10 راه برای بهتر شدن طعم، چاشنی و عطر غذا

30

1401/8/9

16:49


همه ما می دانیم که پر کردن بشقاب هایمان با سبزیجات، میوه‌ها، غلات و حبوبات بیشترین تناسب را برای سلامت ما دارند. تهیه غذاهای گیاهی خوشمزه به عنوان وعده غذایی اصلی شما نباید زمان بر یا دشوار باشد. اکثر افراد از غذاهای سالم و گیاهی دوری می‌کنند و علاقه‌ای به این غذاها ندارند. بی‌شک مشکل اصلی چاشنی است. استفاده از ادویه ها، سرکه ها، روغن ها و آب مرکبات یکی از ترفندهای اصلی برای طعم دار کردن انواغ غذا و مخصوصا غذاهای گیاهی است. شما با ترکیب ادویه‌‌های مناسب غذاهای خوش طعم‌تری خواهید پخت.

10 راه برای بهتر شدن طعم، چاشنی و عطر غذا

آویشن و گیاهان خشک

آویشن از گیاهان خشکی است که از گیاه تازه آن هم استفاده می‌شود. گیاهان تازه اگر بتوانید آنها را تهیه کنید عالی هستند، اما ممکن است گران باشند و مدت زیادی در یخچال نگهداری نمی‌شوند. خوشبختانه، گیاهان خشک شده اغلب طعم و مزهای عالی دارند و همان کاربرد گیاه تازه آویشن را دارند. سعی کنید آویشن را روی مارچوبه بپاشید یا به لوبیاهای سرخ شده آویشن خشک کوهی اضافه کنید. ترخون به خصوص با میوه‌های شیرین و تند مانند توت فرنگی یا انبه استفاده می‌شود. از ریحان، شوید، رزماری و مرزنجوش در غذاهای خود استفاده کنید تا ترکیبی از گیاهان و سبزیجات را که بیشتر دوست دارید بیابید.

آب مرکبات

10 راه برای بهتر شدن طعم، چاشنی و عطر غذا

آب مرکبات از چاشنی‌های مورد علاقه بسیاری از سرآشپزهای ماهر است. مقداری آب لیمو را در سوپ عدس خود بفشارید، یا نیمی از آب برنج قهوه‌ای خود را با آب پرتقال جایگزین کنید تا شیرین شود و کمی مزه دار شود. استفاده از آب مرکبات (و همچنین پوست آن) یک راه عالی برای اضافه کردن مقداری ترشی است تا حس چشایی شما را تقویت شود و طعم لذیذتری را تجربه کنید. آب نارنج و آب لیمو تازه طعم فوق‌العاده‌ای به غذا می‌دهند. در انواع خورشت‌های ایرانی از آب مرکبات استفاده می‌شود. پوست مرکباتی مانند پرتقال در قیمه نثار استفاده می‌شود تا طعمی دلنشین به این غذا ببخشد.

فلفل

چه طرفدار غذاهای تند باشید و چه نباشید، فقط کمی پودر فلفل قرمز یا پاپریکا می‌تواند غذای شما را به طعم بهتری برساند. اگر در مورد غذاهای تند احتیاط می‌کنید، پاپریکا یک انتخاب عالی برای تندی ملایم است و در عین حال رنگ بسیار خوبی به غذای شما می‌بخشد. پودر فلفل قرمز و فلفل قرمز سطح متوسطی از تندی را ایجاد می‌کنند، در حالی که پاپریکا طعم ملایم و عطر متفاوتی به غذا می‌بخشد. غذاهایی مانند ترکیبات سبزیجات و پاستا به همراه فلفل قرمز یا فلفل سیاه خوش طعم می‌شوند. فلفل یک ادویه هندی است و در سراسر دنیا از آن به عنوان یک چاشنی محبوب استفاده می‌شود. برای خرید انواع پودر فلفل هندی، سیاه یا قرمز می‌توانید از این لینک کمک بگیرید.

روغن کنجد

10 راه برای بهتر شدن طعم، چاشنی و عطر غذا

روغن کنجد برای طبخ انواع غذاها و سبزیجات کارآمد است. این روغن برای انواع سس‌ها و تهیه سالاد استفاده می‌شود. فقط فکر کردن به طعم متمایز روغن کنجد کافی است تا بتوانید چندین ترکیب شگفت انگیز با آن در ذهنتان بسازید. احتمالاً به همین دلیل است که یکی از اصلی‌ترین غذاهای آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه است. روغن کنجد را روی بادمجان یا هویج تفت داده شده بریزید و از آن به عنوان روغن پخت و پز در سرخ کردنی خود استفاده کنید. این روغن به عنوان یک ضد التهاب طبیعی و ضد سرطان شناخته می‌شود.

خردل

خردل در پخت و پز کم استفاده می‌شود. افزودن یک قاشق غذاخوری خردل دیژون یا خردل سبوس دار به یک ظرف واقعاً می‌تواند آن را زنده کند. خردلی که با پوره سیب زمینی مخلوط شده بسیار خوشمزه است. دفعه بعد که کلم بروکلی یا لوبیا سبز را بخارپز کردید، خردل را در فنجان مایع بخارپز بریزید و آن را به عنوان سس روی سبزیجات خود استفاده کنید. اگر به طعم شیرین تمایل دارید می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید اما این ترکیب مورد پسند همه نیست.

سیر و پیاز

این دو چاشنی عالی و همچنین موسیر با خواص فراوان، تره فرنگی و پیازچه نقش مهمی در تقریباً همه غذاهای جهان ایفا می‌کنند و دلیل خوبی هم دارد. مقداری سیر و پیاز را به همراه تقریباً هر سبزی یا غلاتی که دارید، از سوپ گرفته تا سس گوجه فرنگی، برنج و موارد دیگر تفت دهید طعم خوب آن جایگزین مزه‌های خسته کننده و قدیمی شود. سیر و پیاز به همراه هر ترکیبی از انواع گوشت تا انواع غذاهای گیاهی و دریایی استفاده می‌شود و طعم دهنده‌ای قوی برای انوع غذاها و سوپ‌ها هستند.

هل

هل ادویه‌ای گرم با بویی قوی است. از آن در انواع آش، سوپ و بعضی غذاهای بومی استفاده می‌شود. هل یک طعم دهنده عالی برای شیرینی‌های خانگی است. از پودر هل در پخت کیک و شیرینی استفاده می‌شود. در تهیه باقلوا این ادویه در مقدار زیادی مصرف می‌شود تا طعم این شیرینی را قوی‌تر کند. هل و زعفران در کنار هم یک ترکیب بی‌نظیر هستند. همچنین هل به عنوان یک طعم دهنده برای چای و دمنوش استفاده می‌شود.

زردچوبه

علیرغم توانایی قدرتمند این ادویه  در تغییر رنگ نارنجی مایل به زرد، زردچوبه دارای طعم ملایم و معطری است. آن را به سوپ یا پیاز اضافه کنید و از دانه‌های آسیاب نشده آن در پخت و پز استفاده کنید تا رنگ و طعم ملایم به غذا بدهد.

زنجبیل

زنجبیل به صورت تازه و پودر شده ، یک افزودنی عالی برای سس‌های چیلی و سالاد است. وقتی خام باشد کمی رنگ به غذا می‌دهد و هنگام پخت به خوبی عطر و طعم مورد نظر را به شما می‌دهد. زنجبیل به عنوان یک چاشنی با طعمی تند و شیرین برای گرم کردن طبع غذا کاربرد زیادی دارد. این ادویه در مرغ سخاری استفاده می‌شود تا طعمی تند و اسپایسی به غذا بدهد.

زیره سبز

اگر هنوز با زیره آشنایی ندارید، برای شناخت این ادویه خوش طعم آماده شوید. بیشتر وعده‌های غذایی با روغن زیتون، پیاز و سیر خرد شده و یک قاشق غذاخوری زیره کامل شروع می‌شود. تهیه کردن این ترکیب در ماهیتابه، باورنکردنی‌ترین بو را ایجاد می‌کند. زیره سبز با لوبیا، گوجه فرنگی و سبزیجات سرخ شده عالی است. اگر علاقه‌ای به دانه‌های زیره ندارید می‌توانید از زیره آسیاب شده استفاده کنید.

چاشنی‌ها مهمترین محرک‌های ما برای طعم بهتر غذا هستند. آنها دنیای وسیعی دارند و تنوع بسیار زیادی از انواع ادویه و چاشنی در سراسر جهان موجود است. برای آنکه با ذائقه خود آشنا شوید بهتر است تا انواع ادویه و چاشنی‌های مختلف را امتحان کنید.

نویسنده: سارااقبالی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو