هنرمندان در جنوب کرمان موفق به بهره بردن از تسهیلات ارائه شده به هنرمندان صنایع دستی نشده اند

منبع: همگردی

24

1401/7/27

14:30


ایرنا/ براساس گزارشات منتشر شده، هنرمندان در جنوب کرمان موفق به بهره بردن از تسهیلات ارائه شده به هنرمندان صنایع دستی نشده اند.

به نظر می رسد در دیگر نقاط کشور هم این شرایط دشوار و نامناسب برای گرفتن تسهیلات مانع شده باشد که جمعیت چشمگیری موفق به دریافت این تسهیلات شوند و تفاوت چندانی با استان کرمان ندارد اما حداقل هنرمندان جنوب کرمان که گلایه مند هستند و می گویند با توجه به شرایط کاری و زندگی آنان، اقتضائات خود را دارد.

بهمن 1399 وقتی که تفاهم نامه بین وزارت میراث فرهنگی و بنیاد برکت برای ارائه تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی امضا شد، در متن آن دورنمای ایجاد سه هزار شغل در حوزه صنایع دستی دیده شد که امروز به نظر نمی رسد درصد کمی از آن هم محقق شده باشد.

هنرمندان جنوب کرمان که به صورت مستقیم با این مشکل درگیر هستند و از آن زمان به دنبال دریافت این تسهیلات ناکام مانده اند، برای گرفتن این تسهیلات به نوعی مستاصل شده و تاکید می کنند باید شیوه دریافت و پرداخت این تسهیلات در بحث کلان کشوری تغییر کند.

تغییر رویه پرداخت

احسان باغگلی یکی از این هنرمندان است که به عنوان نماینده دیگر هنرمندان صنایع دستی جنوب کرمان پیگیر این تسهیلات است. او گفت: شرایط دریافت این تسهیلات بسیار سخت است از جمله برای هر 100 میلیون تومان یک ضامن جداگانه نیاز است، زمان تنفس آن بسیار کم و کارمزد نیز 12 درصد دارد.

وی ادامه داد: اقساط سنگین امکان سوددهی به کارآفرین آن هم در این بخش را نمی دهد؛ کارمزد تسهیلات باید چهار درصد باشد و قراداد بالای 10 سال تنظیم شود تا با سبک ترین اقساط به کارآفرینی بیانجامد.

پروانه تولید می تواند ضمانت باشد

باغگلی اضافه کرد: رویه پرداخت تسهیلات به کارآفرینان باید تغییر کند و پرونه اخذ شده تولید آن اداره نیز باید به عنوان ضمانت بانکی مورد قبول قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگر کارآفرین حوزه صنایع دستی بخواهد نیروی جدید بگیرد باید به تناسب تعهد ایجاد کند و حق بیمه تامین اجتماعی بپردازد که این هم بر هزینه ها می افزاید.

این هنرمند سازنده تابلو ساعت طرح پته گفت: تسهیلات قرار است از 50 میلیون تومان تا سقف 500 میلیون تومان باشد این درحالی است که اگر سقف این تسهیلات را در نظر نگیرند نمیتوان کاری در این حوزه راه اندازی کرد.

جیرفت با سابقه تاریخی سفالگری بدون سفال است

یکی دیگر از هنرمندان صنایع دستی حوزه سفالگری هم گفت: در تهران و کرمان آموزش های سفال و سرامیک را دیدم اما اکنون توان راه اندازی کارگاه را ندارم.

مریم سنجری افزود: در جیرفت با وجود جایگاه بسیار تاریخی در این حوزه کسی کار سفال انجام نمی دهد و 2 نفر دیگر هم که در این حوزه فعالیت میکردند از این شهر رفتند.

وی ادامه داد: اکنون محصولات سفال با هزینه ای که به دلیل حمل و نقل اضافه می شود از سایر استانها می آید این درحالی است که جیرفت خاک غنی برای سفال دارد و میتوان محصول بهتری تولید کرد.

سنجری یادآور شد: پدرم کارمند است و تنها می توانست برای آموزش من هزینه کند که آن را انجام داده است و راه اندازی یک کارگاه کوچک سفالگری نیاز به حداقل 500 میلیون تومان هزینه دارد که از عهده خانواده ام خارج است.

وی با اشاره به تاکیدات همگان بر اشتغالزایی گفت: با راه اندازی کار می توانیم چند نفر دیگر را هم مشغول بکار کنیم اما اگر حمایت نشویم چگونه کارآفرینی کنیم.

سنجری ادامه داد: تسهیلاتی که در نظر گرفته اند را حتی اگر بتوانیم با مشکلات ضمانت دریافت کنیم تنفس کوتاهی دارد و کارمزد همین را هم به کل تسهیلات اضافه می کنند که باید به جای دغدغه کار نگران وام باشیم.

بانکهای جنوب کرمان سختگیرتر هستند

کارشناس بنیاد برکت که مسئول پیگیری تسهیلات هنرمندان صنایع دستی در جنوب کرمان است هم گفت: باید طبق آیین نامه عمل کنیم و نمی توانیم بانک یا هر دستگاه دیگر را مجبور به انجام کاری کنیم.

حجت الاسلام امیری افزود: با ایجاد ارتباط با بانک ها و کمک به آنها تلاش می کنیم ارتباطی ایجاد شود و بتوانیم بانک را مجاب کنیم کمی در ضمانت ها تسهیل شود.

وی ادامه داد: بانک های جنوب کرمان از مرکز هم سختگیری بیشتری اعمال می کنند چون در دریافت وامهای گذشته با مشکلاتی مواجه شده اند و این موضوع بانکهای این منطقه را حساس کرده است.

امیری اضافه کرد: اگر بانک ها جواز کسب را به عنوان ضمانت هنرمندان صنایع دستی قبول کنند راهگشا خواهد بود.

هنرمندان در جنوب کرمان موفق به بهره بردن از تسهیلات ارائه شده به هنرمندان صنایع دستی نشده اند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو