آلرژی به گرده در کودکان؛ علل، علائم و درمان

آلرژی به گرده در کودکان؛ علل، علائم و درمان


منبع: خبرنما

3

1402/1/26

20:01


درختان، گل‌ها، علف‌ها و علف‌های هرز گرده تولید می‌کنند. استنشاق گرده ها نیز می‌تواند در اکثر افراد منجر به واکنش آلرژیک شود. در سال های اخیر نیز، آلرژی به گرده در کودکان افزایش یافته و منجر به مشکلات زیادی شده است…

آلرژی به گرده در کودکان؛ علل، علائم و درمان

درختان، گل‌ها، علف‌ها و علف‌های هرز گرده تولید می‌کنند. استنشاق گرده ها نیز می‌تواند در اکثر افراد منجر به واکنش آلرژیک شود. در سال های اخیر نیز، آلرژی به گرده در کودکان افزایش یافته و منجر به مشکلات زیادی شده است.

بهترین راه برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک، شناسایی عوامل آن است تا بتوان به درستی با آن مقابله کرد. از نقش تغییر اقلیم و آلودگی هوا گرفته تا انتخاب‌های سبک زندگی ما همه و همه، عوامل کلیدی موثر در افزایش آلرژی به گرده در کودکان است. بیایید نگاهی به علل و اثرات آلرژی به گرده بیندازیم.

علل افزایش آلرژی به گرده در کودکان

آلرژی به گرده در گل

عواملی که در افزایش حساسیت به گرده گل در کودکان نقش دارند به قرار زیر هستند:

نقش تغییر اقلیم

تغییرات آب و هوایی نقش مهمی در افزایش آلرژی به گرده ها در کودکان دارد. زیرا به دلیل افزایش دما، تولید گرده از گیاهان افزایش می‌یابد. غلظت بیشتر گرده در هوا کودکان را بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی قرار می‌دهد. با افزایش سطح کاربن دای اکساید (CO2) در اتمسفر، گیاهان با سرعت بیشتری در حال رشد هستند که منجر به تولید گرده بیشتر نیز می‌شوند.

اثرات آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش آلرژی به گرده ها در کودکان است. آلاینده‌هایی مانند دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ازن می‌توانند باعث بزرگ‌تر شدن دانه‌های گرده شوند و در نتیجه احتمال استنشاق آن‌ها توسط بچه‌ها بیشتر شود. این آلاینده‌ها همچنین می‌توانند باعث تغییر در پروتئین‌های موجود در دانه‌های گرده شوند که منجر به افزایش پتانسیل آلرژی زایی آن‌ها می‌شود.

انتخاب سبک زندگی

همچنین سبک زندگی سالم برای کودکان مهم است. اگر کودک شما رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده دارد، در مقایسه با کودکانی که رژیم غذایی سالم و متعادلی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی هستند. زیرا غذاهای فرآوری شده حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده زیادی هستند که می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شوند.

علاوه بر این، کودکانی که برنامه منظم ورزشی ندارند، در مقایسه به کودکانی که با ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن‌شان می‌شوند، بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی به گرده گل ها هستند.

علائم آلرژی به گرده در کودکان

آلرژی به گرده در گل

علائم آلرژی به گرده در کودکان می‌تواند از یک کودک به کودک دیگر متفاوت باشد، اما عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم، سرفه و خس خس سینه از علائم رایج آلرژی است. حتی برخی از کودکان ممکن است دچار بثورات پوستی، کهیر و تنگی نفس شوند. اگر این علائم را در کودکتان مشاهده کردید حتما با پزشک صحبت کنید.

درمان آلرژی به گرده ها در کودکان

هنگامی که صحبت از درمان به میان می‌آید، موثرترین راه برای درمان آلرژی به گرده استفاده از داروهایی مانند آنتی هیستامین‌ها و کورتیکواستروئیدها است. این داروها می‌توانند به کاهش علائم آلرژی به گرده کمک کنند. در برخی موارد، واکسن های آلرژی نیز به حساسیت زدایی بدن کمک می‌کنند، اما تزریق واکسن حتما باید با تجویز پزشک صورت بگیرد.

چگونه از آلرژی به گرده در کودکان جلوگیری کنیم؟

آلرژی به گرده در گل

برای جلوگیری از حساسیت به گرده گل‌ ها در کودکان، والدین باید اقداماتی احتیاطی را مد نظر بگیرند. اگر می‌خواهید از سلامت کودکان‌تان در این فصل مطمئن شوید، سعی کنید کودک‌تان از رژیم غذایی متعادلی پیروی کنند و فعالیت بدنی منظمی داشته باشند.

در فصل گرده افشانی گل‌ها باید پنجره ها و درها را بسته نگه دارید تا از بروز علائم آلرژی پیشگیری کنید. ثانیاً، والدین باید کودکان را از محیط پر از دار و درخت دور نگهدارند. در نهایت، اگر کودک هر یک از علائم آلرژی به گرده را نشان داد، والدین باید حتما با پزشک مشورت کنند.

کلام پایانی

آلرژی به گرده ها در کودکان یکی از نگرانی‌های والدین است که منجر به مشکلاتی برای سلامتی آن‌ها می‌شود. مشورت با پزشک در ابتدای بروز آلرژی باعث می‌شود زودتر آن را درمان کنید و از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و ریوی جلوگیری کنید. تشخیص آلرژی دشوار است، اما با دنبال کردن یک سبک زندگی سالم و مشاهده علائم و مشورت با پزشک می‌توانید از حساسیت به گرده گل در کودکان جلوگیری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو