پاسپورت خانواری چیست؟

پاسپورت خانواری چیست؟


5

1401/10/17

18:32


یکی از مدارک مورد نیاز برای اقامت اتباع خارجی، پاسپورت خانواری است که به وسیله آن اتباع می توانند از خدمات آموزشی، درمانی، حقوقی و… کشور ایران استفاده کنند. بدون شک اقامت اتباع خارجی در هر کشوری نیازمند در اختیار داشتن مدارک مختلفی است که عدم اخذ آن ها سبب ایجاد مشکلات جدی برای اقامت …

پاسپورت خانواری چیست؟

یکی از مدارک مورد نیاز برای اقامت اتباع خارجی، پاسپورت خانواری است که به وسیله آن اتباع می توانند از خدمات آموزشی، درمانی، حقوقی و… کشور ایران استفاده کنند. بدون شک اقامت اتباع خارجی در هر کشوری نیازمند در اختیار داشتن مدارک مختلفی است که عدم اخذ آن ها سبب ایجاد مشکلات جدی برای اقامت افراد می شود.

با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی از اتباع خارجی ساکن ایران تبعه کشور افغانستان هستند، طی سال های اخیر اقدامات مختلفی برای صدور مدارک اقامتی آن ها انجام شده و توافقاتی نیز صورت گرفته است. به دلیل اهمیت در اختیار داشتن مدارک اقامتی برای اتباع خارجی ساکن ایران، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف پاسپورت خانواری بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

پاسپورت خانواری چیست؟

پاسپورت خانواری چیست

ورود قانونی هر فرد به کشورهای دیگر نیازمند در اختیار داشتن پاسپورت یا همان گذرنامه و همچنین ویزا یا روادید است. در واقع پاسپورت مدرک هویتی بین المللی محسوب می شود و روادید نیز اجازه کشور مقصد برای ورود مسافر است. بنابراین عدم در اختیار داشتن هر یک از این موارد به معنای غیر قانونی بودن ورود فرد به کشورهای دیگر است. از طرفی چون تعداد بسیار زیادی از اتباع خارجی کشور افغانستان بنا به دلایل مختلف طی چند سال اخیر ایران را برای ادامه زندگی و فعالیت های شغلی انتخاب کرده اند، کشورمان تمهیدات مختلفی را برای صدور مدارک اقامتی و هویتی آن ها در نظر گرفته و با کشور افغانستان به توافق رسیده است.

برای اطلاع از نحوه پگیری کد فراگیر اتباع بر روی لینک کلیک کنید.

برای مثال تا به حال طرح های مختلفی به مرحله اجرا رسیده و کارت هایی همچون “آوارگان افغان” و “آمایش” برای اتباع افغان صادر شده اند. در جدیدترین اقدام انجام شده توسط وزارت امور خارجه، پاسپورت خانواری برای اتباع افغانستانی صادر و تمدید شده و براساس آن اتباع می توانند از امکانات مختلف آموزشی، درمانی، حقوقی و اجتماعی استفاده کنند.

راهنمای اخذ پاسپورت خانواری

براساس جدیدترین اقدام و تفاهم کشور ایران و افغانستان، اتباع خارجی افغان می توانند برای اقامت در ایران و استفاده از خدمات مختلف آموزشی، درمانی و… پاسپورت یا گذرنامه خانواری دریافت کنند. برای انجام این کار سرپرست خانواده و اعضای آن باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و همچنین برخورداری از شرایط تعیین شده به یکی از دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع که در شهرهای مختلف فعال هستند، مراجعه کرده و مراحل دریافت پاسپورت های خانواری را انجام دهند. توجه داشته باشید با مراجعه به دفاتر اقامت دیگر نیازی به مراجعات حضوری به کنسولگری، وزارت امور خارجه و… وجود ندارد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه نوبت دهی اتباع خارجی بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه تمدید پاسپورت خانواری

تمدید پاسپورت خانواری

در کشورمان شرایطی فراهم شده تا هر یک از اتباع خارجی که پاسپورت های خانواری را دریافت کرده اند، نسبت به تمدید اعتبار آن ها نیز اقدام کنند. توجه داشته باشید تمدید پاسپورت خانواری اتباع خارجی نیازمند برخورداری افراد از یکسری شرایط، در اختیار داشتن مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه ای مصوب است. برای انجام مراحل تمدید گذرنامه خانواری نیز باید به یکی از دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع مراجعه کنید.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام وام جعاله بانک مسکن بر روی لینک کلیک کنید.

مدارک لازم جهت تمدید پاسپورت خانواری

بدون شک هر یک از اتباع خارجی که در کشورمان اقامت دارند، نیازمند استفاده از خدمات رفاهی، درمانی، آموزشی، حقوقی، اجتماعی و… هستند. بسیاری از این خدمات نیز فقط با در اختیار داشتن مدارک هویتی و اقامتی معتبر به اتباع ارائه می شوند. بنابراین هر یک از اتباع افغانستانی که در ایران اقامت دارند باید نسبت به دریافت و تمدید پاسپورت خانواری اقدام کنند. برای تمدید این نوع از پاسپورت باید مدارک لازم یعنی پاسپورت های خانواری و کارت بانکی جهت پرداخت هزینه را نیز به همراه داشته باشید و به یکی از دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی مراجعه کنید.

برای اطلاع از نحوه پیگیری پرونده اداره کار بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط مورد نیاز برای تمدید پاسپورت خانواری

شرایط بسیاری از اتباع افغانستانی در زمان صدور پاسپورت های خانواری با زمان تمدید آن ها یکسان نیست. برای مثال خانواده هایی که سرپرست آن ها فوت، مفقود و یا از کشور خارج شده است باید سرپرست جدید نسبت به دریافت پاسپورت خانواری اقدام کند. همچنین اتباع خارجی که تاریخ صدور روادید آن ها حداقل 1397/6/31 و تاریخ صدور پاسپورت آن ها حداقل 1401/3/31 است، می توانند نسبت به تمدید گذرنامه خانواری اقدام کنند. لازم به ذکر است تمدید پاسپورت، زمانی انجام می شود که هزینه آن نیز پرداخت شود. هزینه تمدید هر جلد پاسپورت برای یک سال برابر با21 دلار، تمدید دوساله 41 دلار و تمدید برای سه سال هزینه ای برابر با 61 دلار دارد.

برای اطلاع از نحوه خرید کالا از سامانه ستکا بر روی لینک کلیک کنید.

اخذ گواهینامه با پاسپورت خانواری

اخذ پاسپورت خانواری

یکی از موضوعات مهم برای اتباع افغانستانی که در ایران ساکن هستند، اخذ گواهینامه رانندگی است. گواهینامه رانندگی برای تمامی اتباع متقاضی صادر نمی شود زیرا شرایط و قوانین مختلفی برای این موضوع تعیین شده و متقاضیان باید چند مرحله را برای دریافت گواهینامه رانندگی طی کنند. برای مثال فقط اتباع خارجی متاهلی که از یک ارگان خاص معرفی نامه دارند یا اینکه نامه از سرپرستی دانشجویان خارجی دارند، می توانند مراحل مختلف اخذ گواهینامه را طی کنند. در ادامه مطلب به مراحل اخذ گواهینامه رانندگی برای اتباع خارجی اشاره می کنیم:

  • مراجعه به اداره آگاهی از طرف یکی از دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع برای انجام مراحل احراز هویت.
  • ارجاع به یکی از شهرک های آزمایش جهت شرکت در آزمون، صدور کاردکس با مشخصات هویتی اتباع خارجی و تایید مسئول شهرک.
  • مراجعه به آموزشگاه های رانندگی، شرکت در جلسات آموزشی و آزمون های تعیین شده.

بنابراین برای دریافت و تمدید پاسپورت های خانواری و همچنین اخذ گواهینامه رانندگی اتباع خارجی، ابتدا باید از شرایط انجام آن ها مطلع شوید.

برای اطلاع از روش های اعتراض به جریمه رانندگی بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توانیم پاسپورت خانواری را دریافت کنیم؟

برای دریافت پاسپورت های خانواری باید به یکی از دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی مراجعه کنید.

آیا تمدید گذرنامه خانواری اتباع، هزینه دارد؟

بله بدون پرداخت هزینه، تمدید انجام نخواهد شد.

آیا حضور سرپرست خانواده برای اخذ یا تمدید پاسپورت های خانواری ضروری است؟

بله، به هنگام مراجعه به دفاتر خدمات اقامت اتباع، حضور سرپرست خانواده ضروری است.

آیا با دریافت پاسپورت های خانواری، اتباع خارجی می توانند از خدمات آموزشی کشور ایران استفاده کنند؟

بله، یکی از مزایای دریافت این پاسپورت بهرمندی از خدمات آموزشی است.

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو