متن اجاره نامه دستی + نحوه نوشتن اجاره نامه

منبع: گهر

31

1401/8/1

09:01


در این بخش پیش از پرداختن به موضوع شیوه نوشتن اجاره نامه لازم به ذکر است که یک اجاره نامه در واقع می توان به عنوان قراردادی آن را تعریف کرد که طرفی که مالک (موجر) دارایی (دارایی اجاره ای) است، دارایی را برای استفاده توسط مستاجر در قبال (اجاره)، ثابت یا وابسته به هر متغیری، برای مدت معینی ارائه می کند. همچنین دوره اجاره در صورت توافق طرفین و ذکر آن میتواند زمان متغیری داشته باشد. در نظر داشته باشید هنگام نوشتن اجاره نامه دستی امضای شاهدین هم از مهم ترین نکات واجب است.

شیوه نوشتن اجاره نامه

متن اجاره نامه دستی + نحوه نوشتن اجاره نامه, جدید ۱۴۰۱ -❤️ گهر

نوشتن اجاره نامه ، نیاز به آگاهی از شرایط خاص این قرارداد دارد. در این مقاله، می‌خواهیم مهم‌ترین مواردی که باید در قرارداد اجاره ذکر شود را بررسی کنیم و نحوه تکمیل اجاره نامه را توضیح دهیم. البته قبلا، در مورد اعتبار اجاره نامه دستی صحبت کردیم و از طرف دیگر، نکات مهم نحوه نوشتن اجاره نامه را توضیح دادیم. با ما همراه شوید تا بدانیم چگونه اجاره نامه بنویسیم و یک نمونه فرم تکمیل شده اجاره نامه چه خصوصیاتی دارد.

چگونه اجاره نامه بنویسیم

مواردی که باید در قرارداد اجاره ذکر بشود شامل مشخصات موجر و مستاجر ، مشخصات مورد اجاره ، مدت ، مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت ، شرایط و آثار قرارداد ، خیارات و تعداد نسخه‌های اجاره نامه است. پیش از بررسی نحوه تکمیل اجاره نامه ، لازم است با ارکان قرارداد اجاره آشنا شویم.

ارکان قرارداد اجاره چیست

ارکان قرارداد ، ستون‌ و چارچوب قانونی هرقرارداد است. همانطور که خانه بدون ستون و پایه، خراب می‌شود، اگر ارکان قرارداد اجاره رعایت نشود، اجاره نامه باطل است. در ادامه ارکان عقد اجاره را نام می‌بریم:

  • – موجر (صاحب مال یا اجاره دهنده)
  • – مستأجر (اجاره کننده)
  • – مورد اجاره (عین مستأجره یا مالی که اجاره داده می‌شود)
  • – اجاره بها (مبلغ قرارداد یا بهایی که توسط اجاره کننده به صاحب مال پرداخت می‌شود)

مورد یک و دو، در قسمت مشخصات طرفین توضیح داده می‌شود و مورد سه و چهار، به صورت جداگانه مطالعه خواهد شد.

مشخصات طرفین در نوشتن اجاره نامه

لازم است در زمان نوشتن اجاره نامه ، مشخصات کامل طرفین و سمت آن‌ها مشخص باشد. نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، نشانی، تلفن و آدرس ایمیل (در صورت امکان) نوشته شود.

مشخصات مورد اجاره در زمان نوشتن قرارداد اجاره

اگر مورد اجاره، ملک مسکونی یا تجاری یا اداری است، موارد زیر در متن قرارداد دقیقاً مشخص شود:

  1. ۱- نشانی دقیق (پلاک فرعی، پلاک اصلی، اراضی، بخش، شماره سند مالکیت)
  2. ۲- مشخصات شماره اشتراک برق، شماره پرونده آب، شماره گاز شهری و شماره تلفن
  3. ۳- منصوبات و متعلقات ملک

اگر مورد اجاره مال منقول مانند خودرو سبک یا کامیون می‌باشد، لازم است موارد زیر مشخص شود:

  1. ۱- نام خودرو
  2. ۲- مدل
  3. ۳- سیستم
  4. ۴- شماره موتور
  5. ۵- شماره شاسی
  6. ۶- شماره انتظامی ناجا (پلاک)
  7. ۷- شناسنامه خودرو (VIN)
  8. ۸- منصوبات و متعلقات ماشین

متن اجاره نامه دستی + نحوه نوشتن اجاره نامه, جدید ۱۴۰۱ -❤️ گهر

مدت قرارداد

در یک ماده، مدت قرارداد مشخص شود. در این قسمت می‌توانید شرایط تمدید اجاره نامه را نیز مشخص کنید.

مبلغ قرارداد در نوشتن اجاره نامه

ماده دیگر، مربوط به مبلغ قرارداد اجاره است. می‌توانید مبلغ اجاره بها را با توجه به اینکه، ساعتی یا روزانه یا ماهانه پرداخت می‌شود تعیین کنید. مثلا به ازای هر ماه، مبلغ یک میلیون تومان اجاره، در متن قرارداد نوشته شود. در این قسمت، نحوه پرداخت نیز مشخص می‌شود. اگر باید به حساب موجر واریز شود، شماره حساب نوشته شود و اگر باید حضوری پرداخت شود، در متن اجاره نامه، از واژه نقدی و حضوری استفاده کنید.

شرایط و آثار قرارداد در زمان نوشتن قرارداد اجاره

نحوه نوشتن قرارداد اجاره به موارد قبلی محدود نیست. مهم‌ترین مواردی که باید در قرارداد اجاره ذکر شود مربوط به بخش شرایط و آثار قرارداد است. این شرایط در هر نمونه فرم تکمیل شده اجاره نامه ضروری است. در این قسمت، نوع استفاده مستاجر از مال، حق اجاره دادن مجدد مال، حق فروش مال توسط موجر، مسئول هزینه‌های مال و شرایط کامل تمدید (البته اگر شرایط تمدید در قسمت مدت قرارداد آورده نشود)، اقدامات لازم در زمان فسخ اجاره نامه ، چک ضمانت تخلیه و مشخصات آن و سایر نکات مهم قرارداد نوشته خواهد شد.

متن اجاره نامه دستی + نحوه نوشتن اجاره نامه, جدید ۱۴۰۱ -❤️ گهر

خیارات

یکی دیگر از شرایط نوشتن اجاره نامه ، خیارات است. منظور از خیارات، اختیاراتی است که با کمک آن، موجر یا مستاجر حق فسخ قرارداد اجاره را خواهند داشت. معمولاً در زمان نوشتن قرارداد اجاره ، تمام خیارات از طرفین سلب می‌شود و فقط یک یا دو مورد از اختیارات مهم مانند تدلیس باقی می‌ماند. یعنی مستاجر تنها زمانی حق انجام فسخ خواهد داشت که موجر تقلب کرده باشد. البته توجه داشته باشید که برای سلب اختیارات فسخ قرارداد، باید این موضوع با یک متن کاملا حقوقی در قرارداد نوشته شود. زیرا اصل بر این است که تمام اختیارات فسخ یک قرارداد موجود است مگر آنکه طرفین به نحو دیگری توافق کنند.

تعداد نسخه در نوشتن اجاره نامه

ماده آخر هر نمونه فرم تکمیل شده اجاره نامه ، مربوط به تعداد نسخه‌ها و ماده‌های قرارداد است. توصیه می‌کنیم نسخه‌های قرارداد، دو عدد باشد و دو شاهد نیز قرارداد را امضا کنند. طرفین نیز، زیر تمام صفحات قرارداد را امضا کنند و اثر انگشت بزنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو