دلایل خارش بدن و آشنایی با روش های درمان خانگی برای رفع خارش

دلایل خارش بدن و آشنایی با روش های درمان خانگی برای رفع خارش


منبع: آرگا

198

1398/11/8

11:20


یکی از مشکلات شایع پوستی خارش بدن می باشد که بسیاری از افراد را بنا به دلایل مختلفی به خود گرفتار می کند، در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با دلایل خارش بدن آشنا کنیم.

خارش بدن یکی از حالت ناخوشایند و بدون کنترل می باشد که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار  می دهد و بسته به شدت آن می تواند باعث ایجاد اختلال در فعالیت های روزمره و خواب شما شود که دارای علت های مختلفی است و در صورتی که دلیل آن را نمی دانید می توانید به پزشک مراجعه کنید.

علت خارش بدن

بررسی دلایل خارش بدن

خارش بدن از علت های مختلفی منشا می گیرد که در ادامه شما را با دلایل خارش بدن و روش های درمان آن آشنا خواهیم کرد:

۱. خشکی پوست

از شایع ترین دلایل خارش بدن پوست خشک می باشد که عوامل محیطی از جمله : هوای گرم و سرد با رطوبت پایین و شستن بیش از حد با خشک شدن پوست همراه است که هر گروهی سنی را تحت تاثیر قرار می دهد اما با افزایش سن پوست نازک تر و خشک تر می شود که به منظور ترمیم پوست خشک استفاده از مرطوب کننده گزینه بسیار مناسبی است.

پوست شدیدا خشک یک نشانه هشدار برای درماتیت است که به منظور جلوگیری از بدتر شدن شرایط باید به یک متخصص پوست مراجعه نمایید که نشانه های پوست خشک عبارتند از :

  1. پوسته یا لبهای ترک خورده
  2. خارش شدید
  3. پوست خشن، فلس دار و پوسته پوسته شدن
  4. ترک ها پوستی مستعد خونریزی
  5. ظاهر پوست خاکستری یا بنفش در افرادی با پوست تیره تر

درمان پوست خشک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند زیرا ترک های پوستی باعث ورود میکروب ها به پوست و در نتیجه عفونت پوست می شوند که بروز زخم و لکه های قرمز روی پوست علایم اولیه عفونت احتمالی هستند که بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

علل ایجاد خارش بدن

۲. گزیدگی حشرات

گزش حشرات از دیگر دلایل خارش بدن می باشد که باعث ایجاد التهاب بر روی بدن و خارش می شود، گزش عنکبوت و حشرات باید پس از مدت هفت تا چهارده روز کاملا از بین برود و در برخی موارد گاز گرفتن کنه ها و حشرات ممکن است باعث بروز جوش بزرگتری شود که با خارش تمام بدن همراه است بنابراین در صورتی که یک فرد دچار حمله حشرات شود باید به منظور از بین بردن تمام مبلمانش و تمیز کردن اتاق اقدام نماید.

بیماری هایی که با خارش بدن خود را نشان می دهند

۳. اگزما

شایع ترین علل جوش های پوستی در کودکان اگزما یا درماتیت آتوپیک می باشد که از پنج نوزاد بر یک نوزاد تاثیر می گذارد و با خشکی پوست، سوزش و التهاب همراه است که حفظ رطوبت پوستی بسیار مهم است و افراد مبتلا به اگزما باید مراقب باشند زیرا در مقابل عفونت های پوستی آسیب پذیر هستند.

تمام دلایل خارش بدن

۴. آلرژی

از دیگر علت خارش بدن حساسیت یا آلرژی بر اثر تماس با مواد حساسیت زا مانند تماس با مواد شیمیایی، صابون، وسایل آرایشی و همچنین حساسیت به غذا های مختلف نیز با خارش بدن همراه است.

آلرژی به نیکل نیز از دیگر آلرژی هایی می باشد که باعث خارش بدن می شود و در صورتی که پوست فرد به یک تکه جواهر که مقداری نیکل در آن به کار رفته است تماس داشته باشد جوش های ناهموار، خارش آور، قرمز رنگ و متورم در سطح پوست ظاهر می شوند که بهترین راه جهت کنترل این وضعیت تماس نداشتن با ماده حساسیت زا است و همچنین استفاده از پماد های بدون نسخه و کرم های دارویی نیز در رفع این آلرژی تاثیر گذار می باشند.

بررسی دلایل خارش بدن

۵. بیماری کلیوی

خارش شدید در تمام بدن در اغلب افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی یا نارسایی مزمن کلیوی هستند اتفاق می افتد که طبق مطالعات انجام شده ۴۲ درصد بیماران دیالیزی به خارش متوسط تا شدید کلیوی گرفتار می شوند، پزشکان معتقدند که با ایجاد سموم در بدن هنگامی که کلیه ها نمی تواند مواد زاید را از جریان خون حذف کنند این اتفاق رخ می دهد.

۶. انگل ها

در برخی موارد انگل هایی مانند: حشرات مانند بستر، کرم ها مضر، شپش و یا پشه باعث خارش پوست می شوند و همچنین عفونت قارچی پای ورشکاران نیز از دلایل خارش بدن و اطراف انگشتان پا شود.

بررسی دلایل ایجاد خارش بدن

۷. عفونت

خارش بدن ممکن است علایمی از یک عفونت باشد که این عفونت ها عبارتند از :

  • پای ورزشکاران
  • آبله مرغان
  • عفونت قارچی که باعث بروز جوش های حلقه مانند در پوست شده و با خارش پوست سر همراه شود.
  • عفونت واژینال یا برفک که سبب خارش در اطراف اندام تناسلی می شود.

علت هایی که باعث خارش پوست می شوند

۸. آفتاب سوختگی

از دیگر دلایل خارش غیر قابل کنترل بدن آفتاب سوختگی می باشد و در صورتی که در معرض نور خورشید قرار بگیرید نشانه های آفتاب سوختگی پس از چند ساعت بروز می کند که علایم آن عبارتند از :

  • تورم و تاول
  • سردرد و تب
  • خاریدن و کنده پوست پس از چند روز
  • پوست قرمز که می تواند دردناک و حساس باشد.
  • احساس گرما در پوست زمانی که آن را لمس می کنید.

به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی بهتر است در زمان قرار گرفتن زیر نور خورشید پوست تان را پوشانده و از ضد آفتاب با اس‌پی‌اف ۳۰ استفاده کنید و بهتر است که از قرار گرفتن زیر نورخورشید بین ساعات ۱۰ صبح تا چهار بد ظهر خودداری کنید.

 آشنایی با دلایل خارش بدن

۹. خارش بدن در بارداری

از جمله بیماری شایع پوستی در دوران حاملگی پاپول ها و پلاک ها می باشند که سبب خارش، قرمز، برآمدگی ران ها و شکم می شود و معمولا بعداز زایمان خارش بدن ناپدید می شود.

دلایل دیگر ایجاد خارش بدن

  • هموروئید
  • غده تیروئید کم کار یا پرکار
  • کم خونی ناشی از فقر آهن
  • پلی سیتمی
  • مشکل کبد
  • خارش بدن در بارداری

دلایل خارش بدن و روش های درمان آن

روش های درمان خانگی خارش بدن

روش های طبیعی و خانگی به منظور رفع خارش بدن وجود دارند که در ادامه با این روش ها آشنا خواهید شد:

آرد جو:

به منظور درمان خارش بدن به یک وان حمام با آب ولرم یک دوم فنجان جو بیافزایید سپس به مدت پانزده تا بیست دقیقه داخل این آب بمانید و بسته به شدت تان روزی سه بار این روش را تکرار کنید در زمان استفاده از این روش از آب گرم استفاده نکنید زیرا سبب تحریک بیشتر پوست تان می شود. همچنین می توانید دو قاشق سوپ خوری آرد جو را به کمی آب اضافه کنید سپس خمیر به دست آمده را بر روی محل مورد نظر بمالید و با یک پارچه آن را بپوشانید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند از این روش روزی یک بار استفاده کنید.

درمان خانگی خارش بدن

جوش شیرین:

به یک وان حمام یک فنجان جوش شیرین اضافه کرده سپس به مدت نیم ساعت داخل آب بمانید و در نهایت پوست تان را به آرامی خشک نمایید این روش را هر روز انجام دهید.

همچنین می توانید یک قاشق سوپ خوری آب را با ۳ قاشق سوپ خوری جوش شیرین مخلوط کرده سپس خمیر به دست آمده از آن را بر روی نواحی آسیب دیده به مدت ده دقیقه قرار دهید و هر روز از این روش استفاده کنید.

بهترین روش درمان خارش بدن

نکته : به هیچ وجه از جوش شیرین بر روی زخم های باز یا پوست ترک خورده استفاده نکنید.

روغن زیتون:

روغن زیتون به التیام پوست کمک شگفت انگیزی می کند و سبب کاهش خارش پوست می شود بنابراین ترکیب روغن زیتون و عسل را بر روی محل مورد نظر چند بار در روز بمالید تا زمانی که درمان شوید.

زردچوبه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد باکتری به تسکین خارش کمک می کند بنابراین می توانید کمی پودر زردچوبه و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و بر روی محل آسیب دیده دو یا چند بار در روز به مدت چند روزی قرار دهید.

درمان خارش بدن با روش های موثر

سرکه سیب:

سرکه سیب از خواص ضد قارچی، ضد باکتری برخوردار است به همین دلیل به عنوان یک روش مناسب جهت درمان خارش بدن محسوب می شود از این رو، یک تا دو فنجان سرکه سیب را به وان آب ولرم اضافه کرده سپس به مدت پانزده تا سی دقیقه داخل وان بمانید و پوست خود را خشک کرده و از یک مرطوب کننده استفاده کنید، برای رسیدن به نتیجه بهتر از این روش هر روز استفاده کنید.

به منظور درمان خارش شدید می توانید مقداری آب و سرکه سیب را با هم مخلوط کرده سپس پنبه آغشته به آن را به مدت چند دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر بمالید و در نهایت با آب ولرم بشویید و روزی یک یا دو بار برای چند روز این روش را انجام دهید.

درمان خارش بدن با روش های طبیعی

روغن نعناع فلفلی:

به وان حمام پر از آب چند قطره روغن نعناع فلفلی اضافه کنید سپس به مدت نیم ساعت داخل آن بمانید و در آخر پوست خود را خشک کرده و از این مرطوب کننده استفاده کنید این روش  را روزی یک بار انجام دهید، همچنین می توانید سه یا چهار قطره روغن نعناع فلفلی را با یک قاشق سوپ خوری روغن حامل مانند نارگیل، زیتون و روغن بادام مخلوط کرده سپس بر روی نواحی آسیب دیده ماساژ دهید این روش را یک تا دو بار در روز استفاده کنید.

درمان طبیعی خارش بدن

هشدار : از قرار دادن روغن نعناع به صورت مستقیم بر روی پوست خودداری کنید زیرا امکان سوزش پوست وجود دارد.

آلوئه ورا:

استفاده از ژل آلوئه ورا جهت درمان خارش بدن بسیار مناسب است بنابراین ژل یک برگ آلوئه ورا را به مدت پانزده دقیقه بر روی قسمت خارش گرفته بدن قرار داده و با آب ولرم بشویید این درمان را روزی یک بار انجام دهید و یا می توانید یک قاشق سوپ خوری ژل آلوئه ورا را با دو قاشق سوپ خوری رس سبز مخلوط نمایید سپس خمیر حاصل از آن را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و در نهایت با آب ولرم بشویید روزی یک بار این روش را انجام دهید.

درمان طبیعی خارش بدن

ریحان:

از روش های موثر دیگر جهت درمان خارش بدن برگ های خشک ریحان می باشد بنابراین یک قاشق سوپ خوری برگ های خشک ریحان را به دو فنجان آب جوش اضافه کرده و برای چند دقیقه قابلمه را بپوشانید و پس از خنک شدن آن را با کمک یک پارچه نخی بر روی نواحی آسیب دیده اعمال نمایید، می توانید کمی از برگ های ریحان را خرد کرده و به صورت مستقیم بر روی پوست قرار دهید و پس از خشک شدن با آب ولرم بشویید.

درمان طبیعی خارش بدن

در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کرد:

  1. خارش شدید
  2. مدتی طولانی
  3. احساس سوزش غیر عادی
  4. تشنگی بیش از حد، کاهش وزن، تکرر ادرار می تواند نشانه های از دیابت باشد.
  5. عرق شبانه، کاهش وزن و احساس خستگی می تواند نشانه یک عفونت جدی و یا تومور باشد.
  6. همراه با علایم دیگری مانند تورم، قرمزی و.. باشد.
  7. برگشت پذیر باشد.

بررسی دلایل خارش بدن

نکات مهم در رابطه با خارش بدن

  • به منظور پیشگیری از آسیب زدن به خود در زمان خواب دستکش های نخی بپوشید.
  • پس از استحمام به منظور پبیشگیری از خشک شدن پوست از لوسیون ها ملایم استفاده کنید.
  • در زمان شستن لباس ها از پودر لباس شویی ملایم استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو