حوضخانه تاریخی رستم بیگ مهاباد به نگارخانه تبدیل می شود

منبع: همگردی

172

1401/9/7

08:30


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، حوضخانه تاریخی رستم بیگ مهاباد به نگارخانه تبدیل می شود.

ناصر صدفی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اظهار کرد: کارهای مرمت و بازسازی حوضخانه تاریخی «رستم بیگ» در سال 1395 توسط میراث فرهنگی انجام شده بود اما برای حفاظت بیشتر از این بنا و همچنین استفاده بهینه از آن با همکاری شهرداری مهاباد با محوطه سازی این حوضخانه به نگارخانه تبدیل می شود.

وی با اشاره به اینکه حوضخانه «رستم بیگ» مهاباد به شماره 7383 و در سال 1381 در فهرست آثار ملی قرار گرفته، افزود: طرح محوطه سازی آن با نظارت فنی و زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی با اعتبار شهرداری از محل بودجه فرهنگی انجام خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: آب این حوضخانه از طریق قنات (در زبان محلی «کاریز») از مناطق بالا دستی مهاباد تامین می شود و هنوز هم با وجود ساخت و سازهای متعدد در اطراف این بنا باز هم آب در داخل حوضخانه جریان دارد.

وی ادامه داد: در این حوضخانه حوضی به طول 3.54 متر، عرض 2.5 متر و عمق 40 سانتیمتر وجود دارد که آب از طریق یک کانال وارد حوض میشد و در اطراف حوض کانالی کوچک به عرض 12 سانتیمتر وجود دارد که سرریز آب حوض را جمع آوری و به خارج از بنا منتقل میکرد.

صدفی تاکید کرد: این بنا در 2 ضلع شرقی و غربی 2 طاق و طاقچه دارد و سقف گنبدی شکل آن با آجر ساخته شده بود که چهار نورگیر درکنارها و یک نورگیر مدور در وسط روشنایی حوضخانه را تامین می کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: در قالب تفاهم نامه شهرداری و میراث فرهنگی مهاباد که سه سال اعتبار دارد و این مدت قابل تمدید است، آثار تاریخی حوضخانه ها، مقبره بداق سلطان، مقبره شعرا و تپه باستانی باغ شایگان بازسازی و به گذر فرهنگی تبدیل می شود.

حوضخانه تاریخی رستم بیگ مهاباد به نگارخانه تبدیل می شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو