قرص داستینکس و دوز مصرفی این دارو

قرص داستینکس و دوز مصرفی این دارو


منبع: آرگا

31

1401/8/13

20:08


قرص داستینکس از داروهای متناسب برای افرادی می باشند که شیر در غدد شیری آن ها ترشح می شود ولی نوزادی برای خوردن این شیر وجود ندارد. در ادامه این دارو را بیشتر برایتان بررسی خواهیم کرد.

قرص داستینکس از داروهایی می باشد که می تواند بر هورمون ها تاثیر گذاشته و ترشح شیر را در غدد شیری کاهش دهد. در ادامه شما را با این داروی بسیار خوب آشنا می کنیم و یک سری از بهترین اطلاعات را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد تا بتوانید بیشتر با این دارو و عارضه هایی که به هرماه دارد آشنا گردید.

قرص داستینکس

اطلاعات دارویی قرص داستینکس

داروی داستینکس با نام لاتین Dostinex  در بازار وجود دارد و در گروه دارویی آگونیسیت گیرنده های دوپامین قرار می گیرد و شما می توانید این دارو را با نام ژنریک Cabergoline نیز در بازار مشاهده نمایید.این دارو در شکل قرص های نیم میلی گرمی و در بسته های دو عددی قرار می گیرند.

در واقع Cabergoline  یکی از گیرنده های دوپامین در مغز می باشد و در هیپوفیز قرار می گیرد. تحریک گیرنده های دوپامین باعث کاهش ترشح پرولاکتین خواهد شد و بر روی هیپوفیز قدامی تاثیراتی می گذارد تا شیر ترشح نگردد. Cabergoline  تاثیر دیگری بر این بخش های مغزی ندارد و هیچ آسیب دیگری به سایر بخش ها وارد نخواهد کرد.

موارد استفاده از این دارو

این دارو زمانی برای خانم ها تجویز می شود که دچار سقط جنین و مرده زایی می شوند و یا به دلایلی قادر به شیر دادن نخواهند بود. از دیگر موارد استفاده از این دارو می توان به آمنوره، گلاکتوره، نازایی زنان، هیپرپرولاکتینمی ایدیوپاتیک، سندرم زین ترکی خالی و آدنومای ترشح پرولاکتین به کار می رود.

داروی داستینکس و عارضه های ان

دوز مصرفی

دوز مصرفی این دارو برای هر فرد و مشکلی که دارد بسیار متفاوت می باشد. این دارو باید تحت نظر دارو مورد استفاده قرار بگیرد با این حال اگر از این دارو برای پیشگیری از ترشح شیر بعد از زایمان باشد باید در روز اول بعد از زایمان یک میلی گرم از این دارو یعنی دو عدد قرص مورد استفاده قرار بگیرد و اگر به منظور توقف شیردهی باشد باید بعد از ۲۴ ساعت هر ۱۲ ساعت نیم ۰.۲۵ میلی گرم از این دارو را به مدت دو روز مورد استفاده قرار بدهید.

فارماکوکینیتیک این دارو

باید بدانید که این دارو دارای مصرف خوراکی می باشد و سریع تر جذب می گردد. مواد غذایی اثر چندان زیادی بر جذب شدن و نشدنش ندارد و حدودا ۲ الی ۳ ساعت بعد از استفاده از این دارو سطح پرولاکتین خون کاهش می یابد و ۷ الی ۳۰ روز به طول می انجامد.نیمه عمر این دارو ۶۳ الی ۶۸ ساعت می باشد و متابولیسم بسیار سریعی دارد و ۷۲ درصد از این دارو به صورت جذب نشده از طریق مدفوع دفع می گردد.

عارضه های جانبی

داروی داستینکس یکی از داروهایی می باشد که دارای عارضه های کوتاه و گذرا می باشد و از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سردرد
  • سرگیجه
  • تهوع و استفراغ
  • دردهای شدید شکمی

عوارض دارویی داستینکس

تداخل دارویی این قرص

  • داروهای کاهش فشار خون
  • داروهای مشابه با خود دارو
  • داروهای بوتیروفنون
  • داروهای فنوتیازین
  • داروی متوکلروپرامید
  • داروهای تیوگزانتین

نکته : در نظر داشته باشید که اگر از این داروها به صورت همزمان مورد استفاده قرار بگیرد امکان دارد اثرات دارویی افزایش پیدا کرده و مشکلاتی برای شما ایجاد گردد.

ممنوعیت های مصرفی

  • اگر به مشتقات ارگوت حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.
  • اگر دچار هیپرتانسیون می باشید نباید از این دارو استفاده نمایید.
  • این دارو در گروه داروهای B برای افراد باردار قرار دارد.
  • استفاده از الین دارو در دوران شیردهی ممنوع می باشد.

هشدارهای مصرفی

استفاده از این دارو برای یک سری از افراد توصیه نمی شود از این رو باید سعی کنید اطلاعاتی در این مورد نیز داشته باشید. در واقع قرص داستینکس برای افرادی که دارای نارسایی های کلیوی و بیماری های کبدی اند و یا دچار زخم معده و سندروم رینود و همچنین بیماری های سایکوز می باشند مناسب نمی باشد و باید با احتیاط بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد.

ممنوعیت های مصرفی داستینکس

یادتان باشد که این دارو دارای حساسیت بسیار زیادی می باشد از این رو باید آن را در دمای اتاق نگهداری نمایید و نباید آن را زیر نور خورشید قرار بدهید. همچنین حواستان باشد که یا دارو به رطوبت هوا نیز حساس می باشد از این رو بهتر است سعی کنید این دارو را در جایی مناسب و همچنین دور از دسترس کودکان نگه دارید. اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعات دارویی در مورد قرص رهاکین و قرص نورمازین را بدست آورید و برای این کار می توانید از لینک های داده شده استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو