ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست به صورت اصولی

ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست به صورت اصولی


منبع: مدیسه

6

1402/3/23

18:18


اولین کاری که بیشتر ما پس از بیدار شدن انجام می‌دهیم، انجام روتین‌های مراقبت پوست است. حقیقت امر این است

ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست به صورت اصولی

اولین کاری که بیشتر ما پس از بیدار شدن انجام می‌دهیم، انجام روتین‌های مراقبت پوست است. حقیقت امر این است که همه دوست داریم پوست صاف، سالم و زیبایی داشته باشیم. در این بین، روتین مراقبت پوستی دقیقا همان راهکاری است که رسیدن به این آرزو را برای ما امکان پذیر می‌کند و رعایت ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست از اهمیت بالایی برخوردار است.

تا مدتی قبل، مراحل روتین مراقبت به محصولاتی محدود مثل شوینده، تونر و لوسیون خلاصه می‌شد. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی، هر روزه شاهد پیدایش محصولی جدید و وسوسه انگیز در این حوزه هستیم. در نتیجه  بدیهی است که مراحل یک روتین مراقبت کامل، به 8 الی 10 مرحله افزایش یابد. اما معضل جدی که تعداد بالای این محصولات به همراه دارند، یادگیری ترتیب صحیح مصرف نمودن آن‌ها است که امری بسیار مهم شمرده می‌شود.

آشنایی با ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست

آشنایی با ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوست

با توجه به افزایش چشمگیر محبوبیت مراقبت‌های پوستی، امروزه روتین‌های مراقبتی بسیاری پیشنهاد می‌شود. اما، عدم رعایت نمودن ترتیب استفاده از محصولات مراقبتی پوست می‌تواند به معضل دست و پاگیری تبدیل شود. چرا که این محصول‌ها اگر به ترتیب و در جای صحیح خود استفاده نشوند، تاثیر زیادی بر حفظ زیبایی و سلامت شما نخواهند داشت.

اگر می‌خواهید ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست را یاد بگیرید، می‌توانید از راهنمای زیر به عنوان اصول کلی مراقبت پوستی روزانه کمک بگیرید:

شوینده آرایش

شوینده صورت

با تاکید بسیار، شوینده‌ها در صف اول روتین مراقبت پوستی قرار می‌گیرند. اصلا اهمیت ندارد در چه شرایطی قرار دارید، اگر نمی‌توانید پوست خود را با شوینده‌ای مناسب تمیز کنید، بهتر است قید دیگر مراحل مراقبت پوستی خود را بزنید. این حرف به عقیده اکثر افراد ممکن است اغراق آمیز به نظر آید. اما باور کنید به نفع خود شما است که این نکته را جدی بگیرید.

همانگونه که می‌دانید پوست ما در طول شبانه روز در معرض انواع آلودگی و آلاینده‌های محیطی قرار دارد. این ذرات، تا زمانی که پوست خود را با شوینده مناسبی تمیز نکنید، در منافذ عمیق مانده و به صورت عادی از بین نمی‌روند.

حالا فرض کنید بهترین محصولات مراقبت پوست خود را روی پوستی بزنید که منافذش توسط آلودگی و سبوم اضافی پر شده است. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بله درست حدس زدید، نه تنها این محصولات موثر واقع نمی‌شوند، بلکه پوست شما را تحریک می‌کنند و عوارضی نظیر جوش زیر پوستی، التهاب، حساسیت و لک را به وجود می‌آورند.

حالا با دانستن احتمال بروز این عوارض، بهتر است یک شوینده مناسب و سازگار با پوست خود تهیه نمایید و پیش از هربار اجرای مراحل مراقبت پوستی کره ای، پوست خود را به خوبی بشویید و از تمیز شدن آن اطمینان کامل حاصل کنید.

تونر

تونر

تونر، محصولی است که استفاده از آن یکی از مهمترین بخش‌های روتین مراقبتی است. تونر محلولی مغذی بوده که انواع ویتامین‌ها و مواد ضروری مورد نیاز سلول‌های پوست را در خود جا داده است.

از طرفی دیگر، تولید و ترشح چربی‌های طبیعی پوست را کنترل کرده و مانع از ایجاد جوش‌ها و آکنه می‌شود. تونر با تنظیم PH طبیعی پوست، تعادل فیزیولوژیک پوست را تامین کرده و به حفظ طراوت و شادابی صورت شما کمک می‌کند. تونرها عضوی جدا نشدنی از روتین مراقبت پوست چرب می‌باشند.

مطالب مرتبط:  تونر چیست و چطور درست از آن استفاده کنیم؟

 

اسکراب لایه بردار

اسکراب لایه بردار

لایه‌برداری، یکی از مراحل بسیار حساس و کلیدی در روتین پوستی می‌باشد. برای لایه برداری پوست صورت، می‌توانید از انواع اسکراب‌های خانگی یا شرکتی کمک بگیرید. این ماسک‌های لایه بردار، غالبا به شکل پیل آف، رسی، شنی و … موجود می‌باشند.

لایه برداری به کمک این دسته از محصولات، به پاکسازی عمیق منافذ پوستی کمک می‌کند. سبوم اضافی را از اعماق منافذ پوست خارج کرده و در رفع مشکلاتی همچون جوش سرسیاه و کدری پوست موثر است.

لایه برداری آرام و اصولی پوست، گردش خون را در ناحیه صورت افزایش داده و سبب بهبود راندمان تغذیه و خونرسانی سلولی پوست می‌شود.

اما نکته بسیار اساسی که درباره لایه‌بردارها وجود دارد، تعداد دفعات و مدت زمان استفاده از آن‌ها است. به صورت کلی، استفاده از لایه بردار هفته‌ای یک الی دو بار توصیه شده است. درباره لایه‌بردار شنی و رسی که نیاز به ماساژ دارند، نباید بیش از 3 تا 5 دقیقه آن‌ها را روی پوست خود بمالید.

مراقب باشید در لایه‌برداری زیاده‌روی نکنید. این مرحله همان قدر که می‌تواند مفید و ضروری باشد، ممکن است سبب آسیب شود.

ماسک صورت

ماسک صورت

بعد از تمیز شدن پوست و لایه‌برداری، صورت شما کاملا آماده پذیرش مواد مغذی و تقویت کننده می‌باشد. ماسک‌ها، بهترین گزینه ممکن جهت تقویت پوست به شمار می‌روند. کاربرد مداوم و مرتب ماسک در طول هفته، قدرت ترمیم‌کنندگی و بازسازی سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

خواص ماسک‌های صورت به همین موارد ختم نمی‌شود. این قسمت از روتین پوستی، می‌تواند جنبه درمانی نیز داشته باشد و در رفع مشکلات پوستی از مانند جوش و آکنه، لک، التهاب و … اثرگذار واقع شود. استفاده از ماسک صورت در مراقبت روزانه پوست خشک بسیار ضروری است.

قیمت انواع محصولات بهداشت و مراقبت پوست

 

سرم پوست

سرم پوست

سرم، یکی از به روزترین محصول در زمینه مراقبت پوستی است. سرم‌ها، غالبا فرمولاسیون بر پایه آب و بافتی بسیار سبک دارند. این ویژگی، سرعت و قدرت جذب سرم‌ها را افزایش می‌دهد. به همین دلیل نیز، عملکرد کم‌نظیر و بسیار موثری از خودشان نشان می‌دهند.

نکته دیگر این است که، سرم‌ها با اهداف تقویت پوست و درمان تولید می‌شوند. به خاطر این موضوع، مهم است که محصولی مناسب را از بین گزینه‌های مقابل خود انتخاب کنید.

برای انجام این کار، ابتدا جنس پوست خود را به خوبی بررسی کرده و نواقص و مشکلات پوست را درنظر بگیرید. حتی در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص پوست، از او بخواهید پوست شما را معاینه کرده و سرم مناسبی را برای پوست شما تجویز نماید.

مطالب مرتبط:  سرم ویتامین سی و فواید مصرف آن

 

مرطوب کننده

مرطوب کننده

حالا وقت آن رسیده تا تمام محصولات تقویتی و درمانی که تا به اینجای کار استفاده کرده‌اید را در منافذ پوستی خود مبحوس کنید تا عملکردشان را کامل کنند. برای انجام این کار، بهتر است به سراغ مرطوب کننده‌ها بروید. مرطوب کننده اغلب بافت قوام‌دار و خامه‌ای داشته و لایه‌ای محافظ را روی پوست به وجود می‌آورند.

مرطوب‌کننده سد لیپیدی پوست را تقویت کرده و قدرت دفاعی آن را افزایش می‌دهند. به همین دلیل است که پزشکان مرطوب کننده‌ها را به نوعی سپر دفاعی پوست تشبیه کرده و استفاده از آن‌ها را امری ضروری می‌دانند.

کرم دور چشم

کرم دور چشم

پوست ناحیه دور چشم، حساس‌ترین بخش پوست صورت است و غالبا تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که نخستین چروک‌های پوست صورت معمولا در ناحیه دور چشم دیده می‌شود. با این تفاسیر مراقبت از پوست دور چشم، از اهمیت فراوانی برخوردار است. لازم است به صورت مداوم و روزانه، بخشی از زمان مراقبتی خود را به پوست حساس ناحیه دور چشم اختصاص دهید.

مطالب دیدنی:  بهترین برند کرم دور چشم ایرانی و خارجی چیست

 

اما نکته بسیار حائز اهمیت در مورد مراقبت از پوست دور چشم، انتخاب یک محصول مناسب است. انواع محصولات مراقبتی در انواع کرم، لوسیون، سرم‌ها ، ژل و … به بازار عرضه شده‌اند. شما می‌توانید با توجه به جنس پوست خود و مشکلات پوستتان از انواع گوناگون این محصولات استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

ضد آفتاب، آخرین مرحله از ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست اصولی را به خودش اختصاص داده است. فرقی ندارد هوا ابری و بارانی بوده یا شما قرار است از خانه خود خارج شوید یا خیر. در هرحالت، نور خورشید و اشعه ماورا بنفش منتشر شده از آن، در طول روز با پوست شما برخورد می‌کند.

مطالب مرتبط:  نحوه درست استفاده از کرم ضدآفتاب برای داشتن پوستی سالم

 

اشعه UVA/UVB آفتاب، قدرت نفوذ بسیار بالایی داشته و عمیق‌ترین لایه‌های پوست را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. برخورد این اشعه‌ها، موجب تولید رادیکال آزاد سلولی و واکنش‌های اکسیدانت می‌شود. در نتیجه، سبب افزایش سرعت پیری پوست شده و عوارضی نظیر چین و چروک، بروز لک‌ها و هایپرپیگمنتیشن پوستی را به دنبال دارند.

ضد آفتاب در انواع مدل لوسیون، اسپری، رولی و … در فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی موجود بوده و شما می‌توانید نسبت به نیاز پوست خود از میان آن‌ها انتخاب کنید.

 

منبع : theeverygirl

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو