تاریخی ترین مکان های یزد را بشناسید

تاریخی ترین مکان های یزد را بشناسید


منبع: آکا

5

1401/12/15

03:01


اگر قصد اقامت در این شهر را دارید؛ ابتدا بهتر است با تاریخی ترین مکان های یزد آشنا شوید.

تاریخی ترین مکان های یزد را بشناسید

تاریخی ترین مکان های یزد را بشناسید

شهر زیبای یزد، از نظر بافت تاریخی، در دنیا بسیار شناخته‌شده است. این شهر، هنوز اصالت و شکوه باستانی خود را حفظ کرده است. اگر در کوچه‌های باریک بافت تاریخی یزد و زیر نور آفتاب داغ این شهر، قدم بزنید؛ قطعاً از این همه ظرافت و زیبایی در معماری، حیرت خواهید کرد. استراحت زیر سایه ساباط‌های یزد، مهربانی معماران باستانی این شهر را به رخ هر میهمانی می‌کشد. جالب است بدانید که تنها در بافت تاریخی شهر یزد، بیش از 1700 مکان تاریخی و دیدنی وجود دارد. قدمت تاریخی ترین مکان های یزد، گاهی به چند هزار سال قبل بازمی‌گردد. اگر قصد اقامت در این شهر را دارید؛ ابتدا بهتر است با تاریخی ترین مکان های یزد آشنا شوید و سپس برای رزرو هتل در یزد، اقدام نمایید. بهتر است هتلی را انتخاب کنید که دسترسی بهتری به این مکان‌های دیدنی داشته باشد. 

آشنایی با تاریخی ترین مکان های یزد

در این بخش قصد داریم به 10 مورد از مکان‌های تاریخی یزد اشاره کنیم. هرچند، این تنها گوشه‌ای از آثار تاریخی یزد است و در واقعیت، با انبوهی از مکان‌های تاریخی در این شهر، مواجه‌ایم؛ به‌همین‌دلیل، در این مقاله، سعی شده است تا معروف‌ترین و تاریخی ترین مکان های یزد، به شما عزیزان معرفی شود. امیدوارم در سفر به این شهر تاریخی، خاطرات خوشی را ثبت کنید.    

1-  آتشکده بهرام؛ شعله‌ای 1500 ساله

در خیابان آیت‌الله کاشانی یزد، شعله‌ای روشن است که 1500 سال قدمت دارد. شاید این مورد را بتوان از عجیب‌ترین و تاریخی ترین مکان های یزد، به‌شمار آورد. در کتبیه‌های تاریخی آمده است که شعله این آتشکده، توسط زرتشتیان فرار کرده از حملات مغولان، روشن شده است. شعله این آتش، بعد از گذشت 1500 سال، همچنان روشن است و در حال حاضر، بنایی برای نگهداری از آن، توسط زرتشتیان ایران، ایجاد شده است. از جمله زیبایی‌های این آتشکده، وجود نشان فروهر و معماری هخامنشی در ساختمان آن است که چشم هر گردشگری را به‌خود خیره می‌کند. همچنین درخت‌های سرو و چنار زیادی در محوطه آتشکده وجود دارد که چشم‌انداز زیبایی خلق کرده است.

2-  منار جنبان خرانق

این منار جنبان را می‌توانید با تنها با نیروی دست، به‌حرکت درآورید. قدمت این اثر باستانی، از منار جنبان اصفهان هم بیشتر است. منار جنبان خرانق، جزو آثاری است که هوشمندی مهندسان ایرانی را در قدیم به‌شما یادآوری می‌کند. برای بازدید از این مکان تاریخی، باید به روستای خرانق بروید. گردشگران اروپایی، روستای خرانق را بیشتر می‌شناسند. علت این موضوع، شهرت این روستا در دنیاست. منار جنبان خرانق، بنایی در 3 طبقه است که برای بالا رفتن از آن، دو راه‌پله تعبیه شده است. اگر به‌هردلیلی نتوانستید منارجنبان اصفهان را ببینید؛ دیدن این منار جنبان حیرت‌انگیز را از دست ندهید!

3-  قنات زارچ

تاریخی ترین مکان های یزد را بشناسید

اگر می‌خواهید قدیمی‌ترین قنات دنیا را ببینید؛ از قنات زارچ شهرستان یزد، بازدید کنید. این قنات بیش از 100 کیلومتر طول دارد. شهرت این قنات در گذشته بیشتر بوده است؛ تا حدی که مسجد تاریخی یزد را در کنار این قنات بنا کرده‌اند. علت وجود قنات‌های طولانی در یزد، کمیاب‌بودن و ارزشمند بودن آب در این سرزمین متمدن بوده‌است. مردمان گذشته، برای دستیابی به آب، آن را از دل زمین عبور می‌دادند، تا هم مانع تبخیر آب شوند و هم جریان آب را به سمت نقاط مختلف و سطح زمین، هدایت کنند. این میزان توجه به مسائل محیط زیستی توسط مردم یزد، بسیار جالب و تحسین‌برانگیز است.

4-  آسیاب آبی اشکذر

در دل کویر یزد، یک آسیاب قدیمی به نام اشکذر خودنمایی می‌کند. این آسیاب در شهرستان اشکذر استان یزد واقع شده است. معماری هندسی این آسیاب بی‌نظیر است و در ایران نمونه ندارد. در داخل این آسیاب، مقرنس‌کاری صورت گرفته و آجرکاری شده است. آسیاب آبی اشکذر، از جمله تاریخی ترین مکان های یزد است که کاملاً در دل زمین قرار دارد. برای رفتن به آن، باید یک مسیر راه‌پله را به‌سمت پایین طی کنید. 

5-  برج خاموشان؛ دروازه عبور از دنیا

برج خاموشان یا دخمه زرتشتیان، از جمله تاریخی ترین مکان های یزد است که قصه پر رمز و رازی را در دل خود حفظ کرده‌است. شاید از شنیدن ماجرای این برج، کمی تعجب کنید؛ اما داستان این برج خاموشان، کاملاً واقعی است. ماجرا از این قرار است که براساس باور زرتشتیان در دوران صفویه، مردگان می‌توانند دوباره به دامان طبیعت بازگردند. آنها برای این کار، از دخمه‌های ترسناکی استفاده می‌کردند. اجساد مردگان در داخل دخمه‌ها نگهداری می‌شد تا خوراک پرندگان لاشخور و کرکس شوند. سپس استخوان‌های باقی‌مانده از اجساد، جمع‌آوری شده و داخل چاه عمیقی به‌نام استودان، ریخته می‌شدند.

شاید بتوان این دخمه‌های مرگ را دروازه‌هایی به دنیای مردگان دانست که هنوز از دل هزاران سال، به‌یادگار مانده‌اند. اگر کنجکاو هستید که به این مکان تاریخی بروید، کافی است، 15 کیلومتر به سمت جنوب شرقی یزد، حرکت کنید. از جمله اقامت‌گاه‌های معروف در نزدیکی این مکان تاریخی، هتل ارگ جدید یزد است که با امکانات گسترده رفاهی و خدماتی، در خدمت میهمانان عزیز می‌باشد.

 

6-  زندان اسکندر

تاریخی ترین مکان های یزد را بشناسید

 

مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر، شباهت زیادی به قصرها و بناهای رؤیایی و خیال‌انگیز دارد. تمام بنای این اثر، از خشت خام ساخته شده است و این مصالح، رنگی زرد کویری به آن بخشیده است. در محوطه این مکان، چاهی عمیق قرار دارد که به سرداب متصل است. اگر می‌خواهید به این مکان بروید، باید سری به محله فهادان یزد بزنید. قدمت این اثر، به قرن هفتم بازمی‌گردد. هم اکنون، زندان اسکندر میزبان هزاران گردشگر ایرانی و خارجی است. این مکان، جزو تاریخی ترین مکان های یزد است که کاربردهای متنوعی همچون زندان تبعیدیان اسکندرشاه و مدرسه داشته است.

7-  آب انبار شش بادگیر

آب‌انبار شش بادگیر، یکی از قدیمی‌ترین آب انبارهای شهر یزد و دارای شش بادگیر مرتفع است. برای رفتن به این مکان، باید به میدان شهید بهشتی و خیابان دهم فروردین بروید. از این آب انبار، در گذشته برای نگهداری از آب و دست‌یابی به آب خنک استفاده می‌شده است. قدمت این اثر، به حدود 200 سال پیش بازمی‌گردد. نکته جالب درباره آن، استفاده از 6 بادگیر است. همانطور که می‌دانید، بادگیرها جزوی از نمادهای اصلی شهر یزد هستند.

8-  مجموعه امیر چخماق

مجموعه امیرچخماق، از دوران تیموریان به‌یادگار مانده است. این اثر، جزو مکان‌های دیدنی در بافت تاریخی شهر یزد به‌شمار می‌آید. بخش تکیه میدان امیر چخماق در فهرست آثار ملی ایران، ثبت شده است. این مجموعه، توسط یک معمار باتجربه ایرانی، به‌نام امیرجلال چخماق بنا شده است. شاید بتوان گفت، میدان امیر چخماق، جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است. هیچ گردشگری نیست که به یزد برود اما از این میدان بازدید نکند.

9-     سرو ابرکوه

سرو ابرکوه، از جمله تاریخی ترین مکان های یزد است که عمری طولانی دارد. یک درخت سرو اساطیری که از دل تاریخ، همچنان سربلند و استوار مانده است. این سرو بلند، بیش از 4500 سال عمر دارد؛ به‌همین‌دلیل، برخی از آن به‌عنوان قدیمی‌ترین موجود زنده دنیا یاد می‌کنند. این سرو بلند،  بیش از 25 متر ارتفاع دارد و قطر تنه آن، حدود 5 متر است. نکته جالب درباره این درخت، این است که برخی از محققین، عمر آن را بیش از 6 هزار سال دانسته‌اند. در بسیاری از آثار و نوشته‌های قدیمی همچون کتاب نزهت‌القلوب و اشعار بیدل، از این درخت یاد شده است. شاید بتوان این درخت را یک نماد ملی ایرانی قلمداد کرد. برای بازدید از این درخت، باید به میدان امام حسین در شهر ابرقو استان یزد بروید.

ایران هتل آنلاین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو