رفع آفتاب سوختگی دست با ۱۶ راه حل طبیعی در خانه

رفع آفتاب سوختگی دست با ۱۶ راه حل طبیعی در خانه


منبع: آرگا

2

1402/9/2

23:04


در فصل تابستان بسیاری از افراد درگیر مشکلات مختلفی مانند گرمازدگی، کم آبی بدن و آفتاب سوختگی می شوند. آفتاب سوختگی عارضه ای است که به خاطر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، اشعه های فرابنفش و تخت سولاریوم رخ می دهد. ابتلا به این عارضه در فصل تابستان که اشعه های خورشید در شدیدترین و قوی ترین حالت خود قرار دارند، بسیار رایج است. اگر تا به حال درگیر آفتاب سوختگی شده باشید، حتما می دانید که این عارضه تا چه حدی دردناک است.

آفتاب سوختگی وضعیتی است که در نتیجه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش منابع مصنوعی یا اشعه ماوراء بنفش خورشید اتفاق می افتد. در حالت کلی سوختگی های درجه یک یا دو را می توان در خانه به راحتی درمان کرد. اما آفتاب سوختگی درجه سه که بسیار نادر است، نیاز به درمان های اورژانسی دارد. لازم است بدانید که آفتاب سوختگی می تواند به پیری زودرس و سرطان پوست منجر شود. از همین رو با انجام برخی اقدامات برای محافظت از پوست، می توانید خطر آفتاب سوختگی را به میزان زیادی کاهش دهید. از سوی دیگر اگر دچار این عارضه شدید، می توانید با درمان خانگی مشکل خود را برطرف کنید. در ادامه مطلب قصد داریم با راهکارهایی برای رفع آفتاب سوختگی دست بیشتر آشنا شویم.

آفتاب سوختگی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

آفتاب سوختگی در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و یا اشعه ماوراء بنفش اتفاق می افتد. این عارضه در تابستان که پرتوهای خورشیدی بیش از هر زمان دیگری قوی تر هستند، شایع تر است. زمانی که اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست می رسد، به سلول های پوستی آسیب رسانده و موجب جهش در DNA آن ها می گردد. بدن مکانیسم های جالبی برای جلوگیری و اصلاح این جهش ها در اختیار دارد. اما در صورتی که سلول های پوستی بیش از حد توان شان در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرند، ممکن است آسیب وارد شده به آن ها غیر قابل ترمیم بوده و سلول ها به سرعت از بین بروند.

رگ های خونی برای افزایش جریان خون، گشاد می شوند و سلول های ایمنی را به پوست می آورند تا به پاکسازی مشکلات به وجود آمده کمک کنند. تمام این موارد موجب تورم، قرمزی و التهاب شده که از آن به آفتاب سوختگی یاد می شود. آفتاب سوختگی در نهایت برطرف می شود، اما برخی سلول هایی که در آن ها جهش ایجاد شده زنده می مانند و در نهایت به سلول های سرطانی تبدیل می شوند.

درمان فوری آفتاب سوختگی دست

علائم آفتاب سوختگی چیست؟

میزان آفتاب سوختگی دست می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. شدت این عارضه به نوع پوست و مدت زمان مواجهه با نور خورشید بستگی دارد. این عارضه دردناک می تواند عامل خطری جدی برای سرطان پوست به شمار برود. علائم آفتاب سوختگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گاهی آفتاب سوختگی به ایجاد تاول در پوست منجر می شود. اما علائم آفتاب سوختگی خفیف درد و قرمزی پوست را شامل می شود. هم چنین امکان دارد که تا چند ساعت بعد از سوختگی پوست دست به وسیله آفتاب، متوجه قرمزی آن نشوید. اما بعد از گذشت ۴ الی ۷ روز، پوست شما دچار پوسته پوسته شدن می شود. برخی از علائم آفتاب سوختگی شدید دست عبارتند از:

  • ضعف
  • عفونت
  • تاول زدن پوست دست
  • کمبود آب بدن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب و لرز
  • از بین رفتن تعادل الکترولیت بدن

آفتاب سوختگی معمولا در کمتر از ۱۵ دقیقه اتفاق می افتد. بعد از برخورد با نور خورشید، پوست طی ۳۰ دقیقه به شدت قرمز می شود که این موضوع ۲ تا ۶ ساعت طول می کشد. درد بعد از ۶ تا ۴۸ ساعت بروز پیدا می کند. پوسته پوسته شدن پوست و خارش آن ممکن است هفته ها به طول بیانجامد.

راه های رفع آفتاب سوختگی دست

رفع آفتاب سوختگی دست و درمان آن در خانه از طریق روش های زیر امکان پذیر است:

۱. آلوئه ورا

سالیان سال است که ژل آلوئه ورا برای درمان بیماری های مختلف از عفونت های کلیه تا ناراحتی معده مورد استفاده قرار می گیرد. این ژل می تواند به رفع آفتاب سوختگی دست کمک کند. در عین حال پوست را آبرسانی کرده و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می کند. بنابراین اگر درگیر آفتاب سوختگی خفیف شده اید، می توانید ژل آلوئه ورا را به طور مستقیم بر روی ناحیه مورد نظر بمالید تا سوزش آن برطرف گردد.

از بین بردن آفتاب سوختگی دست

۲.دوش آب سرد

آفتاب سوختگی یک نوع التهاب پوست است. یکی از ساده ترین روش ها برای درمان التهاب، خنک نگه داشتن ناحیه آسیب دیده و ملتهب است. برای این منظور می توانید با آب خنک دوش بگیرید و یا در وان آب سرد دراز بکشید. یادتان باشد که به هیچ عنوان پوست تان را نمالید و از صابون استفاده نکنید. چرا که صابون می تواند پوست آفتاب سوخته را تحریک کند. اگر برای شستشوی بدن خود به صابون نیاز داشتید، نوع ملایم آن می تواند مناسب باشد. اما باید تمام باقی مانده های صابون را از روی پوست خود بشویید. بعد از تمام شدن این مراحل به منظور جلوگیری از تحریک پوست، خیلی آرام بر روی آن ضربه بزنید و اجازه دهید مقداری آب روی پوست بماند.

۳. یخ

چند تکه یخ را در پارچه ای تمیز و نم دار قرار داده و آن را بر روی ناحیه مورد نظر بگذارید. این عمل موجب انقباض رگ های خونی شده و تورم را کاهش می دهد. البته می توانید روش دیگری را نیز انجام دهید. چند تکه یخ را به همراه آب در یک کاسه متوسط بریزید. یک تکه پارچه را داخل آب یخ غوطه ور کنید و سپس بر روی ناحیه آفتاب سوخته قرار دهید. این کار را تا زمانی که پارچه خنک بودن خود را از دست بدهد، ادامه دهید. این روش را می توانید چند بار در روز و هر بار به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام دهید. یادتان باشد که هیچ گاه یخ را به طور مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید.

۴. خیار

خیار از جمله میوه هایی است که به طور طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان است و باعت تسکین درد می شود. برای درمان آفتاب سوختگی، کافی است یک عدد خیار متوسط را داخل یخچال قرار دهید تا به خوبی خنک شود. سپس آن را با پوست در مخلوط کن ریخته و خمیری یکدست از آن تهیه کنید. خمیر به دست آمده را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس ناحیه مورد نظر را به خوبی بشویید.

درمان فوری آفتاب سوختگی

۵. نوشیدن آب فراوان

همزمان که بدن در حال مبارزه با التهابات ناشی از آفتاب سوختگی است، به مقدار زیادی آب برای جبران رطوبت از دست رفته در زمان مواجهه با خورشید نیاز دارد. حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید تا بدن تان هیدراته شود. اگر مصرف این مقدار از آب در طول روز برایتان امکان پذیر نیست، بهتر است از میوه های آبرسان مانند خیار و هندوانه استفاده کنید.

۶. چای بابونه

بسیاری از افراد پیش از خواب از چای بابونه برای آرامش ذهن خود استفاده می کنند. شما می توانید علاوه بر بهبود کیفیت خواب خود، از بابونه جهت تسکین التهاب ناشی از آفتاب سوختگی دست نیز استفاده کنید. برای این کار می توانید چای را به صورت عادی دم کنید و اجازه دهید که کاملا خنک شود. هنگامی که چای خنک شد، آن را داخل یک کاسه بریزید. یک تکه پارچه تمیز را داخل آب برده و بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. اگر به گرده بابونه حساسیت دارید، این روش برای شما مناسب نخواهد بود. چرا که می تواند به واکنش آلرژیک منجر شود.

۷. استفاده از کرم مرطوب کننده

بعد از این که درمان های اولیه آفتاب سوختگی تمام شد، باید به مراقبت از پوست خود ادامه دهید. یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست و کاهش این عارضه استفاده کنید، مرطوب کردن مرتب ناحیه آسیب دیده است. سعی کنید از مرطوب کننده های بدون رایحه و رنگ استفاده کنید که بر روی آن عبارت «مناسب پوست های حساس» نوشته شده است. این عمل می تواند تحریک پوست شما را به حداقل برساند.

رفع آفتاب سوختگی دست

۸. سیب زمینی

سیب زمینی یک روش درمانی مؤثر برای رفع آفتاب سوختگی پوست است. برخی مطالعات نشان می دهد که نشاسته موجود در سیب زمینی، حرارت را از پوست خارج می کند و همین موضوع درد را کاهش داده و روند درمان را سرعت می بخشد. بهتر است یک قابلمه را پر از آب کنید و داخل آب یک عدد سیب زمینی قرار دهید. قابلمه را بر روی اجاق گاز بگذارید تا سیب زمینی آب پز شود. بعد از مدتی زیر حرارت را خاموش کنید. آب قابلمه را دور بریزید و بگذارید که سیب زمینی به خوبی خنک شود. پوست آن را جدا کرده و با گوشت کوب له کنید. در نهایت آن را بر روی ناحیه ای که دچار آفتاب سوختگی است، قرار دهید.

۹. نشاسته ذرت

آگر دچار آفتاب سوختگی دست شده اید، بهتر است مقداری تشاسته ذرت و کمی آب را داخل یک کاسه متوسط بریزید و آن ها را به خوبی مخلوط کنید تا خمیری یکدست ایجاد شود. خمیر به دست آمده را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

درمان آفتاب سوختگی دست

۱۰. بلغور جو دو سر

شما می توانید بلغور جو دو سر را به عنوان یکی از ترکیبات اصلی بسیاری از محصولات مراقبت از پوست در صابون ها، کرم ها، اسکراب ها، لوسیون ها و ماسک ها پیدا کنید. مطالعات مختلف نشان داده است که بلغور جو دو سر کلوئیدی از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است که خشکی پوست را بهبود بخشیده و شدت خارش را در انواع بیماری های پوستی از جمله سوختگی کاهش می دهد. علاوه بر این طبع این ماده مرطوب بوده که می تواند با آفتاب سوختگی مقابله کند.

۱۱. روغن نارگیل

هنگامی که آفتاب سوختگی اولیه تا حد زیادی بهبود یافت، تاول کمتر شد و پروسه درمان به پایان رسید، می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. یادتان باشد که روغن نارگیل جایگزین ضد آفتاب نخواهد بود. البته پیش از استفاده، تست پچ را فراموش نکنید. برای انجام این تست، مقدار کمی روغن نارگیل را روی بازویتان که دچار آفتاب سوختگی نشده است، قرار دهید. سپس بازوی خود را به کمک یک تکه پارچه و یا بانداژ بپوشانید. اگر بعد از ۲۴ ساعت هیچ واکنشی نشان ندادید، می توانید از این روغن استفاده کنید و مصرف آن برای شما هیچ خطری ندارد. اما اگر پوست تان مستعد آکنه است، به هیچ عنوان این روغن را روی صورت تان نمالید. زیرا منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش و آکنه می شود.

رفع سریع آفتاب سوختگی پوست

۱۲. روغن ویتامین E

ویتامین E یک نوع آنتی اکسیدان است که می تواند التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را به حداقل برساند. شما می توانید روغن ویتامین E را بر روی ناحیه آفتاب سوخته قرار دهید. هم چنین می توانید این روغن را بر روی پوست در حال پوسته پوسته شدن بمالید.

۱۳. عسل

مطالعات مختلف نشان می دهد که عسل نقش مهمی در کاهش عفونت، سرعت بهبودی و تسکین درد دارد و در این مسیر بهتر از کرم های آنتی بیوتیک عمل می کند. کافی است مقداری عسل بر روی ناحیه آفتاب سوخته قرار دهید تا درد کاهش پیدا کند. البته این روش برای نوزادان کمتر از ۱ سال به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

۱۴. شیر و ماست

شما می توانید برای رفع آفتاب سوختگی دست از شیر استفاده کنید. شیر باعث ایجاد لایه پروتئینی می شود و ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین می دهد. بهتر است شیر را داخل یک کاسه متوسط بریزید. سپس یک تکه پارچه را در شیر غوطه ور کرده و آن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. شما می توانید از ماست نیز به عنوان یک درمان خانگی مؤثر برای آفتاب سوختگی دست استفاده کنید.

درمان سریع آفتاب سوختگی

۱۵. سرکه

سرکه یک ماده غذایی سالم است که از خواص فوق العاده ای برخوردار است. البته توصیه ها در خصوص استفاده از سرکه برای رفع آفتاب سوختگی دست متناقض است. بسیاری از افراد بر این باور هستند که اضافه کردن دو فنجان سرکه به داخل آب وان و یا مالیدن یک قاشق چایخوری از آن بر روی ناحیه ملتهب می تواند به تسکین سوزش کمک کند. این در حالی است که عده ای بر این باور هستند که مقدار اسید بالای سرکه می تواند آفتاب سوختگی را بدتر کند. بنابراین اگر تاکنون از این روش خانگی استفاده نکرده اید، بهتر است احتیاط کنید و از سرکه برای درمان آفتاب سوختگی های شدید استفاده نکنید.

۱۶. سبزیجات یخ زده

شما می توانید برای رفع آفتاب سوختگی دست از سبزیجات یخ زده مانند نخود فرنگی نیز استفاده کنید. کافی است آن ها را بر روی محل مورد نظر قرار دهید. البته همان طور که قبلا اشاره کردیم، هیچ گاه نباید چیزهای یخ زده را به طور مستقیم روی پوست قرار دهید. یک پارچه تمیز را دور یک بسته نخود فرنگی منجمد بپیچید و آن را بر روی محل آفتاب سوخته قرار دهید.

برطرف کردن آفتاب سوختگی دست

راه های پیشگیری از آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی نوعی عارضه پوستی است که اغلب با ناراحتی زیادی همراه است. بنابراین لازم است هر کاری انجام دهید تا از ابتلا به این عارضه پیشگیری شود. در ادامه به چند روش مؤثر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی اشاره خواهیم کرد:

  • هنگام بیرون رفتن از منزل از عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده کنید.
  • بیرون از خانه سعی کنید در محل هایی بنشینید که سایه باشد.
  • همیشه و در هر شرایطی چه در منزل و چه در بیرون از منزل، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار نسبت به تمدید آن اقدام کنید.
  • تا حد امکان در ساعات بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر که نور خورشید در قوی ترین حالت خود قرار دارد، از خانه خارج نشوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو