عمل پیکر تراشی بهتر است یا عمل های لاغری معده؟

منبع: اوما

4

1401/12/15

02:43


عمل پیکر تراشی بهتر است یا عمل های لاغری معده؟

چاقی منشأ بسیاری از بیماری‌ها است. این بیماری ظاهر افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اعتمادبه‌نفس را از آن‌ها می‌گیرد. عمل لاغری معده برای افرادی که با تغذیه و ورزش‌های روزانه نمی‌توانند خود را لاغر کنند محبوبیت بالایی دارد؛ اما بهترین روش لاغری چیست؟ ما در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

روش‌های مختلف عمل لاغری

روش‌های مختلفی برای جراحی های لاغری وجود دارند که هرکدام ویژگی ها و مضراتی دارند. مثلا زمانی لاغری به شیوه باندینگ معده بسیار رایج و پرکاربرد بود؛ اما امروزه از روش های جراحی پزشکی پیشرفته‌تری که عمدتا توسط لاپاراسکوپی انجام میشود مانند عمل اسلیو و بای‌پس معده کاربرد بیشتری دارد. گاهی با توجه به هدف بیمار از روش‌های جراحی زیبایی لاغری مانند عمل پیکرتراشی هم انجام می‌شود.

تمامی روش‌های عمل لاغری معده به‌منظور خلاصی فرد از چاقی صورت می‌گیرند؛ اما بین این روش‌ها تفاوت‌های خاصی وجود دارد.

عمل پیکرتراشی

پیکر تراشی عملی است که روی ناحیه موضعی از بدن انجام میشود و چربی های این ناحیه به کمک عمل جراحی از بدن خارج میشود اما در اصل مشکل اصلی بیمار که ناتوانی وی در کنترل چاقی است را رفع نمیکند. بعبارتی در صورتیکه بیماری چاقی فرد ناشی از یک بیماری مانند دیابت، مشکل تیروئید و ... باشد کماکان مساله وجود دارد و به محض عود بیماری، چاقی از راه میرسد.

بیماران عزیز توجه داشته باشند عمل پیکرتراشی؛ مانند هر عمل دیگری دارای معایب و مزایایی است. پیکر تراشی خود با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عمل لاغری لیپوماتیک

لیپوماتیک نوعی لیپوساکشن است که از دستگاهی برای حذف سلول های چربی از نواحی مورد نظر استفاده می کند. در این روش شکم باز نمی‌شود و کم کردن حجم چربی بدن با استفاده ورود یک میله به درون شکم و ناحیه موردنظر است و از آن طریق چربی‌های اضافه از آن خارج می‌شود. از این چربی‌ها می‌توان برای فرم دهی سایر نقاط بدن استفاده کرد. معمولا این شیوه جراحی توسط جراحان پلاستیک و یا جراحان زیبایی انجام میشود اما ممکن است جراحی توسط پزشکان دیگری در حوزه های تخصصی دیگر مانند جراحان پوست، عمومی و یا متخصص زنان نیز انجام شود.

عمل لاغری لیپوست

در این روش از تکنیک TLA استفاده میشود یعنی با کمک ویبریشن به‌صورت رفت‌وبرگشت باعث کنده‌شدن چربی‌های ناحیه موردنظر خواهد شد. البته در این روش احتمال گلوله شدن چربی‌ها در یک نقطه وجود نخواهد داشت. مانند روش قبلی چربی‌های جدا شده قابل‌استفاده برای سایر نقاط بدن هستند.

عوارض عمل لاغری پیکر تراشی

در صورت تجربه ناکافی پزشک عوارض زیر ممکن است در فرد ایجاد شوند:

  • ایجاد ناهمواری در پوست
  • نامتقارن بودن بدن به دلیل خارج‌کردن بیشتر یا کمتر از میزان مجاز چربی از بدن
  • ایجاد آلرژی در فرد که به‌ندرت رخ می‌دهد.
  • بی‌هوشی فرد که این مورد هم به‌ندرت رخ می‌دهد.
  • تشکیل بافت اسکار و زخم
  • به‌وجودآمدن سروما
  • آمبولی و یا خون‌ریزی داخلی
  • ایجاد فشار به اندام‌ها و به‌وجودآمدن درد در اندام‌ها
  • عفونت

عمل اسلیو معده

عمل لاغری که توسط لاپاراسکوپی روی معده انجام می‌شود. در این روش با استفاده از ابزار و دوربینی که از چند نقطه وارد شکم میشود، عملیات جراحی انجام می‌شود. با استفاده از این تکنیک بخشی از معده که حدود 80 درصد است برداشته می‌شود و معده به دو قسمت تقسیم میگردد و معده اصلی به شکلی شبیه موز جدا میگردد و ناحیه ای از معده که مسوول ترشح هورمون گرسنگی است در معده فرعی قرار میگیرد و مشکل گرسنگی فرد کنترل میشود.

مزایای عمل اسلیو

  • کاهش فشارخون بالا و کلسترول
  • درمان بیماری‌های معده مانند رفلاکس
  • پایین آوردن ریسک خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و اپنه خواب انسدادی
  • کاهش ریسک خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی
  • کاهش ریسک خطر ناباروری

درصورتی‌که فرد مشکلات ذکر شده در بالا به همراه چاقی شدید را داشته باشد این عمل برای وی درخواست می‌شود.

در اینجا نظر یکی از پزشکان جراح لاغری را در مورد تفاوت عمل پیکر تراشی و عمل لاغری جویا شده ایم:

کاهش وزن در عمل های لاغری با مکانیزم های محدودیت در مصرف غذا و ایجاد اختلال در جذب غذا اتفاق میفتد و کاهش سایز و لاغر شدن را در تمام قسمتهای بدن شاهد هستیم. اما عمل پیکرتراشی، عملی است که به شکل موضعی روی بدن انجام میشود بعنوان مثال اگر شخصی چاقی شکمی داشته باشد، در عمل پیکرتراشی روی این ناحیه بخصوص به شکل موضعی جراحی انجام میشود، چربی ها رو خارج میکنند و این قسمت از بدن کاهش سایز پیدا میکند و به همین شکل برای قسمتهای دیگه بدن مانند ران پا، دست و … میتواند انجام شود. اما در عمل لاغری، با جراحی که روی معده و روده و قسمتهای دیگه بدن انجام میشود به هدف کاهش سایز و لاغری می انجامد. دکتر بهزاد نعمتی هنر

عمل بای‌پس روده

در این روش روده باریک به بخش بالایی معده متصل می‌شود و تا کالری کمتری دریافت در بدن جذب شود و نتیجه آن لاغری خواهد بود. با استفاده از این روش ممکن است بیمار تا دو سال پس از جراحی تا 70 درصد از وزن خود را از دست بدهد. معمولاً فرد پس از جراحی در ماه‌های ابتدایی با کاهش وزن زیادی روبه‌رو خواهد شد.

بیمار با رعایت رژیم غذایی خاص، مدتی از خوردن غذاهای جامد منع خواهد شد و موظف به خوردن مولتی‌ویتامین‌ها و داروهای مفید تجویز خواهد شد.

عمل پیکر تراشی بهتر است یا عمل های لاغری معده؟

جراحی پلیکاسیون معده

جراحی پلیکاسیون معده یکی دیگر از انواع عمل های لاغری است که روی معده انجام میشود. در این شیوه، معده را به شکل شماتیک پلیسه، با تا زدن آن و دوختنش به اندازه ای کوچک میکنند که کل معده قابل استفاده تا حدود تقریبی 75 درصد کاهش می یابد. کاهش اندازه معده موجب کنترل گرسنگی فرد و مصرف کمتر غذا میشود و سریع تر سیر میگردد.  طی گذشت زمان فرد لاغر میشود یعنی لاغری فرد مانند عمل اسلیو و بای پس، بعد از گذشت زمان اتفاق میفتد.

جراحی ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی در زمره جراحی های پلاستیک است و مانند پیکرتراشی، جراحی روی ناحیه شکم انجام میشود. در پی این جراحی پوست و چربی اضافه شکم از بدن جدا شده و شکم لاغر میگردد. این روش برای لاغری فردی که از چاقی رنج میبرد توصیه نمیشود اما میتوان از آن به شیوه صحیحی بعد از لاغری شدیدی که افراد تجربه میکنند استفاده کرد.

پس از عمل های لاغری معده و یا لاغر شدن های طبیعی که فرد دچار پوست افتاده و شل میشود میتوان از این جراحی پلاستیک جهت جمع شدن پوست و خوش فرم شدن ناحیه کمک گرفت.

برای جراحی لاغری و یا زیبایی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

شاید شما که در حال مطالعه این مقاله هستید به دنبال لاغری از طریق جراحی کاهش وزن و یا عمل پیکرتراشی باشید، خیلی مهم است که با پزشک جراحی که در این زمینه تخصص دارد مشاوره پزشکی داشته باشید. این جراحان روش های مختلف جراحی را با توجه به شرایط بیمار آزموده اند و با تجربه ای که در درمان چاقی دارند می توانند در تعیین و انتخاب بهترین گزینه جراحی مشورت بدهند.

در انتخاب جراح، سعی کنید ضمن اطمینان از گواهینامه بورد و تجربه پزشک،‌ با بیماران سابق آن پزشک صحبتی داشته باشید. میتوانید دیدگاههای سایتهای مختلف را مطالعه کنید و یا از طریق یک بیمارستان یا مراکز معتبر پزشکی اقدام به انتخاب جراح کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو