جلوگیری از وز شدن مو با ترفندهای کاربردی، ساده و جذاب

جلوگیری از وز شدن مو با ترفندهای کاربردی، ساده و جذاب


منبع: مدیسه

3

1402/2/8

13:07


وز شدن مو یکی از دغدغه‌های همیشگی افراد است که به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود. عدم استفاده از محصولات بهداشتی

جلوگیری از وز شدن مو با ترفندهای کاربردی، ساده و جذاب

وز شدن مو یکی از دغدغه‌های همیشگی افراد است که به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود. عدم استفاده از محصولات بهداشتی مناسب، شانه‌کردن غیر اصولی، حمام‌کردن با آب داغ، رطوبت پایین موها، کمبود ویتامین‌ها و غیره از جمله دلایل ایجاد وز موها به شمار می‌روند.

امروزه لوازم آرایشی بهداشتی متنوعی برای وز مو تولید و طراحی شده‌است که استفاده از آن‌ها بعد از استحمام موجب جلوگیری از ایجاد وز روی موها می‌شود. موهای بدون رطوبت سبک هستند و به‌همین‌دلیل به سمت هوا کشیده می‌شوند. اما از چه طریقی باید مانع از وز‌شدن موها شد. در این مقاله علل وزشدگی مو و ترفندهای بسیار جذاب و کاربردی برای برطرف کردن آن مشکل را بررسی می کنیم.

علت وزشدن مو و چگونگی درمان موهای وز

علت وزشدن مو و چگونگی درمان موهای وز

موهای فر بیشتر از موهای صاف در معرض وز شدگی قرار دارند. زیرا موهای فر خشک‌تر هستند و رطوبت کمتری دارند. علاوه‌بر‌آن به‌دلیل فرم این موها، پیچ و تاب آن‌ها نیز بیشتر است. با این حال موهای صاف نیز در اثر استفاده نادرست از لوازم گرمایشی مو، محصولات بهداشتی نامناسب، و غیره در معرض وزشدگی قرار می‌گیرند.

با شناسایی علت وز شدن مو به‌راحتی قادر به درمان آن هستید. در ادامه به بررسی علل وزشدگی مو و درمان مناسب با آن می‌پردازیم.

جلوگیری از وز شدن مو با تامین رطوبت مو

یکی از دلایل اصلی خشکی و وز مو کاهش رطوبت آن است. مو برای حفظ نرمی و لطافت خود علاوه بر انواع مواد مفید به رطوبت نیاز دارد. در صورت کاهش رطوبت مو یا افزایش رطوبت هوا لایه بیرونی مو یا کوتیکول باز می‌شود که رطوبت هوا را جذب کند. در این صورت موها به سمت بالا کشیده می‌شوند و حالت وز به خود می‌گیرند.

برای برطرف‌کردن این معضل، استفاده روزانه از محصولات بهداشتی و آرایشی آبرسان مانند: انواع کرم‌ها، روغن‌های گیاهی، شامپوهای آبرسان و غیره توصیه می‌شود. این محصولات با تامین رطوبت مو برای درمان موهای وز گزینه ایده‌آلی هستند.

محدودکردن استفاده روزانه از لوازم حرارتی و حالت‌دهنده مو

وز شدن مو بعد از سشوار

حالت موها در زیبایی چهره تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد از انواع لوازم حرارتی همچون سشوار و اتو برای حالت‌دادن به موهای خود استفاده می‌کنند. گرمای زیاد یکی از مهمترین دلایل خشکی مو عنوان می‌شود. وز شدن مو بعد از سشوار نیز به دلیل از بین رفتن رطوبت آن است. به همین دلیل موها بعد از مدتی آسیب می‌بینند و به صورت وز در می‌آیند.

عدم استفاده روزانه از این محصولات تاثیر بسیاری در جلوگیری از شکنندگی و وزشدگی موها دارد. در صورت ضرورت، قبل از کشیدن اتو روی موهای خود از سرم‌های محافظت‌کننده مو استفاده کنید. همچنین با تنظیم درجه حرارت این لوازم در کمترین میزان آن ممکن‌ است از رسیدن آسیب به موها جلوگیری شود.

قیمت انواع سرم، تونیک و لوسیون مو اورجینال و برند

 

عدم شستشوی روزانه موها

عدم شستشوی روزانه موها

برخی از افراد عادت دارند که موهای خود را به صورت روزانه بشویند که این کار آسیب زیادی به مو وارد می‌کند. مصرف زیاد شامپوها موجب خشکی، وز موها و از بین رفتن رطوبت و تعادل طبیعی آن‌ها می‌شود.

البته برخی از شامپوها دارای ترکیبات مغذی هستند و آسیبی به موها وارد نمی کنند. با این حال بسیاری از این محصولات ترکیبات شیمیایی قوی دارند که بعد از مدتی موجب وز‌شدن موها می‌شوند.

به‌همین‌دلیل شستشوی روزانه موها را فراموش کنید و زمان حمام‌کردن را به یک روز در میان تغییر دهید. همچنین شامپوی مناسب با نوع موی خود را انتخاب کنید.

نرم‌کننده‌ها و ماسک آبرسان مو نیز بهترین محصول برای از بین بردن وز موها محسوب می‌شوند که امروزه در بسیاری از داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند. این محصولات با تامین رطوبت مورد نیاز مو، وز آن را کاهش می‌دهند و خشکی مو را نیز درمان می‌کنند.

تامین مواد مغذی و مورد نیاز مو از طریق تغذیه سالم

تامین مواد مغذی مو

ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله مواد مفید و مورد نیاز موها هستند که از طریق مصرف مواد غذایی در بدن تامین می‌شوند. در صورت عدم مصرف تغذیه سالم، کمبود این مواد آسیب‌های بسیاری را به موها وارد می‌کند. خشکی و شکنندگی مو که موجب وزشدن تارهای مو می‌شود یکی از آسیب‌های جدی ناشی از کمبود ویتامین ها در بدن است.

حال شاید از خود بپرسید که کمبود چه ویتامینی باعث وز شدن مو میشود؟ برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و ویتامین E تاثیر بسیاری در نرمی و لطافت موها دارند. از این رو در صورت کمبود این ویتامین‌ها در بدن بدون شک وزشدگی مو را تجربه خواهیدکرد. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل مصرف مواد غذایی و در کنار آن مکمل‌های مولتی‌ویتامین بهترین تاثیر را روی کاهش وزن مو دارند.

خشک کردن موها با شال نخی

خشک کردن موها با شال نخی

موی مرطوب دارای اصطکاک است و خشک‌کردن آن با حوله موجب گره‌خوردن آن‌ها به‌هم و در نتیجه وز مو می‌شود. پیچیدن موها داخل حوله بعد از حمام یکی از دلایل بسیار مهم وزشدگی موها است. زیرا در این صورت رطوبت مو از بین می‌رود و احتمال شکنندگی ساقه مچ نیز افزایش پیدا می‌کند.

به‌همین‌دلیل بعد از حمام توصیه می‌شود که موها را داخل یک شال نخی بپیچید که از وز‌شدن آن‌ها جلوگیری شود. همچنین امروزه محصولات متنوعی مانند حوله‌های میکروفیبر برای خشک کردن موها در بازار موجود است که مانع از رسیدن آسیب به موها در اثر خشک کردن آن‌ها می‌شود.

مطالب دیدنی:  عوارض استفاده از اتوی مو و برس حرارتی

 

شانه‌کردن موها بلافاصله بعد از حمام

شانه کردن موها بعد از حمام

موها بعد از شستشو ممکن‌ است به یکدیگر گره شوند. در این صورت بازکردن گره‌ موها موجب شکنندگی تارهای مو و وزشدگی آن‌ها خواهدشد. همچنین بعد از خشک‌شدن موها بازکردن گره آن‌ها کار بسیار دشواری است. به همین دلیل در پاسخ به این سوال که چرا موهایم وز می شود باید بگوییم که مهمترین دلیل آن شستشوی نادرست موها و عدم شانه کردن آن‌ها در حالت مرطوب است.

البته در این حالت نیز باید مراقبت‌های لازم انجام شود. زیرا امکان ریزش موها در حالت مرطوب نیز بالا است. به‌همین‌دلیل استفاده از محصولاتی مانند نرم‌کننده و ماسک مو در حمام برای جلوگیری از گره خوردن مو و شانه پذیری راحت‌تر آن توصیه می‌شود.

کراتین مو با مواد باکیفیت

کراتین مو با مواد باکیفیت

موها در اثر کراتین احیا می‌شوند و سلامت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. با این حال برخی از افراد به‌دلیل عدم تخصص کافی در این زمینه موجب رسیدن آسیب به موها می‌شوند. همچنین علت وز شدن مو بعد از کراتینه استفاده از مواد شیمیایی نامرغوب و عدم رعایت مراقبت‌های لازم بعد از کراتینه است. به‌همین‌دلیل قبل از انجام کراتین باید بهترین و باتجربه‌ترین افراد متخصص را بیابید که آسیب کمتری به موهای شما وارد شود.

علت وز شدن مو در طب سنتی

مطالب پربازدید:  موخوره چیست و سریعترین روش های درمان خانگی موخوره چیست

 

برای جلوگیری از وز شدن مو راهکارهای بسیاری وجود دارد. موها به‌شدت آسیب‌پذیر هستند و با انجام برخی از تکنیک‌ها و استفاده از گیاهان دارویی با خواص بالا به‌راحتی قادر خواهید‌ بود که از موهای خود مراقبت کنید. شانه‌کردن اصولی، خشک‌کردن درست موها بعد از حمام، استفاده از مواد کراتینه مرغوب، تامین رطوبت موها، عدم استفاده از لوازم حرارتی مو و غیره از جمله روش‌های بسیار ساده و کاربردی برای جلوگیری از وزشدگی موها است. برای رسیدن به موهایی سالم، نرم و زیبا انجام روش‌های ذکر شده در این مقاله به شما کمک بسیاری می‌کند.

 

منبع : goodhousekeeping

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو