با اقدامات لازم قبل از انجام لیزر آشنا شویم

با اقدامات لازم قبل از انجام لیزر آشنا شویم


منبع: آرگا

2

1402/6/19

20:09


بسیاری از افراد به دنبال یافتن یک راه حل مناسب و دائمی برای خلاص شدن از مو های زائد بدن هستند، لیزر مو های زائد یکی از بهترین روش ها برای خلاصی از موی زائد بدن و صورت است. در این روش ریشه مو توسط گرما ایجاد شده هدف قرار می گیرد و مانع از رشد دوباره آن می شود. رعایت اقدامات قبل از لیزر در نتیجه و اثر بخشی این روش بسیار حائز اهمیت است که در این مقاله به نکات مهم قبل از لیزر پرداخته شده است تا در کنار داشتن اطمینان خاطر بهترین نتیجه ممکن را به دست آورید.

بسیاری از مردم برای از بین بردن موهای زائد از لیزرتراپی استفاده می کنند، علت این علاقمندی راحت و کاربردی بودن این روش است همچنین باید گفت یکی از بی خطر ترین روش های خلاصی از مو های زائد است. در این روش با استفاده از تکنولوژی لیزر، امواج نوری را به محل رشد مو هدایت می کنند و با کمک حرارت بافت و ریشه مو را نابود می کنند و به راحتی می توان با این روش به حذف مو های زائد بدن پرداخت. قبل از انجام لیزر برای اطمینان از مراقبت پوست، افزایش ایمنی و آسودگی خاطر بهتر است، اطلاعاتی نسبت به اقدامات قبل از لیزر داشته باشید و به آن ها عمل کنید تا این روش بیشترین تاثیر خود را داشته باشد تا خاطرتان مشوش نشود.

استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد روشی است که در آن با استفاده از یک پرتو نور متمرکز برای تاثیر گذاشتن بر پوست و مو استفاده می شود. لیزر، نوری را منتشر می کند که توسط ملانین یا همان رنگدانه مو جذب می شود، نور ساطع شده به گرما تبدیل می شود و به کیسه های لوله ای شکل یا همان ریشه مو در پوست برخورد می کند و موجب از بین رفتن آن می شود. به دلیل رضایت بالا زیبا جویان از نتیجه لیزر، این روش به یکی از بهترین راه حل های حذف دائم مو زائد بدن و صورت تبدیل شده است.

البته گفتنی است که نباید انتظارات غیر معقول و غیر منطقی داشت، بعضی از افراد به دلیل داشتن انتظارات غلط پس انجام لیزر دلسرد می شود. نتیجه نامطلوب در این زمینه می تواند ناشی از عدم رعایت توصیه های قبل و بعد از لیزر باشد. رعایت اقدامات قبل از لیزر می تواند، در داشتن انتظار صحیح به شما کمک کند در ادامه به این اقدامات خواهیم پرداخت.

هدف قرار دادن ریشه مو در استفاده از لیزر

اقدامات قبل از لیزر

ویژگی پوست و موی افراد متفاوت است و پزشک معالج با توجه به آن ویژگی ها قبل و یا بعد از لیزر توصیه ها و نکاتی را گوشزد می کند که رعایت آن برای اثر بخشی بیشتر و جلوگیری از عوارض پوستی بسیار مهم است. بهتر است ویژگی انواع پوست را بدانید تا در شناخت نوع پوست خود دچار مشکل نشوید. برخی از این اقدامات کلی هستند و رعایت آن ها برای همه مفید و مثمر ثمر واقع می شود، این اطلاعات شامل موارد زیر می شوند.

یافتن کلینیک معتبر

ابتدا باید سعی کنید یک کلینیک معتبر و خوشنام در نزدیکی محل سکونت خود پیدا کنید و به بررسی سوابق و مجوز های آن بپردازید. پس از اطمینان یافتن از معتبر بودن کلینیک می توانید به آن مراجعه کنید تا نظر مراجعه کنندگان را جویا شوید و از رعایت نکات بهداشتی آن مطلع شوید، تا سلامتی شما به خطر نیفتد. داشتن تجربه و مهارت کافی متخصصین و تکنسین ها برای انجام لیزر یک امر ضروری است و در موثر بودن لیزر و حفظ سلامتی پوست شما بسیار کمک خواهد کرد. استفاده از تجهیزات بروز و روش های جدید می تواند یکی از ویژگی های مثبت کلینیک ها باشد که باید به آن دقت کنید.

شیو کردن

یکی از مهم ترین اقدامات قبل از لیزر شیو کردن است. ۲۴ ساعت از قبل از انجام لیزر سطح پوست را با استفاده از تیغ یا ماشین اصلاح شیو کنید. فراموش نکنید که از کندن مو ها و اپلاسیون قسمتی از پوست که قرار است تحت لیزر قرار بگیرد اجتناب کنید. نگران موهای غیر فابل مشاهده در اثر شیو نباشید، لیزر رنگ دانه های ریشه مو را تشخیص و مورد هدف قرار می دهد، به علاوه شیو کردن احتمال سوختگی در نواحی مورد استفاده را بسیار کاهش می دهد.

انجام اقدامات قبل از لیزر برای اثر دهی بیشتر

برنزه کردن ممنوع

از دو هفته قبل از لیزر لازم است محافظ از پوست خود را شروع کنید و مطمئن شوید که پوست شما در معرض آفتاب قرار نمی گیرد و یا در صورت تابش نور به پوست مورد نظر برای لیزر، حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید تا از تابش نور در امان باشد. این مراقبت شامل برنزه کردن نیز می شود. لازم است، یک ماه قبل از لیزر از برنزه کردن با آفتاب یا سولاریوم نیز اجتناب کنید.

استفاده از دارو های لایه بردار نیز از یک ماه قبل ممنوع می باشد. زیرا این موارد پس از لیزر می توانند باعث تغییر رنگ پوست شوند و درد و تاول را به همراه داشته باشند. در اکثر مواقع پوست هایی که دچار آفتاب سوختگی شده اند تحت درمان با لیزر قرار نمی گیرند تا اثر بدی در پوست باقی نگذارند. جلوگیری از آفتاب سوختگی یکی از اقدامات قبل از لیزر است که باید به خوبی رعایت شود.

دقت کنید تا پوست مورد نظر برای انجام لیزر توسط آفتاب و یا سولار دچار التهاب و سوختگی نشده باشد و همچنین افرادی که پوست برنزه دارند باید از لیزر ND-YAG استفاده کنند.

منع استفاده از سفید کننده های مو

در لیزر موهای زائد پرتو نور ریشه مو را هدف قرار می دهد و نور تولید شده توسط ریشه جذب می شود و در نهایت به شکل دائمی یا طولانی مدت از بین می رود، تغییر رنگ مو ها باعث کاهش میزان دقت و تاثیر گذاری کامل لیزر می شود. تا شش هفته قبل از شروع درمان با لیزر از سفید و روشن کردن مو ها پرهیز کنید تا ریشه مو زمان کافی برای رشد و رسیدن به رنگ طبیعی خودش داشته باشد.

نکات ضروری قبل از حذف مو های زائد با لیزر

باید گفت با توجه به عملکرد دستگاه های لیزر مو رنگدانه های مو اهمیت بالایی دارند و موهای بلوند، سفید و قرمز از رنگدانه های بسیاری کمی برخوردار هستند و ممکن است باعث کاهش اثر بخشی لیزر شوند. موهای زخیم و تیره برای انجام لیزر مناسب تر هستند، افرادی که موهای زائد کرکی و نازک دارند ممکن است با انجام لیزر دچار پرمویی شوند یا مو های جدید زبر شروع به رشد کند. البته با پیشرفت تکنولوژی این مشکل حل شده است، لازم است قبل از شروع لیزر با پزشک خود صحبت کنید تا بیشترین اثربخشی را به دست آورید.

لیزر و تتو

بهتر است تتو بعد از لیزر مو ها و با فاصله مناسب از درمان انجام شود، لیزر روش مناسبی برای حذف مو در نقاطی از بدن که تتو دارند نیست و ممکن است باعث سوختگی پوست یا محو شدن تتو شود. همچنین برای محو کردن تتو از لیزر استفاده نکنید. برای محو کردن تتو باید با یک پزشک که در همین زمینه مشغول است مشورت کنید و از تجهیزات مناسب آن بهره ببرید.

مصرف دارو

از مهم ترین اقدامات قبل از لیزر صحبت با پزشک خود درباره دارو  هایی است که مصرف می کنید. باید اطلاعات دقیقی از نوع دارو ، دوز مورد استفاده و نحوه مصرف خوراکی یا موضعی آن را با پزشک در میان بگذارید.

رعایت مراقبت های قبل از لیزر

مصرف برخی دارو ها همزمان با انجام لیزر می تواند موجب بروز اختلال در اثر دهی درمان با لیزر شود. دسته ای از دارو ها با همزمانی لیزر موجب بروز حساسیت پوستی و یا منجر به ایجاد تاول و سوختگی می شوند. دارو هایی از قبیل: آنتی بیوتیک ها، دارو های ضد بارداری، آکنه و دارو های حساس به نور که برای درمان سرطان استفاده می شوند باید حتما به پزشک اطلاع داده شوند تا تبعات ناراحت کننده ای به دنبال نداشته باشند. استفاده از هر نوع دارو و در هر زمان از از جلسات لیز را باید حتما با تکنسین کلینیک خود در میان بگذارید تا درمان با رعایت جوانب احتیاط پیش برود.

محصولات آرایشی

قبل از هر جلسه از لیزر مطمئن شوید که پوست خود را از کرم ها و دیگر محصولات آرایشی پاک کنید تا بر روی نتیجه لیزر تاثیر نگذارد. پاک کردن محصولات آرایشی و کرم ها از جمله اقدامات قبل از لیزر می باشد.

آموزش اقدامات قبل از لیزر

بعضی از محصولات زیبایی می توانند اثر بخشی لیزر را کاهش دهند، استفاده از محصولاتی مانند: دئودورانت، لوسیون، پماد و سایر محصولات آرایشی و زیبایی که به صورت موضعی استفاده می شوند باید به خوبی از روی پوست پاک شوند و پوست مورد نظر با آب و صابون شسته شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو