راهکارهای پیشگیری و رفع لک های بارداری

راهکارهای پیشگیری و رفع لک های بارداری


منبع: آرگا

40

1401/7/27

16:09


بروز لکه های پوستی از رایج ترین عوارضی بوده که تقریبا برای اکثر مادران در دوره باردای و بعد از زایمان رخ می دهد. این مشکل پوستی دلایل و علائم مختص به خود را داشته و با کمک و بکارگیری راه های رفع لک بارداری می توان آن ها را برطرف ساخت.

یکی از مشکلاتی که در دوران بارداری امکان دارد مادران را با نگرانی مواجه کند ایجاد لک در قسمت های مختلف بدنشان است که به طور معمول در سه ماه دوم یا سوم بارداری ظاهر شده و به صورت قهوه ای رنگ می باشند. این لکه ها در اغلب اوقات پس از زایمان به شکل خود به خودی از بین رفته و برخی مواقع نیاز به استفاده از روش های درمانی موثر در این زمینه می باشد. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب برای آگاهی شما عزیزان راه های رفع لک های بارداری را مورد بررسی قرار دهیم.

روش های رفع لک های بارداری

در دوره بارداری به دلیل وجود نوسانات هورمونی احتمال دارد در برخی خانم ها تغییراتی در پوست به وجود آید که بعضی اوقات از لحاظ زیبایی باعث ایجاد ناراحتی در آن ها شود. از مهمترین این موارد می توان به لکه های بارداری یا ملاسما اشاره کرد که موجب کم شدن اعتماد به نفس خانم ها شده و آن ها را با مشکل رو به رو ساخته بنابراین نیاز است با درمان و رفع لک های بارداری این نگرانی و احساس ناخوشایند را در مادران برطرف نمود.

نحوه درمان و رفع لک های بارداری

بهتر است بدانید مطابق با روند طبیعی دوران بارداری و سپس زایمان برای پوست و بدن تغییراتی رخ می دهد که ملاسما یا لک های پوستی یکی از این موارد می باشد. افزایش شدید هورمون های استروژن و پروژسترون موجب تشکیل ملانین شده و در پی این بهم ریختگی هورمونی این لکه ها بر روی پوست ظهور پیدا می کنند.

این لکه ها در خانم هایی که پوست گندمی و تیره ای دارند رایج تر می باشد. ملاسما به طور معمول بر روی گونه و بینی به وجود آمده و بر اساس رشد جنین در شکم مادر گسترش پیدا می کند. این نوع لکه ها از کک و مک بزرگ تر بوده و اگر در برابر نور آفتاب قرار گرفته شوند امکان بزرگ شدن آن ها وجود دارد. در صورتی که این لکه ها بعد از شیردهی حذف نشوند باید به متخصص پوست مراجعه شود.

دلایل اصلی این عارضه

  • نوسانات هورمونی
  • وجود بیماری های پوستی مزمن
  • استفاده از بعضی داروها
  • مشکلات تیروئید
  • تخمدان پلی کیستیک
  • قرارگیری در برابر نور آفتاب
  • مسائل ژنتیکی
  • بکار بردن شیوه های لایه برداری پوست بدون حفاظت درست

نحوه از بین بردن لک های حاملگی

راه های جلوگیری از بروز این نوع لک ها در حاملگی

با وجود این که بعضی از بانوان از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این نوع لک های پوستی هستند ولی رعایت کردن یک سری توصیه ها و اعمال مختلف کمک کرده تا کمتر درگیر این مشکل شوند که در ادامه به شرح برخی از آن ها پرداخته ایم.

عدم قرار گرفتن در برابر نور آفتاب

به عنوان مثال بکار بردن کلاه لبه دار پهن و عینک آفتابی و یا بیرون رفتن در مواقعی که در معرض نور آفتاب قرار نگیرند از مواردی بوده که باید به آن توجه نمایند.

بکار بردن کرم ضدآفتاب ویژه حاملگی

کرم های ضدآفتابی که SPF بالای پنجاه دارند و دارای کرم پودر نیستند و همچنین دارای اکسید آهن باشند برای رفع لک در دوران حاملگی خیلی مناسب می باشند. ضدآفتاب بایستی در کل روز بر روی تمام صورت بکار برده شود و هر دو ساعت یکبار مجددا استفاده گردد.

مرطوب نگه داشتن پوست

تا جای امکان از مایعات زیاد استفاده نمایید و از کرم های رطوبت رسان پوست بهره مند شوید.

راه های رفع لک های حاملگی

بکار بردن کرم های روشن کننده و ضدلک

تا جای ممکن باید از کرم هایی استفاده شود که دارای هیدروکینون نباشند.

رژیم غذایی مناسب

نوع برنامه غذایی و مصرف ترکیبات غذایی عامل موثری در این زمینه می باشد.

عدم استفاده از قرص های ضدبارداری

در صورتی که قبل از دوره بارداری و اقدام به حاملگی از قرص های ضد بارداری استفاده شده باشد امکان به وجود آمدن لک های پوستی بر روی قسمت های مختلف بدن زیادتر خواهد شد.

خواب مناسب و کافی

به منظور جلوگیری از لک بارداری با داشتن یک خواب کافی رویه خواب خود را به صورت متعادل در آورید. در دوره بارداری امکان دارد الگوی خواب دچار تغییر گردد. خواب ناکافی موجب بر هم خوردن تعادل هورمون ها و ایجاد لک حاملگی خواهد شد.

کم کردن اضطراب

تا جای امکان سعی کنید استرس را از خود دور سازید. هورمون هایی که در این وضعیت تشکیل می شوند بستر را برای ایجاد تغییرات پوستی مهیا خواهند کرد.

روش های رفع لک های بارداری

نحوه درمان و از بین بردن لک های بارداری

لک های آفتابی، لک های بعد از دوره حاملگی و لک های ناشی از نوسانات هورمونی بعد از زایمان روش های درمانی متفاوتی دارند. نخستین روش درمان آن ها مراقبت در مقابل نور آفتاب است. روش دوم درمانی کرم های ضد لک دارای هیدروکینون، کوجیک اسید، آریوتین و ویتامین ث می باشند که به شکل جداگانه یا ترکیبی استفاده می گردند. این داروها بایستی ماه ها به مدت زمان طولانی و به تعداد دفعات زیاد و ماه ها استفاده گردند تا تاثیر بگذارند. بکار بردن این مواد بایستی در کنار مصرف ضدآفتاب باشد.

نحوه درمان و رفع لک حاملگی

شیوه دیگر رفع لک های بارداری روش های لیزری می باشند. دو گونه روش لیزری وجود دارد که در نخستین روش از لیزر های پیگمان که کیوسوئیچ شناخته شده ترین آن ها می باشد برای این کار استفاده می گردد. این نوع لیزر ها موجب شکسته شدن ذرات لک شده و رفع و درمان آن ها را با سهولت رو به رو می سازند. کیوسوئیچ فرکشنال در جلساتی به میزان فاصله یک ماه و ماهی یک مرتبه صورت می گیرد.

روش دوم بکار بردن لیزر های لایه بردار پوستی می باشد. لیزر های لایه بردار همچون لیزر های فرکشنال co2 و اربیوم با درجه پایین که نفوذ پذیری دارو و لایه برداری پوست را بالا ببرند و لک ها را خیلی سریع رفع نمایند شیوه مناسبی می باشند.

نحوه از بین بردن لک های حاملگی

راهکار درمانی دیگر بکار بردن قرص های ضدلک می باشد. این قرص ها همچون ترانگزامیک اسید یا ترنسید داروهای خیلی کاربردی و تاثیرگذاری می باشند. ولی از آن جایی که مشکلاتی همچون ایجاد لخته خون در قسمت پا یا آمبولی ریه دارند بایستی خیلی محتاطانه و با توجه به سابقه خانوادگی پزشکی دقیق بیمار تجویز گردند.

نکته دیگری که باید به منظور درمان این عارضه به آن توجه نمود تغذیه و برنامه غذایی می باشد. عادات غذایی درست در رفع مشکلات و عوارض پوستی تاثیرگذار هستند و به منظور این که بتوانید خیلی سریع لکه ها و تیرگی های پوستی خود را رفع نمایید بایستی دقت زیادی به غذا و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید داشته باشید. تمام گروه های غذایی بایستی به میزان مناسب و مورد نیاز در غذای شما موجود باشد. در ضمن مصرف آب و نوشیدنی های طبیعی به مقدار لازم نیز باید در اولویت عادت های غذایی قرار گرفته شود.

روش های موثر از بین بردن لک های بارداری

در مطلب ارائه شده علل ایجاد و روش های موثر درمان و رفع لک های بارداری را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. به منظور رفع دیگر مشکلات پوستی در طی این دوران نظیر زگیل تناسلی در بارداری و خارش بدن در بارداری می توانید این مطالب را دنبال نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو