تاریخچه کشور آفریقای جنوبی و معرفی شهرهای مهم آن

تاریخچه کشور آفریقای جنوبی و معرفی شهرهای مهم آن


منبع: آرگا

58

1401/8/17

00:10


در واقع آفریقای جنوبی کشوری با تمدن غنی می باشد که شما می توانید با مطالعه این مقاله با پیشینه و فرهنگ مردم و همچنین با جاذبه های توریستی کشور آفریقای جنوبی نیز به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی کشور آفریقای جنوبی سرزمینی در جنوبی ترین قسمت قاره آفریقا می باشد که از نظر وسعت در رده چهارمین سرزمین جهان قرار می گیرد. این سرزمین به خاطر جاذبه های گردشگری و پیشینه تاریخی که دارد امروزه مقصد گردشگری بسیار از گردشگران قرار گرفته است.

آشنایی با کشور آفریقای جنوبی

بهتر است بدانید آفریقای جنوبی که با نام علمی South Africa و نام رسمی جمهوری آفریقای شناخته می شود در جنوب آفریقا و سواحل دو اقیانوس اطلس و هند واقع شده است. این سرزمین با جمعیتی برابر با ۵۹.۶ میلیون تن چهارمین سرزمین پرجمعیت در آفریقای زیر صحرا به شمار می آید.

تاریخچه کشور آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی در جنوبی ترین قسمت آفریقا واقع شده و ویژگی های فرهنگی و طبیعی، دره های زیبا، بیابان های بکر، صخره های مرجانی، پارک های جنگلی، سواحل کناری نیلگون اقیانوس و شهر های شلوغ و سرزنده این کشور گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

مناظر طبیعی فراوان، غواصی میان کوسه ها و وجود حیات وحش غنی از جمله جاندارانی مانند شیر، بوفالو، پلنگ و کرگدن و فیل از جاذبه های شگفت انگیز برای دوست داران طبیعت و حیات وحش به شمار می آید. گردشگران می توانند برای آشنایی با تاریخ گسترده آفریقا از کیپ تاون یکی از زیباترین شهر های دنیا، فرهنگ ها و غذاهای مختلف دوربان، گالری ها و موزه های ژوهانسبورگ و سووتو زادگاه نلسون ماندلا بازدید نمایند.

تاریخچه آفریقای جنوبی

این کشور دارای تعدادی از قدیمی ترین آثار باستانی موجود در قاره آفریقا می باشد به گونه ای که سنگواره های بسیاری در غار ها استرک فونتاین، کرومدرای و ماکاپانسگات وجود دارند که نشان می ده آسترالوپتسین از سه میلیون سال پیش در آنجا حضور داشته اند و همچنین نمونه های گوناگونی از انسان های اولیه که شامل انسان ماهر، انسان راست قامت و انسان امروزی یعنی انسان خردمند می شود در آنجا یافت شده است.

پیشینه سرزمین آفریقای جنوبی

همچنین تاریخ نوشتاری آفریقای جنوبی با شرح دریانوردان اروپایی که از راه های بازرگانی هند شرقی می گذشتند آغاز می شود و نخستین دریانورد اروپایی که موفق شد از این آبراه گذر نماید کاوشگر پرتغالی بارتلومیو دیاس بود و نام آن را به دماغه امید نیک که اشاره به راهی برای رسیدن به سرزمین هند بود تغییر داد.

در طول های طولانی حملات و جنگ های داخلی و خارجی زیاد به ویژه از سمت اروپایی ها و هلندی ها انجام شود اما سرانجام در سال ۱۹۴۸ حزب ملی آفریقای جنوبی از طریق رای گیری به قدرت رسید و اقدام به انجام یک رشته قوانین مبنی بر جداسازی نژادی به نام آپارتاید کرد. این نژاد روز به روز در جهان موجب جنجال بیشتر می شد و به تحریم های خارجی کشورهای غربی و شورش و سرکوب های داخلی می شد.

از سرکوب شدید توسط دولت متشکل از سفید پوستان و مقاومت، اعتصاب، راهپیمایی، اعتراض و خرابکاری توسط احزاب ضد آپارتاید به ویژه کنگره ملی آفریقا مدت زمان زیادی ادامه پیدا کرد و قوانین آن به تدریج از کتاب های قانون حذف شدند و اولین انتخابات چند نژادی در سال ۱۹۹۴ برگزار گردید و حزب ANC با اکثریت آرا پیروز این انتخابات شد و از آن زمان تاکنون قدرت را در دست گرفته است.

موقعیت جغرافیایی آفریقای جنوبی

موقعیت جغرافیایی

در واقع جمهوری آفریقای جنوبی را می توان کشوری واقع در جنوب آفریقا و در سواحل دو اقیانوس اطلس و هند دانست که با کشورهایی مانند نامیبیا، یوتسوانا، زیمباوه، موزامبیک و سوازیلند همسایه می باشد. این سرزمین دارای ۴۳ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۸۲۸ نفر جمعیت می باشد که ۷۹ درصد از آن ها آفریقایی سیاه پوست، ۶.۹ درصد سفید پوست، ۹.۸ درصد رنگین پوست و ۵.۲ درصد آن ها هندی و آسیایی می باشند.

جالب است بدانید که این کشور به دو دلیل تکامل متفاوتی را نسبت به سایر کشورهای آفریقایی تجربه کرده اول اینکه مهاجرت از اروپا کمی پس از این کمپانی هند شرقی هلند ایستگاهی در مکان امروزی کیپ تاون ایجاد کرد آغاز شد و دوم اهمیت راهبردی آبراه کیپ است که با بسته شدن کانال سوئز در طول جنگ شش روزه اهمیت آن بیشتر شد. همچنین منابع غنی این منطقه موجب اهمیت بیشتر آن در میان کشورهای غربی به ویژه در اواخر قرن نوزدهم گردید که بعدها در دوران جنگ سرد اهمیت بیشتری نیز پیدا کرد.

آب و هوا در آفریقای جنوبی

توجه داشته باشید که آب و هوای این کشور ملایم و در بیشتر روزهای سال آفتابی می باشد. از آن جایی که آفریقای جنوبی در نیمکره جنوبی واقع شده زمستان و تابستان آن برعکس مناطقی خواهد بود که در نیمکره شمالی قرار دارند و همچنین ارتفاع و اقیانوس هایی که در اطراف آن قرار دارند در آب و هوای کشور بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

آب و هوا در آفریقای جنوبی

در کشور آفریقای جنوبی به غیر از شهر کیپ تاون هیچ بارندگی وجود ندارد و مردم تقریبا کل سال یک نوع آب و هوا را تجربه می کنند البته لازم به ذکر است که در شهر کیپ تاون گاهی اوقات برف نیز می بارد.

پایتخت و شهرهای مهم

آفریقای جنوبی دارای یک پایتخت و تعدادی شهر مهم می باشد که از لحاظ اقتصادی، تجاری، سیاسی و اداری دارای اهمیت می باشند و در ادامه تمام آن ها را شرح داده ایم:

شهر ژوهانسبورگ:

بزرگ ترین شهر در آفریقای جنوب می باشد که مردم آن را شهر طلا می خوانند. در واقع ژوهانسبورگ را می توان پایتخت اقتصادی این کشور دانست که فضای صنعتی بسیار عالی هم دارد. این شهر یکی از ۵۰ شهر بزرگ در دنیا نام گرفته است.

شهر کیپ تاون:

پس از ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی، شهر کیپ تاون بزرگ ترین شهر به شمار می آید که جمعیت زیادی را در خود جای داده است. این شهر بندری بوده و یک مقصد بسیار عالی برای گردشگری محسوب خواهد شد و اغلب ساختمان های پارلمانی در این شهر قرار گرفته اند. کیپ تاون را می توان از بهترین مکان ها برای بازدید سفر های مختلف در نظر گرفت.

شهر دوربان:

دوربان نیز از دیگر شهرهای مهم در آفریقای جنوبی به شمار می آید که از نظر وسعت رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. آب و هوا در این شهر استوایی بوده و ساحل گرمی را به خود اختصاص داده است. یکی از مهم ترین جاذبه های این شهر وجود سواحل و همچنین فضای سرسبز و بکری است که می تواند برای بسیاری از گردشگران ارزشمند باشد.

پایتخت اصلی آفریقای جنوبی

شهر پرتوریا:

پرتوریا نیز پایتخت اداری کشور آفریقای جنوبی محسوب می شود که به بافت دانشگاهی شهرت پیدا کرده و معماری به کار در بخش های مختلف آن بسیار قدرتمند است. به صراحت می توان گفت که رگه های بومی در این شهر بسیار خاص بوده و در طول سفر خود می توانید از باغ جانورشناسی و همینطور گیاه شناسی در این شهر بازدید نمایید.

شهر پورت الیزبت:

یک شهر بندری در آفریقای جنوبی می باشد که تقریبا ۳۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد. این شهر در بخش جنوبی آفریقای جنوبی واقع شده و در میان مردم این کشور شهرت بسیاری دارد. شهر پورت الیزبت برای ورزشکاران انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

شهر بلوفونتن:

بلوفونتن نیز پایتخت قضایی در آفریقای جنوبی می باشد که تقریبا ۵۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیشترین موزه های این کشور را در خود جای داده است. گردشگرانی که علاقه زیادی به تاریخ دارند از این شهر نهایت لذت را خواهند برد.

شهر نلسپروت:

این شهر نیز در بخش شمال شرقی کشور واقع شده و تقریبا ۲۲۲ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است. در این شهر می توانید حیات وحش بی نظیری را مشاهده نمایید.

شهر های مهم در آفریقای جنوبی

فرهنگ و آداب و رسوم مردم

جالب است بدانید که آفریقای جنوبی امروزه به عنان کشور رنگین کمان شناخته می شود و این مسئله به خاطر وجود نژاد های مختلفی است که در این کشور وجود دارند و به همین خاطر نمی توانید در این سرزمین یک فرهنگ واحد را بیابید.

برای مثال فرهنگ غذایی آفریقا و تنوع غذایی که در این کشور وجود دارد تحت تاثیر فرهنگ های مختلف حاضر در سرزمین خواهد بود. موسیقی و رقص نیز مانند غذا در این کشور متاثر از فرهنگ های متعدد و یکی از نماد های فرهنگی در آفریقای جنوبی به شمار خواهند آمد.

زبان و دین رسمی

به صراحت می توان گفت که در سرزمین آفریقای جنوبی تقریبا ۱۱ زبان رسمی وجود دارد که ۹ زبان را زبان های آفریقایی خانواده بانتو و ۲ زبان دیگر را زبان های اروپایی تشکیل می دهند. زبان های اروپایی، آفریکانس و انگلیسی هستند که آفریکانس زبانی است که از هلندی ریشه گرفته شده و نکته جالب این است که این زبان اکثریت سفیدپوستان و دورگه های آفریقای جنوبی است. همچنین زبان انگلیسی نیز در عرصه تجارت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشور

در آفریقای جنوبی اغلب مردم پیرو دین مسیحیت می باشند یعنی نزدیک به ۸۰ درصد مردم این کشور مسیحی می باشند. بعد از مسیحیت، اسلام، مذهب هندو، دین سنتی آفریقایی و یهودیت پیروانی را در این سرزمین دارند. همچنین حدود ۱۵ درصد از مردم نیز بی دین هستند و یا به سایر مذهب ها گرایش دارند.

قوانین عمومی در سطح کشور

جالب است بدانید که دست دادن یک قانون جدید در آفریقای شمالی می باشد که در تمامی بخش ها به وضوح دیده می شود. این افراد در رانندگی به تمام اصول توجه دارند و به هیچ وجه سرپیچی نمی کنند.

در آفریقای جنوبی در برخورد با رئیس شرکت بایستی حتما به چشمان او نگاه کنید.

مادر بزرگ و پدر بزرگ ها در این سرزمین بسیار ارزشمند می باشند و پرسیدن احوال آن ها یکی از قوانین بسیار مهم به شمار می آید.

پرچم این کشور برای مردم آن بسیار حائز اهمیت است به گونه ای که هرگز نباید زیر پا قرار بگیرد. همچنین زبان مردم نیز با یکدیگر متفاوت بوده و شما به هیچ وجه اجازه مسخره کردن زبان یکدیگر را نخواهید داشت.

جاذبه های دیدنی و گردشگری

آفریقای جنوبی دارای جاذبه های توریستی بی شماری است که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم و شما می توانید با سفر به این کشور از تمام مکان های دیدنی آفریقای جنوبی دیدن نمایید.

قوانین عمومی در آفریقای جنوبی

  • موزه نلسون ماندلا:

خانه نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی در محله اورلاندو وست و در ناحیه سووتو شهر ژوهانسبورگ تبدیل به موزه شده که قدمت آن به سال ۱۹۴۵ میلادی می رسد. این خانه قدیمی در سال ۱۹۹۷ به طرفداران ماندلا فروخته و توسط موزه میراث فرهنگی سووتو به موزه ملی این کشور تبدیل شده است.

علاقه مندان به ماندلا می توانند با بازدید از این موزه با رهبر آفریقای جنوبی، یادگاری ها، عکس ها، هدایا، نشان های افتخار، وسایل یادگاری از ماندلا و سایر فعالیت های او آشنا شوند. این موزه مانند تمامی موزه های موجود در این شهر از پربازدیدترین مکان های تاریخی به شمار خواهد آمد.

  • دهکده فرهنگی لسدی:

دهکده فرهنگی لسدی یکی از محبوب ترین مناطق توریستی در آفریقای جنوبی به شمار می آید که دارای فرهنگ، تمدن غنی و قبایل با ۱۱ زبان رسمی دنیا می باشد. این منطقه در نزدیکی سد هارتبیس پورت و به فاصله یک ساعت از شهر ژوهاسنبورگ واقع شده است.

دهکده لسدی از خانه های سنتی و تاریخی پوشیده شده که سبک زندگی، آواز های سنتی، غذاهای خوشمزه بومی و رقص های محلی آفریقایی را در معرض نمایش توریستان قرار می دهد. شما می توانید با اقامت در مهمان خانه های سنتی در باغ های سرسبز این منطقه تجربه زیبایی را با خانه هایی از طراحی های رنگی به شکل زنبور عسل داشته باشید.

جاذبه های گردشگری در آفریقای جنوبی

  • پارک شیر و سافاری:

پارک شیر و سافاری منطقه حفاظت شده ای در منطقه گوتنگ شهر ژوهانسبورگ است که برای پرورش حیوانات ملی آفریقای جنوبی از جمله شیر های سفید ایجاد شده است. این پارک حدود ۵۰ سال است که از منطقه های گردشگری جذاب برای دوست داران جانداران حیات وحش و طبیعت به شمار می آید. همچنین که حیوانات وحشی دیگری مانند چیتا، شغال، سگ های وحشی، کفتار و بز های کوهی نیز در این منطقه نگهداری می شوند.

  • محله بوکاپ:

بوکاپ که با عنوان مالای کوارتر نیز شناخته می شود یک محله رنگارنگ در نزدیکی شهر کیپ تاون از مناطق توریستی کشور آفریقای جنوبی به شمار می آید. خانه های رنگی مجله بوکاپ در دهه ۱۷۶۰ ساخته شده که در آن زمان به بردگانی که از مالزی، اندونزی و سایر نقاط آفریقا آمده بودند اجاره داده می شود.

در ابتدا این خانه ها به رنگ سفید بودند و سپس با وضع قانونی برده ها توانستند خانه ها را خریداری کنند و ان ها را به رنگ های دلخواه و شاد در بیاورند. به طور کلی خانه های رنگی قدیمی این محله با قدمت نزدیک به قرن ۱۸ میلادی به همراه سنگ فرش های خیابان ها منظره ای بی نظیر و زیبا را برای توریستان نمایش می دهد که با ترکیبی از معماری هندی و گرجستانی ساخته شده اند.

با پیاده روی در میان خیابان های این محله و همچنین بازدید از مساجد، موزه ها و معابد می توانید با نحوه زندگی و آداب و رسوم مردم این منطقه بیشتر آشنا شوید.

دیدنی های محلات کشور آفریقای جنوبی

  • اسکله ویکتوریا و آلفرد:

این اسکله نیز از مراکز تجاری و تفریحی در دامنه کوه تیپل می باشد که در شهر کیپ تاون با چشم انداز اقیانوس آتلانتیک می باشد که هر ساله با میلیون ها نفر از گردشگران به یکی از مناطق توریستی مشهور تبدیل شده است.

این مجموعه دارای تعداد زیادی از رستوران ها، فروشگاه ها، گالری های هنری، آکواریوم ها، آمفی تئاتر، بازارچه ها و امکانات تفریحی متنوع مانند غواصی، ماهیگیری و قایق سواری است که تجربه کردنشان سفر به یادماندنی را برای شما رفع خواهد زد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو