قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه [هزینه]

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه [هزینه]


منبع: نم نمک

4

1401/10/18

19:54


حذف نام همسر و حذف نام همسر از شناسنامه و قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه و هزینه حذف نام همسر از شناسنامه و شناسنامه المثنی و حذف نام همسر نی نی سایت و حذف نام همسر از شناسنامه دختر باکره و حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه و حذف نام همسر از شناسنامه نی نی سایت و حذف نام همسر و فرزند از شناسنامه و نمونه دادخواست حذف نام همسر از شناسنامه در نم نمک.

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه [هزینه]

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه

جهت آشنایی با چگونگی حذف اسم همسر از شناسنامه چه برای آقا و چه برای خانم ، چندین شرط وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه [هزینه]

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه [هزینه]

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه

شرایط حذف اسم زن از شناسنامه مرد

چنانچه آقایی بخواهد اسم همسر خود را از شناسنامه حذف کند ، طبق ماده 33 قانون ثبت احوال ، این کار امکان پذیر است. برای این شرایط دو حالت وجود دارد :

از همسر خود طلاق گرفته باشد : چنانچه آقا مجددا ازدواج کند و ثبت رسمی کرده باشد ، می تواند درخواست تعویض شناسنامه و حذف اسم همسر از شناسنامه دهد. این کار از نظر انسانی نیز درست است چرا که فرض بر این می شود که همسر دوم ، از ماجرای ازدواج آقا اطلاع دارد.

همسر او فوت کرده باشد : چنانچه همسر آقایی فوت کرده باشد و او مجددا ازدواج کند ، می تواند درخواست حذف اسم همسر از شناسنامه را به ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان ارائه دهد.

شرایط حذف اسم مرد از شناسنامه زن

چنانچه زنی بخواهد درخواست حذف اسم همسر از شناسنامه اش را دهد ، مطابق با قانون 33 ثبت احوال این امکان برای او به سه روش وجود دارد :

زن باکره باشد : اگر زنی بدون داشتن رابطه زناشویی از همسر خود طلاق بگیرد ، با داشتن مجوز از پزشکی قانونی ، به ثبت احوال یا دفتر پیشخوان مراجعه کرده و اقدام به حذف اسم همسر از شناسنامه خود می کند.

زن باکره نباشد : در این صورت زن تنها زمانی می تواند نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کند که مجددا ازدواج کرده و نام همسر جدید در شناسنامه اش ثبت شده باشد.

همسر زن فوت شده باشد : در صورتی که زنی شوهر خود را از دست داده باشد زمانی می تواند درخواست حذف اسم همسر از شناسنامه اش را دهد که مجددا ازدواج کرده و نام همسر جدید در شناسنامه اش ثبت شده باشد.

شرایط حذف اسم همسر از شناسنامه در صورت وجود فرزند

شرایط حذف حذف اسم همسر از شناسنامه زن و مرد در صورتی که فرزند داشته باشند ، کمی متفاوت است. به طوری که زن و مرد می توانند طبق شرایط بالا ، با ثبت ازدواج مجدد خود ، اسم همسر سابق را شناسنامه خود حذف کنند اما اسم پدر و مادر در شاسنامه فرزند باقی می ماد. همچنین امکان حذف اسم فرزند در شناسنامه پدر و مادر وجود ندارد.

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه

هزینه حذف نام همسر از شناسنامه

بر طبق قوانین کشوری هر فردی با دارا بودن شرایطی خاص می تواند به سازمان ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان در کشور مراجعه و مطابق ضوابط قانونی درخواست خود مبنی بر حذف نام همسر خود از شناسنامه را ارائه بدهد. در همین راستا سازمان هرساله نرخ مصوبی را مبنی بر هزینه های خدمات سجلی منتشر و در اختیار عموم قرار می دهد. از یکسو میزان هزینه های مرتبط با حذف نام همسر از شناسنامه توسط وکیل به خدماتی که موردنیاز فرد است بستگی دارد.

مدارک لازم برای حذف نام همسر سابق

هنگامی که شما میخواهید حذف نام همسر را انجام دهید دو حالت وجود دارد که اولی این می باشد که شما باکره هستید یا نیستید که هر کدام دارای شرایط خاصی هستند که در ادامه به آن می پردازیم.

اگر زن باکره باشد :

  1. کارت ملی همراه شناسنامه
  2. یک معرفی نامه از طرف دادسرا
  3. سند به همراه حکم طلاق
  4. گواهی باکره بودن که از پزشک قانونی باید گرفته شود.

اگر زن باکره نباشد :

  1. کارت ملی و شناسنامه
  2. باید ازدواج جدید ثبت و مدارک مربوط به آن
  3. سند طلاق از ازدواج قبلی

اگر مرد فوت کرده باشد :

  • کارت ملی و شناسنامه
  • گواهی فوت مرد
  • سند ازدواج

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو