کامپوزیت یا لمینت دندان؟ کدام خطرناکتر است؟

کامپوزیت یا لمینت دندان؟ کدام خطرناکتر است؟


منبع: مدیسه

5

1402/2/2

02:35


تکامل دندان‌هایی که امروز در دهان خود می‌بینیم فرآیند بسیار پیچیده‌ای را طی کرده است. شروع این مراحل از دوران

کامپوزیت یا لمینت دندان؟ کدام خطرناکتر است؟

تکامل دندان‌هایی که امروز در دهان خود می‌بینیم فرآیند بسیار پیچیده‌ای را طی کرده است. شروع این مراحل از دوران جنینی فرد آغاز می‌شود و تا سال‌های طولانی بعد از تولد نیز ادامه دارد. همه ما به خوبی می‌دانیم چگونه از دندان خود استفاده کنیم. اما گاهی دندان دچار مشکلاتی می‌شود یا خود ما به فکر زیباتر کردن آن‌ها هستیم. از آنجایی که اغلب افراد به بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و از سمت دیگر در کشور ما چند وقتی است که به زیبایی، یک شکل بودن دندان‌ها و طرح لبخند نیز توجه بسیاری شده، روش‌هایی در جهت تحقق این امر به وجود آمده است.

یکی از روش‌های اصلاح ناهنجاری‌های مربوط به دهان، لمینت دندان و دیگری کامپوزیت نام دارد. هر دو این روش‌ها ایرادات ظاهری مانند فاصله بین دندان‌ها، دندان‌های شکسته و دندان‌های بد رنگ برطرف خواهد کرد. در این مقاله ما قصد داریم درباره لمینت و کامپوزیت صحبت کنیم. اگر شما به این موضوع علاقمند هستید، لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان باعث سلامت و زیبایی دهان و دندان می‌شود.

لمینت باعث یکدست شدن دندان‌های شما خواهد شد. نام دیگر لمینت ونیر بوده که با پوشانندگی یکدست و نازکی که به دندان‌ها می‌دهد، سطح بیرونی دندان‌های بالا و پایین را به شکل و فرم زیبایی در خواهد آورد. البته لمینت فقط برای زیبایی به کار نمی‌رود، بلکه مقاومت مینای دندان را افزایش داده و طول عمر مفید دندان را بالا می‌برد.

برای ساخت لمینت در تمامی موارد نیازی به تراشیدن دندان‌ها نخواهد بود و فقط در صورت لزوم پزشک به انجام این عمل اقدام می‌کند. برای انجام فرآیند گذاشتن لمینت روی دندان نیز هیچ نوع آسیبی به اجزای دندان نخواهد آمد و تنها با تاباندن اشعه‌ای خاص آن را روی دندان محکم می‌کنند.

در چه صورت باید لمینت انجام داد؟

اگر شما به زیبایی و سلامت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهید، انجام لمینت گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. البته در بعضی از موارد وجود مشکلات مختلف دهان و دندان بر اهمیت استفاده از این تکنیک می‌افزاید.

  • اصلاح مشکلات دندان
  • ایجاد زیبایی
  • از بین بردن لکه‌های تیره
  • دندان‌های شکسته
  • ناهنجاری‌های مادرزادی
  • افزایش ارتفاع دندان

عمر لمینت دندان چقدر است؟

با رعایت بهداشت دهان و دندان عمر لمینت و کامپوزیت را بالا ببرید.

لمینت با توجه به تمام مزایایی که دارد عمرش طولانی نیست و به مرور زمان زیبایی و ماندگاری خود را از دست خواهد داد. البته این موضوع درمورد دندان‌های طبیعی ما نیز صدق می‌کند. دندان‌ها با وجود استقامت بالایی که دارند در گذر زمان دچار آسیب و حتی نابودی می‌شوند. این موضوع در مورد لمینت نیز صدق خواهد کرد. اما این زمان چقدر است؟ لمینت نسبت به کامپوزیت عمر بیشتری داشته و تقریبا می‌توان گفت که عمر مفید لمینت (بستگی به جنس انتخابی) بین 10 تا 20 سال است. اما چگونه می‌توان عمر لمینت را بالا برد؟

  • جنس و کیفیت لمینت
  • انجام مراقبت‌های توصیه شده
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • نخوردن مواد غذایی سفت
  • خوداری از شکستن خوراکی سفت
  • تبحر و تجربه پزشک
  • سلامت دندان‌ها
  • رنگ دندان
  • عدم استفاده از دخانیات

قیمت انواع محصولات بهداشت دهان و دندان خارجی

 

مراحل لمینت دندان به چه صورت است؟

همانطور که گفتیم لمینت روشی برای زیبایی و حفظ سلامت دندان‌ها است. این روش پروسه چندان پیچیدگی نداشته؛ اما در هر حال باید مراحل مربوط به خود را طی کند. این مراحل به شرح زیر است.

مشاوره با پزشک

با پزشک با تجربه مشورت کنید.

اولین و مهمترین مرحله مشاوره با پزشک باتجربه است. پزشک بعد از معاینه کلی عکس‌برداری با اشعه ایکس را تجویز می‌کند تا بتواند نگاهی دقیق‌تر به دندان‌ها بیندازد.

برطرف کردن بیماری‌های مربوط به دهان و دندان

اگر فرد دچار بیماری‌های مخصوص به دهان و دندان باشد یا حتی دندان خرابی در دهان وجود دارد؛ ابتدا باید مشکلات رفع شود و سپس اقدام به گذاشتن لمینت کرد. زیرا در صورت وجود مشکلات مربوط به دهان و دندان، انجام لمینت خطرناک خواهد بود.

آماده کردن دندان‌ها

منظور از آماده سازی این است که اگر دندان یا دندان‌ها نیاز به تراشیدن دارند، ابتدا این عمل انجام شود.

انتخاب رنگ مورد نظر

در این آیتم، با توجه به سلیقه فرد و نظر پزشک رنگ مناسب دندان انتخاب خواهد شد.

قالب گیری دندان

قالب گیری دندان

قالب گیری به وسیله خمیر مخصوصی انجام شده، که آن را به لابراتوار مخصوص انتقال می‌دهند تا فرآیند ساخت انجام شود. معمولا بین یک تا دو هفته لمینت حاضر و آماده نصب خواهد شد.

چسباندن لمینت

آخرین مرحله چسباندن لمینت به دندان‌ها است. قبل از این مرحله باید تمامی مراحل سلامت دندان، چک کردن رنگ لمینت و شکل نهایی آن چک شود، تا مشکلی برای فرد به وجود نیاید.

انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان

لمینت دندان انواع مختلفی دارد، که به شرح زیر است.

لمینت سرامیکی

منظور از لمینت سرامیکی ایجاد یک پوسته بسیار نازک (در حد دو برابر پوسته تخم مرغ) که به قطر 0.5 بوده و روی سطح خارجی دندان قرار خواهد گرفت.

لمینت کامپوزیتی

این روش نیازی به قالب گیری و در اغلب موارد نیازی به تراشیدن دندان نیز ندارد. جنس این مدل از پلیمر بوده و در اغلب کشورها نیز به عنوان روشی ترمیم پلاستیکی استفاده می‌شود. پروسه زمانی انجام این مدل لمینت، در حدودی سه تا چهار جلسه است.

لمینت بدون تراش

در کشور ما ایران این مدل لمینت ساخته نمی‌شود. قطر این مدل لمینت دندان به قدری نازک بوده که نیازی به تراشیدن دندان نخواهد بود. ساخت این لمینت در کشور همسایه انجام شده و بعد از یک ‌ماه آماده می‌شود.

لمینت دندان متحرک

لمینت متحرک گزینه چندان مناسبی برای تمام افراد نیست.

این مدل نیز روکش بسیار نازکی بوده که به راحتی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. جنس لمینت دندان متحرک از نوعی پلیمر بوده که تا حدودی عیوب دندان‌ها را می‌پوشاند. این مدل به آسانی از روی دندان‌ها برداشته خواهد شد. دقت کنید، که یک مشکل اساسی این مدل لمینت دندان دارد و آن هم این است که شکل دندان و اندازه فک افراد با یکدیگر مشابه نیست و ممکن است به خوبی روی دندان‌های شما قرار نگیرند.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یکی از روش‌های درمانی و زیبایی بوده که طرفداران بسیار زیادی دارد. کامپوزیت حاوی مواد چسبناکی بوده که پیوند قوی بین عاج و مینای دندان ایجاد خواهد کرد. انواع مختلفی از مواد کامپوزیت در بازار وجود دارد که حفرها و ناهمواری‌های دندان را اصلاح می‌کند.

کامپوزیت علاوه بر احیای دندان‌های پوسیده به زیبایی دهان و دندان افراد نیز کمک خواهد کرد. اگر دندان‌های شما با یکدیگر فاصله دارند، کج و بد شکل هستند یا دچار آسیب شده‌اند، کامپوزیت روش بسیار مناسبی برای شما است.

فرق لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

لمینت و کامپوزیت اهداف مشابهی دارند، اما در عین حال تفاوت‌هایی نیز بین آنان وجود دارد که به شرح زیر است:

  • کامپوزیت هزینه کمتری نسبت به لمینت دندان دارد.
  • مراحل زمانی انجام کامپوزیت از لمینت کوتاه‌تر است.
  • بعد از انجام لمینت دیگر برگشتی در کار نیست، زیرا دندان‌های شما تراش خورده‌اند. این در حالی است که کامپوزیت برگشت پذیر است.
  • طول عمر کامپوزیت و لمینت بسیار متفاوت است. عمر کامپوزیت دندان های جلو به خصوص بسیار کمتر از لمینت است.
  • یکی از عوارض کامپوزیت دندان ایجاد لکه روی آن است. در حالیکه با انجام فرآیند لمینت چنین مشکلی رخ نخواهد داد.

مطالب پربازدید:  دلایل سیاه شدن دندان و راه‌های درمان آن

 

به زیبایی دهان و دندان خود اهمیت بدهید…

سلامت دندان نقش بسیار تعیین کننده‌ای در زیبایی و سلامت جسم دارد. دندان عضو بسیار باارزشی است که نبود آن مشکلات فراوانی به همراه خواهد آورد. امروزه روش‌های نوینی برای درمان و همچنین زیبایی وجود داشته که می‌توان نهایت بهره را از آن‌ها برد. یکی از این روش‌ها لمینت دندان و دیگری کامپوزیت نام دارد. قبل از انجام هر عملی، با پزشک متخصص مشورت کرده و با توجه به سلیقه و بودجه خود اقدام به اصلاح عیوب دهان و دندان کنید. نظر شما چیست؟ آیا تا کنون لمینت یا کامپوزیت انجام داده‌اید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

 

منبع : monavaledental

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو