طرز تهیه ماست خانگی سفت و خوش طعم و چکیده در ظرف سفالی بدون آب انداختن

منبع: جدول یاب

18

1401/8/12

10:22


طرز تهیه ماست

ماست خانگی یک ماست سالم و با کیفیت بدون افزودن هیچ نوع نگهدارنده است که به راحتی و با رعایت نکات گفته شده، قابل تهیه در منزل می باشد. کیفیت و مزه ماست به عوامل متعددی بستگی دارد که در صورت رعایت نکردن آن ها ممکن است ماست شما کیفیت لازم را نداشته باشد. خواص ماست بسیار است که با دانستن آن ها می توانید بدن خود را در برابر بیماری ها مصون و مشکلات سلامتی خود را برطرف کنید. ماست ماده غذایی مفیدی است که سرشار از پروتئین و برخی انواع ویتامین ب است. ماست انسان را از امراضی همانند اگزما و کهیر حفظ می کند و به علت داشتن فسفر تقویت کننده حافظه است. همچنین به دلیل داشتن ویتامین دی استخوان ها را محکم می کند. امروز در جدول یاب طرز تهیه ماست خانگی را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ماست سفت

  • شیر ۱ لیتر
  • ماست شیرین ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه ماست خانگی شیرین و کشدار و خوشمزه

مرحله اول: گرم کردن شیر

در مرحله اول شیر را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و بجوشانید. در ابتدا حرارت زیاد باشد، بعد از این که شیر به جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید شیر ۱۵ دقیقه به آرامی بجوشد و آب اضافی آن تبخیر شود.

مرحله دوم: ریختن شیر داخل ظرف مناسب

شیر را داخل ظرفی که برای ماست در نظر گرفتید بریزید و اجازه دهید شیر کمی خنک شود. در زمان اضافه کردن ماست، شیر باید به اندازه ای گرم باشد که انگشت دست گرما را حس کند اما نسوزد. ظروف سفالی یا لعابی آب ماست را بهتر جذب می کنند؛ بنابراین اگر ظرف سفالی یا لعابی در دسترس دارید از آن ها استفاده کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن مایه ماست

مقداری از شیر را داخل یک ظرف دیگر بریزید و یک قاشق غذا خوری ماست را به آن اضافه و مخلوط کنید، سپس آن را به بقیه شیر اضافه کنید و با قاشق به آرامی هم بزنید تا خوب ترکیب شود. این کار برای حل شدن بهتر ماست در شیر می باشد.

مرحله چهارم: استراحت دادن ماست

در این مرحله در ظرف را ببندید و ظرف ماست را با پارچه تمیز خوب بپوشانید و در جای گرم بگذارید. بسته به گرمی محیط ۸ تا ۱۲ ساعت زمان برای بستن ماست لازم است؛ پس از این که ماست بسته شد ظرف را در یخچال قرار دهید تا سرد شود.

طرز تهیه ماست

نکات کلیدی برای تهیه ماست در ظرف سفالی با مایه

  1. بیشتر از ده ثانیه نمی توانید انگشت را نگه دارید وگرنه می سوزد اگر شیر در این حد داغ نیست مجدد کمی داغ کنید.
  2. اگر ماست آب انداخت و تکه تکه شد یعنی شیر زیاد داغ بوده یا ماست خیلی سرد بوده یا این که مایه ماست کمتر از مقدار لازم بوده است.
  3. هر چه چربی شیر بیشتر باشد ماست خانگی شما سفت تر خواهد بود و حتما از شیری استفاده کنید که نگهدارنده نداشته باشد.
  4. قبل از این که از مایه ماست استفاده کنید مطمئن شوید که مایه شیرین باشد چون در غیر این صورت ماستی که به دست می آید زیاد شیرین نخواهد بود.
  5. اگر ظرف سفالی یا لعابی در دسترس ندارید از ظرف شیشه ای یا روحی استفاده کنید.
  6. معمولا ماستی که در خانه تهیه می کنید ماندگاری نسبتا کمتری از ماست های بازاری دارد.
  7. ترش شدن ماست به خاطر دمای بالای شیر، تازه نبودن مایه، زیاد بودن مایه ماست و زمان تخمیر طولانی است.
  8. همچنین بی مزگی ماست به علت کم تر بودن دمای شیر، تازه و شیرین بودن مایه ماست است.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو