تنبلی تخمدان چیست و چگونه درمان می شود؟

منبع: نمکستان

12

1401/7/27

17:45


تنبلی تخمدان یا سندرم پلی­ کیستیک polycystic ovary syndrome  وضعیتی است که موجب می­شود فرد دچار بی­نظمی دوران قاعدگی ،جوش های چرکی ،پوست چرب ،رشد مو های زائد صورت و بدن ،اکانتوزیس نیگریکانسیا یا ریزش موی سر می­شود.

نمکستان : تخمدان ها دو غدد اصلی جنسی در زنان هستند که اعضای اولیه تولید مثل در در زنان محسوب می­شوند. تخمدان ها هر کدام به وسیله ی لوله­ی رحمی از سمت چپ و راست به بالای رحم متصل شده اند .این غدد جنسی مسئولیت سه عملکرد مهم یعنی ترشح هورمون  ، حفاظت از تخمک های ذخیره شده در آن  و آزاد کردن تخمک برای باروری احتمالی را بر عهده دارد . تخمدان ها قبل از بلوغ فقط یک بافت توده­ای هستند و بالغ شدن آن ها بعد از بلوغ است . تنبلی تخمدان (PCOS) نوعی کیست تخمدان است که بر روی سطح هورمون زنان تاثیر می­گذارد . و عوارضی را به همراه دارد .

تنبلی تخمدان چیست ؟

تنبلی تخمدان یا سندرم پلی­ کیستیک polycystic ovary syndrome  وضعیتی است که موجب می­شود فرد دچار بی­نظمی دوران قاعدگی ،جوش های چرکی ،پوست چرب ،رشد مو های زائد صورت و بدن ،اکانتوزیس نیگریکانسیا یا ریزش موی سر می­شود. این بیماری موجب بیماری های دیگر مانند دیابت و بیماری های قلبی نیز می­شود .

تنبلی تخمدان یک مشکل هورمونی است  و به طور میانگین زنان بین سنین ۱۵ تا ۴۴ سال به آن مبتلا می­شوند . و اغلب این افراد دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند . تنبلی تخمدان یکی از انواع کیست تخمدان است که بر روی سطح ترشح هورمون های زنان تاثیر منفی می­گذارد . زنان مبتلا به این بیماری بیش از حد طبیعی هورمون های مردانه تولید می­کنند .

تنبلی تخمدان چگونه به وجود می­آید؟

تنبلی تخمدان اغلب به دلیل وراثت است . یعنی ممکن است از خواهر ،عمه،مادر و… به ارث برسد .که نیاز به درمان طولانی مدت دارد . چاقی ،استرس های روحی ، تومور های مغزی از دیگر دلایل تنبلی تخمدان هستند .  تنبلی تخمدان به دلایل زیادی چه شناخته شده و چه ناشناخته شده به وجود می­آید . از دیگر دلایل شناخته شده­ی تنبلی تخمدان می­توان به مصرف بعضی از دارو ها ،‌ بیماری ها و مشکلات میکروبی و عفونی رحم و لگن ،اختلالات هورمون انسولین و دیابت ، اختلالات و بیماری های تیروئیدی و بیماری ها مشکلات آدرنال های کلیه اشاره کرد . در طب اسلامی ـ ایرانی  مواردی چون استحمام در دوران قاعدگی ، خوردن سردیجات در این دوران ،غلبه کردن رطوبت در تخمدان ، چهارزانو نشستن در مکان های سرد و در آخر استفاده از نوار بهداشتی های شیمیایی را جزو به وجود آورنده ی تنبلی تخمدان می داند .

تنبلی تخمدان چگونه درمان می­شود؟

همان طور که گفته شد تنبلی تخمدان ممکن است باعث ناباروری در زنان شود اما اغلب بیماران دچار به این اختلال در آخر مشکلی برای فرزند آوری نخواهند داشت ولی معمولا زمان بر است و شاید  به دارو های باروری نیاز پیدا کنند . اگر فرد دچار به اضافه وزن و یا چاقی باشد کاهش وزن وزن شانس باروری او را افزایش می­دهد .

برای درمان هورمونی مو های زائد در مرحله ی اول باید از قرص های ضد بارداری استفاده شود . طول درمان این روش کم تر از ۶ ماه است . اگر در این مدت بهبودی لازم کسب نشد یک داروی ضد هورمون مردانه را به روش قبل اضافه شود . این روش درمانی از اضافه شدن موها های زائد جلوگیری کرده و باعث می­شود مو های زائد قبلی نازک تر شوند . پیاز درمانی یکی از روش های خانگی برای درمان تنبلی تخمدان است . برای تهیه جوشانده ی پیاز به آب در حال جوش پیاز های تکه شده که پوست بیرونی و شکننده ی آن جدا شده است را اضافه کنید و پس از پنج دقیقه جوشاندن در ظرف در بسته پیاز ها را از آب جدا کرده و پس از ولرم شدن آن را بنوشید .توجه دشته باشین آب بدون کلر باشد این جوشانده را ۱۵ روز و روزی دوبار قبل از صبحانه و بعد از نهار به صورت تازه میل شود.

در طب سنتی برای درمان تنبلی تخمدان به روش های زیر اشاره شده است :

  • از کیسه ی آب گرم یا آجر برای گرم کردن پایین تنه استفاده شود .
  • هر شب یک بار بادکش گرم زیر شکم انجام شود.
  • برای پاکسازی مو های زائد از واجبی استفاده شود .
  • در ساعت ۶ صبح ،صبحانه عسل با پودر بادام میل شود .
  • روزی ۱ ساعت پیاده روی آرام انجام گیرد .
  • از دمنوش هایی چون نعناع ، آویشن و … استفاده شود .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو