راههای مقابله با حساس بودن بیش از حد در رابطه

راههای مقابله با حساس بودن بیش از حد در رابطه


منبع: نم نمک

4

1402/1/25

20:43


حساس بودن بیش از حد در رابطه و حساس بودن بیش از حد نی نی سایت و چگونه حساس نباشیم نی نی سایت و شوهر حساس و زودرنج نی نی سایت و دختر حساس و زودرنج و حساسیت بیش از حد نسبت به شوهر نی نی سایت و راههای مقابله با حساس بودن و قرص برای زودرنجی و حساسیت زنانه نی نی سایت در نم نمک.

راههای مقابله با حساس بودن بیش از حد در رابطه

راههای مقابله با حساس بودن بیش از حد در رابطه

آیا شما یک فرد به شدت حساس هستید؟ آیا کسی را در زندگی شخصی یا حرفه ای تان می شناسید که ممکن است بسیار حساس باشد؟ حساسیت بالا می تواند به عنوان واکنش فیزیکی ، روانی و احساسی حاد به محرک های خارجی (اجتماعی ، محیطی) یا داخلی (درون شخصی) تعریف شود. افراد حساس و زودرنج ممکن است درون گرا ، برون گرا ، یا چیزی بین هر دو باشند.

راههای مقابله با حساس بودن بیش از حد در رابطه

راههای مقابله با حساس بودن بیش از حد در رابطه

اگرچه حساس بودن جنبه های مثبت زیادی هم دارد (مانند توانایی بیش تری برای گوش دادن و تأیید ، همدلی و شهود بیش تر ، درک بهتر نیازها و خواسته های دیگران) ، اما در این نوشتار ما به جنبه هایی از حساسیت بالا توجه خواهیم کرد که بر سلامت ، شادی و موفقیت فرد تاثیر می گذارد و غالبا ، روابط را پیچیده می کند.

نشانه آدم های بسیار حساس

حساس بودن بیش از حد در رابطه

دسته اول : حساسیت نسبت به خویشتن

1. افراد حساس اغلب به راحتی افکار و احساسات منفی را کنار نمی گذارند

2. زمانی که چیزی غیرمعمول در طول روز رخ می دهد ، به طور مرتب احساسات فیزیکی (یعنی استرس یا سردرد) را احساس می کند

3. اغلب روزهای بدی دارد که روی خوردن و / یا عادات خواب به صورتی بسیار منفی تأثیر می گذارند ، مانند خوردن یا خوابیدن بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم

4. اغلب تنش و اضطراب را تجربه می کند

5. در صورتی که انتظارات خود را پایین بیاورد ، معمولا مدام خود را سرزنش می کند

6. از این که مورد قبول واقع نشود هراس دارد ، حتی در موقعیت های نسبتا جزئی

7. خودت را با دیگران مقایسه می کند (در سناریوهای فیزیکی ، رابطه ای ، اجتماعی ، کاری ، مالی یا غیره) ، و در اثر مقایسه های اجتماعی منفی احساس نارضایتی را تجربه می کند

8. اغلب در مورد موقعیت های مختلف در زندگی یا در جامعه که به نظر ناعادلانه ، ناراحت کننده یا آزاردهنده می رسند ، احساس خشم یا ناراحتی شدید دارد.

حساس بودن بیش از حد در رابطه

دسته دوم : حساسیت نسبت به دیگران

9. اغلب نسبت به آن چه که در سر دیگران می گذرد ، فکر می کند / نگران است

10. تمایل دارد که کارها را خودش شخصا انجام بدهد

11. هنگامی که ناراحتی نسبتا کوچکی از سایر آدم ها دارد ، نمی تواند بی خیال شود و آن را فراموش کند

12. به راحتی از دست دیگران ناراحت می شود

13. اغلب احساسات منفی را پنهان می کند ، معتقد است که این احساسات بیش از حد قوی ، آزاردهنده یا شرم آور هستند که بخواهید آن ها را با کسی در میان بگذارید؛ بنابراین بسیاری از احساسات منفی را درون خودشان نگه می دارند

14. از سویی دیگر اغلب احساسات منفی را با دیگران به اشتراک می گذارند ، چرا که معتقدند جریانات و داستان های زیادی در زندگی شان وجود دارد

15. پذیرفتن بازخورد انتقادی برای شان به شدت دشوار است ، حتی زمانی که به طور منطقی و سازنده عنوان شود

16. اغلب احساس می کنند که مردم آن ها را مدام قضاوت می کنند ، حتی زمانی که شواهد قدرتمندی وجود ندارد

17. اغلب در برابر توهین واقعی یا توهینی که صرفا برداشت خودشان بوده است ، واکنش افراطی نشان می دهند

18. اغلب در موقعیت های گروهی راحت نیستند و احساس می کنند که نمی توانند خودشان باشند

19. در موقعیت های رمانتیک و عاطفی به شدت احساس خجالت و دستپاچگی دارند؛ بیش از حد نگران تایید شدن از سوی شریک زندگی شان هستند؛ بدون دلیل می ترسند که از سوی همسرشان مورد قضاوت قرار بگیرند یا رد شوند

حساس بودن بیش از حد در رابطه

دسته سوم : حساسیت نسبت به محیط زندگی

20. در بین تعداد زیادی از آدم ها ، در یک اتاق پر از آدم هایی که مشغول حرف زدن هستند ، یا زمانی که چندین اتفاق به طور همزمان در حال رخ دادن است ، اصلا راحت نیستند

21. هنگامی که در معرض نور بیش از حد روشن ، صداهای بلند یا برخی از عطرهای قوی قرار می گیرند ، احساس ناراحتی می کنند

22. در اثر صداهای ناگهانی ، عبور و مرور سریع یا سایر اتفاقات ناگهانی ناخوشایند به راحتی می توانند دچار تشویش شوند

23. اغلب هنگام تماشا یا خواندن اخبار منفی در رسانه ها ناراحت و غمگین می شوند. سرگرمی های “شوک آور” (به عنوان مثال برنامه های شدیدت ترسناک یا خشونت آمیز) را اصلا دوست ندارند

24. اغلب پس از دنبال کردن پست های سایرین در رسانه های اجتماعی ناراحت می شود

حساس بودن بیش از حد در رابطه

ریشه حساسیت بیش از حد

در ادامه به برخی از ریشه های حساسیت افراطی اشاره می کنیم :

1- عدم تسلط بر هیجانات

یکی از اصلی ترین ریشه های حساسیت ، عدم آشنایی با روحیات و خلق و خوی خود است. فردی که به رفتار خود اشراف ندارد توسط هیجانات خود هدایت می شود و هیچگاه نمی تواند همانند یک انسان بالغ برخورد کند. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که در جمع از او انتقاد شده است. او در این لحظه بجای تمرکز بر رفتار خود به هویت خود فکر می کند و خود را فرد ناشایست و نالایق می بیند. در این لحه تمام افکار او متوجه نقاط منفی شخصیتی خود می شود و برای دفاع از خود رفتارهای هیجانی بروز می دهد.

2- افسردگی

افرادی که بسیار تحریک پذیر و حساس هستند ، یک حقارت و روان رنجوری شدیدی را با خود حمل می کنند و تمام تلاش خود را انجام میدهند تا نقاط ضعفشان به دیگران نشان داده نشود. اگر شما نوسانات روحی شدیدی را تجربه میکنید ، پیشنهاد میشود با یک روانشناس یا مشاور صحبت کنید و این بیماری را تحت کنترل داشته باشید.

3- تغییرات هورمونی

در اغلب خانم ها هنگامی که سطح هورمون استروژن دچار نوسان میشود ، حالت خلق و خویی نیز دستخوش تغییر می شود و فرد گاهی بیش از اندازه حساس می شود.

4- فشار کاری و تغذیه نامناسب

طبق تحقیقات دانشمندان زمانی که فار کاری و استرس و اضطراب در جامعه افزایش پیدا کند ، فرد خود را زیر با مشکلات می بیند و بوسیله خشم و فریاد و یا انتقاد قصد دارد از مشکلات رهایی یابد. بنابراین اگر مشکلات کاری ذهن شما را به شدت بخود مشغول کرده ، زمانی را برای مدیتیشن و فکر کردن به روند زندگی خود اختصاص دهید و یا به مسافرت کوتاهی بروید تا بتوانید به رفتارهای خود اشراف بیشتری داشته باشید.

همچنین یکی دیگر از ریشه های حساسیت بیش از حد خورد غذاهای فرآوری شده و فستفودها می باشد. تحقیقات نشان میدهد میزان ترانس آزاد و نیترات موجود در غذاهای صنعتی خلق خوی انسان ها را تحریک پذیر و آستانه تحمل را کاهش میدهد. همچنین مصرف نوشابه های انرژِ زا نیز میران تستسرون را افزایش میدهد و فرد به اتفاقات پیش رو حساست بیشتری نشان میدهد.

حساس بودن بیش از حد در رابطه

چگونه با افراد حساس و زودرنج رفتار کنیم؟

همانطور که در ویدئوی بالا مشاهده کردید ، سکوت و صبر کردن در زمان بروز هیجان بسیار مفد خواهد بود. اگر در محیط کار یا زندگی خود با فرد حساسی در ارتباط هستید ، در زمان بروز مشکل به آنها فرصد دهید احساسات خود را تخلیه کنند و سپس بعنوان یک شنونده و دوست دلیل رفتار آنها را بپرسید. بیاد داشته باشید از رفتار متقابل در این شرایط خودداری کنید.

شفقت باخود

بیاد اشته باشید که با ارزش ترین فرد در زندگی خودتان هستید و هنگام که حس ازشمندی داشته باشید ، دیگران نیز به خوبی با شما برخودر خواهند کرد. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد ، اینگونه افراد خود و ویژگی های ظاهری خود را چندان دوست ندارند ، بنابراین برای رهایی از فشارهای دورنی دست به رفتارهای احساسی می زنند. بنابراین در این شرایط توصیه می شود فرد را متوجه نقاط قوت خود کنید و شایستگی های او را تحسین کنید. هریک از ما دارای نقاط قوت زیادی هستیم که میتوانیم به آنها افتخار کنیم. پس خود را فرد ارزشمندی بدانید تا دیگران نیز با شما رفتار خوبی داشته باشند.

اگر فرد حساسی هستید….

اگر شما فرد حساسی هستید و پس از رفتارهای هیجانی خود پشیمان میشوید از تکنیک STG که در ابتدای این مقاله توسط استاد سجاد زمانی ارائه شد استفاده کنید. این تکنیک از سه کلمه STOP - THINK - GO تشکیل شده است و چنین بیان می کند که در زمان بروز هیجانات و رفتارهای احساسی ابتدا کمی صبر کنید و همانند همیشه بصورت ناخودآگاه رفتار نکنید. سپس کمی فکر کنید که بهترین عکس العمل در این لحظه چیست. در مرحله بعد می توانید یک رفتار معقول و منطقی از خود نشان دهید. در عین ناباوری خواهید دید از میزان خشم و احساسات مخرب شما به شدت کاسته شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو