پیشگیری از یخ زدگی و ترکیدگی لوله آب در فصل زمستان

منبع: آکا

6

1401/9/4

17:04


یکی از معضلاتی که بسیاری از خانواده ها با آن دسته و پنجه نرم می کنند، یخ زدگی لوله آب و همچنین کنتور در فصل سرما و مخصوصاً زمستان می باشد. روش پیشگیری از یخ زدگ

راه های جلوگیری از یخ زدگی از لوله های ساختمان در زمستان

آکاایران: از مشکلات رایج در فصل زمستان یخ زدگی لوله های آب است. آب برخلاف دیگر مواد بر اثر یخ زدگی و تبدیل به حالت جامد منبسط می شود. با انبساط آب 1/9 حجم آب افزایش می یابد. یعنی 9 لیتر آب در حالت مایع برابر با 10 لیتر آب در حالت انجماد می باشد. با انبساط آب درون رادیاتور ها و لوله های آب، فشار زیادی به دیواره های لوله ها وارد می شود. همانطور که پیداست 10 لیتر یخ به فضای بیشتری نسبت به 9 لیتر آب نیاز دارد. صرف نظر از مقاومت لوله  آب و رادیاتور ها، آب در حال انبساط چنان قدرتی دارد که منجر به ترکیدگی لوله آب می شود و فضای لازم برای افزایش حجم اتفاق افتاده در فرایند انجماد خود را مهیا می کند.

نکته جالب و چشمگیر این فرآیند قدرت زیاد آب است. چرا که لوله های آب از هر نوع و جنسی سخت و محکم و با مقاومت بالا تولید می شوند، اما یخ زدگی لوله آب باعث ترکیدگی آن می شود. قابل به ذکر است که در بخش صنعت و معدن در کشور های سردسیر از فرآیند انجماد آب برای شکستن سنگ ها، صخره ها و… استفاده می شود.

روش های بسیاری برای جلوگیری از یخ زدگی لوله آب ساختمان ها وجود دارد. در ادامه به توضیح و آموزش چند روش مهم و اساسی برای پیشگیری یخ زدگی لوله آب می پردازیم. شما تنها با صرف چند دقیقه وقت و بدون نیاز به ابزارآلات خاص، به راحتی می توانید از یخ زدگی لوله های ساختمان خود جلوگیری کنید. همچنین در فصل زمستان برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب بهتر است تا از دستگاه لوله بازکنی با فشار بالا استفاده نکنید چون ممکن است دچار ترکیدگی شوند.

برای پیشگیری از این مشکل به این نکات توجه کنید:

• پیش از هر چیز ابتدا آب لوله های غیرضروری را تخلیه کنید تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کرده باشید.

ترفند ها و راه‌های جلوگیری از یخ زدن لوله های آب

• قطع آب واحدهای خالی از سکونت و مراقبت مستمر در طول زمستان از مواردی است که مشترکان باید برای جلوگیری از یخ زدگی لوله ها رعایت کنند.

• عایق کردن لوله های سطحی توسط پشم شیشه، بهسازی حوضچه های کنتور و وسایل سنجش و اندازه گیری آب از جمله این راهکارها محسوب می شود.

عایق لوله (آشنایی با 7 نوع از عایق های لوله و 5 کاربرد اساسی آن ها)

 

• تعبیه درپوش مناسب برای کنتور و اتصالات و همچنین پر کردن حوضچه کنتور آب با کیسه های پوشال از راهکارهای دیگر محسوب می شود.

• به یاد داشته باشید که تحت هیچ شرایطی برای جلوگیری از یخ زدگی آب، شیرهای آب باز گذاشته نشود. این اقدام علاوه بر هدر رفتن این مایع حیات بخش افزایش آب بها را نیز برای خانواده ها به دنبال خواهد داشت.

• برای جلوگیری از اتلاف وقت، هدر رفتن آب و انرژی نیز بهتر است لوله های آب گرم را از منبع شوفاژ یا ابگرمکن تا محل های مورد استفاده عایق کاری کنید تا برای گرم شدن آب معطل نمانید. اگر آب در لوله ها یخ زده باشد، می توانید با گرم کردن آن به تدریج یخ را ذوب کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو