ترس از دندانپزشکی یکی از موارد رایجی می باشد که در بسیاری از افراد به چشم می خورد و همین موضوع سبب به تعویق انداختن درمان آنها می گردد. دندانپزشکی با بیهوشی یکی از روش های درمان بیماری های دهان و دندان در حالت بیهوشی می باشد. روش های بیهوشی مختلفی در این زمینه برای بیمار متناسب با سن، شرایط جسمی و روحی آن در نظر گرفته می شود. که انتخاب این مورد به عهده متخصص بیهوشی و دندانپزشک است.

انواع بیهوشی

بیهوشی و یا بی حسی در سه نوع موضعی، عمومی و داروهای آرامبخش انجام می شود که در ادامه به معرفی مختصر هر یک از آنها می پردازیم.

بی حسی موضعی

به کمک بی حسی های موضعی فقط ناحیه ای که قرار است بر روی آن کارهای دندانپزشکی انجام شود بی حس می شود. در این مورد فرد کاملا هوشیار می باشد و هیچ گونه عوارض جانبی برای آن وجود ندارد. این بی حسی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که قرار است هر یک از خدمات زیر برای بیمار ارائه گردد:

  • کشیدن دندان
  • عصب کشی دندان
  • روکش دندان
  • پر کردن دندان
  • درمان های زیبایی دندان

بیهوشی عمومی

در بیهوشی عمومی، فرد کامل بیهوش می شود و توانایی خود در برقراری ارتباط با اطرافیان را از دست می دهد. بیهوشی عمومی توسط استنشاق گاز و بخارهای مخصوص انجام می شود. در موارد زیر از بیهوشی عمومی استفاده می کنند:

  • ترس و دلهوره شدید از کارهای دندانپزشکی
  • ناتوانایی های رشدی
  • عدم واکنش مثبت بدن فرد به آرامبخش ها و یا بی حسی های موضعی
  • کم بودن سن

داروهای آرامبخش

داروهای آرامبخش به منظور کاهش اضطراب و ترس بیمار مورد استفاده قرار می گیرند. آرامبخش ها در سه نوع آرامبخش نیتروس اکساید، آرامبخش های تزریقی وریدی (IV) و آرامبخش های خوراکی متناسب با شرایط بیمار و درمان آن انتخاب می شوند.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت دندان یک جایگزین مناسب برای دندان های آسیب دیده و از بین رفته می باشد. ایمپلنت فوری در یک جلسه برای بیمار انجام می شود. به عبارتی بیمار در یک جلسه می تواند جایگزینی برای دندان های از دست رفته خود قرار دهد و زیبایی طرح لبخند خود را به دست آورد. ایمپلنت همانند دندان طبیعی عمل می کند با این تفاوت که به جای ریشه دندان یک فلز تیتانیوم در داخل استخوان فک قرار می گیرد و روکش موقتی از دندان بر روی این فلز نصب می گردد.

چه کسانی می توانند از ایمپلنت فوری استفاده کنند؟

  • افرادی که یک یا تعداد بیشتری از دندان های خود را به هر دلیلی از دست داده اند و به دنبال یک روش موثر با طول درمان کوتاه مدت هستند.
  • افرادی که عادت به دندان قورچه های شدید ندارند.
  • افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند.
  • افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند.
  • افرادی که تراکم استخوان فک آنها مناسب می باشد.

طول عمر ایمپلنت فوری

اگر بیمار پس از انجام ایمپلنت بهداشت دهان و دندان خود را به صورت صحیح و در عین حال منظم انجام دهد، طول عمر مفید ایمپلنت بین 15 تا 20 سال خواهد بود. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هر چند وقت یکبار باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

کاشت ایمپلنت

افراد بسیاری بنا به دلایل گوناگونی تمایل به استفاده از دندان مصنوعی ندارند، این افراد می توانند از کاشت ایمپلنت استفاده کنند. کاشت ایمپلنت هم به صورت معمولی و هم به صورت فوری و یک روزه انجام می شود. کاشت ایمپلنت معمولی حدود 5 تا 6 ماه زمان لازم دارد. این در حالی است که با کاشت ایمپلنت یک روزه و فوری می توان در یک جلسه ایمپلنت را انجام داد.

مراحل کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت شامل مراحل مختلفی می باشد که در ادامه به معرفی این مراحل می پردازیم.

معاینه اولیه

دندانپزشک به منظور اطلاع دقیق از وضعیت دندان های بیمار یک عکس پرتوی ایکس از دندان های بیمار می گیرد. علاوه بر آن باید وضعیت سلامت عمومی بیمار نیز مشخص شود و چنانچه بیمار داروی خاصی مصرف می کند، به دندانپزشک اطلاع دهد. همچنین بیمار اگر عضو مصنوعی در داخل بدن خود دارد باید دندانپزشک را از وجود آن مطلع سازد تا اگر لازم است داروهای آنتی بیوتیک برای او تجویز گردد.

برش لثه

در این مرحله چنانچه بیمار صلاحیت کاشت ایمپلنت را داشته باشد، دندانپزشک لثه را برش می دهد و سوراخی را با استفاده از دریل دندانپزشکی در لثه ایجاد می کند.

جایگذاری فلز تیتانیوم

فلز تیتانیومی به جای ریشه در داخل استخوان فک قرار می گیرد. در این مرحله باید استخوان فک از تراکم و ارتفاع مناسبی برخوردار باشد.

نصب روکش دندان

بعد از جایگذاری فلز نوبت به نصب روکش دندان می رسد. این روکش بر روی فلز قرار داده می شود. در مرحله آخر اگر نیاز باشد لثه اطراف ایمپلنت را بخیه می زنند.

خدمات دندانپزشکی کیلینیک لبخند سپید

گروه دندانپزشکی لبخند سپید با بیش از 20 سال تجربه کاری در زمینه خدمات دندانپزشکی بهترین و مناسب ترین نوع درمان را به بیماران ارائه می دهند. تمامی درمان های دهان و دندان خود را می توانید بدون نگرانی به کلینیک لبخند سپید بسپارید. در این کلینیک انواع خدمات ایمپلنت، بلیچینگ، کشیدن دندان، عصب کشی دندان، ترمیم دندان و… انجام می شود.