سنسورهای تشخیص آلاینده‌ها در غذاهای دریایی طراحی شد

15

1401/8/2

12:13


رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از موفقیت پژوهشگران این موسسه در طراحی سنسورهایی برای تشخیص آلاینده‌ها در غذاهای دریایی خبر داد.

سنسورهای تشخیص آلاینده‌ها در غذاهای دریایی طراحی شد

دکتر سید محمدعلی رضوی با اعلام این خبر افزود: در سال‌های گذشته با ارتقاء استانداردهای زندگی و توسعه سریع صنعت شیلات، مصرف غذاهای دریایی به دلیل ارزش تغذیه‌ای بالا و اثرات مثبت بر سلامت در سراسر جهان افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، در حال حاضر با افزایش آلاینده‌های محیطی خطر مسمومیت با غذاهای دریایی تأثیرات منفی بر سلامت جامعه و صنعت غذاهای دریایی وارد می‌کند به نحوی که آلودگی غذاهای دریایی به عنوان خطری مهم و بالقوه در ایمنی غذایی و تبعات اقتصادی ناشی از آن مطرح است.

وی فیکوتوکسین و فلزات سنگین را به عنوان دو منبع شناخته شده از آلودگی غذاهای دریایی اعلام کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع در کشورهای آسیای شرقی، طرح پژوهشی مشترک برای سنجش سریع این دو آلاینده با همکاری مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و پژوهشگرانی از دانشگاه تامکانگ تایوان مطرح و اجرا شد.

 رضوی بیان کرد: در این پروژه مشترک، توسعه کیت‌های تشخیص فوق حساس و گزینش‌پذیر جهت پایش آلاینده‌های غذاهای دریایی در دستورکار قرار گرفت و بر پایه تکنولوژی کریستال مایع، دو زیست‌حسگر بسیار حساس برای سنجش فلزات سنگین و سنجش فیکوتوکسین طراحی و ساخته شد.

در ادامه دکتر اسماء وردیان مجری این طرح پژوهشی در مورد دستیابی به این تکنولوژی اظهار کرد: تکنولوژی کریستال مایع به طور گسترده در فوتونیک، فناوری لیزر و الکترونیک استفاده می‌شود و شناخته شده‌ترین کاربرد در نمایشگرهای LCD را دارد که در آن جهت‌گیری کریستال مایع متناسب با شدت میدان الکتریکی اعمال شده تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: کریستال‌‌های مایع دارای موقعیت‌های کوتاه برد، نظم دوربرد هستند که به تغییرات سطحی بسیار حساس هستند از این‌رو کاندیدی ایده‌آل در توسعه سیستم‌های حسگری قوی، پیشرفته و مستقل از تجهیزات پیچیده می‌باشند.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: در این حسگرهای نسل جدید حضور آنالیت و برهمکنش مولکولی آن با گیرنده به تصاویر نوری قابل مشاهده تبدیل و تقویت می‌شود. حسگرهای LC با توجه به حساسیت بالا، تصویرپردازی و پرتابل بودن پتانسیل تجاری‌سازی بالایی دارند.

وی با اشاره به پایه‌گذاری توسعه زیست‌حسگرهای کریستال مایع با کاربرد در حوزه ایمنی مواد غذایی با هدف دستیابی به دانش فنی کیت‌های پایدار و کاربردی در مؤسسه علوم و صنایع غذایی گفت: به منظور تکمیل و به‌روز رسانی این فناوری نوظهور، ارتباطات بین‌المللی با دانشمندان این حوزه برقرار شده است.

وردیان افزود: در این طرح پژوهشی قابلیت کاربرد کیت تشخیصی فلزات سنگین و فیکوتوکسین در نمونه‌های ماهی و صدف خوراکی با موفقیت مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی همچنین افزود: در قالب این همکاری بین المللی دانش آموخته دکتری ایرانی به مدت یکسال در کشور تایوان دوره پسادکتری را گذرانده و بخشی از نتایج این پژوهش در مقالات معتبر به چاپ رسیده است.

مجری این طرح همچنین گفت: تأمین بخشی از هزینه‌های پژوهش مربوط به انجام این طرح مشترک با سرمایه‌گذاری و حمایت مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت عتف از طرف ایرانی به میزان50 میلیون تومان و هزینه‌های طرف خارجی توسط وزارت علوم و فناوری تایوان به مبلغ85 هزار دلار صورت پذیرفت.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو