علت صدای پارکت چیست + آموزش رفع صدای آن

علت صدای پارکت چیست + آموزش رفع صدای آن


منبع: آکا

4

1402/1/22

13:32


صدا دادن پارکت؛ یکی از مشکلاتی است؛ که بعد از مدتی از پارکت و لمینت کردن کف منزل ممکن است با آن مواجه شده که از جمله معایب پارکت است.علت صدای پارکت و آموزش رفع

رفع صدای پارکت

حتماً از جیر جیر پارکت‌های منزلتان به تنگ آمده‌اید و دیگر تحمل صدای گوش‌خراش آن را ندارید. برای رفع صدای پارکت بایستی ابتدا علت ایجاد صدا را بررسی کنیم تا بتوانیم راهکارهایی اصولی و مناسب برای رفع آن ارائه دهیم. با ما همراه باشید تا به بررسی علل سروصدای تایل‌ها و رفع صدای پارکت بپردازیم.

نکات کلیدی

علت صدای پارکت و لمینت می‌تواند نصب نادرست پارکت، زیرساخت نامناسب و ناهمواری زمین باشد.
نصب اصولی پارکت، از خراب شدن آن و جیرجیر کردن کفپوش زیر پا جلوگیری می‌کند.
برای تمیز کردن پارکت، بهتر است از بخارشوی یا طِی مخصوص استفاده کنید.
هر تایل پارکت با دیگری، باید ۱۰ میلی‌متر فاصله داشته باشد تا هنگام انبساط و انقباض، تایل‌ها فضای کافی داشته باشند.

 علت صدای پارکت و لمینت چیست؟

دلیل اصلی صدای پارکت لمینت

پارکت لمینت، کفپوشی بسیار محبوب و پرطرفدار است و این روزها در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود. اما متاسفانه مشکل صدا دادن پارکت هم یکی از آن مشکلاتی است که باید به آن پرداخت و برطرفش کرد. علت صدای پارکت و لمینت، می‌تواند مواردی باشد که در ادامه آمده است:

خیس بودن زیر پارکت
تغییر دما
بی‌کیفیت بودن جنس کفپوش
فرسوده شدن پارکت لمینت
ناهموار بودن سطح
استفاده از فوم نامناسب زیر پارکت
نصب نامناسب

در ادامه به بررسی تک‌تک این موارد می‌پردازیم تا بهتر علت مشکل را بررسی کنیم.

۱. صدای پارکت و لمینت به‌علت رطوبت

پارکت‌ها چوبی هستند و همه می‌دانیم که چوب در برخورد با رطوبت چه حالتی پیدا می‌کند. حواستان باشد که اگر کفپوش خانه‌تان پارکت است، به‌هیچ عنوان از آب برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.

 علت صدای پارکت و لمینت چیست؟

در این صورت، چنانچه بین تایل‌های پارکت‌ فضای خالی‌ای وجود نداشته باشد، صدای قیژقیژ به گوش می‌رسد.

۲. تغییرات دمایی

در اثر عوض شدن دما، تایل‌ها ورم می‌کنند و منبسط می‌شوند. این انبساط و انقباض، باعث می‌شود که ما هنگام راه رفتن مدام صدای جیر جیر بشنویم و کلافه شویم!

۳. بی‌کیفیت بودن جنس کفپوش

هیچ جنس نامرغوبی آرامش خاطر ما را فراهم نمی‌کند! اگر کفپوش منزلتان از جنس پارکت نامرغوب باشد، بعد از مدتی شاهد صدای ناجور آن هنگام راه رفتن می‌شوید.

۴. صدای پارکت لمینت به‌علت فرسودگی

اگر چند سال از عمر پارکت گذشته، آن‌ها کهنه شده‌اند و کیفیت خود را از دست داده‌اند. اگر پارکت‌ها نامرغوب بوده باشند، این اتفاق سریع‌تر هم رخ می‌دهد.

 علت صدای پارکت و لمینت چیست؟

بهتر است برای برطرف کردن صدای پارکت و لمینت، کفپوش‌ها را عوض کنید و از یک نصاب حرفه‌ای هم کمک بگیرید.
برای نصب و تعمیر کفپوش از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

۵. صدای پارکت لمینت به‌خاطر ناهموار بودن سطح

بهتر است پیش از نصب پارکت، از تراز بودن سطح اطمینان پیدا کنید . اگر پارکت روی سطحی ناصاف نصب شود، احتمالا در قسمت‌های ناهموار آن صدای جیرجیر خواهید شنید.

۶. استفاده از فوم نامرغوب در زیرساخت

کیفیت فومی که زیر پارکت استفاده می‌شود هم به اندازه خود پارکت اهمیت دارد. خیلی وقت‌ها از پارکت مرغوبی استفاده می‌شود و نصاب هم حرفه‌ای عمل می‌کند، اما فوم زیر پارکت نامرغوب است و همین مسئله می‌تواند کاری کند که هنگام راه رفتن صدای پارکت و لمینت بلند شود.

۷. نصب نامناسب پارکت و لمینت

نصب پارکت لمینت کاری اصولی و تخصصی است. بهتر است خودتان هوس انجام این کار را نکنید؛ چون لازم است اصول اولیه و نحوه انجام آن را به‌خوبی بدانید تا بعد از نصب، از خودتان نپرسید چرا پارکت صدا می‌دهد. برای این‌کار توصیه می‌کنیم که حتما از نصابان باتجربه و ماهر کمک بگیرید.

 علت صدای پارکت و لمینت چیست؟

برای رفع صدای پارکت چه کار کنیم؟

رفع صدای پارکت

پس از روشن شدن علل صدای پارکت، اکنون می‌توانیم راهکارهایی اصولی برای رفع صدای پارکت پیدا کنیم.

کف را تراز کنید

بگذارید فلسفه نق زدن پارکت‌ها را زمانی که کف تراز نباشد، برایتان بگویم، در این شرایط تایل‌ها به طور کامل روی کف نمی‌چسبند و فضای آزادی بین کف و پارکت به وجود می‌آید، این فضای آزاد هنگام قدم زدن ما مکانی برای ارتعاش امواج صدا می‌شود، صدای گوش‌خراشی که کسی دوست ندارد. بشنود پس برای رفع صدای پارکت بایستی قبل از نصب، کف را زیرسازی کنیم تا سطح صاف و هموار شود همان طور که پارکت‌ها می‌خواهند.

نصب پارکت‌ها را به افراد خبره بسپارید

نصب پارکت‌ها را تنها به افراد خبره و متخصص بسپارید تا دودی بلند نشود که به چشم‌تان برود. آن‌ها ریزه‌کاری‌های نصب را می‌دانند و پارکت‌ها را طبق اصول و استاندارد نصب می‌کنند، با این حساب صدای پارکت‌ها هیچ وقت درنمی‌آید.

رفع صدای پارکت

پارکت‌ها را قبل از نصب با آب‌وهوای منزل آشنا کنید

برای رفع صدای پارکت بایستی قبل از نصب، تایل‌های پارکت را به مدت چند روز در محلی که قصد دارید آن‌ها را نصب کنید، قرار دهید تا تایل‌ها خود را با رطوبت و حال‌وهوای منزل هماهنگ کنند. اگر قرار باشد که تایل‌ها تحت تأثیر رطوبت منزل کمی پف کنند و بزرگ شوند، این تغییر حالت قبل از مرحله نصب صورت بگیرد، بهتر است، البته هنگام نصب بین تایل‌های پارکت بایستی فضای خالی وجود داشته باشد تا اگر تحت شرایطی پارکت‌ها دوباره پف کنند، تایل‌ها به جان هم نیفتند.

تأثیر تغییرات دما را هم کنترل کنید

برای اینکه پارکت هنگام انبساط و متورم شدن، آرامش داشته باشد و جیر جیر نکند، بایستی تایل‌ها با 10 میلی‌متر فاصله از هم نصب شوند.

رفع صدای پارکت

علف‌های هرز را به خانه‌تان راه ندهید

پارکت‌ها و فوم‌های بی‌کیفیت مثل علف‌های هرز می‌مانند، هرگز علف‌های هرز را به محل زندگی‌تان راه ندهید.

با تایل‌های پف کرده و خراب چه کار کنیم؟

چاره‌ای ندارید؛ برای رفع صدای پارکت، تایل‌های بادکرده و معیوب را بیرون بیاورید و عوض کنید، البته فضای 10 میلی‌متری بین تایل‌ها را فراموش نکنید.

نکته: بهتر است هنگام نصب پارکت، تعدادی از تایل‌های سالم را برای چنین روزهایی (رفع صدای پارکت) نگه‌داری کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تعمیر پارکت به روش سطحی، کندن یا تعویض؛ به همراه هزینه

این نکته را فراموش نکنید!

رفع صدای پارکت

در هنگام نصب نبایستی کسی روی تایل‌ها راه برود یا وسیله‌ای روی آن قرار بگیرد. به پارکت‌ها این فرصت را بدهید تا جای خود را محکم کنند. به فردای جیر جیر کردن پارکت‌ها هم فکر کنید؛ فشار آوردن روی تایل‌های تازه نصب شده، سطح را ناهموار می‌کند و پارکت را غرغرو.

جمع‌بندی

تمامی علت‌های صدای پارکت و لمینت را بررسی کردیم. با رعایت این موارد، می‌توانید از ایجاد صدا جلوگیری کنید. همچنان توصیه می‌کنیم که اصول اولیه هنگام نصب پارک، مثلا کمک گرفتن از یک متخصص باتجربه و استفاده از فوم و پارکت مرغوب را جدی بگیرید. بعداز آن نیز، اصول مراقبتی، مثلا نحوه نظافت پارکت و کنترل دمای محیط را به‌طور اصولی دنبال کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو