شگفت‌انگیزترین صومعه‌های متورا در یونان

شگفت‌انگیزترین صومعه‌های متورا در یونان


منبع: فوت و فن

4

1402/1/27

20:18


صومعه‌های متورا (Meteora) که بیشتر آن‌ها در قرون وسطی ساخته شده‌اند، روی قله‌های ستونی و ماسه‌سنگی مرتفعی قرار دارند که میلیون‌ها سال پیش گرفته‌اند.

شگفت‌انگیزترین صومعه‌های متورا در یونان

صومعه‌های متورا (Meteora) که بیشتر آن‌ها در قرون وسطی ساخته شده‌اند، روی قله‌های ستونی و ماسه‌سنگی مرتفعی قرار دارند که میلیون‌ها سال پیش گرفته‌اند. کلمه یونانی meteora به معنای معلق در هوا است و این کلمه نیز به خوبی توصیف‌کننده این صومعه‌های ارتدکسی یونانی خارق‌العاده و شگفت‌انگیز است. صومعه‌های متئورا به عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی یونان شناخته می‌شوند که در ادامه این مطلب به معرفی شگفت‌انگیزترین آن‌ها می‌پردازیم.

۶. صومعه سنت نیکلاس آناپاساس

St. Nicholas Anapausas Monastery

St. Nicholas Anapausas Monastery

صومعه سنت نیکلاس آناپاساس (St. Nicholas Anapausas Monastery) یک کلیسای نسبتا کوچک به شمار می‎‌رود که اغلب اوقات مورد توجه تورهای گردشگری و بازدیدکنندگان قرار نمی‌گیرد اما اینجا به راحتی قابل دسترس است و واقعا بازدید از آن ارزشمند است.

این صومعه قرن چهاردهمی دارای برخی از بهترین نقاشی‌های دیواری در متورا است و نقاش مشهور اهل کرت یعنی تئوفانیس استرلیتزاس صحنه‌های پر جنب و جوشی از کتاب مقدس را در کلیسای اصلی این مجموعه ترسیم کرده است. جاده‌ای از کاستراکی به پایه این قله می‌رسد و از آنجا پس از پشت سر گذاشتن ۱۵۰ پله می‌توان به صومعه رسید.

۵. صومعه روسانو

Rousanou Monastery

Rousanou Monastery

صومعه روسانو (Rousanou Monastery) در مقایسه با دیگر صومعه‌های اصلی در متورا در ارتفاع پایین‌تری قرار دارد و به همین دلیل نیز دسترسی به آن راحت است. از سوی دیگر، پل تازه بازسازی شده آن نیز سبب شده تا سفر روی دیواره‌های صخره‌ای کمتر خوفناک به نظر برسد. این صومعه در قرن شانزدهم میلادی تأسیس شده و در سال ۱۹۸۸ میلادی به صومعه راهبه‌ها تبدیل شد. حیاط بسیار زیبا و باغ‌های زیبای خارج از مجموعه نیز بسیار حس و حال شادی دارند و همین نیز سبب شده تا چشم‌انداز اینجا بسیار تماشایی و شگفت‌انگیز باشد.

۴. صومعه سنت استیون

St. Stephen Monastery

St. Stephen Monastery

صومعه سنت استیون (St. Stephen Monastery) تنها صومعه در متورا به شمار می‌رود که از کالامباکا قابل مشاهده است و از قرن چهاردهم میلادی و زمانی که امپراتور بیزانسی آندرونیکوس پالئولوگوس از کلیسای اصلی آن دیدن کرد و بودجه آن را تأمین نمود، یک مکان زیارتی بوده است.

کلیسای فعلی در قرن پانزدهم ساخته شده و شامل جمجمه سنت کارلامبوس است که باور بر این است قدرت شفابخشی دارد. در قرن بیستم میلادی و بر اثر بمباران توسط آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم، این صومعه آسیب بسیار زیادی دید و این در حالی بود که بیشتر نقاشی‌های دیواری نیز توسط شورشیان کمونیست در طول جنگ داخلی یونان تخریب شد. این کلیسا تقریبا تا سال ۱۹۶۱ میلادی متروکه بود تا اینکه به صومعه تبدیل شد.

۳. صومعه وارلام

Varlaam Monastery

Varlaam Monastery

صومعه وارلام (Varlaam Monastery) دومین صومعه بزرگ متورا محسوب می‌شود که نیم نگاهی از دشواری‌هایی که راهب‌ها به هنگام ساخت این بناها با آن مواجه بودند را به نمایش می‌گذارد. ۲۲ سال طول کشید تا تمام مصالح ساختمانی به بالای این قله برسد. از برج، سکوی دریافت و سبد طنابی استفاده شد تا لوازم به بالا آورده شود. تا قرن بیستم، تنها راه برای بازدیدکنندگان برای رسیدن به بالا، استفاده از همین سبد طنابی بود. امروزه ۱۹۵ پله حک شده در صخره سنگی بازدیدکنندگان را به سمت قله هدایت می‌کند. درون دیوارهای کلیسا نیز می‌توان نقاشی‌های دیواری مختلفی را مشاهده کرد که شامل برخی از تصاویر دلخراش و آخرالزمانی است.

۲. صومعه متئورن بزرگ

Great Meteoron Monastery

Great Meteoron Monastery

صومعه متئورن بزرگ (Great Meteoron Monastery) قدیمی‌ترین و بزرگترین صومعه متورا به شمار می‌رود که بلندترین نیز هست و ۶۱۵ متر از کف دره بالاتر است. این صومعه توسط سنت آتاناسیوس تأسیس شده و برای مدت‌هاست به عنوان معتبرترین صومعه شناخته می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند بیش از ۳۰۰ پله را بالا بروند تا به پله برسند و از مجموعه‌ای بزرگ دیدن کنند که شامل یک کلیسای قرن چهاردهمی بزرگ، موزه‌ای کوچک، انبار شراب و حیاط سایه‌دار است. برای بسیاری از بازدیدکنندگان، به یادماندنی‌ترین منظره در محل نگهبانی است که در آنجا، جمجمه‌های ساکنان سابق صومعه به طور مرتبی در قفسه‌ها چیده شده‌اند.

۱. صومعه هولی ترینیتی

Holy Trinity Monastery

Holy Trinity Monastery

صومعه هولی ترینیتی (Holy Trinity Monastery) احتمالا شناخته‌شده‌ترین صومعه در متورا به شمار می‌رود. این صومعه در بالای قله یک صخره تنها قرار گرفته و یکی از چالش‌برانگیزترین مسیرها را دارد. از محوطه پارکینگ بازدیدکنندگان ابتدا ۱۴۰ پله را از یک دره شیبدار پایین می‌روند و سپس ۱۴۰ پله را به بالا رفته تا به این مجموعه برسند. اما این سختی‌ها واقعا ارزشش را دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند شاهد اتاق‌های گنبدی شکل، نقاشی‌های دیواری قرن هفدهمی و مناظر بی‌نقص باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو