کابینت کلاسیک یا نئوکلاسیک؟ کدام را بخریم؟

کابینت کلاسیک یا نئوکلاسیک؟ کدام را بخریم؟


منبع: نیک شو

3

1402/1/22

13:27


چنانچه به سبک کلاسیک و المان‌های اشرافی و لوکس علاقمند هستید، احتمالا نام کابینت کلاسیک و کابینت نئوکلاسیک را شنیده‌‌اید و تا حدودی با سبک کار آن، آشنایی دارید؛ اما این دو سبک کابینت آشپزخانه، در عین حالی که شباهت‌های بسیاری به هم هستند، تفاوت‌های بسیاری نیز از نظر ظاهری دارند. برای درک بهتر موضوع […]

کابینت کلاسیک یا نئوکلاسیک؟ کدام را بخریم؟

چنانچه به سبک کلاسیک و المان‌های اشرافی و لوکس علاقمند هستید، احتمالا نام کابینت کلاسیک و کابینت نئوکلاسیک را شنیده‌‌اید و تا حدودی با سبک کار آن، آشنایی دارید؛ اما این دو سبک کابینت آشپزخانه، در عین حالی که شباهت‌های بسیاری به هم هستند، تفاوت‌های بسیاری نیز از نظر ظاهری دارند. برای درک بهتر موضوع باید اشاره کنیم که کابینت آشپزخانه در دو سبک کلی کابینت کلاسیک و کابینت مدرن، تولید می‌شود. کابینت کلاسیک برگرفته از مدل‌های باستانی و کلاسیک بناهای تاریخی و اشرافی در قرن‌های گذشته است؛ خصوصا ساختمان‌ها و بناهای رومی، در مدل کابینت کلاسیک نقش عمده‌ای دارند و طرح کلی این کابینت‌ها، از آن‌ها الهام می‌گیرد.

 

کابینت کلاسیک چیست؟

بسیاری از انواع کابینت کلاسیک، برگرفته از مدل‌های ستون‌های تخت ‌جمشید هستند و مدل‌های بومی و سنتی ایرانی دارند. در هر صورت به خواست مشتری، مدل‌ها و سبک‌های مختلفی برای کابینت کلاسیک وجود دارند که می‌تواند زینت‌بخش منزل شما باشد و با دکوراسیون منزل شما هماهنگ بوده و هم‌خوانی داشته باشد. در مقابل کابینت کلاسیک و المان‌های پر زرق‌ و برق و مدل‌های اشرافی‌اش، کابینت مدرن قرار دارد که سادگی، اصلی‌ترین ویژگی‌ آن است. کابینت مدرن بسیار ساده است و به دلیل همین ویژگی، حتی در آشپزخانه‌های بسیار کوچک و مینیمال، قابلیت اجرا دارد. انواع کابینت‌های بدون دستگیره، کابینت‌های دستگیره‌ نواری، کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس، در زمره‌ی کابینت مدرن قرار دارند و فضایی مدرن و بسیار شیک را در آشپزخانه‌‌های کوچک و بزرگ به وجود می‌آورند.

 

کابینت نئوکلاسیک چیست؟

و اما کابینت‌های نئوکلاسیک دقیقا چیزی مابین این دو سبک کابینت هستند! یعنی نه به سادگی کابینت‌های مدرن هستند و نه به پیچیدگی و طرح‌‌های پر زرق و برق کابینت‌های کلاسیک می‌باشند. کابینت‌های نئوکلاسیک، طرح‌ها و مدل‌های نسبتا ساده دارند اما به سادگی کابینت‌های مدرن نیز نیستند. این کابینت‌ها در واقع، هم طرح و مدل‌های سنتی و کلاسیک دارند و هم آمیخته با سادگی کابینت‌های مدرن هستند.

کابینت کلاسیک یا نئوکلاسیک؟ کدام را بخریم؟

با این توضیح، پر واضح است که مهم‌ترین فرق کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک در این است که کابینت‌های نئوکلاسیک بسیار ساده‌تر از کابینت‌های کلاسیک می‌باشند و در واقع، کابینت نئوکلاسیک همان سبک و سیاق کابینت کلاسیک را دنبال می‌کند اما شکل و ظاهر آن به سمت مدرنیته و مدل‌های ساده‌تر گرایش پیدا کرده است.

 

فرق کابینت کلاسیک با کابینت نئوکلاسیک

با توضیحاتی که در بالا بدان اشاره شد، احتمالا به راحتی می‌توانید فرق‌های اساسی بین کابینت مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک را تشخیص دهید. همانطور که اشاره شد، کابینت کلاسیک، سبکی شلوغ و پُر کار است و جزئیات و ریزه‌کاری‌های درشت و کوچک، به وفور در آن یافت می‌شود، اما در کابینت نئوکلاسیک اگر چه بدنه‌ی کابینت‌ها دارای طرح‌ و مدل است، اما طرح و مدل آن، چنان شلوغ و پُر جزئیات نیست که مطابق میل ساده‌پسندان نباشد.

 

کابینت کلاسیک به دلیل آنکه شلوغ و با جزئیات نسبتا زیاد است، مناسب آشپزخانه‌های بزرگ و وسیع است. کابینت کلاسیک در آشپزخانه‌های مینیمال و کوچک، قابل استفاده نیست زیرا این کابینت‌ها، خود به ذاته، شلوغ هستند و نباید در آشپزخانه‌های کوچک نصب شوند. همانطور که می‌دانید، استفاده از دکوراسیونی که باعث شلوغی بیشتر فضای آشپزخانه شوند، فضا را کوچک‌تر و پرازدحام می‌کند. اگر طرفدار سبک کلاسیک هستید و از نظر متراژ، آشپزخانه‌ای باز و بزرگ ندارید، می‌توانند از کابینت‌های نئوکلاسیک استفاده کنند. این کابینت‌ها به دلیل طرح و مدل ساده‌تری که نسبت به کابینت‌های کلاسیک دارند، برای آشپزخانه‌های متوسط و نسبتا کوچک نیز مناسب هستند و می‌توانند فضایی آرام و دلنشین را ایجاد کنند.

کابینت کلاسیک یا نئوکلاسیک؟ کدام را بخریم؟

نگهداری و تمیز‌کاری کابینت کلاسیک از کابینت نئوکلاسیک دشوارتر است و علت آن نیز، طرح‌ها و منبت‌های شلوغی است که در بدنه‌ و یراق‌های کابینت کلاسیک وجود دارد. آشپزخانه‌، فضایی است که پخت‌وپز در آن انجام می‌شود و ذرات چربی و گردوخاک، باعث چرب شدن کاشی‌ها، دیوارهای آشپزخانه، کابینت‌ها و سایر قسمت‌های آن می‌شود. به دلیل آنکه کابینت‌های کلاسیک دارای طرح‌ها و جزئیات مختلف هستند، لازم است تلاش بیشتری برای تمیز‌کاری آشپزخانه‌های کلاسیک به خرج دهید و این در حالی است که آشپزخانه‌های نئوکلاسیک به دلیل سادگی بیشتر، آسان‌تر تمیز می‌شوند.

 

دیگر فرق کابینت کلاسیک و کابینت نئوکلاسیک، در قیمت تمام‌شده‌ی کابینت‌های آشپزخانه است. کابینت‌ آشپزخانه، از هر متریالی که ساخته شده باشد، هر چه پُر کارتر باشد و جزئیات بیشتری بر روی بدنه‌ی‌ خود داشته باشد، پروسه‌ی ساخت و تولید دشوارتر و طولانی‌تری خواهد داشت و این مساله، قیمت تمام شده‌ی کابینت را بالا می‌برد؛ بنابراین طبیعی است که کابینت‌های کلاسیک از کابینت‌های نئوکلاسیک گرانقیمت‌تر باشند هر چند که متریالی که در ساخت آن‌ها به کار رفته شده باشد، یکسان باشد.

کابینت کلاسیک یا نئوکلاسیک؟ کدام را بخریم؟

عمده متریالی که در ساخت این دو مدل کابینت به کار می‌رود، چوب طبیعی، کابینت ممبران و کابینت پولیشی است. هر سه این کابینت‌ها، هر چه پُر جزئیات‌تر باشند، قیمت بیشتری خواهند داشت؛ خصوصا کابینت چوبی که هر چه دارای ریزه‌کاری‌های بیشتری باشد، زحمت و زمان بیشتری را برای ساخت و تولید می‌طلبد و به همین دلیل نفیس‌تر و از نظر قیمتی، گران‌بهاتر خواهد بود.

 

 

کابینت کلاسیک یا نئوکلاسیک؟

اگر در انتخاب کابینت کلاسیک و کابینت مدرن، مردد مانده‌اید، کابینت نئوکلاسیک که تلفیقی از سبک مدرن و سبک کلاسیک است، بهترین انتخاب برای آشپزخانه‌ی شما خواهد بود. در این سبک، خصوصیات و ویژگی‌های مثبت کابینت‌های مدرن  و کلاسیک با هم تلفیق شده و یک سبک جدید و زیبا را به وجود آورده است که می‌تواند در عین زیبایی و آرامش، یک آشپزخانه مدرن را نیز به شما هدیه دهد. بهترین و عالی‌ترین ماده‌ای که در ساخت کابینت‌های کلاسیک و نئوکلاسیک کاربرد دارد، چوب طبیعی است. کنده‌کاری‌ها و منبت‌های حک شده بر روی چوب طبیعی، توسط هنر دست انسان حک می‌شود و به همین دلیل، زیبایی چشم‌نوازی دارد. کابینت چوبی کلاسیک و نئوکلاسیک، از نظر زیبایی و ارزش، بسیار نفیس و گرانبها بوده و در زمره‌ی گرانقیمت‌ترین انواع کابینت آشپزخانه، دسته‌بندی می‌شوند.

 

همانطور که اشاره شد، هر چه این کابینت‌ها پُر کارتر باشند، بدین معناست که زمان بیشتر و تخصص بیشتری صرف ساخت آن‌ها شده است، بنابراین قیمت بسیار بیشتری خواهند داشت. همین طور نوع چوب درختی که در ساخت این‌ کابینت‌ها به کار می‌رود، در قیمت آن بسیار موثر است. کابینت ممبران، نمونه‌ی دیگری است که از ام‌دی‌اف خام با روکش pvc تشکیل شده است. تمام کنده‌کاری‌ها و خطوط رایج بر روی چوب طبیعی، به وسیله‌ی ماشین‌‌های پیشرفته‌ای به نام cnc بر روی ام‌دی‌اف خام زده می‌شود و پس از آن، ام‌دی‌اف خام، توسط لایه‌ی pvc که پوششی ضد آب است، به طور یکپارچه روکش و وکیوم می‌شود. کابینت ممبران قیمت تمام‌شده‌ی بسیار پایین‌تری نسبت به کابینت آشپزخانه چوبی دارد و از نظر قیمتی در رنج متوسط است. همینطور به دلیل آنکه لایه‌ی پی‌وی‌سی، ضدآب است، کابینت‌های pvc ضد رطوبت بوده و برای محیط‌های مرطوب مناسب است.

 

از کجا کابینت کلاسیک و کابینت نئوکلاسیک باکیفیت بخریم؟

آشپزخانه شما قلب خانه‌تان است و طراحی درست و اصولی این محل تاثیر زیادی در زیبایی خانه شما دارد. اگر در انتخاب مدل کابینت خود مردد هستید، بودجه‌ی کافی ندارید یا‌‌‌ نمی‌دانید باید از چه کسی کمک بگیرید و به چه طراحانی اعتماد کنید،‌‌‌ می‌توانید همه روزه از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۸۲۵۱۲۵۲ با کارشناسان و طراحان گروه گریت کابینت در ارتباط بوده و از طریق سایت نمونه کارها و پروژه‌‌‌‌های انجام شده را مشاهده نمایید. همچنین با مراجعه به سایت شرکت کابینت گریت می‌توانید از مشاوره‌ی واتساپی و آنلاین ما بهره‌مند شوید. ما به شما کمک می‌کنیم که جانی دوباره به آشپزخانه و منزلتان ببخشید!

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو