پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری عفونی سل

32

1401/8/16

17:23


بیماری سل یکی از مهمترین بیماری های عفونی قرن حاضر می باشد که توانایی درگیر نمودن کلیه اندام های بدن را دارد. ولی ریه ها بیشتر به سل مبتلا می شوند.

پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری عفونی سل

به گزارش بهداشت نیوز، با شناخت بیماری عفونی سل، از خطر ابتلا به آن جلوگیری کنیم.

کارشناس پیشگیری از بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا با بیان این مطلب، گفت: شایع ترین علامت ابتلا به این شکل از بیماری (سل ریوی)، سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر است که معمولا همراه خلط می باشد و ممکن است با سایر علایم تنفسی (نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی) و یا علایم عمومی و مشترک (مانند تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی) همراه باشد.

علی صادقیان با اذعان به این موضوع که میکروب سل به صورت ذرات ریز وارد هوا شده و منتقل می شود، گفت: این ذرات در صورتی که فرد مبتلا به سل ریوی باشد توسط سرفه، عطسه، صحبت، خنده و یا فریاد، ایجاد و در هوا پخش می شوند، زمانی که فرد سالم در هوای آلوده به این ذرات میکروبی تنفس کند، میکروب سل وارد ریه شده و این میکروب خود را در عرض ۴۸ ساعت به نقاط مختلف بدن می رساند. وی ادامه داد که در افرادی با سیستم ایمنی مطلوب، با وجود آلودگی به میکروب سل، بدن دفاع کرده و اجازه گسترش و فعالیت را به میکروب سل نمی دهد.

این کارشناس بهداشتی، با بیان این مطلب که انتقال میکروب سل از فرد بیمار به اطرافیان به سه عامل؛ میزان و شدت واگیر بودن بیماری سل فرد، محیطی که تماس در آن اتفاق می افتد و مدت زمان تماس، بستگی دارد، خاطر نشان کرد: افرادی که به مدت طولانی در تماس نزدیک با بیماران مسلول واگیر می باشند بیشترین میزان خطر ابتلاء به سل را دارا هستند.

وی با اذعان به اینکه تماس نزدیک بیمار معمولاً با اعضای خانواده، هم اطاقی، دوستان و همکاران رخ می دهد و این افراد به دلیل تماس با میکروب سل، در معرض خطر ابتلاء به عفونت سل می باشند؛ گفت: مکان های پُر ازدحام، کوچک، سربسته، کم نور، بدون تهویه مناسب و مرطوب، بهترین شرایط را برای تسهیل انتقال عفونت ایجاد می کنند و البته تابش مستقیم آفتاب در عرض ۵ دقیقه باسیل سل را از بین می برد.

کارشناس پیشگیری از بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا اظهار کرد: علایم بیماری سل، شامل: احساس خستگی، بی اشتهایی، کاهش وزن، ضعف عمومی، تعریق شبانه بخصوص در نیمه فوقانی بدن، قاعدگی نامنظم یا تب های خفیف به مدت چند هفته تا چند ماه است و این علائم و نشانه ها اغلب در زمان فعالیت کاری شدید یا استرس های هیجانی، شدیدتر خواهد شد.

صادقیان با اشاره به اینکه نمونه گیری و آزمایش بیماری سل، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت به صورت رایگان در حال انجام است؛ تصریح کرد: در سل ریوی، اغلب خلط ایجاد می شود و اگر در آزمایش میکروسکوپی خلط بیمار، میکروب سل مشاهده شد، به آن سل ریوی خلط مثبت و اگر میکروب سل مشاهده نشود به آن سل ریوی خلط منفی می گویند. وی افزود که اگر طبق نظر پزشک، فرد، مبتلا به سل تشخیص داده شود، طول دوره درمان بیماری، حداقل شش ماه است و نیاز است که روند درمان، طبق نظر پزشک معالج، بطور کامل رعایت شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو