغات دروغین ادعا می کنند که مصرف این شیرخشکها می تواند انواع مشکلات نوزادان را حل کند. متاسفانه برخی والدین این تبلیغات کذب را باور کرده و تصور می کنند که با تغییر شیرخشک مصرفی می توان به کاهش سکسکه نوزاد کمک کرد. در حالیکه این ادعا واقعیت نداشته و تغییر شیرخشک نوزاد هیچ تاثیری در کاهش یا رفع سکسکه او نخواهد داشت.

آیا سکسکه برای سلامت نوزاد مضر است؟
ابتلا به سکسکه به خصوص در طول اولین سال زندگی نوزاد بسیار شایع است. برخی نوزادان حتی در دوران جنینی و در داخل رحم مادر نیز سکسکه می کنند. اگرچه در دوران بارداری خود متوجه این مساله نخواهید شد ولی ممکن است جنین شما حتی در سه ماهه اول بارداری نیز دچار سکسکه شود. بنابراین سکسکه هیچ آسیبی به سلامت نوزاد وارد نمی کند. در واقع می توان گفت که این عارضه واکنشی طبیعی نسبت به چیزی است که درون بدن نوزاد اتفاق می افتد. سکسکه برای اغلب نوزادان به حدی طبیعی است که بسیاری از آنها ضمن ابتلا به آن به راحتی به خواب می روند. در واقع این والدین هستند که با شنیدن صدای سکسکه نوزاد دچار احساس نگرانی و اضطراب می شوند.

همه با سکسکه آشنا هستند. همه ما هر از گاهی آنها را تجربه کرده ایم. با این حال، بیشتر والدینی که برای اولین بار به دنیا می آیند، وقتی نوزادشان سکسکه می کند، نگران می شوند، اما نباید اینطور باشند. سکسکه نوزاد در کودکان زیر یک سال بسیار شایع است.

ممکن است اکثر والدین این را ندانند، اما احتمالاً فرزند کوچک آنها از زمان تولد سکسکه داشته است! آنها به احتمال زیاد در حدود ماه ششم بارداری و زمانی که ریه های کوچکشان شروع به رشد کرد، شروع به آن کردند.


مطلب پیشنهادی: لباس بافتنی برای نوزاد، مخصوص فصل پاییز و زمستان


علت سکسکه نوزاد چیست؟
گاهی اوقات مشخص نیست که چه چیزی باعث آنها می شود، اما معمولاً زمانی ظاهر می شوند که نوزادان شکم پری دارند، خیلی سریع غذا می خورند، هوای زیادی در حین شیر خوردن وارد می کنند، یا اگر دمای ناگهانی تغییر کند. توجه به این نکته مهم است که سکسکه نوزاد معمولاً کودک را آزار نمی دهد و فقط چند دقیقه طول می کشد.

وقتی کودک من سکسکه می کند چه اتفاقی در بدن او می افتد؟
هنگامی که سکسکه ظاهر می شود، دیافراگم کودک شما -عضله بزرگی که هنگام نفس کشیدن بالا و پایین می رود- اسپاسم می کند و تارهای صوتی به سرعت بسته می شوند، بنابراین هوا از طریق تارهای صوتی خارج می شود و صدای خاص سکسکه را ایجاد می کند. هنگامی که معده کودک منبسط می شود - به دلیل اینکه پر است یا کودک شما هوای زیادی را بلعیده است - به دیافراگم فشار می آورد و باعث اسپاسم می شود که منجر به سکسکه می شود.

اگر نوزادم سکسکه کرد چه کنم؟
اول، نگران نباشید و سعی کنید آرامش داشته باشید. سکسکه نوزاد خطرناک نیست. می‌توانید آروغ نوزادتان را امتحان کنید، اما به احتمال زیاد فقط باید منتظر بمانید.

4 نکته زیر را برای مقابله با سکسکه نوزاد بررسی کنید
1. مکث کنید و اجازه دهید کوچولوی شما آروغ بزند
برای خلاص شدن از شر سکسکه، سعی کنید از شیر دادن استراحت کنید تا کودکتان آروغ بزند. آروغ زدن می تواند گاز اضافی را که ممکن است باعث سکسکه شود خلاص کند، علاوه بر این، کودک شما را به حالت عمودی حرکت می دهد (که بسیار مفید است)! آکادمی اطفال آمریکا پیشنهاد می کند کودکی را که با شیشه شیر تغذیه می کند هر 2 تا 3 اونس آروغ بزنید.


نکته: هنگام آروغ زدن، به خاطر داشته باشید که پشت کوچولوی خود را به آرامی مالش دهید یا به آرامی نوازش کنید.
2. اجازه دهید کودک شما پستانک را بمکد
همه سکسکه های نوزاد به دلیل تغذیه ایجاد نمی شوند. اگر فرزندتان خود به خود شروع به سکسکه کرد، سعی کنید به او اجازه دهید پستانک را بمکد. این به آرام شدن دیافراگم کمک می کند و ممکن است به توقف دور سکسکه کمک کند.


مطلب پیشنهادی: دستورالعمل ژاپنی برای توقف گریه نوزاد!


3. اجازه دهید مسیر خود را طی کند
اغلب، سکسکه کودک شما به خودی خود متوقف می شود. اگر آنها کودک شما را آزار نمی دهند، می توانید به آنها اجازه دهید مسیر خود را طی کنند. اگر مداخله نکردید و سکسکه کودکتان به خودی خود متوقف نشد، به پزشک اطفال خود اطلاع دهید.

4. نوزاد خود را ماساژ دهید
از آنجایی که همه سکسکه‌ها به دلیل تغذیه اتفاق نمی‌افتند، می‌توانید شکم یا پشت کودکتان را مالش دهید - یا اگر می‌خواهید - به او کمک کنید تا دیافراگم خود را شل کند و با این کار، از شر سکسکه خلاص شوید.

چه زمانی باید نگران سکسکه کودک خود باشید؟
سکسکه برای نوزادانی که یک ساله نشده اند - یا زمانی که هنوز در رحم هستند - طبیعی در نظر گرفته می شود. آنها معمولاً نوزادان را آزار نمی دهند، بنابراین لازم نیست زیاد در مورد آن نگران باشید، مگر اینکه در فعالیت های روزانه آنها مانند خوردن یا خوابیدن اختلال ایجاد کند.

به همین دلیل است که توصیه می کنیم در موارد زیر به پزشک اطفال خود مراجعه کنید:

بهترین روش درمان سکسکه نوزاد

کوچولوی شما زیاد سکسکه می کند.
هنگام سکسکه ناراحت یا آشفته می شوند.
زیاد تف می کنند.
سکسکه خواب آنها را مختل می کند.
سکسکه بعد از اولین تولد آنها همچنان رخ می دهد.
چگونه از سکسکه نوزاد جلوگیری کنیم
حقیقت این است که دلایل سکسکه نوزاد همیشه مشخص نیست، به همین دلیل پیشگیری کامل از آن دشوار است. با این حال، در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند کمک کند:

اطمینان حاصل کنید که کودک شما هنگام شیر دادن آرام است.
منتظر نمانید تا کودک شما آنقدر گرسنه شود که با شروع شیر دادن شروع به گریه کند یا ناراحت شود.
از بازی پرانرژی و بالا و پایین پریدن بعد از تغذیه خودداری کنید.
کودک خود را به مدت 20 تا 30 دقیقه بعد از هر وعده غذایی در وضعیت عمودی نگه دارید.
ببینید چه زمانی کودک شما سیر است تا بیش از حد به او غذا ندهید.
به کودک خود در مقادیر کم شیر بدهید.
همچنین، مراقب برخی از داروهای خانگی باشید که معمولاً مردم توصیه می‌کنند، زیرا این روش‌ها برای نوزادان توصیه نمی‌شود و حتی می‌تواند مضرتر باشد یا باعث ناراحتی شود. بنابراین، از کشیدن زبان کودک خود خودداری کنید یا او را وارونه آب بنوشید. به خاطر داشته باشید که اگر سکسکه کودک شما را آزار نمی دهد، می توانید به او اجازه دهید مسیر خود را طی کند.


مطلب پیشنهادی: فواید زایمان طبیعی، نوزاد سالم تر دارد؟


درمان سکسکه نوزاد جوری که اذیت نشود



ابتلا به سکسکه در چه صورت نگران کننده است؟
چنانچه نوزاد به دفعات متوالی به سکسکه مبتلا شده و این عارضه هر بار بیش از حد معمول طول می کشد طول هر دوره و فاصله زمانی میان سکسکه ها را یادداشت کنید. در ادامه با در دست داشتن نتایج می توانید به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه و در مورد علل احتمالی عارضه و لزوم مداخلات درمانی با او مشورت کنید. همچنین در صورتی که دوره های سکسکه نوزاد بسیار طولانی بوده و باعث بیدار شدن و یا ایجاد اختلال در خواب نوزاد شود بهتر است به منظور بررسی وضعیت سلامت نوزاد به پزشک متخصص مراجعه کنید.
همراه بودن سکسکه با درد نیز می تواند نشانه ابتلا نوزاد به مشکل GERD و یا به اصطلاح ریفلاکس معده باشد که در این صورت مراجعه به پزشک بسیار ضرورت خواهد یافت. ضمن آنکه ابتلا بزرگسالان به سکسکه مزمن نیز می تواند نشانه ای از ابتلا به مشکلات عدیده ای از جمله آسیب به سیستم عصبی، وجود تومورها، بیماری کلیوی و حتی دیابت باشد. اگرچه دلایل ذکر شده در ایجاد سکسکه نوزاد بسیار نادرند ولی مراجعه به پزشک می تواند باعث آسودگی خاطر و رفع نگرانی شما شود.

پیشگیری از سکسکه در نوزادان
پیشگیری از سکسکه در نوزادان کار ساده ای نیست به خصوص اگر به طور ناگهانی و غیرمنتظره رخ دهد. ولی با این حال راهکارهای ساده ای وجود دارد که می تواند در کاهش ایجاد این عارضه به شما کمک کند.
شیردهی را در هنگام آرام بودن نوزاد انجام دهید: شیردهی را هنگامی انجام دهید که نوزاد در وضعیت آرام و نسبتا راحتی قرار دارد. به عبارت دیگر پیش از آنکه نوزاد بیش از حد گرسنه شده و شروع به گریه کند شیردهی به او را آغاز کنید.
نوزاد را در وضعیت ایستاده نگه دارید: درست مانند زمان آروغ گیری نوزاد را پس از هر وعده شیردهی در وضعیت ایستاده در آغوش خود گرفته و سعی کنید حداقل به مدت 20 الی 30 دقیقه او را در این وضعیت نگه دارید.
او را بلافاصله پس از شیردهی بر روی شکم نخوابانید: از خواباندن نوزاد بر روی شکم بلافاصله پس از شیردهی خودداری کنید. بهتر است این کار را حداقل نیم ساعت پس از شیردهی انجام دهید.
از بازی با نوزاد بلافاصله پس از شیردهی خودداری کنید: برای بازی با نوزاد خود حداقل تا نیم ساعت پس از اتمام شیردهی صبر کنید.
حال که روشهای درمان سکسکه نوزاد و نیز پیشگیری از آن را می دانید به راحتی می توانید از شر این مساله آزاردهنده خلاص شوید.

ابتلا به سکسکه در چه صورت نگران کننده است؟
چنانچه نوزاد به دفعات متوالی به سکسکه مبتلا شده و این عارضه هر بار بیش از حد معمول طول می کشد طول هر دوره و فاصله زمانی میان سکسکه ها را یادداشت کنید. در ادامه با دردست داشتن نتایج می توانید به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه و در مورد علل احتمالی عارضه و لزوم مداخلات درمانی با او مشورت کنید. همچنین در صورتی که دوره های سکسکه نوزاد بسیار طولانی بوده و باعث بیدار شدن و یا ایجاد اختلال در خواب نوزاد شود بهتر است به منظور بررسی وضعیت سلامت نوزاد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

راه های درمان سکسکه نوزاد

بچم هنگام سکسکه درد داره چیکار کنم؟
همراه بودن سکسکه با درد نیز می تواند نشانه ابتلا نوزاد به مشکل GERD و یا به اصطلاح ریفلاکس معده باشد که در این صورت مراجعه به پزشک بسیار ضرورت خواهد یافت. ضمن آنکه ابتلا بزرگسالان به سکسکه مزمن نیز می تواند نشانه ای از ابتلا به مشکلات عدیده ای از جمله آسیب به سیستم عصبی، وجود تومورها، بیماری کلیوی و حتی دیابت باشد. اگرچه دلایل ذکر شده در ایجاد سکسکه نوزاد بسیار نادرند ولی مراجعه به پزشک می تواند باعث آسودگی خاطر و رفع نگرانی شما شود.

چیکار کنم بچم سکسکه نگیره؟
نوزاد را در وضعیت ایستاده نگه دارید. درست مانند زمان آروغ گیری نوزاد را پس از هر وعده شیردهی در وضعیت ایستاده در آغوش خود گرفته و سعی کنید حداقل به مدت 20 الی 30 دقیقه او را در این وضعیت نگه دارید. او را بلافاصله پس از شیردهی بر روی شکم نخوابانید. از خواباندن نوزاد بر روی شکم بلافاصله پس از شیردهی خودداری کنید. بهتر است این کار را حداقل نیم ساعت پس از شیردهی انجام دهید.

 

آیا تغییر دادن شیر خشک نوزاد در درمان سکسکه اثری دارد؟
انواع مختلفی از شیرخشک ها در بازار وجود دارند که تولید کنندگان آنها ضمن تبلیغات دروغین ادعا می کنند که مصرف این شیرخشکها می تواند انواع مشکلات نوزادان را حل کند. متاسفانه برخی والدین این تبلیغات کذب را باور کرده و تصور می کنند که با تغییر شیرخشک مصرفی می توان به کاهش سکسکه نوزاد کمک کرد. در حالیکه این ادعا واقعیت نداشته و تغییر شیرخشک نوزاد هیچ تاثیری در کاهش یا رفع سکسکه او نخواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو