آبگوشت | یکی از محبوب ترین غذاهای سنتی ایران + طرز تهیه آن

منبع: تاپ تراول

6

1401/9/16

10:24


طرز تهیه آبگوشت در این مقاله از معرفی بهترین غذاهای ایرانی تصمیم گرفتیم تا شما را با آبگوشت که…

طرز تهیه آبگوشت

در این مقاله از معرفی بهترین غذاهای ایرانی تصمیم گرفتیم تا شما را با آبگوشت که یکی از بی نظیر و محبوب ترین غذاهای سنی ایران است آشنا کنیم. پس اگر تصمیم دارید تا یک آبگوشت خوشمزه و با طعمی فراموش نشدی تهیه کنید تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا با طرز تهیه آبگوشت بیشتر آشنا شوید.

طرز تهیه آبگوشت

یکی از پرطرفدار ترین غذاهای سنتی دربین ایرانیان آبگوشت می باشد که از زمان های خیلی دور در طول ایام هفته و برخی از مجالس پایه ثابت سفره ما ایرانیان بوده و هست.یکی از دلایل انتخاب این غذا در قدیم مقوی بودن آن بوده که باعث ایجاد انرژی در بدن برای انجام کار بوده. این نکته را فراموش نکنید که نام دیگر آبگوشت، دیزی می باشد که در اکثر رستوران های ایرانی با نام دیزی نیز سرو می شود .

دیزی به دلیل اینکه طرز تهیه آن آسان بوده جزء دسته غذاهای پخت آسان قرار دارد و همچنین از طرفی یکی از وعده های محبوب عاشقان گوشت نیز به حساب می آید. البته این نکته را فراموش کنید که این غذای خوشمزه و محبوب با دستور پخت های متنوعی در اکثر نقاط ایران تهیه می شود که روش تهیه آبگوشت سنتی معمولا در اکثر نقاط ایران یکسان می باشد که ما در این مقاله تصمیم گرفتیم طرز تهیه آبگوشت سنتی و خانگی را به شما علاقمندان به غذاهای سنتی آموزش دهیم.

مواد لازم

  • گوشت آبگوشتی ۵۰۰ گرم
  • لوبیا سفید نصف لیوان
  • نخود نصف لیوان
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

مرحله اول: آماده سازی

اگر بخواهید غذای شما بسیار عالی و خوشمزه از آب در بیاید بهتر است به نکات گفته در دستور پخت دقت کنید. بهتر است ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل در مقداری آب بخیسانید و در صورتی که امکان دارد آبش را چند مرحله عوض کنید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

گوشت آبگوشتی را به همراه نخود و لوبیا و یک عدد پیاز، به همراه سیر و گوجه در یک قابلمه قرار دهید و ۶ الی ۸ لیوان آب روی مواد گفته شده بریزید. شما می توانید در این قسمت پوست گوجه فرنگی ها را قبل از ریختن در قابلمه جدا کنید. زیر قابلمه را روشن کنید و اجازه دهید آبگوشت شما با حرارت کم پخته شود.

مرحله سوم: افزودن سیب زمینی

این کار به این خاطر می باشد که غذای به خوبی جا بیفتد. در این مرحله شما دو ساعت و نیم زمان لازم دارید تا آبگوشت شما روی حرارت بماند تا زمان اضافه کردن سیب زمینی ها شود. سیب زمینی ها را به داخل قابلمه می اندازید. بعد از انجام این کار شما  باید چربی موجود در قابلمه را خارج ساخته و به همراه پیاز باقی مانده به خوبی می کوبید و سپس مواد آماده شده را داخل قابلمه قرار می دهید.

مرحله چهارم: افزودن رب و پخت آبگوشت

زمانی که حبوبات نرم شدند نمک و فلفل سیاه را به آبگوشت اضافه می کنید. این مرحله اختیاری می باشد اما شما می توانید برای خوشرنگ شدن  ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در مقداری روغن تفت داده و سپس به آبگوشت اضافه کنید. نکته مهم در مورد این غذای سنتی این است که هر چه زمان بیشتری برای پخت صرف کنید آبگوشت شما جا افتاده تر و خوشمزه تر می شود. در انتها لازم است عنوان کنیم ، آبگوشت آماده شده را در کاسه ای می کشید و با نان ترید می کنید. برای خوردن گوشت و حبوبات آبگوشت می توانید به دو روش عمل کنید. در روش اول می توانید مقداری گوشت و حبوبات را داخل کاسه ریخته به همان صورت سرو کنید و روش دوم این است که گوشت و مواد دیگر را بکوبید و به عنوان گوشت کوبیده سرو کنید.

طرز تهیه آبگوشت

دستور پخت آبگوشت با لیمو عمانی

برای اینکه طعم غذاتان کمی ترش شود در برخی نقاط به ان لیمو عمانی هم اضافه می کنند. البته باید مراقب باشید که لیمو عمانی باعث تلخ شدن طعم آبگوشت نشود. برای جلوگیری از تلخ شدن آبگوشت می توانیم از دو روش استفاده کنیم.

روش اول اینکه به جای استفاده از لیمو عمانی از پودر لیمو عمانی استفاده کنیم و روش دوم این است که قبل از اضافه کردن لیمو عمانی آنرا چند دقیقه در آب جوش قرار دهیم تا تلخی اش گرفته شود. برای کیفیت بهتر آبگوشت توصیه می شود از لیمو عمانی خانگی استفاده شود.

طرز تهیه آبگوشت

نکات مهم پخت

– یکی از نکات مهمی که در تهیه آبگوشت باید رعایت کنید میزان آب مورد نیاز است. شما ابتدا باید مقدار زیادی آب داخل قابلمه بریزید تا اواسط پخت مجبور نباشید که آب به قابلمه اضافه کنید. اگر در حین پخت مجدد به آبگوشت آب اضافه کنید بر روی طعم گوشت تاثیر خواهد گذاشت. بهتر است از آب جوشیده شده و سرد استفاده کنید.

– همانطور که بالا اشاره شد حبوبات آبگوشت را به مدت ۲۴ ساعت بخیسانید تا نفخ آنها گرفته شود. یک روش برای تشخیص حبوبات تازه وجود دارد که اگر پوست حبوبات در طی پخت جدا شده و بر روی آب جمع شود نشان از این موضوع می باشد که حبوبات قدیمی و کهنه است.

– گوشت آبگوشت بهتر است با استخوان و گوسفندی (گوشت گردن) باشد تا غذایی لذیذی داشته باشد.

– ادویه مناسب برای آبگوشت همان زرد چوبه است ولی میتوان به آن کمی زعفران و زیره هم اضافه کرد تا طعم بهتری پیدا کند.

– مناسب ترین قابلمه برای پخت دیزی دیگ سنگی و بعد چدن و در نهایت قابلمه مسی است.

– این غذا مقوی و سنگین است بنابراین بهتر است در وعده ناهار میل شود.

– در صورت تمایل می توانید از کمی سبزی خشک معطر استفاده کنید.

منبع : مجله آشپزی تاپ کوکینک | topcooking.ir


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو