تاثیر مطالعه بر مغز؛ با مطالعه هر روزه چه اتفاقی برای ذهن رخ می دهد؟

منبع: خبرنما

11

1401/9/4

16:40


شاید این روزها کمتر مطالعه کنید اما اگر خاطرات خود را مرور کنید، حتما متوجه می شوید که قبلا وقت زیادی را صرف مطالعه می کردید. کودکان اکثر اوقات دوست دارند کتاب های متفاوتی را مطالعه کنند. کتاب های کودکان نیز فانتزی و جالب هستند. از طرفی کتاب‌ها فرصتی برای فرار از دنیای واقعی ایجاد […]

تاثیر مطالعه بر مغز؛ با مطالعه هر روزه چه اتفاقی برای ذهن رخ می دهد؟

شاید این روزها کمتر مطالعه کنید اما اگر خاطرات خود را مرور کنید، حتما متوجه می شوید که قبلا وقت زیادی را صرف مطالعه می کردید. کودکان اکثر اوقات دوست دارند کتاب های متفاوتی را مطالعه کنند. کتاب های کودکان نیز فانتزی و جالب هستند. از طرفی کتاب‌ها فرصتی برای فرار از دنیای واقعی ایجاد می کند و باعث کشف جهان‌ جدیدی برای افراد می شوند. از تاثیر مطالعه بر مغز می توان به بهترین ویژگی آن که به آگاهی و متفاوت فکر کردن کمک می کند، اشاره کنیم. اگر می خواهید بدانید مطالعه با مغز شما چه می کند خواندن این نوشتار را از دست ندهید.

با 5 مزیت فوق العاده مطالعه و تاثیر آن بر مغز آشنا شوید.

مطلب مرتبط: ترفند های مطالعه بهتر؛ راهکارهایی که مطالعه را تبدیل به عادت می کند

1. تاثیر مطالعه بر مغز؛ تقویت مغز با مطالعه

مهم نیست چه می خوانید، مطالعه به معنای واقعی کلمه باعث تغییر مغز می شود. هرچند خواندن کتاب های غیرداستانی از نظر ذهنی چالش برانگیزتر است. اما خواندن هر نوع کتابی به تقویت مغز شما کمک می کند. زیرا مطالعه باعث تحریک قسمت هایی از مغز می شود که به ندرت در زندگی روزمره از آن ها استفاده می کنیم. منظور از منطق و تیزبینی نیست. بلکه بیشتر به این نکته توجه دارد که چگونه کلمات استفاده شده به عواطف و احساسات تبدیل می شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، وقتی مردم در حال کتاب خواندن هستند، مغزشان بیشتر درگیر تصورات است.

مطالعه در واقع عملکرد نواحی تحریک‌ شده مغز را با هم هماهنگ می کند. جالب اینجاست که قسمتی از مغز که به احساسات فیزیکی واکنش نشان می دهد بیشترین تغییر را تجربه می کنند. این یعنی مطالعه قسمت هایی از مغز را تحریک می کند که نیاز به تمرین و فعالیت مداوم دارد. اگر مطالعه را به روتین روزانه خود اضافه کنید، تغییرات ماندگاری ایجاد خواهید کرد. در واقع، حتی مطالعه چند صفحه کتاب در روز می تواند سبب تقویت و رشد بهتر ذهن شما شود.

لینک مرتبط: ۱۰ بهترین رنگ برای اتاق مطالعه که آرامش و تمرکز را برای تان فراهم می کند

2. تقویت ذخیره واژگان

یکی از بهترین ویژگی های مطالعه کردن غنی شدن واژگان در ذهن شما است. اما اگر مطالعه نکنید، برای تقویت ذخیره لغات خود باید همیشه مشغول یادگیری باشید. اگر مطالعه نکنید باید فرهنگ لغات را باز کنید و کلمات را حفظ کنید. حتی در این صورت، به احتمال زیاد آن را فراموش خواهید کرد. یا درک درستی در نحوه استفاده از آن ها در جملات برایتان مشکل خواهد بود.

از طرفی با مطالعه یاد می گیرید که به تدریج کلمات جدید را در واژگان خود بگنجانید. اگر از سنین پایین شروع به مطالعه کنید، این تاثیر مفید خواهد بود. همچنین حفظ کلمات باعث می شود ذهن همیشه فعالی داشته باشید. با مطالعه ذهن همیشه درگیر یادگیری است و باعث می شود از زوال عقل جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: یافته های یک مطالعه جدید: این دو  ویژگی شخصیتی عامل افزایش ریسک زوال عقل

3. تاثیر مطالعه بر مغز؛ کمک به حس همدلی بیشتر

کتاب ها منحصر به فرد هستند زیرا شما را وارد دنیایی می کند که هرگز در واقعیت تجربه اش نکرده اید. چه کتاب های داستانی و چه غیرداستانی، شما را با دنیایی کاملا جدید آشنا می کنند. شخصیت‌های خاکستری که به اخلاق اشاره می کند باعث تقویت حس همدلی بین مردم می شود. وقتی در زندگی واقعی کسی به شما می گوید فردی از فروشگاه غذا دزدیده، به طور خودکار به این فکر می کنید که کار غیراخلاقی انجام داده است.

در حالی که وقتی شخصیتی از یک کتاب آن غذا را دزدیده باشد. در آن خط داستانی، می توانید یاد بگیرید که “خانواده فقیر است و سه فرزند دارد که به غذا نیاز دارند. کارخانه ای که در آن کار می کردند تخریب شد تا به جای آن آپارتمان های لوکس ساخته شود. آن ها نمی توانند شغل دیگری پیدا کنند زیرا واجد شرایط کار در دیگر شرکت ها نیستند.” هرچند برخی افراد هنوز فکر می کنند که این دلیلی برای دزدی نیست. اما بیشتر آن ها به این درک رسیدند که اعمال این شخصیت کتاب ناشی از نیاز و ترس است.

بیشتر بخوانید: فایده قهوه برای کلیه، یافته های یک مطالعه جدید

مطالعه در مورد موقعیت ‌های این چنینی باعث می شود شما در دنیای واقعی نیز بیشتر از زندگی افراد اطراف خود آگاه شوید. در نتیجه کمتر قضاوت کنید و حس همدلی بیشتر با افراد داشته باشید. تحقیقات نشان می ‌دهد افرادی که اغلب اوقات مطالعه می‌ کنند، به ‌ویژه کسانی که کتاب های داستان می خوانند، از قدرت تخیل بالایی برخوردار هستند.

4. کاهش استرس با کتاب

یکی از مزایای وقت گذاشتن برای مطالعه، کاهش استرس است. زیرا مطالعه شما را از دنیای پر دغدغه حتی برای  چند ساعت دور نگه می دارد. وقتی مطالعه می کنید، به خصوص اگر کتاب های داستانی را انتخاب کنید، ذهن و تخیل شما هر دو درگیر می شود. در این مدت مغز می تواند بدون حواس پرتی روی یک کار واحد تمرکز کند. زمانی که مطالعه می کنید، نیازی نیست خود را مجبور کنید که حتما باید 100 صفحه هر روز بخوانید. چند دقیقه قبل از خواب بنشینید و هر چقدر که دوست دارید مطالعه کنید. جالب است بدانید که مطالعه مانند عمل می کند زیرا کار تکراری است که برای انجام آن باید تمرکز داشته باشید. در این فعالیت کلمات تغییر می کنند، اما عملکرد آن کاملا یکسان است، یعنی صفحه به صفحه در خواندن هستید. همچنین مطالعه باعث تحریک قوه تخیل می شود تا به آگاهی بیشتری برسید.

پیشنهاد می شود بخوانید: ۱۵ نکته مهم برای ایجاد انگیزه در روتین صبحگاهی

به همین دلایل، مطالعه باعث می شود استرس کمتری داشته باشید. علاوه بر این، بر اساس تحقیقات انجام شده، حتی شش دقیقه مطالعه می تواند ضربان قلب را کاهش داده و تنش عضلانی را کمتر کند. کتاب مورد علاقه شما نه تنها از نظر ذهنی، بلکه از نظر جسمی نیز شما را آرام می کند.

5. تاثیر مطالعه بر مغز، کند شدن زوال شناختی

جلوگیری از زوال شناختی اجتناب ناپذیر است. زیرا به طور طبیعی با افزایش سن، افراد به آن مبتلا می شوند. شما نمی توانید کاری برای جلوگیری از وقوع آن انجام دهید، اما می توانید سرعت ابتلا به آن را کاهش دهید. از طرفی شما می توانید از بیماری آلزایمر نیز پیشگیری کنید. همانطور که می دانید مطالعه سبب تقویت سلامت مغز می شود. زیرا مطالعه یا حل مسائل و معماها در تمرین مغز و فعال نگهداشتن آن موثر است.

اینجا بخوانید: کاهش استرس و اضطراب؛ ۱۰ بهترین راهکار برای کاهش فوری استرس

مطالعه کار طاقت فرسایی نیست و برای تقویت مغز می توانید از آن استفاده کنید. مطمئنا برخی از افراد از حل مسائل ریاضی لذت می برند، در حالی که برای عده ای دیگر حل سوالات ریاضی دلچسب نیست. بنابراین برای آن ها مطالعه می تواند لذت بخش باشد.

به یاد داشته باشید که مغز درست مثل یک ماهیچه است. نیاز به تحریک دارد. در غیر این صورت از فرم خارج می شود. بنابراین با درگیر کردن مغز با فعالیت ذهنی سبب تقویت ماهیچه ها خواهید شد. بر علاوه، همانطور که قبلا گفته شد، مطالعه سبب کاهش استرس می شود. همچنین بر درمان مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی نیز تاثیر می گذارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو