دسترسی مردم به گوشت قرمز ناممکن‌تر شد

منبع: ساعد نیوز

3

1401/10/18

13:52


ساعد نیوز: گرانی‌ها در حوزه مواد غذایی به گونه‌ای شده است که دیگر مردم از پشت ویترین می‌توانند فقط آن‌ها را نگاه کنند.

دسترسی مردم به گوشت قرمز ناممکن‌تر شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از آفتاب یزد، گرانی ها در حوزه مواد غذایی به گونه ای شده است که دیگر مردم از پشت ویترین می توانند فقط آن ها را نگاه کنند. یعنی دیگر پولشان به خرید نمی رسد. یکی از این مواد که قیمت فضایی پیدا کرده و هزاران دلیل غیر موجه برای گران شدنش وجود دارد؛ گوشت قرمز است. گوشتی که در بازار به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و حتی بالاتر در هر کیلو رسیده است. می گویند که علت این گرانی وجود مافیاست. اما این مافیا چه کسانی هستند که نمی گذارند در سفره های مردم چیزی برای خوردن وجود داشته باشد؟ از سوی دیگر می گویند در مجلس دلایل گرانی گوشت قرمز قرار است که بررسی شود اما بررسی که منتج به نتیجه نشود چه فایده ای برای مردم مستاصل از این گرانی ها دارد. مردم دیگر باید به چه زبانی بگویند که پولشان به خرید کوچکترین و ابتدایی ترین نیازهای شان نمی رسد. چه اتفاقی باید بیفتد که مسئولان به خودشان بیایند و دیگر ثانیه به ثانیه چیزی گران نشود.
اما در رابطه با گرانی گوشت قرمز رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون می گوید: سیستم معیوب توزیع و حضور مافیا و دلال ها قیمت گوشت قرمز را برای مصرف کننده افزایش داده است. ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه آیا با صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان و سود حاصل شده از این بستر، تولیدکننده می تواند این اقلام را ارزان تر در بازار داخل توزیع کند، گفت: هنگامی که بهای تمام شده کالا برای تولیدکننده بسیار بالا می رود و این امر منجر به افت بازار تقاضا می شود باید تدبیری اندیشید که حیات کارخانجات تضمین شود. وی ادامه داد: دامدار دام زنده را در بهترین شرایط بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان به فروش می رساند. پس از کشتار نرخ گوشت به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می رسد اما در بازار قیمت گوشت قرمز به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در هر کیلو می رسد. وی به سیستم معیوب توزیع گوشت قرمز اشاره و عنوان کرد: دلال ها هزینه های این بازار را بسیار افزایش داده اند. قاسمی تصریح کرد: هنگامی که در سازمان میادین و تره بار هزینه اجاره غرفه چند صد میلیون تومان است قیمت ها نامعقول برای مصرف کننده افزایش می یابد. قاسمی تاکید کرد: اگر سیستم بیمار توزیع اصلاح شود به طور قطع بازار تقاضا را تحریک کرده و مردم با قدرت خرید فعلی می توانند خرید گوشت قرمز داشته باشند. این مقام مسئول با بیان اینکه در تولید نهاده های کشاورزی و محصولات نهایی مشکلی در کشور وجود ندارد اضافه کرد: امسال تولیدات بخش کشاورزی بیش از ۱۲۰ میلیون تن بود که نه تنها نیاز کشور را تأمین می کند که می تواند نیازمندی های کشورهای همسایه را نیز پوشش دهد.
> گرانی گوشت قرمز بررسی می شود
از سوی دیگر نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بررسی دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار با توجه به مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده است در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار می گیرد. رحمت اله نوروزی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه سال جاری یکی از مخالفین حذف ارز ترجیحی بودم، این ارز باید به صورت مرحله ای و تدریجی حذف شود تا شاهد کوچک شدن سفره مردم نباشیم. نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کمیسیون تلفیق اعلام کردم که بعد از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت گوشت قرمز به بیش از ۲۵۰ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ به بیش از ۷۰ هزار تومان می رسد، ادامه داد: باید کالابرگ الکترونیکی در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد تا بتوانند از فروشگاه های بزرگ زنجیره ای و مراکز خرید نیاز خود به گوشت مرغ، گوشت قرمز و لبنیات را تامین کنند. وی با تاکید بر اینکه متاسفانه قیمت تمامی نهاده های مورد نیاز خوراک دام سبک و سنگین افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: برخی از دامداران در حال فروش دام های مولد خود هستند که در این زمینه بارها هشدار و تذکر داده ایم، باید اقدام اساسی در زمینه حمایت از دامداری های سنتی و صنعتی در دستور کار قرار بگیرد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوسانات ارزی نیز نقش بسیار زیادی در زمینه فروش دام های مولد و قاچاق دام دارد، تصریح کرد: طی یک ماه اخیر وزیر جهاد کشاورزی در استان گلستان حاضر شد و با دامداران دیدارهایی داشت و معتقد بود این حوزه از تولید کشور حمایت شود. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: بررسی دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار با توجه به مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده است در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار می گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو