چطور از آفتاب سوختگی در سفر جلوگیری کنیم؟

منبع: فوت و فن

8

1402/3/22

18:45


اگر به دنبال آن هستید تا در تابستان امسال به یک سفر بروید و نگران آن هستید که پوست شما در طول سفر دچار آفتاب سوختگی شود، پس در ادامه این مطلب همراه با ما باشید

چطور از آفتاب سوختگی در سفر جلوگیری کنیم؟

اگر به دنبال آن هستید تا در تابستان امسال به یک سفر بروید و نگران آن هستید که پوست شما در طول سفر دچار آفتاب سوختگی شود، پس در ادامه این مطلب همراه با ما باشید تا به معرفی راهکارهایی بپردازیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از آفتاب سوختگی در طول سفر جلوگیری کنید.

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی وضعیتی است که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماورای بنفش (UV) ایجاد می‌شود. این شرایط می‌تواند به پوست آسیب برساند و فرد احساس خارش، درد و سوزش کند. علاوه بر این، آفتاب سوختگی شدید و مکرر می‌تواند یک عامل خطرناک برای سرطان پوست باشد. اگر پوست شما برای مدتی طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرد، در نهایت می‌سوزد و این کار نیز باعث قرمز شدن پوست می‌شود.

این عارضه می‎تواند باعث کنده شدن پوست پس از چند روز شود که در نهایت و پس از گذشت یک هفته رو به بهبودی خواهد رفت. در برخی موارد، آفتاب سوختگی می‌تواند در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه‌های مصنوعی حاوی اشعه ماورای بنفش همچون نور دستگاه برنزه‌کننده ایجاد شود.

علائم آفتاب سوختگی در هر فرد نیز بسته به عوامل ذکر شده متفاوت است. افرادی که پوست سفید کم رنگ دارند، ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب شدید می‌تواند بلافاصله باعث ایجاد آفتاب سوختگی شود و این در حالی است که افرادی با پوست زیتونی، قهوه‌ای و تیره می‌توانند نور را برای ساعت‌ها تحمل کنند. پس بهتر است به هنگام انجام هر گونه فعالیتی در فضای باز یا آفتاب گرفتن، حتماً از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید تا دچار مشکلات پوستی نشوید. در ادامه به معرفی راه‌هایی می‌پردازیم که در طول سفر می‌توانند به شما در جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک کنند.

۱. استفاده از لوازم ضد آفتاب

لباس آستین‌دار، عینک آفتابی و کلاه لبه پهن از جمله لوازمی هستند که باید در سفر به‌خصوص به هنگام رفتن به ساحل یا شنا به همراه خود داشته باشید. اگر چه استفاده از این لوازم بهترین روش محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی نیست اما تا حدی به کاهش اثرات مضر آفتاب بر روی پوست کمک می‌کند، به‌خصوص در مواردی که برای مدتی طولانی در فضای باز هستید یا از گشت‌وگذار در ساحلی آفتاب لذت می‌برید.

۲. استفاده از کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب از جمله لوازمی است که به هنگام سفر حتماً باید به همراه خود داشته باشید. چه هوا ابری و سرد باشد و چه آفتابی، پرتوهای فرابنفش هنوز روی پوست تأثیر می‌گذارند و مضر هستند. بنابراین، به هر کجا که سفر می‌کنید، همیشه کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید. یک نکته دیگر اینکه ضد آفتاب را فقط به‌صورت خود نزنید بلکه روی نواحی حساس پوست مانند گردن، بازوها، ران‌ها و… نیز بزنید یا اینکه به طور یکنواخت در تمام بدن از آن استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که از این کرم باید به طور منظم استفاده کرد. همه برندهای ضد آفتاب مدت زمان محافظت پوست را روی محصول اعلام می‌کنند و بهتر است پس از گذشت این مدت زمان، دوباره از کرم استفاده کنید.

۳. مرطوب‌کننده به همراه داشته باشید

پوست ما اغلب به هوای گرم یا سرد بسیار سریع واکنش نشان می‌دهد. بنابراین، در کیف مسافرتی خود حتماً جا برای مرطوب‌کننده داشته باشید. کرم مرطوب‌کننده ویتامین‌های ضروری را تأمین می‌کند، به پوست آب می‌رساند و از پوست سالم در برابر اشعه فرابنفش یا عوامل مضر محیطی محافظت می‌کند. بسته به نوع پوست خود، می‌توانید کرم مرطوب‌کننده مناسب را انتخاب کنید.

۴. آب بنوشید

هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، مولکول‌های آب تبخیر می‌شوند و این می‌تواند باعث خشک شدن پوست شود. بنابراین، با نوشیدن منظم آب، مقدار آب بدن خود را دوباره تأمین کنید. در طول روز حداقل باید ۲ لیتر آب مصرف کرد تا پوست همیشه رطوبت کافی داشته باشد. این کار به جلوگیری از پوست خشک، ترک خورده یا ناخوشایند کمک می‌کند.

۵. غذای سالم بخورید

هنگام سفر اغلب اوقات بیش از حد معمول در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید. بنابراین، برای محافظت از پوست خود، باید ضدآفتاب را از بیرون و داخل تأمین کنید. چای سبز، آب پرتقال یا میوه‌هایی با ویتامین سی بالا به شما در این زمینه کمک می‌کنند. همچنین می‌توانید از قرص‌های ضد آفتاب استفاده کنید که مؤثر و راحت هستند و می‌توانید آن‌ها را به هر کجایی حمل کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو