دلایل سیاه شدن دندان و راه‌های درمان آن

دلایل سیاه شدن دندان و راه‌های درمان آن


منبع: مدیسه

8

1402/1/22

13:52


سیاه شدن دندان یکی از نگرانی‌هایی است که ما در زندگی خود تجربه خواهیم کرد. این اتفاق روی لبخند ما

دلایل سیاه شدن دندان و راه‌های درمان آن

سیاه شدن دندان یکی از نگرانی‌هایی است که ما در زندگی خود تجربه خواهیم کرد. این اتفاق روی لبخند ما تاثیر منفی گذاشته و می‌تواند اعتماد به نفس ما را تا حد زیادی کاهش دهد. اما راه‌هایی برای درمان این اندان‌ها وجود دارد که ما با استفاده از آنان می‌توانیم دوباره لبخند زیبای خود را به دست آوریم. ما در این مطلب به شما خواهیم گفت که چرا دندان‌های ما سیاه شده و چگونه می‌توان آن را درمان کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

علت سیاه شدن دندان چیست؟

سیاه شدن دندان

دلایل بسیاری برای سیاه شدن دندان وجود دارد. هر آسیب وارده به دندان یا مرگ دندان می‌تواند باعث سیاهی یا تیرگی در قسمت‌های مختلفی از آن شود. عوامل زیر می‌توانند از دلایل به وجود آمدن سیاهی باشند.

بهداشت ضعیف دندان و دهان

بهداشت دهان دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از دلایل سیاه شدن رنگ دندان‌ها است. مصرف موادی همچون تنباکو، شراب قرمز و مواد غذایی دارای رنگ‌های قوی سبب ایجاد لکه روی دندان‌ها می‌شود. اگر به خوبی به بهداشت دهان و دندان رسیدگی نشود، اسید‌ها به آرامی می‌توانند دندان‌های شما را از بین ببرند. با گذشت زمان پوسیدگی دندان ایجاد شده و این امر به طور طبیعی سبب می‌شود که دندان سیاه به نظر برسد. بنابراین عدم مراقب از دندان‌ها برای مدت زمان قابل توجه می‌تواند یکی از علت‌ها باشد.

مرگ دندان‌ها

وقتی دندانی می‌میرد، خون رسانی به آن متوقف می‌شود. خون رسانی به برخورداری از رنگ طبیعی دندان و سالم ماندن آن کمک خواهد کرد. بنابراین از آن جایی که دندان مواد مغذی خود را دریافت نمی‌کند، کم کم شروع به تیره شده، مردن و سیاه شدن می‌کند.

آیا دندان‌ها بعد از درمان ریشه دندان، سیاه خواهند شد؟

این که بگوییم دندان پس از درمان ریشه آن، سیاه می‌شود، تصوری غلط کرد. دندان‌ها اغلب قبل از درمان ریشه سیاه شده و در داخل پوسیده و تجزیه شده‌اند. اگر درمان ریشه توسط دندانپزشک به درستی انجام گیرد، تمام بافت در حال تجزیه دندان خارج شد و سیاهی آن در آینده پیشرفت نخواهد کرد. اما به هر حال بستگی دارد که درمان ریشه چگونه و با چه موادی انجام پذیرد. ممکن است پس از درمان ریشه، کمی دندان‌ها تیره‌تر شوند. پس سیاه شدن دندان پر شده می‌تواند اتفاق بیفتد.

چه مدت زمانی طول می‌کشد که دندان سیاه شود؟

سیاهی دندان

با توجه به دلیل ایجاد سیاهی در دندان، مدت‌ زمانی که طول می‌کشد که دندان سیاه شود می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر سیاه شدن دندان عقل در اثر پوسیدگی آن اتفاق بیفتد، ممکن است این اتفاق چند سال طول بکشد. اما اگر علت سیاهی ضربه وارده به دندان باشد، به محض این که جریان خود از دندان قطع شود، بافت داخلی دندان شروع به مردن و سیاه شدن خواهد کرد.

قیمت انواع محصولات بهداشت دهان و دندان خارجی

 

آیا احتمال سیاه شدگی دندان لب پریده وجود دارد؟

اگر لب پریدگی دندان فقط در قسمت مینای آن (یعنی لایه سخت خارجی دندان) باشد، مادامی که دندان تمیز نگه داشته شود، احتمال سیاه نشدن آن وجود خواهد داشت. اما اگر لب پریدگی از مینای دندان عبور کرده و وارد قسمت عاج (بخش نرم‌تر دندان) شود، احتمال دارد که عاج لکه‌ها را آسان‌تر از قسمت مینای دندان گرفته و سبب سیاه شدن دندان جلو شود.

دلیل این امر نرم‌تر بودن عاج نسبت به مینا بوده که آن را مستعد پوسیدگی خواهد کرد. در حالت دیگر لب پریدگی حتی از قسمت عاج نیز گذشته و به قسمت پالپ (قسمت تامین کننده خون دندان) می‌رسد، به احتمال زیاد این اتفاق بسیار دردناک بوده و حتی احتمال خون ریزی از این لب پریدگی نیز وجود خواهد داشت. در این حالت اگر درمانی صورت نگیرد، علاوه بر درد شدید، دندان شروع به مردن کرده و به طور قطع سیاه خواهد شد. بنابراین در اثر آسیب رسیدن به قسمت پالپ دندان در اسرع وقت باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

آیا سیاه شدن دندان دردناک است؟

سیاه شدن دندان

حال که می‌دانید سیاه شدن دندان نشانه چیست، باید درمورد درناک بودن یا دردناک نبودن آن صحبت کنیم. تغییر رنگ دندان معمولا اولین علامت دندان در حال مرگ خواهد بود. اما در این مواقع برخی از افراد دچار دندان درد یا احساس درد در لثه‌های اطراف آن خواهند داشت. با افزایش تغییر رنگ، درد نیز تا زمان مردن کامل عصب دندان بیش‌تر شده و منجر به سیاه شدن آن می‌شود.

دندان در حال مرگ یا مرده به طور حتم دردناک نخواهد بود. برخی از افراد ممکن است درد خفیفی را تجربه کنند. در حالی که برخی دیگر این اتفاق برایشان بسیار دردناک باشد. اما اگر بافت باقی مانده در داخل دندان سیاه عفونی شود، سبب التهاب لثه شده و دردی بسیار دردناک در ناحیه اطراف ریشه دندان حس خواهد شد. این عفونت در اثر عدم درمان، گسترش یافته و در نهایت به آبسه تبدیل خواهد شد. آبسه دندان بسیار دردناک بوده و ممکن است خوردن، تمرکز و خوابیدن شما را مختل سازد.

آیا سیاه شدن دندان کودک امر طبیعی است؟

دندان کودک

بله کودکان و حتی نوزادان نیز در برخی موارد ممکن است دچار سیاه شدن دندان شوند. بچه‌های کوچک معمولا جنب و جوش بالایی داشته و احتمال ضربه خوردن دندان‌هایشان نیز بالا خواهد بود. این اتفاق می‌تواند سبب تیره شدن رنگ دندان‌های آنان شود. دندان‌های شیری اغلب می‌توانند پس از ضربه‌های خفیف بهبود یافته و در طی چند ماه به رنگ طبیعی خود باز گردند.

اما اگر آسیب وارده به دندان کودک شدید بوده و سبب ایجاد لب پریدگی شود، ممکن است موجب مرگ عصب و عفونت شده و بسیار دردناک باشد. در صورت سیاه شدن دندان آسیاب کودک ممکن است تصور کنید که کشیدن این دندان شیری چندان اهمیتی نداشته و در نهایت دندان خواهد افتاد. اما دندان‌های شیری آسیب دیده می‌تواند روی هم ترازی، فاصله و سلامت دندان‌های کودک شما در آینده تاثیرگذار باشد.

سیاهی دندان چگونه درمان می‌شود؟

مطالب پربازدید:  ترفندهای درمان لک پوستی در خانه

 

سیاه شدن دندان زیر روکش ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد و در این مورد باید با دندانپزشک صحبت کرد. لکه‌های سیاه و کوچک روی دندان می‌توانند به سادگی درمان شوند. دندانپزشک شما معمولا مقدار کمی از دندان را در اطراف این لکه‌ها برداشته و مقداری ماده باندینگ همرنگ دندان را روی آن ناحیه قرار خواهد داد.

باندینگ به طور طبیعی شبیه به دندان‌های اطراف می‌شود. خطوط سیاه روی دندان به راحتی با این روش قابل رفع خواهند بود، اما در صورت سیاه شدن داخل دندان شکسته، روش‌های دیگری باید توسط دندانپزشک انجام شود. سفید کردن دندان مرده نیز امکان پذیر خواهد بود. این سفید کردن که با ژل پراکسید انجام می‌گیرد، می‌تواند دندان‌ها را به میزان قابل توجهی سفید کند. با این حال در برخی از موارد، سفید کردن تنها نمی‌تواند سیاهی ایجاد شده را برطرف سازد. در این مواقع ممکن است نیاز به استفاده از روکش دندان وجود داشته باشد.

 

منبع : thedentalcentrelondon

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو