سفر به بالکان؛ یک دیپلماسی پویا در منطقه‌ای استراتژیک

منبع: ساعد نیوز

4

1401/9/20

10:08


ساعد نیوز: اینکه برخی کشور‌ها صدای بلندتری داشته باشند کشوری را تهدید یا تحریم کنند دلیل این نیست که همه از آن‌ها تبعیت کنند.

سفر به بالکان؛ یک دیپلماسی پویا در منطقه‌ای استراتژیک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از قدیم گفته اند که صدای بلند نشان از حقانیت یک حرف و ادعا ندارد. موضوعی که صحت آن در فضای دیپلماسی هم به طور کامل قابل درک است؛ اینکه برخی کشور ها صدای بلندتری داشته باشند کشوری را تهدید یا تحریم کنند دلیل این نیست که همه از آن ها تبعیت کنند.

مقصد اروپا ...

یکشنبه ۱۳ آذر بود که حسین امیر عبداللهیان ایران را به مقصد صربستان ترک کرد، سفری که به دعوت همتای صربستانی او انجام شد و حالا همان اتحادیه اروپایی که تروئیکایش اقدامات خصمانه بسیاری را بر ضد کشورمان انجام داده بودند میزبان وزیر خارجه ایران بود آن هم سفری با دستاورد های بسیار برای کشورمان.

رشید حسن پور، سفیر ایران در صربستان درباره دستاورد های این سفر گفته است: در جریان این سفر آقای امیرعبداللهیان ملاقات هایی را با مقامات صربستان از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر، رییس پارلمان، وزیر خارجه و وزیر کشاورزی داشتند. ایشان همچنین با ایرانیان مقیم در این کشور نیز دیدار کردند. آقای امیرعبداللهیان همچین در نشست با سفرای ایران در ۲۳ کشور اروپایی دیدار و گفتگو کردند. در نشست وزیر خارجه با سفرا آخرین تحولات مرتبط مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت آقای امیرعبداللهیان جمع بندی لازم را انجام دادند.

سفیر ایران در بلگراد با تاکید بر این که «در این سفر اراده سیاسی دو کشور برای توسعه و تعمیق روابط یک بار دیگر به نمایش در آمد»، خاطرنشان کرد: طرفین تصمیمات و عزم جدی خودشان را برای این که روابط را در همه جوانب از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، کشاورزی، آموزشی، دانشگاهی توسعه دهند اعلام کردند.

دیپلماسی متوازن رویکرد دولت سیزدهم

روح الله مدبر نیز در این باره به ما گفت: دیپلماسی متوازن در دولت سیزدهم و توجه به قله های راهبردی که پیشتر مورد توجه ما نبوده از اقدامات مثبتی است که مورد توجه قرار گرفته است. حوزه بالکان از چند بعد برای ایران مهم است ابتدا اینکه سابقه تاریخی جمهوری اسلامی ایران در تنش سنگینی که در بوسنی و هرزگوین وجود داشت بسیار سازنده بود، اما خلعی که بعد از نبود ایران در آن منطقه ایجاد شد باعث شد که با وجود تلاش های فراوان ایران در بوسنی و هرزگوین نیرو های غرب گرا و آمریکایی ها حوزه نفوذ خود را در این منطقه گسترش دهند و ایران عملا برنامه دیپلماسی جدی در این مسیر نداشته است که البته الان این موضوع متحول شده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی هم با توجه به اینکه منطقه بالکان آبستن انواع حوادث و تنش ها به خاطر سیاست هایی آمریکایی است؛ برای مثال سیاست های نزدیکی که سروستان با فدراسیون روسیه دارد و از سوی دیگر هم حمایت هایی که از گروه های تروریستی در آلبانی انجام میدهد و برخی اتفاقاتی که که در کوزکو در حال رخ دادن است حضور جمهوری اسلامی ایران و طرح دیپلماسی پویا در منطقه ی بالکان با توجه به پیشینه ای که در گذشته دارد بسیار هوشمندانه بوده است و فضای تازه ای را در منطقه برای ما باز می کند.

گسترش فعالیت اقتصادی ایران در اروپا

مدبر افزود: در این سفر مواضعی هم که مقامات بوسنیایی و هم سروستان اعلام کردند و حمایت هایی هم که از جمهوری اسلامی ایران داشتند خصوصا در برابر سیاست های مداخله جویانه کشور های اروپایی و اعضای اتحادیه اروپا و ناتو که رسما در سیاست های داخلی ما موضع گرفتند یک فتح باب مناسبی را در منطقه راهبردی بالکان ایجاد می کند . البته سیاست های ارشادی که ایران همواره در طی این سال ها در منطقه برای دو متحدش یعنی سروستان و بوسنی داشته است تا از هرنوع تنش جلوگیری کند هم بسیار راهبردی است.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: نکته دیگر هم این است که افزایش حوزه همکاری ما با فدراسیون روسیه حوزه نفوذ ما را در سروستان هم افزایش میدهد که نکته بسیار مهمی است و میتواند محدود کند برخی شیطنت ها را و نوعی فتح باب است برای ایران که حوزه تجاری خود را گسترش دهد این را هم بگویم که سروستان در مسیر عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا حضور دارد که توسعه همکاری ها در این زمینه در دستور کار قرار دارد و از انجا که ایران عضو ناظر اقتصادی اروسیست و یکی از مسیر های ترانزیتی و برخی از نیاز های اساسی سروستان را ایران تامین میکند افزایش تراز تجاری و دیپلماسی اقتصادی ایران با سروستان هم بسیار قابل توجه و مهم ارزیابی میشود.

یک دیپلماسی پویا در قلب اروپا

وی با اشاره به اقدامات خصمانه سه کشور اروپایی بیان کرد:تروئیکاتی اروپایی که سه قدرت سنتی در اتحادیه اروپا هستند در هفتاد روز اخیر که بحث اغتشاشات در ایران مطرح شد سیاست خصمانه ای را در قبال کشورمان مطرح کردند و علنی از اغتشاشات حمایت کردند و نکته مهم این است که ما بعد از بحران اوکراین شاهد این هستیم که تنش در بین اعضای اتحادیه اروپا و نیرو های سنتی اروپا افزایش یافته است.

وی تشریح کرد: در اتحادیه اروپا چه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و چه در داخل اتحادیه اروپا بین گرو های شمالی ، جنوبی و شرقی اروپا اختلافات بسیار افزایش پیدا کرده و خواستار کاهش نفوذ و یکجانبه گرایی آمریکایی و استقلال خود هستند .این سفر اخیر به بالکان نشان داد که می تواند یک دیپلماسی پویا در قلب اروپایی که امروز برخی از کشورهایش خصوصا تروئیکای اروپایی تبدیل به ستاد فراندهی اغتشاشات علیه ایران شدند ایجاد شود تا فضا را علیه ایران کاهش داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو